دسته‌بندی نشده

مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد

مشاوره ترک اعتیاد برای هر بیمار مبتلا به اعتیاد ضروری است. اعتیاد و اختلالات سو مصرف مواد هر فردی را بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت، پیشینه یا تحصیلات تحت تاثیر قرار می دهد.

علت اعتیاد ناشناخته است، به این معنی که هر فردی در هنگام مصرف مواد مخدر یا الکل در معرض ابتلا به اختلال سو مصرف مواد است. از آن جایی که اعتیاد یک بیماری است، متخصصان از چندین روش برای کمک به بهبودی افراد استفاده می کنند.

هر فرآیند درمان در طول مصرف مواد مخدر اتفاق می افتد. در اینجا یعنی مرکز مشاوره فراز، تیم مجرب و دلسوز مشاوران ما، به طور معمول از مشاوره ترک اعتیاد برای بهبود یافتن بیمار استفاده می کنند.

مواد مخدر و الکل بر روی هر فرد تاثیر متفاوتی می گذارد. اگر چه شباهت هایی در علائم ترم، محرک ها و علل زمینه ای و فیزیولوژی خاص هر فرد وجود دارد، اما هیچ رویکرد یکسان و واحدی برای درمان وجود ندارد.

بنابراین، با کار در کنار بیماران، یک برنامه درمانی برای برطرف کردن نیاز ها و اهداف منحصر به فرد ترک اعتیاد ایجاد می کنیم. پس از تکمیل درمان، ما مراقبت های پس از اعتیاد گسترده ای را ارائه می دهیم تا به مراجعان کمک کنیم نه تنها سلاتی خود را به دست بیاورند، بلکه در حفظ آن نیز بکوشند.

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد اصطلاحی است که زمانی استفاده می شود که یک فرد قادر به کنترل برخی عادات و رفتار ها نباشد، تا جایی که آن ها مضر می شوند. برخی از نمونه های اعتیاد عبارتند از اعتیاد به الکل، قمار و سیگار.

اختلالات سو مصرف مواد مخدر و اعتیاد شرایط مزمنی هستند که باعث می شوند شما به طور اجباری از مواد مخدر یا الکل استفاده کنید. اعتیاد همچنین شیمی مغز شما را تغییر می دهد و مغز شما را برای آزادسازی انتقال دهنده های عصبی به مواد مخدر و الکل وابسته می کند.

وقتی مغز شما هجوم انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کند، احساس سرخوشی شدیدی را تجربه می کنید. وقتی از مواد مخدر استفاده نمی کنید، می توانید با هوس شدید و علائم ترک کنار بیایید. اعتیاد همچنین خلق و خو، شخصیت و اولویت های شما را می تواند تغییر دهد که با مشاوره ترک اعتیاد قابل درمان است.

اعتیاد می تواند از عادات اجتماعی نامناسب ایجاد شود. همچنین می تواند ناشی از روشی باشد که این فعالیت ها و عادات باعث ایجاد احساس در افراد می شود، چه از نظر عاطفی و چه از نظر جسمی. این عادات می توانند برای فرد لذت بخش باشند به همین دلیل ممکن است آن ها را بارها و بارها تکرار کند.

آن قدر این فعالیت ها را تکرار می کند تا در هر بار آن احساس اولیه را حس کند. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به اعتیاد از این مشکل آگاه نیستند و از تاثیر آن بر زندگی خود یا اطرافیان خود نیز آگاه نیستند.

اگر اعتیاد ناشی از تروما باشد، یعنی یک اتفاق در گذشته، یک مشکل روانی یا یک تصادف باشد ممکن است فرد نتواند به تنهایی از اعتیاد خارج شود و به حمایت بیشتری نیاز دارد.

عوامل ابتلا به اعتیاد

مانند بسیاری از اختلالات سلامت روان، عوامل متعددی ممکن است در ایجاد اعتیاد به مواد مخدر نقش داشته باشند. عوامل اصلی عبارتند از:

  • محیط. عوامل محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض گروه هم سن و سالان، باور ها و نگرش های خانواده به نظر می رسد در مصرف اولیه مواد مخدر نقش داشته باشند.
  • ژنتیک. هنگامی که مصرف یک مواد مخدر را شروع کردید، با شدت گرفتن اعتیاد به آن ممکن است تحت تاثیر ویژگی های ارثی و ژنتیکی قرار بگیرید که ممکن است پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازد یا سرعت ببخشد.

تفاوت عادت و اعتیاد چیست؟

اعتیاد به عادتی گفته می شود که از کنترل خارج شده است، تا جایی که فرد برای کنارآمدن با زندگی روزمره به آن وابسته است. اعتیاد معمولا تاثیرات منفی بر سلامت عاطفی و جسمی فرد دارد و در عین حال بر اطرافیان وی نیز تاثیر می گذارد.

پیوند روانی چیزی است که اعتیاد را از عادت جدا می کند. عادت کاری است که افراد ممکن است برای تفریح، آرامش یا به عنوان راهی برای معاشرت انجام دهند.

افراد می توانند تصمیم بگیرند که یک عادت را ترک کنند، اگر چه ممکن است مدتی طول بکشد ولی درنهایت می توانند با موفقیت آن را پشت سر بگذارند.

با این حال، اعتیاد می تواند یک نیاز یا اجبار برای مصرف ماده مخدر باشد. به طور خلاصه یک عادت را می توان کنترل کرد در حالی که اعتیاد را نمی توان کنترل کرد.

تشخیص علائم اعتیاد به مواد مخدر

نشانه های زیادی برای ابتلا به اعتیاد وجود دارد. در حالی که این موارد ممکن است بسته به ماده یا فعالیت متفاوت باشد، هر اعتیادی ظرفیت این را دارد که بر عزت نفس و اعتماد به نفس تاثیر زیادی بگذارد.

همه ی افراد متفاوت هستند و برخی افراد ممکن است در پنهان کردن اعتیاد خود بهتر عمل کنند. حتی ممکن است ندانند که این یک مشکل جدی در زندگی آن ها شده است. برخی از تغییرات رفتاری می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.

رفتار های رایج و علائم اعتیاد عبارتند از:

  1. بروز دادن نوسانات خلقی مکرر
  2. از دست دادن علاقه به سرگرمی ها و فعالیت هایی که قبلا از آن ها لذت می بردند
  3. کناره گیری از فعالیت های اجتماعی یا نادیده گرفتن روابط
  4. تلاش برای پنهان کردن یا دروغ گفتن در مورد عادت ها
  5. از دست دادن شغل یا رویداد های اجتماعی

با این حال، با تنوع زیاد انواع مختلف اعتیاد، نشانه های ابتلا به این بیماری ممکن است در همه ی افراد یکسان نباشد و در برخی بیشتر یا کمتر نمایان باشد که می توانیم با مشاوره ترک اعتیاد آن را تشخیص دهیم.

پیشگیری از اعتیاد

بهترین راه برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، خودداری و مصرف نکردن آن است. اگر پزشک دارویی با احتمال اعتیاد آور بودن را تجویز می کند، هنگام مصرف دارو مراقب باشید و دستور العمل های ارائه شده توسط پزشک را دنبال کنید.

پزشکان باید این گونه دارو ها را در مقادیر مشخصی تجویز کنند و استفاده از آن ها کنترل شده باشد. همچنین باید دقت شود که این گونه دارو ها مصرف طولانی مدت نداشته باشد. اگر احساس می کنید که باید بیشتر از دوز تجویز شده توسط پزشک مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

مشاوره ترک اعتیاد چیست؟

مشاوره اعتیاد یک درمان مبتنی بر شواهد است که توانایی شما را برای شناسایی و تغییر افکار، احساسات و رفتار های منفی بهبود می بخشد. رفتار درمانی شناختی در درمان سو مصرف مواد بسیار موثر است.

به اشتراک گذاشتن عواطف و احساسات خود در یک محیط حمایتی و درمانی توانایی شما را در برقراری ارتباط و مقابله با عوامل استرس زا بهبود می بخشد.

مشاوره ترک اعتیاد همچنین به شما کمک می کند تا اهداف و برنامه هایی مانند اهداف شغلی یا تحصیلی را تعیین کنید. یکی دیگر از بخش های مهم درمان اعتیاد، توسعه راهبرد های مقابله ای سالم و مفید است.

عوامل استرس زا مانند احساسات منفی یا تغییرات مهم زندگی می تواند شما را در معرض خطر پیشرفت مجدد قرار دهد. به دست آوردن ابزار  و مهارت هایی برای مقابله با عوامل استرس زا می تواند به شما در حفظ پاک بودن کمک کند.

برنامه های مراقبت پس از بستری و کنار گذاشتن سو مصرف مواد تکنیک های مشاوره ترک اعتیاد را ارائه می دهد. مشاوره اعتیاد در کنار سایر درمان ها مانند استفاده از دارو ها و درمان های جامع استفاده می شود و عوارض جانبی کمی دارد.

اساسا مشاوره با قطع چرخه اعتیاد، راه جدیدی را برای افراد مبتلا به اعتیاد فراهم می کند تا موقعیت های جدیدی را که در زندگی در برابر آن ها قرار می گیرد را از دست ندهند.

انواع درمان های رایج ترک اعتیاد

هنگام انتخاب برنامه مناسب مشاوره ترک اعتیاد باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید، تمرکز بر برخی از رایج ترین انواع آن می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. در اینجا سه روش رایج مشاوره اعتیاد وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • درمان شناختی- رفتاری(CBT): در این درمان بسیاری از شرایط سلامت روان و اعتیاد استفاده می شود. این شکل از درمان ابزار هایی را به افراد می دهد تا الگوهای افکار و رفتاری را که ممکن است منجر به پیامد های منفی شود، تشخیص دهند.

در درمان اعتیاد، این روش به افراد کمک می کند تا موقعیت هایی را شناسایی کند که احتمالا از مواد استفاده می کنند. آن ها مهارت های لازم برای اجتناب از این موقعیت ها یا کنار آمدن با آن ها را در آینده به دست می آورند.

  • مصاحبه انگیزشی: یک گزینه درمانی دیگر برای افرادی است که با انگیزه حفظ هوشیاری دست و پنجه نرم می کنند. مشاوران با همدلی درباره ی این که چه چیزی بیمارشان را درگیر کرده است می پرسند. این سوالات به افراد کمک می کند تا دلایل خود را برای تغیر رفتارشان تشخیص دهند.

مصاحبه انگیزشی اغلب با افرادی انجام می شود که احساس آمادگی برای پاسخ دادن به سوالات را داشته باشند. همچنین برای کسانی هم استفاده می شود که احساس آمادگی ندارند و تلاشی برای درمان نمی کنند.

  • گروه درمانی: این مورد از روش های درمان حس اجتماعی بودن را تقویت می کند که یک ابزار موثر پیشگیری از پیشرفت برای افراد در حال بهبودی است.

در جلسات مشاوره ترک اعتیاد چه می گذرد؟

طی جلسات گروهی ترک اعتیاد، شرکت کنندگان ممکن است داستان های خود را به اشتراک بگذارند. در مورد جایگاهی که در روند بهبودی هستند صحبت کنند و بگویند که چیزهایی برای آن ها مفید بوده است.

همچنین شانس دریافت حمایت فوری و بدون قید و شرط از گروهی از هم سن و سالان را داشته باشند. مشاورانی که گروه را رهبری می کنند، می توانند به طور موثر گروه را در پرداختن به موضوعات مهم مانند حل مسئله و توسعه مهارت های مقابله ای راهنمایی کنند. گروه درمانی راهی عالی برای ارائه پشتیبانی و آموزش ارزشمند به افراد زیادی در یک زمان متمرکز است.

چگونه ترک اعتیاد اثر بخشی داشته باشیم؟

چه با ایده درمان آشنایی داشته باشید یا نه، شما می توانید برخی از جنبه های مشاوره ترک اعتیاد در برنامه درمانی خود  قرار دهید که تقریبا به طور قطعی به شانس شما برای موفقیت طولانی مدت در بهبودی کمک می کند.

مواردی وجود دارد که باید هنگام شروع ترک اعتیاد به خاطر داشت، از جمله:

  • ثابت قدم باشید. به طور منظم در جلسات شرکت کنید و پس از پایان برنامه درمانی به درمان ادامه دهید و آن را متوقف نکنید. اگر یک تکنیک احساس خوبی را در شما به وجود نمی آورد پس می توانید راه دیگری را امتحان کنید.
  • صادق باشید. درمان تنها در صورتی موثر خواهد بود که شما صادق و راستگو باشید.
  • واقع بین باشید. تغییر واقعی و ترک اعتیاد به زمان نیاز دارد. اگر انتظار نتایج فوری را دارید، ناامید خواهید شد.

در ترک اعتیاد، تمرکز بر پیشرفت به جای کمال طلبی مهم است. مشاور شما می تواند بخش مهمی از پشتیبانی و حامی شما باشد و می تواند مهارت های ارزشمندی را به شما بیاموزد که به شما در درمان مادام العمر تاثیر می گذارد.

اهداف مشاوره ترک اعتیاد

ما در تیم مشاوره اعتیاد در مرکز مشاوره فراز برای دستیابی به اهدافی از جمله ایجاد انگیزه در فرد برای تغییر خودش، آموزش مهارت های مقابله و حل مسئله برای حفظ هوشیاری، نحوه کنار آمدن با هوس ها و جلوگیری از محرک ها و مشارکت دادن خانواده بیمار در جلسات مشاوره تلاش می کنیم.

اعضای خانواده که در روند درمان بیمار شرکت دارند، می توانند موفقیت درمان فرد را تا حد زیادی بهبود ببخشند. بسیاری از افراد ماه ها یا سال ها پس از شرکت در جلسات درمانی ترک اعتیاد به درمان فردی، گروهی یا خانوادگی ادامه می دهند.

بسیاری از بیماران مبتلا به اعتیاد پس از بهبودی به مراقبت های مداوم از جمله سلامت روان و مدیریت استفاده دارو ها توسط پزشک یا روانپزشک نیاز دارند. قبل از ترک دوره توانبخشی اعتیاد تیم ما به شما کمک می کند تا یک برنامه مراقبت های پس از درمان را داشته باشید.

برای یافتن مرکز مشاوره اعتیاد به کجا مراجعه کنیم؟

شما در صورت نیاز به خدمات مشاوره ترک اعتیاد می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید.

برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *