راه های بالابردن و بهبود کمیت و کیفیت مطالعه

بهبود کمیت و کیفیت مطالعه

کمیت یا کیفیت مطالعه؟ مسئله این است. افزایش کمیت مطالعه یکی از چالش های دانش آموزان و داوطلبان کنکور می باشد اما متاسفانه در فرایند بالا بردن کمیت مطالعه، کیفیت پایین می آید. حال در این مقاله قصد داریم راه های بالابردن و بهبود کمیت و کیفیت مطالعه را مورد بررسی قرار دهیم.

در دوران کنکور ممکن است دانش آموزانی باشند که روزی 18 ساعت مطالعه دارند و هر هفته حدودا 4000 تست می زنند اما اگر از تراز آزمون های آزمایشی شان پرسیده شود واقعیت وضعیت تحصیلی شان با چیزی که تصور می شود، بسیار فرق دارد. بنظرتان چه اتفاقی می افتد که بین واقعیت موجود و چیزی که انتظار میرفت اینقدر شکاف و تفاوت وجود دارد؟ بنظرتان اشکال کار کجا بود؟ استرس؟ اضطراب امتحان؟ عدم مدیریت اضطراب امتحان؟ محیط و جو تحصیلی استرس زا؟ عدم برنامه ریزی تحصیلی؟ مطالعه غیر اصولی؟ وسواس مطالعه و پر آموزی؟ عدم تعادل بین کیفیت و کمیت مطالعه؟

اگر شما محصلی هستید که تمایل دارید کمیت مطالعه خود را افزایش دهید و همزمان نگران پایین آمدن کیفیت مطالعه می باشید با این مقاله همراه باشید…

عوامل موثر بر عدم موفقیت تحصیلی:

  1. عدم برنامه ریزی تحصیلی
  2. مطالعه غیر اصولی
  3. مطالعه بدون رعایت پیش نیاز (که اصطلاحا وقتی شما زنجیره های مطالعاتی در برنامه تحصیلی را رعایت نکنید؛ مثلا برای درس ریاضی متوسطه دوم، بهتر است از تصاعد و لگاریتم شروع کنید و به ترتیب معادله و نامعادله، مثلثات و حد و پوستگی و مشتق و کاربرد مشتق را در ادامه مطالعه کنید و تمرین و تست آموزشی و زمان دار داشته باشید؛ در اینصورت است که شما پیش نیازها را رعایت کرده و براساس زنجیره ها پیش رفتید.)
  4. پایین بودن کمیت مطالعه
  5. نامتناسب بودن سرعت مطالعه( اینکه دوساعت، در چهار صفحه با محتوای کم باقی بمانید که علت این اتفاق علاوه بر سرعت کم مطالعه میتواند از هجوم افکار مزاحم و عدم مدیریت افکار و عدم تمرکز هم باشد)
  6. زیاد بودن کمیت مطالعه( پرآموزی و وسواس در مطالعه)
  7. عدم استفاده از مهارتهای صحیح مطالعه
  8. برنامه ریزی کمالگرایانه و رویایی
  9. برنامه ریزی ناهمگون با سبک زندگی سالم.

عوامل موفقیت در آزمونهای تحصیلی:

  1. برنامه ریزی اصولی
  2. کمیت مطالعه
  3. کیفیت مطالعه
  4. برنامه مرور
  • برنامه ریزی اصولی:

برنامه باید حتما مکتوب و روزانه باشد و برای هر روز نوشته شود (توجه نمایید که شما میتوانید محتوای درس ها را برای یک هفته بصورت کلی بودجه بندی کنید اما ترجیحا برای هرروز همان روز برنامه نوشته شود). هرشب برنامه چک شود و در صورتی که اجرا نشده؛ دلیل اجرا نشدن حتما نوشته شود. (توجه: کسانی به پیشرفت می رسند که علت شکست های قبلی را بدانند).

برنامه باید توزیعی باشد:

  1. توزیع انرژی: زمانی که انرژی یا مود شما پایین است، از درس هایی شروع کنید که برایتان خوشایندتر است و باعث بالابردن مود و انگیزه تحصیلی روزتان میشود؛ البته این توزیع در روزهای مود پایین بهتر است به شکل درس خوشایند، درس کمتر خوشایند باشد و روزهایی که خلق و مود بالا است از درس های سخت تر مثل کتاب قورباغه ات را قورت بده برایان تریسی، قورباغه بزرگتر شروع شود.
  2. توزیع دروس: هر روز از لحاظ تنوع مواد درسی، از 3 الی 5 درس؛ حدودا بین 2 الی 3 درس تخصصی و 1 الی 2 درس عمومی که بهتر است به شکل تخصصی، عمومی، تخصصی، عمومی، تخصصی.( توجه: همواره یادگیری برنامه توزیعی از یادگیری فشرده بیشتر است؛ پس بهتراست چند درس در روز داشته باشید ) باشد.
  • کمیت مطالعه:

از لحاظ ساعت مطالعه در روزها هم بهتر است به این صورت باشد که بین حداقل 8 ساعت تا حداکثر 12 ساعت تایم مطالعاتی داشته باشید، از این تایم کمتر و بیشتر؛ کیفیت مطالعه را تحت تاثیر قرار میدهد و کمتر از 8 ساعت فرایند یادگیری کامل نشده و بیشتر از 12 ساعت ما دچار خستگی و فرسودگی تحصیلی می شوید.

  1. برای محصلین: باید توجه داشته باشید که هر ساعت کلاسی یک ساعت مطالعاتی محسوب می شود، مثلا اگر 5 زنگ دارید، 5 ساعت خالص محسوب می شود پس بعد از استراحت بعد از کلاس مدرسه، کافیست 3 ساعت دیگر بخوانید که آن 8 ساعت که در بالا گفته شد ساعتش پر شود.
  2. برای سال دوازدهمی ها و فارغ التحصیل ها: بین 8-12 ساعت تقریبا بمدت یکسال.
  • روتین پیشنهادی درس خواندن با کیفیت:

  1. ساعت خواب ثابت تعیین کنید.(11 شب تا 6 صبح)
  2. بعد از بیدار شدن؛ 25 الی 30 دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.(جهت بالا بردن خلق و مود)
  3. در ساعت وعده های غذایی صبحانه ناهار شام ثبات ایجاد کنید.( 8 صبح- 14بعدازظهر- 8 شب) (توجه: رعایت خواب ثابت و ثبات در تغذیه؛ خیلی مهم است و مهمترین وعده غذایی صبحانه قبل از 8 صبح است، چرا که صبحانه نخوردن تا 40% می تواند با افزایش افسردگی مرتبط باشد و بدون خوردن صبحانه، دانش آموز درس را می خواند اما یادش نمی آید. صبحانه و شام در برنامه ریزی بسیار مهمند. ت) برنامه روزتان را بطور حدودی؛ مکتوب کنید.( مثلا شیمی 4ساعت صبح)
  4. بین 3 تا نهایتا 5 مواد درسی را بشرح قسمت برنامه ریزی اصولی در همین مقاله، در برنامه بیاورید.
  5. یک برگه برای نوشتن افکار مزاحم کنار بگذارید.
  6. در طول زمان مطالعه موبایل خود را خاموش کنید یا از اپلیکیشن های تمرکزی مثل forest فارست (قابل دانلود از اپلیکیشن بازار و ایران اپس) استفاده کنید.
  7. در محل مطالعه فقط مطالعه داشته باشید و چیزی بجز دفتر و کتاب و مطالعه نباشد.
  • فواصل زمانی برای بهترین روش مرور دروس:

  1. اولین مرور: 20 دقیقه بعد از خواندن دروس
  2. دومین مرور: یک روز بعد
  3. سومین مرور: 6 روز بعد از مرور دوم
  4. چهارمین مرور: 4 روز بعد از سومین مرور
  5. پنجمین مرور: 30 روز بعد

 

 

مهرانوش غنی زاده، کارشناس ارشد مشاوره | مشاور تحصیلی، شغلی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *