مشاوره خانواده

مشاوره خانواده در شمال تهران

مشاوره خانواده در شمال تهران

مشاوره خانواده در شمال تهران

مشاوره خانواده در شمال تهران یکی از مراکز ارائه خدمات مشاوره در مرکز فراز می باشد. در این مقاله قصد داریم این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

همه ما زندگی را در کانون خانواده آغاز می کنیم. این خانواده است که مشخص می کند چه کسی هستیم و قرار است چه کسی باشیم. در کل، شخصیت ما در خانواده شکل می گیرد. ما در خانواده عشق و احترام متقابل را یاد می گیریم.

اگر ما در خانواده ای به دنیا بیاییم که اعضای آن روابط سالمی با هم دارند، قطها ما نیز در آینده روابط سالم تری با دیگران خواهیم داشت. که البته عکس این مورد نیز وجود دارد.

 مشاوره خانواده یا خانواده درمانی، یکی از مشاوره هایی است که پیشنهاد می شود خانواده ها در آن شرکت کنند تا روابط سالم تر و مفیدتری با هم داشته باشند.

خانواده‌ی ما بر روی اینکه چه کسی هستیم، به چه شخصی تبدیل خواهیم شد و همچنین بر روی بهتر یا بدتر شدن شخصیت ما تاثیر می‌گذارد. ما در محیط خانواده واژگان، عادات، آداب و رسوم و آیین‌ها و همچنین چگونگی مشاهده دنیای اطراف خود را یاد می‌گیریم.

ما همچنین از طریق این روابط مهم اولیه که در خانواده وجود دارد، چگونگی عشق و تعامل با دیگران را نیز یاد خواهیم گرفت. اگر در یک خانواده سالم با روابط سالم به دنیا آمده باشیم، احتمالاً یاد خواهیم گرفت که چگونه روابط سالم را حفظ کنیم. اما اگر در خانواده‌ای از هم گسیخته متولد شده باشیم که برای برقراری ارتباط دچار مشکل هستند، این امکان وجود دارد که ما نیز برای برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شویم.

مطمئناً متولد شدن در خانواده نوع دوم بدشانسی است، اما با این حال نیز، وضعیت موجود قابل تغییر است. تقریباً همه خانواده‌ها زمانی با نوعی از اختلالات سر و کار دارند، اما بیشتر خانواده‌ها احساس یکپارچگی و خوشحالی خود را حفظ می‌کنند و یا مجدداً آن را به دست می‌آورند. مشاوره خانواده راه حل‌هایی برای انجام این کار به خانواده‌ها ارائه می‌دهد. این روند درمانی، روشی برای رشد یا حفظ یک خانواده سالم و کارآمد است و همچنین باعث تقویت بنیان آن می‌شود.

اگر شرایط سختی مثل مرگ عزیزان و اطرافیان، لحظات استرس زا و یا مسائلی که برای خانواده تان ایجاد شده است شرایط سختی پیش آمده، بهتر است با یک مشاور خانواده ملاقات کنید.

مشاوره خانواده می تواند به زوجین، کودکان یا اعضای خانواده کمک کند که بهتر ارتباط برقرار کنند و بر روی تعارض هایشان کار کنند.
نوعی مشاوره است که برای برطرف کردن مسائل خانوادگی و آنچه که در خانواده می‌گذرد می‌پردازد.
این مشاوره به مسائل و مشکلات همه افراد خانواده می‌پردازد و با آنها ارتباط موثر و مفیدی برقرار می‌کند.
در مشاوره خانواده جلسات به صورت فردی با افراد برگزار می شود نه دسته جمعی و تلاش میکند
با استفاده از نحوه و ویژگیهای هر فرد از اعضای خانواده کار مشاوره خانواده را انجام دهد و بهبود روابط او سطح زندگی به خانواده‌ها کمک کند

چه کسی مشاوره خانواده است؟

مشاوره خانواده به طور درازمدت از خانواده‌ها حمایت می‌کند
هدف مشاوران خانواده بیشتر از درمان پیشگیری است. بنابراین بهتر است در کنار خانواده باشند تا بتوانند خانواده را در برابر مشکلات و بحران‌های از جمله مسائل پزشکی بیاد تشخیص سلامت جسمی و روانی کمک کنند.

مشاوره خانواده در شمال تهران چیست؟

مشاوره خانواده یا مشاوره خانوادگی نوعی معالجه می‌باشد که برای رسیدگی به موضوعات خاصی طراحی شده است.همچنین این نوع درمان، بر سلامت و عملکرد خانواده تاثیر مستقیم دارند. این روند درمانی می‌تواند در جهت کمک به خانواده برای گذار از یک دوره دشوار، یک تحول بزرگ یا مشکلات بهداشت روانی یا رفتاری در اعضای خانواده استفاده شود.

همانطور که اغلب روانشناسان بیان می‌کنند، مشاوره خانواده مشکلات فردی را از منظر واحدی بزرگتر، مانند خانواده بررسی می‌کند. در این نوع از درمان، فرض بر این است که بدون درک پویایی و تعامل افراد این گروه، نمی‌توان مشکلات را با موفقیت بررسی و یا حل کرد. پس نهاد خانواده از دید مشاور، یک کل واحد شناخته می‌شود. نحوه عملکرد خانواده و چگونگی تشویق یا ایجاد حس توانایی در فرد توسط اعضای دیگر خانواده، بر نحوه شکل گیری مشکلات مراجعین تأثیر می‌گذارد.

در مشاوره خانواده می‌توان از تکنیک‌ها و تمرین‌های مربوط به شناخت درمانی، رفتار درمانی، روش‌های درمانی بین فردی یا سایر انواع درمان‌های فردی استفاده شود. سایر روش‌های درمانی به تکنیک‌های به کار گرفته شده برای بررسی مشکلات خاصی که مراجعین با آنها درگیر هستند، بستگی دارد.

مشکلات رفتاری یا عاطفی در کودکان یکی از دلایل شایع مراجعه به مشاور خانواده است. مشکلات کودکان واقعی هستند و احتمالاً باید در چارچوب خانواده مورد بررسی قرار گیرند. همچنین این کار باید توسط یک فرد خبره و متخصص برنامه ریزی و هدایت شود.

لازم به ذکر است که در مشاوره خانواده یا مشاوره، اصطلاح “خانواده” تنها به معنای خویشاوندان خونی نیست. در این زمینه، “خانواده” به هر کسی اطلاق می‌شود که نقش حامی ‌طولانی مدت در زندگی یک شخص را دارد، که این ممکن است به معنای داشتن رابطه خونی یا اعضای خانواده در یک خانواده نباشد. طبق اظهارات یکی از مددكاران اجتماعی بالینی که دارای مجوز رسمی ‌است، موارد زیر متداول‌ترین انواع مشاوره خانواده هستند.

محوریت مشاوره خانواده در شمال تهران، موضوعاتی است که بر سلامت و عملکرد خانواده تاثیر می گذارند. این نوع مشاوره به خانواده ها کمک می کند تا راحت تر بتوانند با دوره های سخت زندگی و یا مشکلات روحی- روانی کنار بیایند و اوضاع را کنترل کنند.

در مشاوره خانواده از تکنیک های متعددی استفاده می شود از گفتار درمانی گرفته تا رفتار درمانی و مشاوره فردی. همانند سایر روش های درمانی و مشاوره ها، تکنیک های به کار رفته در این نوع مشاوره، با توجه به شرایط و مشکلات موجود در خانواده تعیین خواهد شد.

مشکلات رفتاری و احساسی کودکان، یکی از دلایل شایع مراجعه خانواده ها برای مشاوره خانواده می باشد. گاهی نیاز است مشکل کودک در سطح خانواده مورد بررسی قرار بگیرد.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که مشاوره خانواده تنها مختص اعضای خونی نیست، بلکه تمامی افرادی که نقش حمایتی در زندگی فرد را دارند، می توانند در جلسات مشاوره شرکت کنند.

اجازه دهید با یک مثال موضوع را آغاز کنیم :

تصور کنید که شما قصد ازدواج با شخصی را دارید که به نظر می‌آید یک یا چند مورد یا عامل وجود دارند که مانع ازدواج شما شده اند.

در مرتبه اول، سعی می‌کنید تا مساله را با خانواده خود در میان بگذارید. و یا از دوستان و آشنایان کمک بخواهید.

اما باید قبول کنید هیچ شخصی نمی‌تواند این مساله را بررسی و برطرف سازد، جز مشاوره ازدواج.

تصور کنید که فرزندتان یا برادرتان در تحصیل خود احتیاج به کمک شما دارد.

اما خود شما نیز در زندگی خود دچار مشکل شده اید و یا با عضوی از خانواده به مشکل خورده اید.

در چنین شرایطی نه شما می‌توانید به برادر، خواهر و یا فرزندتان کمک کنید، و نه مشکل خود را حل کنید.

جالب است بدانید در این شرایط، کاری بهتر از مراجعه به مشاوره تحصیلی وجود دارد.

در واقع مشاوره خانواده در شمال تهران، نوعی مشاوره است که نه تنها به مشکلات فرزند شما در تحصیل خود رسیدگی می‌کند، بلکه همه اعضای خانواده را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

هدف از مشاوره خانواده در شمال تهران چیست؟

برای منظم كردن جهان، ابتدا باید ملت را نظم دهیم. برای نظم دادن به ملت، ابتدا باید خانواده را نظم دهیم. و برای نظم دادن به خانواده، ابتدا باید زندگی شخصی خود را پرورش دهیم. ابتدا باید قلبمان را درست تنظیم کنیم.

به طور خلاصه، هدف مشاوره خانواده این است که با هم همکاری کنیم تا مشکلات روحی، عاطفی یا روانی که استحکام خانواده را به خطر می‌اندازد، برطرف کنیم. در جهت هدایت خانواده به سمت زندگی سالم، مشاوره خانواده سعی در کمک به تک تک افراد خانواده برای بهبود ارتباطات، حل مشکلات خانوادگی، درک و رسیدگی به مسائل و موقعیت‌ها و همچنین ایجاد یک محیط با عملکرد بهتر، دارد.

اهداف مشاوره خانواده به مشکلات موجود در مراجعین بستگی دارد. به عنوان مثال، این اهداف ممکن است بر اساس سناریوهای زیر متفاوت باشند:

یکی از اعضای خانواده از اسکیزوفرنی یا مشکلات روانی شدید رنج می‌برد: هدف این است که به سایر اعضای خانواده کمک شود تا این اختلال را درک کرده و با تغییرات روانی که ممکن است بیمار متحمل شود، سازگار شوند.

مشکلاتی که از تفاوت‌های بین نسل‌ها ایجاد می‌شود، مانند زمانی که والدین یک خانه را با پدربزرگ و مادربزرگ به اشتراک می‌گذارند، یا فرزندان توسط پدرربزرگ‌ و مادربزرگ‌ بزرگ می‌شوند: هدف بهبود ارتباطات و کمک به اعضای خانواده برای تعیین مرزهای سالم است.

خانواده‌هایی که از هنجارهای اجتماعی پیروی نمی‌کنند (والدین مجرد، زوج‌های همجنسگرا که فرزندان خود را پرورش می‌دهند و غیره) اهداف در اینجا همیشه برای رفع مشکلات خاص داخل خانواده نیست، بلکه ممکن است اعضای خانواده در مقابله با عوامل بیرونی مانند نگرش‌های اجتماعی به کمک نیاز داشته باشند.

اعضای خانواده شامل افرادی با پیشینه‌های ترکیبی نژادی، فرهنگی یا مذهبی مختلف است: هدف این است که به اعضای خانواده کمک شود تا درک خود را از یکدیگر بیشتر کنند و روابط سالم برقرار کنند.

یکی از اعضای خانواده قربانی شده است یا معالجه آنها در درمان فردی انجام نمی‌شود: هنگامی ‌که یکی از اعضای خانواده با احساس ترد شدن و ناامیدی روبرو می‌شود یا از سایر اعضای خانواده حمایت محدودی دریافت می‌کند، هدف تسهیل افزایش همدلی و تفاهم برای فرد در درون خانواده و بدست آوردن حمایت آنها برای ادامه روند درمان است.

به نظر می‌رسد مشکلات بیمار با مشکلات دیگر اعضای خانواده پیوندی ناگسستنی دارد: در مواردی که مشکل مراجعه کننده عمیقاً در مشکلات سایر اعضای خانواده ریشه دارد، هدف پرداختن به هر یک از مشکلات مربوطه، حل یا کاهش اثرات این گونه از مشکلات است.

یک خانواده ناتنی: خانواده‌های ناتنی می‌توانند از مشکلات منحصر به فردی رنج ببرند. در خانواده‌های ناتنی، هدف مشاوره خانواده تقویت درک و تسهیل تعامل سالم بین اعضای خانواده است.

مزایای مشاوره خانواده در شمال تهران

از جمله مزایای مشاوره خانواده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درک بهتر اعضای خانواده نسبت به هم
  • بهبود روابط
  • توانایی حل مشکلات
  • احساس صمیمت بیشتر میان اعضای خانواده
  • کاهش تضاد و اختلاف میان اعضای خانواده

علاوه بر این، از آن جایی که مشاوره خانواده باعث می شود:

  • اعضاء هنگام مواجه با بحران، در کنار هم باشند
  • به یکدیگر اعتماد بیشتری پیدا کنند
  • محیط امنی در خانواده ایجاد شود
  • از میزان اختلافات کاسته می شود

شاهد بهبود هر چه بیشتر روابط میان اعضای خانواده خواهیم بود. از دیگر مزایای مشاوره خانواده می توان به تقویت مهارت هایی از قبیل برقراری ارتباط و حل مشکل اشاره کرد. خانواده ها می توانند جهت تقویت بنیان خانواده و یادگیری مهارت های حل مشکل، از مزایای مشاوره خانواده بهره مند شوند.

خب، تا اینجای کار، با نقش و وظیفه‌ی مشاوره خانواده در شمال تهران آشنا شدید.

اما آیا واقعا حضور روانشناس خانواده فقط در مواقعی است که مشکلی در خانواده وجود داشته باشد؟

جالب است بدانید که روانشناسان همواره توصیه می‌کنند که هر خانواده، زیر نظر یک مشاوره خانواده متخصص رشد کند و بالغ شود.

دلیل آن چیست؟

شاید هم اکنون که شما در حال مطالعه این مقاله هستید، در خانواده خود یک یا چند مسئله کوچک و خاص دارید که به هیچ طریقی متوجه وجود آن و تاثیر منفی آن بر خانواده خود نخواهید شد.

مسائلی که حل کردنشان مطمئنا کیفیت ساخت و ساز بنای خانواده خود را بالاتر خواهند برد.

از طرفی دیگر، ممکن است در برخی موارد، گاهی هیچ مساله تهدید آمیزی در خانواده وجود نداشته باشد.

اما برای پیشگیری از مسائل احتمالی که می‌توانند در آینده به وجود آیند و مشکل ساز شوند.

توصیه می‌شود که یک مشاوره خانواده، همواره اعضای خانواده را بررسی کند.

مشاوره خانواده در شمال تهران

مرکز مشاوره فراز با داشتن سال ها تجربه و تیم متخصص در زمینه مشاوره خانواده و سایر شاخه های مشاوره، در تمامی نقاط  تهران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

شما درصورت نیاز به خدمات مشاوره خانواده در شمال تهران می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه  09371178718 و یا شماره های تلفن 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *