چگونگی کنترل و مدیریت استرس در زندگی و دوران بیکاری

مدیریت استرس در دوران بیکاری

هنگامی که در حال جست و جو برای پیدا کردن یک شغل هستید، ممکن است دچار اضطراب و حالت های افسردگی شوید. شرکت در مصاحبه های شغلی متعدد و پذیرفته نشدن در هیچ یک از ان ها می تواند برای شما بسیار دلسرد کننده باشد. تجربه اضطراب ممکن است نگرانی های متعددی را برای شما به وجود اورد، به عنوان مثال با خود میگویید اگر کاری پیدا نکنم چطور؟ چگونه قبض هایم را پرداخت کنم یا مخارج خانواده ام را چگونه تامین کنم؟ این افکار و نگرانی ها استرس شما را افزایش داده و توانایی تفکر و بهره وری تان را کاهش میدهند. در نتیجه ممکن است شانس شما برای یافتن یک شغل مناسب کاهش پیدا کند.

راهکارهای مدیریت استرس در دوران بیکاری:

در ادامه به معرفی راهکار هایی میپردازیم که به شما کمک خواهند کرد در این دوران دشوار، زندگی خود را مدیریت کرده و به شکل سازنده تری به جست و جوی شغل بپردازید.

١. برنامه هایتان را از عملکرد تان تفکیک کنید

وقتی درباره آینده شغلی خود مضطرب هستید، ممکن است متوجه شوید که می خواهید هر کاری برای به دست اوردن یک شغل انجام دهید. اما اضطراب می تواند فکر شما را شدیدا محدود کند. ممکن است به طور مرتب برنامه ای جدید بریزید یا لیستی از کار هایی که باید انجام دهید، تهیه کنید اما کمی صبر کنید. انچه مهم تر از تهیه برنامه های متعدد است، عمل کردن به ان ها است. سعی کنید تا لیستی از اعمالی که توانایی انجام دادن ان ها را دارید، تهیه کنید و مرحله به مرحله به ان ها عمل کنید.

٢. برنامه تان را مکتوب کنید

هر روز عصر زمانی را به نوشتن برنامه روز بعد اختصاص دهید. این کار باعث میشود که در پایان هر روز بدانید که فردا چه کار هایی برای انجام دادن دارید و این موضوع ارامش قبل از خواب شما را به نحو چشم گیری بهبود میبخشد. توجه داشته باشید که پیش از اغاز هر روز برنامه خود را تهیه کرده باشید و این کار را به ساعات ابتدایی روز موکول نکنید!

٣. هر روز فعالیت بدنی داشته باشید

بخشی از برنامه هر روز خود را به ورزش کردن اختصاص دهید و شاهد فوایدی همچون کاهش استرس، تقویت روحیه و بهبود کیفیت خوابتان بهره مند شوید. به علاوه، فعالیت بدنی شما را از ساعت ها نشستن مقابل کامپیوتر یا تلفن باز میدارد و این امر به نوبه خود ذهن شما را برای فعالیت های ذهنی بیشتر اماده میسازد.

٤. تمرین های قدرتی را امتحان کنید

علاوه بر ورزش های قلبی عروقی، تمرین های قدرتی را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید. انجام این تمرینات نیاز به وسایل و تجهیزات خاصی ندارند اما به شما کمک میکنند تا عضلات خود را پرورش دهید و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری به دست اورید. این تاثیرات به شما در مسیر پیدا کردن شغل نیز کمک خواهند کرد. به علاوه، تمرین های کوتاه پنج تا ده دقیقه ای میتوانند در لحظاتی که استرس فلج کننده ای را تجربه میکنید، همچون پادزهری قوی عمل کنند.

۵. گوشه گیر نباشید

موردی که باید در برنامه ی روزانه هر جوینده کار باشد، ارتباط اجتماعی است. ارتباط اجتماعی ممکن است دیدار با یک دوست برای صرف ناهار یا حتی مکالمه تلفنی با یکی از اعضای حمایت کننده خانواده باشد. بسیاری از افراد زمانی که در شرایط سختی قرار میگیرند، ترجیح میدهند تا از دیگران دوری کرده و تنها باشند، اما این تنهایی میتواند احساس افسردگی و اضطراب شما را افزایش دهد. در مقابل، تعامل با دیگران از رشد این احساسات جلوگیری میکند.

۶. تفریحات رایگان یا ارزان را تجربه کنید

مشکلات مالی میتوانند فعالیت های اجتماعی شما را تحت تاثیر قرار دهند اما اجازه ندهید این مشکلات شما را خانه نشین کنند. تفریحاتی رایگان یا کم هزینه مانند پیاده روی کردن،دعوت از یک دوست برای صرف چای، بازدید از موزه های رایگان یا استفاده از برخی امکانات کتابخانه ها را تجربه کنید.

٧. برای کمک به دیگران امادگی داشته باشید

نداشتن شغل به این معنی نیست که شما دیگر چیزی برای ارائه به اطرافیان یا جامعه ندارید. شما هنوز یک دوست خوب هستید حتی اگر در شرایط مالی خوبی قرار نداشته باشید. با دوستان و اشنایانتان تماس بگیرید یا با پیامی از حال ان ها باخبر شوید. انجام فعالیت های داوطلبانه نیز در این شرایط، ارتباط شما را با جامعه حفظ کرده و فرصت های ارزشمندی برایتان ایجاد میکند.

۸. برنامه منظمی برای خواب و بیداری داشته باشید

داشتن برنامه خواب و بیداری منظم، خطر افسرده شدن را از شما دور میکند و موجب تقویت روحیه تان نیز می شود. سعی کنید شب ها زود بخوابید تا انرژی کافی برای فعالیت های روزانه داشته باشید.

٩. یادگیری از تجارب روزانه تان را فراموش نکنید

در پایان هر روز به برنامه خود نگاهی دوباره بیندازید و مواردی را که انجام داده اید،خط بزنید. در پایان هر روز، به لیست خود بنگرید و مواردی را که انجام داده اید خط بزنید. کار هایی را که از انجام روزانه آن ها، احساس خوبی دارید، یادداشت کنید. برای گام های کوچک یا بزرگی که در جهت اشتغال مجدد و بهبود سلامتی تان برداشته اید، به خود امتیاز دهید. فکر کنید که آیا کاری وجود دارد که فردا بخواهید آن را به شکل متفاوتی انجام دهید. آیا درسی آموخته اید؟ انرژی خود را برای انجام این تغییرات صرف کنید و به خاطر وجود اشتباهات به خود سخت نگیرید تا بتوانید فردا یک روز پربار تر پیش رو داشته باشید. بدین صورت از تجربیات روزانه خود نکاتی جدید یاد میگیرید.

به عنوان نکته اخر میتوان گفت که نداشتن شغل انسان ها را با مشکلات متعددی روبرو میسازد. اگر شما و یا یکی از نزدیکانتان در حال تجربه ی این دوران سخت هستید، مشورت با یک درمانگر میتواند اقدام بسیار مفیدی باشد. یک روانشناس میتواند شما را از استعداد ها، توانایی ها و محدودیت هایتان اگاه سازد. در نتیجه مسیر یافتن شغل برای شما هموار تر شده و میتوانید اهداف مشخصی بر اساس ویژگی های شخصی خود تدوین کنید. مشاوران شغلی و سازمانی مرکز فراز میتوانند در این زمینه یاری رسان شما باشند.

 

 

نویسنده: روت هافمن کوپر
ویراستار: فاطمه شعله ور
با نظارت “دکتر مهدی زارع بهرام آبادی”

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *