راهکار هایی برای کنترل وزن و چاقی با کمک روانشناس

چاقی و اضافه وزن

یکی از بیماری های دنیای امروز چاقی یا اضافه وزن است. بسیاری از کودکان و بزرگسالان از این بیماری و پیامد های منفی آن رنج میبرند. اضافه وزن انسان ها را مستعد ابتلا به بیماری ها و مشکلات روانشناختی متعددی می کند، به عنوان مثال بسیاری از افراد با وزن بالا دچار دیابت، مشکلات قلبی عروقی، افسردگی یا اضطراب هستند.

اکثر انسان ها برای کم کردن وزن خود از ورزش ها یا رژیم های غذایی بهره میبرند و کمتر کسی برای این کار به یک روانشناس مراجعه می کند. روانشناسان باور دارند که بخش مهمی از مشکل اضافه وزن به سبک زندگی، افکار و رفتار های ما مربوط میشود. در نتیجه برای حل این مشکل بهتر است به فکر اصلاح برخی افکار و یا رفتار های خود نیز باشیم.

شاید از خود بپرسید که یک روانشناس چگونه به فردی که دچار مشکل اضافه وزن است، کمک میکند؟ در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با آنچه در یک جلسه مشاوره با حضور یک روانشناس و فرد مبتلا به چاقی میگذرد، آشنا کنیم.

در یک جلسه مشاوره با هدف کنترل وزن چه میگذرد؟

معمولا روانشناسان در جلسه اول تلاش می کنند تا اطلاعات کاملی از شما، مشکل اضافه وزنتان (وزن شما، مدت زمانی که به این مشکل دچار هستید)، تلاش های ناموفقی که در جهت کاهش وزن داشته اید، دارو هایی که استفاده می کنید، مشکلات روانشناختی یا جسمی دیگرتان، به دست آورند. در قدم بعدی یک روانشناس سعی میکند تا از افکار و عادت های غذایی شما آگاهی بیشتری پیدا کند. به عنوان مثال بعضی افراد عادت دارند تا بعد از غذا به صرف دسر بپردازند، برخی معتقدند نباید غذایی در بشقاب خود باقی بگذارند و هرچه هست باید کامل میل شود، تعداد زیادی از افراد زمانی که کسل و بی حوصله هستند به خوردن مواد غذایی ناسالم می پردازند و برخی فکر میکنند چون ورزش می کنند در خوردن هر آنچه دوست دارند، آزاد هستند.

در پایان جلسه اول روانشناس اطلاعات کاملی از مشکلات و نیاز های شما جمع آوری کرده است. در جلسات بعدی روانشناس و مراجع با کمک یکدیگر یک برنامه برای درمان تدوین می کنند. برنامه درمان شامل تغییراتی است که مراجع باید در افکار، رفتار و عادت های غذایی خود ایجاد کند. همچنین روانشناس به مراجع آموزش هایی میدهد که به او کمک میکند تا کنترل و نظارت بیشتری بر افکار و رفتار های خود داشته باشد.

معمولا با گذشت چند جلسه، مراجع متوجه تغییرات مثبت در وضعیت خود می شود. این تغییرات باعث می شوند که درمان های دارویی و رژیم های غذایی آنان نیز زودتر به نتیجه برسند.

راهکار هایی برای کنترل وزن

در این قسمت به توضیح راهکار هایی می پردازیم که به شما کمک می کنند تا کنترل بیشتری بر وزن خود داشته باشید.

۱. مراقب آنچه میل میکنید، باشید:

تحقیقات نشان می دهند افرادی که به طور منظم آنچه که میخورند و میزان کالری آن را یادداشت می کنند، در کاهش یا کنترل وزن خود موفق تر هستند. به زمان هایی فکر کنید که مقدار زیادی از غذا یا تنقلات را مصرف کردید. در چه محیطی بودید؟ چه احساساتی داشتید؟ به چه چیزی فکر میکردید؟ نوشتن این موضوعات به شما کمک می کند تا از علت پرخوری تان آگاهی پیدا کرده و بر رفتار های خود کنترل بیشتری داشته باشید.

٢. فعالیت های بدنی خود را ثبت کنید:

یکی از اقدامات مفید، ثبت میزان فعالیت بدنی است که در یک روز دارید. منظور از فعالیت بدنی تنها ورزش نیست، یک پیاده روی کوتاه تا محل کار یا ثبت تعداد قدم هایی که در یک روز برمیدارید هم میتوانند اقدامات مفیدی باشند. برای این کار میتوانید از اپلیکیشن های گوناگونی که بر روی تلفن همراه نصب می شوند، استفاده کنید.

۳. از وعده صبحانه غافل نشوید

بسیاری از افراد گمان می کنند که برای کم کردن وزن خود باید وعده های غذایی را حذف کنند. به ویژه صبحانه یکی از وعده هایی است که بسیاری از افراد از اهمیت آن غافل هستند. سعی کنید تا هر کدام از وعده ها را در زمان مشخص میل کنید و در بین آن ها هم از میان وعده های مفید بهره ببرید.

۴. ذهن آگاه باشید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گاهی بدون اینکه واقعا گرسنه باشید، به خوردن مواد غذایی یا تنقلات بپردازید. این نوع غذا خوردن معمولا تحت تاثیر حالت های عاطفی یا هیجانی شما اتفاق می افتد. به عنوان مثال زمان هایی که دچار اضطراب هستید، میخواهید با میل کردن چیزی خود را آرام کنید. تمرین های ذهن آگاهی به شما کمک می کنند تا کنترل بیشتری بر احساسات و هیجانات خود داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع ذهن آگاهی، میتوانید به مقاله “ذهن آگاهی ” مراجعه نمایید.

۵. عادت های خود را بشناسید

یکی از علت های چاقی یا اضافه وزن، عادت های غذایی ناسالم است. به عنوان مثال برخی افراد عادت دارند تا هنگام مشاهده برنامه های تلویزیونی به خوردن تنقلات بپردازند. در نتیجه هر زمان که میخواهند فیلمی جدید ببینند احساس گرسنگی کرده و کنترل خود را از دست می دهند. شناخت این عادت ها و اصلاح آن ها یکی از اقدامات ضروری در مسیر کاهش وزن است.

۶. هیجان های خود را بشناسید

به زمان های فکر کنید که رژیم خود را زیر پا گذاشتید و به خوردن مواد غذایی ناسالم مشغول شدید. آیا واقعا گرسنه بودید؟ چه احساسی داشتید؟ اضطراب داشتید؟ یا بی حوصله و کسل بودید؟ انسان ها گاهی اوقات بدون اینکه واقعا گرسنه باشند و تحت تاثیر حالت های هیجانی خود شروع به مصرف مواد غذایی میکنند. سعی کنید تا احساسات خود را در زمان های پرخوری شناسایی کنید و کنترل بیشتری بر آن ها پیدا کنید. ممکن است برای این کار نیاز به کمک یک مشاور یا روانشناس داشته باشید. مشاوران ما در کلینیک روانشناسی و مشاوره فراز میتوانند در این زمینه به شما کمک کنند.

٧. افکار خود را اصلاح کنید

همانطور که پیش تر توضیح داده شد افکار شما نقش مهمی در کنترل بیشتر بر روی وزنتان دارند. با کمک یک روانشناس، افکار آسیب زای خود را شناسایی کرده و برای اصلاح آن ها تلاش کنید.

در نهایت توجه داشته باشید که هرکدام از انسان ها ویژگی های شخصیتی متفاوت و شرایط زندگی متفاوتی دارند، در نتیجه برنامه درمان آن ها هم با یکدیگر فرق میکند. برخی افراد نیاز دارند تا ملاقات های بیشتری با مشاور خود داشته باشند و برخی با تعداد جلسات کمتری به نتیجه میرسند. یک روانشناس به شما کمک می کند تا برنامه درمانی با توجه به ویژگی ها و شرایط خود داشته باشید. مشاوران و روانشناسان کلینیک فراز آماده هستند تا در این زمینه یاری رسان شما باشند.

 

 

 

نویسنده: الهام قاسمی

ویراستار: فاطمه شعله ور

با نظارت “دکتر مهدی زارع بهرام آبادی”

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *