مشاوره نوجوان

مشکلات رایج نوجوانان

مشکلات رایج نوجوانان

نوجوانی دوران تغییرات جسمی و روانی قابل توجهی است و می تواند هم برای نوجوانان و هم برای والدین آنها زمان چالش برانگیزی باشد. در مورد رایج ترین مسائل مربوط به نوجوانان و همچنین نحوه تشخیص علائم و دریافت کمک بیاموزید. در این مقاله راجع به مشکلات  نوجوانان صحبت خواهیم کرد.

نوجوانی مرحله ای اساسی در رشد انسان است که نشان دهنده گذار از کودکی به بزرگسالی است. این دوره دگرگونی معمولاً از سن 10 تا 19 سالگی طول می‌کشد و برخی از افراد اثرات آن را در اوایل بیست سالگی خود تجربه می‌کنند. از نوجوانان اغلب به عنوان «نوجوان» یاد می شود.

در این دوران، نوجوانان دستخوش تغییرات جسمی و روانی قابل توجهی می شوند. این گذار چالش هایی را در رابطه با تمایلات جنسی، روابط بین فردی و آزمایش با موادی مانند الکل و مواد مخدر به همراه دارد. بدون مراقبت و راهنمایی مناسب در این سال‌های شکل‌گیری، نوجوانان ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی، از جمله اختلالات خلقی و اختلالات اضطرابی باشند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نیمی از اختلالات سلامت روان در بزرگسالی در سن 14 سالگی شروع می شود. علاوه بر این، الگوهای سوء مصرف الکل و مواد اغلب در دوران نوجوانی ظاهر می شوند. به طور تکان دهنده، یک مطالعه نشان می دهد که بیش از 1.5 میلیون نوجوان و جوان در سال 2019 جان خود را از دست دادند.

چالش های کلیدی نوجوانان

نوجوانان با چالش های زیادی روبرو هستند که می تواند به طور قابل توجهی بر رفاه و سلامت روان آنها تأثیر بگذارد. عواملی مانند قرار گرفتن در معرض خشونت، محیط های خانوادگی ناکارآمد، دسترسی محدود به آموزش با کیفیت و زندگی در فقر همگی می توانند بر سلامت روان آنها تأثیر بگذارند. استرس و سردرگمی ناشی از فشارهای تحصیلی و اجتماعی می تواند بر نوجوانان غلبه کند و خطر مشکلات سلامت روان را افزایش دهد. ناتوانی در رسیدگی به این شرایط در دوران نوجوانی می تواند عواقب گسترده ای داشته باشد و بر سلامت جسمی و روانی تأثیر بگذارد و فرصت های زندگی کامل بزرگسالی را محدود کند.

افسردگی یک نگرانی عمده در میان نوجوانان است، به طوری که خودکشی به عنوان سومین علت مرگ در افراد 15 تا 19 ساله رتبه بندی می شود.

سوء مصرف الکل و مواد

نوجوانان اغلب تحت تأثیر عواملی مانند فشار همسالان، هنجارهای اجتماعی یا کنجکاوی ساده، الکل و مواد مخدر مختلف را آزمایش می کنند. این آزمایش می تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله کاهش خودکنترلی و افزایش درگیری در رفتارهای پرخطر مانند رابطه جنسی ناایمن و رانندگی بی احتیاطی شود. مصرف الکل و مواد می تواند منجر به جراحات، خشونت و حتی مرگ و میر شود. برخی از نوجوانان با انتقال به بزرگسالی به مسائل درازمدت مانند سوء استفاده/استفاده بیش از حد و وابستگی ادامه می دهند.

استفاده از محصولات تنباکو در میان جوانان نیز رایج است و اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان از دوران نوجوانی شروع می کنند. مصرف مداوم تنباکو می تواند منجر به عوارض شدید سلامتی شود.

صدمات غیر عمد

صدمات ناخواسته تهدیدی قابل توجه برای نوجوانان است و عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در این گروه سنی است. این آسیب‌ها می‌توانند از جمله عوامل دیگر ناشی از تصادف یا خشونت باشند. خشونت بین فردی چهارمین علت مرگ و میر نوجوانان است. قلدری یک شکل رایج از خشونت در مدارس است، با یک نظرسنجی جهانی نشان می دهد که 42 درصد از پسران نوجوان و 37 درصد از دختران نوجوان در معرض قلدری قرار گرفته اند.

تصادفات، به ویژه در مناطقی با مقررات ایمنی جاده ای ناکافی، یکی از علل شایع مرگ و میر نوجوانان است. سالانه بسیاری از نوجوانان به دلیل تصادفات ناشی از رانندگی بی احتیاطی و رانندگی تحت تأثیر الکل یا مواد مخدر جان خود را از دست می دهند.

به دنبال کمک

فرزندپروری در دوران نوجوانی می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص زمانی که والدین در حال دستکاری در زندگی خود هستند. با این حال، راهنمایی فرزندتان در این مرحله حیاتی بسیار مهم است، زیرا آینده و جایگاه او را در جامعه شکل می دهد.

نوجوانان ممکن است فاقد دانش و تجربه باشند تا تشخیص دهند که آیا در دوران نوجوانی خود با چالش هایی روبرو هستند یا خیر. به عنوان یک پدر و مادر، این وظیفه شماست که مراقب نشانه های مسائل مربوط به نوجوانان باشید. اگر مشکوک هستید که نوجوان شما به دلیل نگرانی در مورد سلامت روان یا سوء مصرف مواد نیاز به ارزیابی دارد، توصیه می کنیم با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما می توانند راهنمایی هایی را ارائه دهند تا عزیزان شما را در مسیر یک بزرگسالی سالم و کامل قرار دهند.

نشانه های مسائل نوجوانان

تعدادی نشانه وجود دارد که ممکن است نشان دهد که یک نوجوان با مشکلی دست و پنجه نرم می کند. این موارد عبارتند از:

  • تغییر در خلق و خو یا رفتار
  • کناره گیری اجتماعی
  • تغییر در خواب یا اشتها
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • افزایش مصرف الکل یا مواد مخدر
  • افکار خودکشی

آدرس و شماره تماس مرکز مشاوره

اگر به دنبال مرکز روانشناسی  در شریعتی هستید، برای دربافت خدمات روانشناختی زیر نظر مجربترین متخصصین روانشناسی و زیر نظر یک تیم تخصصی، با کارشناسان گروه روانشناسی فراز مشاور در تماس باشید. مرکز روانشناسی فراز مشاور واقع در خیابان شریعتی- ابتدای خیابان ظفر(دستگردی) – پلاک ۲۶ -طبقه چهارم – واحد ۵ می باشد.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *