مشاوره فردی و روان درمانی

انتقاد از خود چیست؟

انتقاد از خود چیست؟

بعضی روزها صدای درونی شما بی امان است. بعضی روزها کاملاً بی ادبانه است. وقتی انتقاد از خود شما را فرا می گیرد، دردناک است. بنابراین باید بدانیم انتقاد از خود چیست و چه تاثیراتی می گذارد؟

این به شما احساس خوبی نمی دهد. به ندرت به شما کمک می کند در لحظه عملکرد بهتری داشته باشید. همچنین کنجکاوی و اشتیاق شما را از بین می برد و ادامه تلاش را در طول زمان سخت می کند.

برای همه اتفاق می افتد. همه ما گاهی اوقات ممکن است یک منتقد درونی خشن داشته باشیم. اما چه کسی می گوید که شما باید این همه افکار زشت و منفی را که متوجه خودتان می شود بپذیرید؟

ساکت کردن منتقد درونی خود نشانه نهایی قدرت است. این یک گام بزرگ به سوی تمرکز بیشتر و موثرتر است.

برای شروع سفر خود به سمت رشد شخصی، باید معنای انتقاد از خود و اینکه از کجا می آید را درک کنید.

انتقاد از خود چیست؟

کلمه نقد مترادف با قضاوت، نظر و ارزیابی است. انتقاد از خود به این معناست که تمام این ارزیابی ها را به سمت خود هدایت کنید.

خاستگاه انتقاد از خود در روابط اولیه ما در دوران کودکی ما است. گرایش به انتقاد از خود می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • والدین سخت گیر
  • فشار همسالان در مدرسه
  • معلمان یا روسا مطالبه گر
  • ورزش های رقابتی

همچنین می تواند ناشی از رفتارهای آموخته شده شما باشد. به عنوان مثال، دنبال کردن تعالی آکادمیک ممکن است به یک منتقد درونی بی امان منجر شده باشد. این می تواند بر سلامت روان و رفاه شما تأثیر بگذارد. شاید برای یافتن یک رابطه عاشقانه بیش از حد به خود فشار وارد کرده اید و بنابراین عزت نفس شما آسیب دیده است.

انتقاد از خود چیست و چه تاثیراتی می گذارد؟ به عنوان یک ویژگی شخصیتی نگاه نکنید، صرف نظر از اینکه چگونه شروع شد، کمک می کند. شما با نحوه رفتارتان با خودتان تعریف نمی شوید. و هویت شما نباید به گفتگوی درونی شما با خودتان بستگی داشته باشد. اما بدانید که از بین بردن افکار خودانتقادگر سخت است. کار زیادی می‌طلبد و گاهی اوقات نمی‌توانید به تنهایی این کار را انجام دهید.

آیا انتقاد از خود می تواند خوب باشد؟

انتقاد از خود همیشه بد نیست؛ هنگامی که به طور فعال استفاده می شود می تواند خوب باشد. اگر افراد از انتقاد شخصی به گونه ای استفاده کنند که برای تکمیل وظایف و دستیابی به اهداف مفید باشد، می تواند سودمند باشد. آنها می توانند از آن به عنوان راهی برای بررسی تصمیمات و رفتارهای خود و ارزیابی اینکه آیا نیاز به ایجاد تغییر دارند یا خیر استفاده کنند. انتقاد از خود زمانی مشکل ساز می شود که فرد شروع به اجتناب از چیزها و خود خرابکاری در تجربیات زندگی خود کند.

انتقاد از خود از کجا می آید؟

افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی از نزدیکی اجتناب می کنند. این ممکن است آنها را از ایجاد خلق و خوی رابطه‌ای برای نحوه ابراز همدردی با خود و دیگران باز دارد. 5 انتقاد از خود نیز احتمالاً از شرم، وابستگی‌های ناایمن و داشتن عزت نفس پایین ناشی می‌شود.

 

بسیاری از افرادی که دارای ویژگی هایی مانند کمال گرایی هستند ممکن است با انتقاد از خود دست و پنجه نرم کنند. کمال گرایان خودانتقادگر تمایل دارند به موقعیت های استرس زا با پاسخ های احساسی، سرزنش خود، واکنش های خیال پردازانه و تلاش های کمتر فعالانه مشکل محور برای تغییر موقعیت یا مشکل پاسخ دهند.

انتقاد از خود چیست و چه تاثیراتی بر فرد دارد؟

انتقاد از خود با کاهش پیشرفت هدف همراه است و به نظر می رسد که این تأثیر با نشخوار فکری و تعلل ایجاد می شود. اهدافی که افراد ممکن است به دلیل انتقاد از خود دنبال نکنند شامل اهداف تحصیلی، اجتماعی و سلامتی است. افرادی که خودانتقادی هستند به دنبال احترام به دستاوردهای خود و اجتناب از ناامیدی و سرزنش هستند.

برخی از اثرات انتقاد از خود عبارتند از:

  • عزت نفس پایین
  • احساس بی ارزشی
  • احساس گناه
  • خودآزاری
  • کمال گرایی
  • عدم خودانگیختگی
  • اضطراب اجتماعی
  • مشکلات تصویر بدن

گرایش های خود انتقادی چگونه رشد می کنند؟

افکار خودانتقادی بیش از حد ممکن است ریشه در تجربیات منفی با مراقبان در دوران کودکی داشته باشند. مطالعات روی روابط و دلبستگی‌های شکل‌گرفته بین والدین و سایر مراقبان اولیه نشان می‌دهد که اولین پیوندها در زندگی اغلب تأثیر قابل‌توجهی بر روابط آینده فرد و همچنین احساس فرد نسبت به خود دارند. وقتی والدین به کودکان استقلال می‌دهند، آنها را تشویق می‌کنند تا کارهایی را برای خودشان انجام دهند و به آنها اجازه می‌دهند بدون سرزنش اشتباه کنند، احتمال اینکه بچه‌ها اعتماد به نفس داشته باشند و با احساس امنیت نسبت به انتخاب‌هایشان بزرگ شوند، بیشتر می‌شود.

سبک‌های فرزندپروری مستبدانه، که ممکن است کنترل‌کننده باشد و با سخت‌گیری مشخص شود، ممکن است تأثیری بر پرورش ادراک منفی از خود و احساس کم ارزشی در کودکان داشته باشد. وقتی بچه ها احساس می کنند که توسط والدینشان طرد شده اند، با آنها با گرمی و شفقت رفتار نمی شود یا مکررا مورد انتقاد قرار می گیرند، ممکن است بزرگ شوند که بیش از حد از خود و دیگران انتقاد کنند.

 

چگونه خودانتقادی سمی را تشخیص دهیم؟

ما می دانیم که انتقاد از خود چیست از کجا می تواند نشات بگیرد، اما چقدر در شناسایی آن مهارت دارید؟

داشتن یک حس قوی از خودآگاهی در حین انجام وظایف ضروری است. وقتی با چالش‌ها و فرصت‌ها روبرو می‌شوید، احساس خود را در نظر بگیرید. به زمان هایی فکر کنید که شغل شما نیاز به کار مستقل دارد. وقتی غرق در احساسات شدید، نفس عمیق بکشید و کمی خود ارزیابی کنید.

3 نمونه از خود انتقادی

مونتاژ مبلمان جدید

شما به تازگی قفسه های جدید خود را برای اتاق خواب خود برداشتید، اما باید همه آنها را خودتان جمع کنید. ذهن شما مملو از شک و تردید به خود است، زیرا شما خیلی اهلی نیستید. این باعث ایجاد ناامیدی زیادی برای شما می شود، و شما به خود می گویید که آنقدر احمق هستید که نمی توانید آن را بفهمید.

تمام خودگویی های منفی شما باعث شد که پروژه خود را رها کنید و منتظر خواهید بود تا دوستی بتواند آن را برای شما انجام دهد.

آماده شدن برای امتحان

شب قبل از امتحان در درس ریاضی کسب و کار است که شرکت کرده اید. هفته هاست که درس می خوانی، اما خودت را متقاعد کرده ای که قبول نمی شوی. صدای درونی شما نمی تواند استانداردهای بالای شما را رها کند، و شروع به دست و پا زدن می کنید. مدام به خود می گویید که شکست خورده اید و نمی توانید هیچ کاری را درست انجام دهید، حتی اگر زمان زیادی برای آماده شدن گذاشته اید.

امتحان کردن چیز جدیدی

می بینید که باشگاه محلی شما برای ملحق شدن به یک تیم فرصت های کمی دارد. شما و یکی از دوستانتان مدت‌هاست که می‌خواهید در آن شرکت کنید، صحبت کرده‌اید، اما اکنون که این فرصت برای شما پیش آمده است، افکار دوم را در سر می‌برید و دچار شک و تردید می‌شوید.

اگر به اندازه کافی ورزشکار نباشید چه؟ اگر هرگز قوانین را به درستی یاد نگیرید چه؟ شما در نهایت به تیم ملحق نمی شوید زیرا به طور خودکار فکر می کنید وحشتناک خواهید بود و اوقات خوبی را نخواهید داشت.

تأثیرات انتقاد از خود بر سلامت روان شما چیست؟

همانطور که از مثال‌های بالا می‌بینید، انتقاد از خود اغلب سد راه شماست.

انتقاد از خود می تواند به شما این امکان را بدهد که هر اشتباهی را که مرتکب می شوید بپذیرید و به شما کمک کند در آینده از آنها اجتناب کنید، اما همچنین می تواند آسیب زا باشد. امواج مداوم افکار منفی و گفتگوهای درونی تند و زننده می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. حتی اگر اطرافیان شما محترم و مهربان باشند، مهم است که چگونه با خودتان رفتار می کنید.

در اینجا چند راه وجود دارد که انتقاد از خود می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد:

روابط شما با دیگران

ممکن است قصد نداشته باشید، اما زمانی که فقط افکار منفی می اندیشید و صحبت می کنید، انتقاد از خود بر اطرافیان شما تأثیر می گذارد. روابط بین فردی شما ممکن است به دلیل آن تیره شود و ممکن است شروع به کناره گیری از ارتباطات خود کنید و زندگی اجتماعی خود را خاموش کنید و باعث شود احساس تنهایی و انزوا کنید.

شما را از پیشرفت و خودسازی منحرف می کند.

انتقاد از خود مانع از فرصت‌های ما برای بهبود خودمان می‌شود، زیرا ما را پر از شک و تردید می‌کند. انتقاد سازنده مفید است و رشد شخصی شما را بهبود می بخشد. اما زمانی که سعی می‌کنید خود را بهبود ببخشید، انتقاد از خود مانع شما خواهد شد.

8 راه برای غلبه بر انتقاد از خود چیست و چه تاثیراتی می گذارد؟

هر روز به راه هایی فکر کنید که با خودتان مهربان تر باشید. این محبت های کوچک ممکن است یک شبه زندگی شما را تغییر ندهند، اما با گذشت زمان قدرت را در عادت های جدید خود خواهید دید.

این هشت نکته را بخوانید و به نکاتی فکر کنید که می توانید از امروز استفاده کنید:

  1. فکر نکنید که انتقاد از خود شما را برای تکمیل کارتان ترغیب می کند.
  2. فهرستی از ویژگی ها و مهارت های شخصی مورد علاقه خود بنویسید و به این فکر کنید که چگونه می توانند به شما در پیروی از علایق خود کمک کنند.
  3. در مورد هر آسیبی که تجربه کرده اید با یک روان درمانگر صحبت کنید.
  4. کمال گرایی را کنار بگذارید و از اشتباهات استقبال کنید.
  5. به این فکر کنید که چه توصیه ای به یک دوست دارید، اما آن را در مورد خودتان اعمال کنید.
  6. تعادل یکسانی بین خودسازی و شفقت به خود داشته باشید.
  7. هر روز مراقب افکار، احساسات و واکنش های خود باشید.
  8. گزارشی از پیشرفت خود داشته باشید و آن را بخوانید تا قدردانی خود را تمرین کنید.
درمانی برای رسیدگی به تمایلات خود انتقادی

درمان اغلب می تواند برای افرادی که از خود انتقادی هستند تا حدی که عملکرد روزانه یا کیفیت زندگی آنها تحت تاثیر قرار می گیرد مفید باشد. اگرچه هیچ نوع خاصی از درمان وجود ندارد که برای رسیدگی به انتقاد مضر از خود استفاده شود، انواع تکنیک های درمانی ممکن است سودمند باشند. یکی از مداخلات مؤثر برای انتقاد از خود، شفقت به خود، یا تمرین مهربانی و درک نسبت به خود است. یک درمانگر می‌تواند راه‌هایی برای تمرین شفقت بیاموزد و می‌تواند به فردی که به دنبال درمان است کمک کند تا هرگونه مانع بالقوه برای شفقت به خود را کشف کند.

مداخلات ذهن آگاهی نیز به عنوان روش مؤثر دیگری برای مبارزه با انتقاد از خود عمل می کند. ذهن آگاهی، که به آگاهی بدون قضاوت از افکار و احساسات شخص اشاره دارد، با افزایش عزت نفس مرتبط است. درمان می‌تواند بینش افکار و احساسات را بهبود بخشد و کسانی که مهارت‌های تمرکز حواس بیشتری دارند بهتر می‌توانند تجربیات درونی را به صورت شفاهی توصیف کنند، افکار و احساسات را بدون قضاوت در نظر بگیرند، بر رویدادهای کنونی تمرکز کنند و از درنگ کردن یا واکنش به هر فکر منفی اجتناب کنند.

روند مشاوره گرفتن

شما در صورت نیاز به خدمات مشاوره انتقاد از خود چیست و چه تاثیراتی می گذارد؟ می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید.

برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *