مشاوره فردی و روان درمانی

چگونه عزت نفس را بهبود ببخشیم؟

چگونه عزت نفس را بهبود بخشیم؟

عزت نفس می تواند لحظه به لحظه و روز به روز تغییر کند. گاهی اوقات، احساس ارزشمندی شما بالاست – احساس می کنید هیچ چیز نمی تواند شما را پایین بیاورد. اندکی بعد، ممکن است ذهن شما پر از افکار منفی شود. بنابراین باید بدانیم چگونه عزت نفس را بهبود ببخشیم؟

شاید بعد از یک پست عالی با اعتماد به نفس کافی شروع به پیمایش در رسانه های اجتماعی کنید، اما کمی بعد احساس می کنید که به شدت کاهش می یابد. شما می توانید این تغییر در عزت نفس خود را چندین بار در روز احساس کنید، حتی در یک ساعت.

داشتن عزت نفس بالا هر روز انرژی می گیرد. می تواند خسته کننده باشد. و تحقیقات نشان می دهد که پیگیری مداوم عزت نفس بالا سالم نیست. با یادگیری نحوه بهبود عزت نفس بدون اینکه آن را در اولویت اول خود قرار دهید، متعهد شوید که بهزیستی خود را بهبود بخشید.

عزت نفس چیست؟

قبل از اینکه بتوانید به عزت نفس خود اهمیت دهید، تعریف این اصطلاح کمک می کند. به گفته کریستین نف، که به طور گسترده درباره تحقیقات خود در مورد شفقت به خود به عنوان جایگزینی برای عزت نفس می نویسد و صحبت می کند، روشی که عزت نفس می تواند نوسان کند بخش بزرگی از مشکل آن است. همچنین، نحوه تمرکز آن بر قضاوت درباره خود و دیگران نیز همینطور است.

عزت نفس به درجه ای که ما خود را مثبت ارزیابی می کنیم اشاره دارد. این نشان می دهد که ما چقدر خود را دوست داریم یا برای خود ارزش قائل هستیم و اغلب بر اساس مقایسه با دیگران است.

عزت نفس حول نظر شما در مورد خودتان و آنچه انجام داده اید می چرخد. هنگامی که ما توسط رسانه های اجتماعی احاطه شده و مملو از محتوای سبک زندگی هستیم، نظر ما نسبت به خودمان نمی تواند نسبی باشد. هر بار که فید خبری خود را باز می کنید، عزت نفس می تواند ضربه بخورد.

عزت نفس می تواند بر نحوه تمرین «خودگویی» تأثیر بگذارد. اگر خودتان را ارزیابی کنید و کمبود خود را بیابید، ممکن است بر افکار منفی و انتقاد از خود تمرکز کنید. با این حال، برعکس برای افرادی که بیش از حد نگران حفظ عزت نفس خود هستند، می تواند اتفاق بیفتد. آنها ممکن است روی ساختن خود و تحقیر دیگران برای احساس بهتر تمرکز کنند.

در حالی که گفتن چیزهای مثبت به خودتان به مقابله با افکار منفی خودکار کمک می کند، بررسی کنید که آیا آن صدای داخلی دائماً در حال مقایسه است، چه مثبت یا نه. اگر مدام فکر می‌کنید که به اندازه کافی خوب نیستید، می‌تواند بر روابط، سلامت جسمانی و نحوه انجام کارتان تأثیر بگذارد.

تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس

بین عزت نفس و اعتماد به نفس تفاوت وجود دارد. عزت نفس شما بر دید شما از خود تأثیر می گذارد. در مقابل، تعیین می کند که چگونه عزت نفس را بهبود ببخشیم؟

عزت نفس شما ناشی از تجربیات زندگی شماست که از دوران کودکی شروع می شود. هر ضربه ای که تجربه کرده اید، تغییرات چشمگیر زندگی و محیط شما بر عزت نفس شما تأثیر می گذارد. حتی در سنین پایین، عزت نفس شما شروع به نوسان و رشد می کند.

شما در یک موقعیت خاص با توسعه و استفاده از مهارت های خود و تجربیات قبلی مرتبط با کار، اعتماد به نفس ایجاد می کنید. باور به توانایی های خود برای انجام یک کار در حالی که به ارزش خود شک دارید نمونه ای از اعتماد به نفس بالا اما عزت نفس پایین است.

 چرا توجه به عزت نفس مهم است؟

زمانی را برای توجه به نحوه صحبت کردن با خود اختصاص دهید. این نشان دهنده خوبی است که نشان می دهد چقدر خوب از خود مراقبت می کنید.

بله، عزت نفس در نوسان است – اما عزت نفس پایین می تواند نشان دهد که چیزی در زندگی شما به رفاه شما آسیب می رساند. و اگر عزت نفس بالایی دارید، می توانید مراقبت از خود عالی را تمرین کنید.

مسائل مربوط به عزت نفس ممکن است شما را درگیر کند. این که لحظه ای وقت بگذارید و متوجه شوید که رویدادها چگونه بر خلق و خو و عزت نفس شما تأثیر می گذارند، وقت زیادی از شما نمی گیرد.

به عزت نفس دیگران نیز توجه کنید. اگر متوجه شدید که یکی از عزیزان یا یکی از همکارانش ابراز تردید می کند، ممکن است به حمایت شما نیاز داشته باشد. زمانی که مشخص کردید کجا می خواهید پیشرفت کنید، تشخیص اولین قدم هایتان دشوار است.

چه چیزی می تواند عزت نفس را کاهش دهد؟

عوامل مختلف باعث کاهش عزت نفس شما می شود. این عوامل ممکن است چیزهایی مانند افراد در زندگی شما یا محیط یا طرز فکر شما باشد. درک اینکه چه چیزی باعث کاهش عزت نفس شما می شود به شما کمک می کند تا یک برنامه عملی در مورد چگونگی کمک به شکوفایی آن و ایجاد خودآگاهی خود تهیه کنید.

شاید شما مطمئن نیستید که در مورد چه عواملی صحبت می کنیم. برای اینکه ایده بهتری به شما بدهیم، در اینجا لیستی از مواردی وجود دارد که می تواند باعث کاهش عزت نفس شما شود:

بدرفتاری: روابط بد و سخت با والدین، چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی، می تواند به عزت نفس شما آسیب برساند. تحقیقات نشان داده است که آزار جسمی و عاطفی توسط والدین یا سایر بزرگسالان عامل اصلی کاهش عزت نفس است.

طرز فکر: نگرش بدبینانه و طرز فکر ثابت عزت نفس را کاهش می دهد زیرا ذهن شما را با افکار منفی غرق می کند. به شما یادآوری می شود که به اندازه کافی خوب نیستید یا هیچ اتفاق مثبتی برای شما نخواهد افتاد و اعتماد به نفس شما آسیب می بیند.

موارد دیگر برای کاهش عزت نفس

رویدادهای زندگی: در حالی که برخی از رویدادهای زندگی شما را بالا می برند، برخی دیگر عزت نفس شما را کاهش می دهند. به عنوان مثال اگر در مدرسه سختی می گذرانید و در چند تکلیف شکست خورده اید. شما شروع به انتقاد از خود می کنید و فکر می کنید که دستاوردهای شما ضعیف است. فارغ التحصیلی از مدرسه، تغییر شغل یا جابجایی شهرها می تواند بر شما تأثیر بگذارد.

استانداردهای اجتماعی: یک نظرسنجی از دانشجویان سال اول دانشگاه نشان داد که 65٪ از آنها گفته اند که ارزش خود را بر اساس ظاهر خود قرار می دهند. منابع بیرونی مانند تایید دیگران و تصویر بدن باعث می شود که عزت نفس شما در هر زمان کاهش یابد و ممکن است بازیابی آن دشوار باشد.

تعیین هدف: تعیین اهداف عالی است اگر بدانید چگونه آنها را به درستی تعیین کنید. وقتی اهدافی را تعیین می کنید که دست نیافتنی و غیر واقعی هستند، باعث می شود وقتی به آنها نرسیدید، در مورد خود بد فکر کنید. حتی اگر آن اهداف در وهله اول قابل دستیابی نبودند، عزت نفس شما ضربه می زند.

عزت نفس پایین چه اثراتی دارد؟

هنگامی که عزت نفس پایینی دارید، سلامت روان شما ممکن است آسیب ببیند. خودگویی های مکرر منفی می تواند به سلامت روان شما آسیب برساند.

افرادی که عزت نفس ضعیفی دارند نسبت به خود بسیار انتقاد دارند. آنها در جابجایی چالش ها و اشتباهات گذشته مشکل دارند. ممکن است منجر به منزوی شدن افراد شود زیرا می خواهند از عزت نفس خود محافظت کنند.

آنها از ایستادن برای خود غافل می شوند زیرا ترجیح می دهند ساکت بمانند و بین خود و چالش هایشان فاصله بگذارند.

در واقع، انزوای اجتماعی که خود تحمیلی به آنها تحمیل شده، بیشتر به آنها آسیب می رساند. این افراد را به جای جستجوی فرصت‌ها یا سرگرمی‌های جدید، در مناطق راحتی خود نگه می‌دارد.

عزت نفس پایین همچنین می تواند به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان کمک کند. روش‌های منفی تفکر می‌تواند تلاش‌ها برای ایجاد اعتماد به نفس یا عزت نفس را متوقف کند و افکار منفی نیز مانع تلاش‌ها برای ایجاد ذهنیت رشد می‌شوند.

عزت نفس را چگونه بهبود ببخشیم؟

ایجاد عزت نفس کار آسانی نیست، اما دستیابی به سطح سالمی از عزت نفس می تواند در رفاه شما تفاوت ایجاد کند. بنابراین باید بدانیم چگونه عزت نفس را بهبود ببخشیم؟

به این موارد برای کمک به تقویت عزت نفس خود نگاهی بیندازید. به این فکر کنید که می خواهید کدام یک را در زندگی روزمره خود اجرا کنید. اما به همین جا بسنده نکنید: به یاد داشته باشید که بهترین راه برای دستیابی به عزت نفس سالم، تمرکز کمتر بر عزت نفس و بیشتر روی تمرین شفقت به خود و بهبود اعتماد به نفس است.

فهرستی از چیزهایی که در مورد خودتان تحسین می کنید بنویسید.

این می تواند چالش برانگیز باشد که بنشینیم و در مورد ویژگی های تحسین برانگیزمان فکر کنیم – حتی ناجور. اما تصدیق مهارت‌ها یا چیزهایی که در مورد خودتان دوست دارید، می‌تواند خودگویی شما را بهبود بخشد.

سعی کنید یک دفتر خاطرات از کارهایی که انجام داده اید و از آنها لذت می برید یا تحسین می کنید داشته باشید. مجلات سپاسگزاری همچنین برای بهبود دیدگاه شما نسبت به زندگی و تشخیص آنچه که باید برای آن شکرگزار باشید معجزه می کنند.

هر جمله تاکیدی مثبتی که به آن برخورد کردید را فقط یادداشت نکنید. در عوض، به دنبال تأییدیه های مرتبط باشید و نحوه پذیرش خود را در نظر بگیرید. چه چیزی را قدر می دانید و تحسین می کنید؟ وقتی متوجه شدید ذهنتان پر از افکار منفی می شود، این ویژگی ها را به خاطر بسپارید. از مانتراهای عمومی خودداری کنید و روی عباراتی که برای شما معنادار هستند تمرکز کنید.

دست از خشنود بودن مردم بردارید.

افراد با عزت نفس ضعیف می توانند احساس کنند که باید به درخواست ها بله بگویند. آنها اغلب کمک به دیگران را مقدم بر سلامت روانی خود قرار می دهند. این می تواند منجر به غلبه بر شما شود، چه در محل کار یا در زندگی شخصی شما. این به نوبه خود باعث ایجاد استرس زیادی می شود.

وقتی می‌توانید کمک‌کننده و حمایت‌کننده باشید، خوب است، اما عزت‌نفس‌تان در نهایت وقتی کاهش می‌یابد که ارزش خود را به کارهایی که برای دیگران انجام می‌دهید گره بزنید. یاد بگیرید چگونه به دیگران نه بگویید.

از منطقه راحتی خود خارج شوید.

کسانی که عزت نفس پایینی دارند از چالش ها و فرصت های جدید اجتناب می کنند. این می تواند به دلیل ترس یا شک به خود باشد. اما وقتی در هر راه بزرگ یا کوچک موفق می شوید، به خود نشان می دهید که می توانید در لحظات سخت استقامت کنید.

خارج شدن از منطقه راحتی به این معنی نیست که باید خود را در موقعیت های بسیار ناراحت کننده قرار دهید. این بدان معناست که شما حاضرید چیزهای جدید را امتحان کنید حتی اگر وارد شرایط سخت شوید.

از مقایسه خود با دیگران دست بردارید.

پیشرفت و عزت نفس شما نباید به خوبی افراد دیگر مرتبط باشد. همیشه کسی در کاری بهتر از شما وجود خواهد داشت، اما این بدان معنا نیست که شما در کاری که انجام می دهید خوب نیستید یا به اندازه کافی خوب نیستید.

دست از مقایسه خود با دیگران آسان نیست. اما دوری از رسانه های اجتماعی می تواند به این تلاش کمک کند. اگر پیمایش می کنید، به خود یادآوری کنید که مردم فقط بهترین و جذاب ترین بخش های زندگی خود را به صورت آنلاین به اشتراک می گذارند. اجازه ندهید لایک روی یک عکس ارزش خود را تعیین کند. گاه به گاه سم زدایی دیجیتالی را برای کاهش قرار گرفتن در معرض خود تمرین کنید.

قدر تفاوت های خود را در مقایسه با دیگران بدانید، اما به یاد داشته باشید که در رقابت با پیشرفت دیگران نیستید.

چند مورد دیگر برای افزایش اعتماد به نفس

به خاطر افکار گذشته خود را ببخشید.

همانطور که برای ایجاد عزت نفس خود تلاش می کنید، باید خود را به خاطر رفتاری که قبلاً با خود داشتید ببخشید. شما نمی توانید با پیشرفت خود پیش بروید بدون اینکه بپذیرید که قبلاً خود و دیگران را به شدت قضاوت می کردید. ترک عادت سختی است.

تصدیق این ضعف با کمک به شما برای اینکه خودتان را به وضوح ببینید، شفقت و انعطاف پذیری خود را تمرین می دهد. زمانی که تصمیم می گیرید رابطه سالم تری با خود داشته باشید، پایه محکم تری می سازید.

در روابط خود حد و مرز تعیین کنید.

به این فکر کنید که چه مرزهایی در زندگی شخصی و حرفه ای دارید. برای داشتن عزت نفس بالاتر، باید درک کنید که مرزهای شما چگونه به نظر می رسند و چگونه با ارزش های شما همسو می شوند.

پیروزی های خود را جشن بگیرید.

پیروزی ها در اندازه های مختلف به دست می آیند و شما باید همه آنها را جشن بگیرید. آیا امروز کمی خودگویی مثبت تمرین کردید؟ آیا برخی از باورهای منفی را کنار گذاشته اید یا با یکی از ترس های خود روبرو شده اید؟ این احساسات اعتماد به نفس و غرور را بپذیرید و آنها را در آغوش بگیرید. این به رشد اعتماد به نفس شما کمک می کند و به شما نشان می دهد که ایجاد عزت نفس به شما کمک می کند احساس راحتی بیشتری با خودتان داشته باشید.

افراد منفی نگر را رها کنید.

رها کردن افکار منفی یک چیز است، اما آیا به رها کردن افراد منفی فکر کرده اید؟ افرادی که اطراف شما هستند تأثیر زیادی بر روحیه و سطح عزت نفس شما دارند.

اگر مردم مدام عیب هایتان را به شما یادآوری کنند، اشتباهاتتان را مسخره کنند، یا شما را پر از شک و تردید کنند، اعتماد به نفس ضعیفی خواهید داشت. اما رها کردن این تأثیرات باعث تشویق مثبت بیشتر و افکار مهربانانه می شود تا به افزایش عزت نفس شما کمک کند. و هنگامی که ویژگی های سمی یک نفر را شناسایی کردید، دیدن گذشته از آنها دشوار است.

روند مشاوره برای اینکه چگونه عزت نفس را بهبود ببخشیم؟

شما در صورت نیاز به خدمات چگونه عزت نفس خود را بهبود ببخشیم می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید.

برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *