مهارت تاب آوری | راهکارهای ایجاد مهارت تاب آوری در دوره نوجوانی

تاب آوری در دوران نوجوانی

دوره نوجوانی یکی از حساس ترین دوره های زندگی انسان ها است. نوجوانان ممکن است با چالش ها و مشکلات متعددی در حوزه های فردی، تحصیلی، خانوادگی و غیره روبرو شود. با این وجود، برخی از ان ها می توانند با موفقیت این سختی ها را پشت سر بگذارند و برخی دیگر تا سال ها دچار عواقب این مشکلات هستند. شاید از خود بپرسید چه چیزی باعث این تفاوت می شود؟ چرا برخی افراد میتوانند پس از تجربه های سخت زندگی، دوباره قد راست کنند؟ پاسخ این سوال ما را با مهارت مهمی به نام تاب آوری آشنا می کند. مهارت تاب آوری به شما کمک می کند تا در مواجه با سختی ها و اتفاقات ناگوار زندگی مقاومت کنید و بر زندگی خود کنترل داشته باشید. اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که فکر میکنند تاب آوری بالایی ندارند، نگران نباشید. خبر خوب این است که شما میتوانید مهارت تاب آوری را بیاموزید و تاثیرات مثبت آن را در زندگی خود مشاهده کنید.

ده راهکار برای ایجاد مهارت تاب آوری:

در این مطلب به معرفی راهکار هایی می پردازیم که به شما کمک میکنند تا این مهارت ضروری را بیاموزید.

  • از اهمیت ارتباطات غافل نشوید

با والدین و دوستانتان بیشتر صحبت کنید و از تجارب آنان استفاده کنید. حتی اگر گاهی به نظر می رسد که والدین تان هیچوقت نوجوان نبوده اند و برخی از مشکلات شما را انگونه که انتظار دارید،درک نمی کنند. عقاید خودتان را با والدین، دوستان و همکلاسی هایتان به اشتراک بگذارید، حتی اگر نظراتی مخالف هم دارید.. سوال بپرسید و به پاسخ آنان گوش کنید. همچنین می توانید با عضویت در گروه های ورزشی، مذهبی یا درسی روابط خودتان را گسترش دهید.

  • خود را سرزنش نکنید

احساسات انسان ها به ویژه نوجوانان به علت تغییرات هورمونی و جسمی دچار تغییرات فراوانی میشوند. این موضوع ممکن است وقتی که با یک رویداد ناگوار روبرو میشوید و استرس بالایی دارید، بیشتر شما را اذیت کند. نیازی نیست که خودتان و یا اطرافیانتان را برای این تغییر احساسات و استرس هایی که تجربه میکنید، سرزنش کنید. ان ها را بخشی از یک شرایط دشوار بدانید و دست از قضاوت و سرزنش خود تان بردارید.

  • یک منطقه امن برای خودتان درست کنید

اتاق یا آپارتمان تان را به جایی تبدیل کنید که از اضطراب ها و استرس های روزانه به دور است. مکانی که در زمان های دشوار میتوانید در آن آرامش داشته باشید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر اتفاق ناگواری برای شما رخ داده است، اعضای خانواده تان نگران شما هستند و ممکن است بخواهند کمی بیشتر از زمان های معمولی با شما وقت بگذارانند.

  • یک برنامه روزانه داشته باشید

اگر روز های سختی را میگذرانید و دچار استرس هستید، داشتن یک برنامه روزانه به شما کمک زیادی میکند. حتی اگر درگیر چالش های متعددی هستید، از انجام کار های روزانه و فعالیت هایی که حال شما را بهتر میکنند، غافل نشوید.

  • از خودتان مراقبت کنید

حتما مراقب جسم، روح و روان تان باشید. خوب بخوابید و از مواد غذایی مفید استفاده کنید تا نیروی لازم برای رویارویی با چالش ها و سختی ها را داشته باشید.

  • کنترل زندگیتان را در دست بگیرید

حتی در بحبوبه فاجعه یا بلاتکلیفی می توانید با یک اقدام کوچک به سمت اهداف تان حرکت کنید. وقتی در یک موقعیت بسیار سخت هستید، شاید بلند شدن از رختخواب و رفتن به مدرسه تمام کاری باشد که میتوانید انجام دهید اما این اقدام به نظر کوچک نیز می تواند مفید باشد. فکر کنید که چه چیز هایی را می توانید کنترل کنید و چه چیز هایی خارج از اختیار شما است. موقعیت های سخت باعث می شوند احساس کنیم کنترل زندگی مان را از دست داده ایم، بنابراین با تمرکز بر آن قسمت هایی از زندگی که هنوز از اختیار مان خارج نشده اند، میتوانیم زندگی مان را مدیریت کنیم.

  • احساسات تان را ابراز کنید

اتفاقات دشوار میتوانند شما را درگیر احساسات و هیجان های پیچیده ای کنند. با یک دوست درباره احساسات تان صحبت کنید. اگر این کار برایتان دشوار است، به شیوه ای دیگر آن ها را ابراز کنید. به عنوان مثال میتوانید افکار و احساسات تان را در جایی یادداشت کنید. برخی از فعالیت های هنری مانند نقاشی و یا صحبت کردن با یک مشاور که با همدلی به احساسات شما گوش میدهد، از جمله راه های سودمند دیگر هستند.

  • به دیگران کمک کنید

هیچ چیزی مانند حل کردن مشکل شخصی دیگر، ذهن تان را از مشکلات خود تان دور نمیکند. در جامعه یا مدرسه به کار های داوطلبانه بپردازید. به عنوان مثال، به یک دوست در انجام تکالیف درسی کمک کنید یا داوطلب شوید تا فضای اطراف خانه و باغچه ها را خود تان تمیز و مرتب کنید.

  • دور اندیش باشید

همواره به خود یاداوری کنید که روز های سخت بخشی از زندگی هستند و در نهایت به اتمام میرسند. پیش از شما انسان های دیگری در این شرایط سخت بوده اند و آن را از سر گذارنده اند. به زمانی فکر کنید که با ترس های خود روبرو شدید و مشکلاتی را پشت سر گذاشتید. به قسمت های خوب زندگی تان که در شرایط دشوار همچنان ثابت باقی مانده اند، بیشتر فکر کنید. به علاوه، برخی از تکنیک های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق و یا تجسم یک مکان آرام میتوانند به شما کمک کنند تا مهارت تاب آوری خود را افزایش دهید.

  • در پیگیری اخبار محتاط باشید

یکی از کار هایی که میتواند استرس و تشویش شما را افزایش دهد، پیگیری بیش از حد اخبار است. تنها یک بار مشاهده یک گزارش خبری به شما آگاهی می دهد اما تماشای چند باره آن، هیچ دانش جدیدی به همراه ندارد.

در پایان توجه داشته باشید که مهارت تاب آوری نه تنها در موقعیت های دشوار زندگی، بلکه در تمام اوقات و در زندگی روزمره هم برای شما مفید خواهند بود. همچنین ممکن است برخی از راهکار ها برای شما مفید باشند اما برای دوستانتان نه! مشاوران و روانشناسان مرکز فراز میتوانند به شما کمک کنند تا با توجه به شرایط و ویژگی های شخصی تان مهارت تاب آوری خود را افزایش دهید.

 

 

نویسنده: انجمن روانشناسی آمریکا
مترجم: یاسمین حسام
ویراستار: فاطمه شعله ور
با نظارت “دکتر مهدی زارع بهرام آبادی”

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *