مشاوره نوجوان

چگونه پرخاشگری نوجوانان را مدیریت کنیم؟

راه های مدیریت پرخاشگری نوجوانان

پرخاشگری نوجوانان یکی از چالش هایی است که بسیاری از والدین با آن رو به رو می شوند و نمی توانند از پس آن بر بیایند، در نوجوانان برخی از تغییرات جسمی و روانی به وجود می آید که باعث بروز خشم و رفتار های پرخاشگرانه در نوجوان می شود اما در بسیاری از موارد پرخاشگری نوجوان به سبک های فرزند پروری والدین و نحوه برخورد آن ها با نوجوان بستگی دارد. بنابراین باید بدانیم چگونه پرخاشگری نوجوانان را مدیریت کنیم؟

یکی دیگر از مشکلات در دوران نوجوانی زود رنجی می باشد. اگر نوجوان بیش از اندازه خشمگین شود و قادر نباشد رفتار خود را کنترل کند این مسئله ممکن است برای او آسیب زننده باشد، بنابراین بهتر است والدین آگاهی لازم درباره علل، ریشه، درمان و راهکارهایی برای پرخاشگری نوجوانان را کسب کنند تا بتوانند از نوجوان حمایت کنند تا او این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارد.

والدین برای کاهش تنش میان خود و فرزندان و پیشگیری از درگیری می توانند به مشاوره خانواده مراجعه کنند و از او کمک بخواهند.

پرخاشگری و مشاجره نوجوانان

بیاموزید که چگونه با دعواهای شدید با نوجوان خود کنار بیایید و در صورت خشونت آمیز شدن آنها چه باید بکنید.

  • چگونه مشاجره با نوجوان خود را خنثی کنید؟
  • نحوه برخورد با رفتار خشونت آمیز؟
  • نگران مسائل بهداشت روانی هستید؟

چگونه پرخاشگری نوجوانان را مدیریت کنیم؟

این مفید است که به یاد داشته باشید که رفتار شما می تواند وضعیت پرخاشگرانه را بهبود یا بدتر کند، بنابراین مهم است که الگوی خوبی برای نوجوان خود باشید. پس بهتر است بدانیم چگونه پرخاشگری نوجوانان را مدیریت کنیم؟

اگر شما پرخاشگرانه رفتار کنید اما به نوجوان خود بگویید این کار را نکند، او گوش نخواهد کرد. همچنین یادآوری این نکته مفید است که عصبانیت آنها اغلب ناشی از ترس از دست دادن کنترل است.

این نکات را امتحان کنید:

  1. سعی کنید حضوری آرام و مسالمت آمیز داشته باشید – باید بدون تهدید قوی باشید.
  2. مطمئن شوید که زبان بدن شما نشان دهنده تمایل شما به گوش دادن است.
  3. به آنها فضای شخصی بدهید.
  4. اگر مشاجره ای از کنترل خارج شد، به نوجوان خود توضیح دهید که نیم ساعت دیگر می روید و دوباره برمی گردید تا اوضاع آرام شود.
  5. تمرینات تنفسی می تواند به کاهش شدت مشاجره کمک کند. نفس عمیق بکشید، چند ثانیه نگه دارید و سپس بازدم کنید. 5 بار تکرار کنید.

وقتی نوجوان شما آرام است، این تکنیک را به او پیشنهاد دهید تا او نیز راهی برای کنترل خشم خود داشته باشد.

به یاد داشته باشید که نوجوانان ممکن است ندانند چگونه خشم خود را کنترل کنند و این می تواند آنها را ناامید و ترسان کند.

با این حال، مانند کودکان نوپا، اگر به نوجوانان تسلیم شوید زیرا فریاد زدن و جیغ زدن آنها شما را می ترساند یا شما را گیج می کند، در واقع آنها را تشویق می کنید که رفتار غیرمنطقی را به عنوان راهی برای رسیدن به آنچه می خواهند تکرار کنند.

نحوه برخورد با رفتار خشونت آمیز

گاهی اوقات، پرخاشگری نوجوان می تواند به خشونت تبدیل شود. اگر آنها به شما یا شخص یا چیز دیگری حمله کردند، ایمنی را در اولویت قرار دهید.

بگذارید نوجوانتان بداند که خشونت غیرقابل قبول است و تا زمانی که آنها آرام نشوند از او دور خواهید شد. اگر خروج از اتاق یا خانه کمکی نمی کند، با پلیس تماس بگیرید. به هر حال، اگر احساس خطر یا ترس می کنید، پس حق دارید از خود محافظت کنید.

Family Lives این توصیه را برای مقابله و کمک به یک نوجوان خشن ارائه می دهد:

  • به آنها فضا بدهید – زمانی که آرام شدند، ممکن است بخواهید در مورد اتفاقی که افتاده با آنها صحبت کنید و به آنها پیشنهاد دهید که به شما اجازه دهند کمکی برای آنها پیدا کنید.
  • واضح باشید – نوجوانان باید بدانند که شما در مرزهایی که تعیین کرده اید می ایستید. آنها باید بدانند که هر نوع خشونتی غیرقابل قبول است.
  • با مدرسه آنها صحبت کنید – ببینید آیا رفتار پرخاشگرانه آنها نیز در آنجا اتفاق می افتد یا خیر. برخی از مدارس مشاوره ارائه می دهند.
  • از خشونت علیه نوجوان خود اجتناب کنید – این یک مثال مثبت است که خشونت خوب نیست.
  • مشاوره ترتیب دهید – اگر نوجوان شما اعتراف کرد که مشکلی دارد و مایل به دریافت کمک است، در اسرع وقت با یک مشاور یا روانشناس وقت ملاقات رزرو کنید. در مورد کمک های موجود با پزشک عمومی یا مدرسه آنها صحبت کنید.

نگران مسائل بهداشت روانی هستید؟

اگر نگران این هستید که نوجوان شما مشکل سلامت روانی مانند افسردگی داشته باشد، با پزشک عمومی صحبت کنید. آنها می توانند آنها را به خدمات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان ارجاع دهند، که به نوبه خود می توانند شما و خانواده شما را برای خانواده درمانی ارجاع دهند.

اگر در کنار آمدن با نوجوان خود مشکل دارید و مشکوک هستید که ممکن است علائم افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روانی داشته باشید، این موضوع را با پزشک عمومی در میان بگذارید. سپس می توانند درمان مناسب را پیشنهاد کنند.

برای مثال ممکن است برای مشاوره ارجاع شوید یا به گروه های پشتیبانی یا سایر خدمات در منطقه خود هدایت شوید.

ابراز پرخاشگری

راه طبیعی و غریزی برای ابراز خشم، پاسخ پرخاشگرانه است. پرخاشگری پاسخی طبیعی و سازگار به تهدیدات است. این احساسات و رفتارهای قدرتمند، اغلب پرخاشگرانه را القا می کند، که به ما اجازه می دهد وقتی مورد حمله قرار می گیریم بجنگیم و از خود دفاع کنیم. بنابراین، مقدار مشخصی از خشم برای بقای ما ضروری است. و باید بدانیم چگونه پرخاشگری نوجوانان را مدیریت کنیم؟

از سوی دیگر، ما نمی‌توانیم هر شخص یا شیئی را که ما را آزار می‌دهد یا آزارمان می‌دهد، از نظر فیزیکی مورد حمله قرار دهیم. قوانین، هنجارهای اجتماعی و عقل سلیم محدودیت هایی را در مورد اینکه پرخاشگری ما تا کجا می تواند ما را ببرد تعیین می کند.

افراد از انواع فرآیندهای خودآگاه و ناخودآگاه برای مقابله با احساسات خشمگین خود استفاده می کنند. سه رویکرد اصلی عبارتند از بیان، سرکوب و آرام کردن. ابراز احساسات خشمگینانه خود به شیوه ای قاطعانه – نه پرخاشگرانه – سالم ترین راه برای ابراز خشم است. برای این کار، باید بیاموزید که چگونه نیازهای خود را روشن کنید، و چگونه آنها را بدون آسیب رساندن به دیگران برآورده کنید. قاطع بودن به معنای زورگو بودن یا خواستار بودن نیست. این به معنای احترام به خود و دیگران است.

آیا شما بسیار پرخاشگر هستید؟

تست‌های روان‌شناختی وجود دارد که شدت احساسات خشم را اندازه‌گیری می‌کند، چقدر مستعد عصبانیت هستید و چقدر خوب آن را مدیریت می‌کنید. اما این احتمال وجود دارد که اگر مشکلی با عصبانیت دارید، از قبل آن را می دانید. اگر می بینید که به روشی رفتار می کنید که به نظر خارج از کنترل و ترسناک به نظر می رسد، ممکن است برای یافتن راه های بهتر برای مقابله با این احساس به کمک نیاز داشته باشید. و به این نتیجه برسیم که چگونه پرخاشگری نوجوانان را مدیریت کنیم؟

چرا برخی از مردم بیشتر از دیگران پرخاشگر هستند؟

به گفته جری دفن باکر، دکترای روانشناسی که در مدیریت خشم متخصص است، برخی از افراد واقعاً «گرم‌سرتر» از دیگران هستند. آنها راحت تر و شدیدتر از افراد عادی عصبانی می شوند. همچنین کسانی هستند که عصبانیت خود را با صدای بلند و تماشایی نشان نمی دهند، اما به طور مزمن تحریک پذیر و بدخلق هستند. افرادی که به راحتی عصبانی می شوند همیشه فحش نمی دهند و چیزها را پرت نمی کنند. گاهی اوقات آنها از نظر اجتماعی کناره گیری می کنند، عصبانی می شوند یا از نظر جسمی بیمار می شوند.

افرادی که به راحتی عصبانی می شوند معمولاً چیزی را دارند که برخی از روانشناسان آن را تحمل ناامیدی پایین می نامند، به این معنی که به سادگی احساس می کنند که نباید در معرض ناامیدی، ناراحتی یا آزار قرار گیرند. آن‌ها نمی‌توانند آرام آرام بگیرند، و به‌ویژه اگر وضعیت به‌گونه‌ای ناعادلانه به نظر برسد، خشمگین می‌شوند: برای مثال، اصلاح شدن برای یک اشتباه جزئی.

راهکارهایی برای مدیریت پرخاشگری

آرامش: ابزارهای آرام سازی ساده، مانند تنفس عمیق و تصاویر آرامش بخش، می توانند به آرام کردن احساسات خشمگین کمک کنند. کتاب‌ها و دوره‌هایی وجود دارند که می‌توانند تکنیک‌های تمدد اعصاب را به شما آموزش دهند، و پس از یادگیری تکنیک‌ها، می‌توانید در هر شرایطی از آنها استفاده کنید. اگر در رابطه ای هستید که در آن هر دو طرف تندخو هستند، ممکن است ایده خوبی باشد که هر دوی شما این تکنیک ها را یاد بگیرید.

بازسازی شناختی: به عبارت ساده، این به معنای تغییر طرز فکر شماست. افراد خشمگین تمایل دارند که فحش دهند، یا با عبارات بسیار رنگارنگی صحبت کنند که افکار درونی آنها را منعکس می کند. وقتی عصبانی هستید، تفکر شما می تواند بسیار اغراق آمیز و بیش از حد نمایشی شود. سعی کنید این افکار را با افکار منطقی تر جایگزین کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه به خود بگویید: “اوه، وحشتناک است، همه چیز خراب است” به خود بگویید، “این ناامید کننده است، و قابل درک است که من از این موضوع ناراحت هستم، اما این پایان دنیا و عصبانی شدن نیست. به هر حال قرار نیست آن را درست کند.»

چند مرحله ساده که می توانید امتحان کنید:
  • از دیافراگم خود عمیق نفس بکشید. نفس کشیدن از قفسه سینه شما را آرام نمی کند. نفس خود را در حال بیرون آمدن از “روده” خود تصور کنید. به آرامی یک کلمه یا عبارت آرام مانند “آرامش”، “آرامش را بگیرید” را تکرار کنید. آن را در حالی که عمیق نفس می‌کشید با خودتان تکرار کنید.
  • از تصویرسازی استفاده کنید. یک تجربه آرامش‌بخش را از حافظه یا تخیل خود تجسم کنید. تمرین‌های غیرممکن و آهسته یوگا می‌توانند ماهیچه‌های شما را شل کنند و احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

این تکنیک ها را روزانه تمرین کنید. یاد بگیرید زمانی که در یک موقعیت پرتنش هستید از آنها به طور خودکار استفاده کنید.

ایا شما نیاز به مشاوره دارید؟

شما احساس می کنید که عصبانیت شما واقعاً خارج از کنترل است، اگر بر روابط شما و بخش های مهم زندگی شما تأثیر می گذارد، ممکن است برای یادگیری نحوه مدیریت بهتر آن، مشاوره را در نظر بگیرید. یک روانشناس یا سایر متخصصان بهداشت روان دارای مجوز می توانند در ایجاد طیف وسیعی از تکنیک ها برای تغییر تفکر و رفتار شما با شما همکاری کنند.

هنگامی که با یک درمانگر آینده نگر صحبت می کنید، به او بگویید که در مورد خشم مشکلی دارید که می خواهید روی آن کار کنید و در مورد رویکرد آنها برای مدیریت خشم بپرسید. مطمئن شوید که این فقط یک اقدام طراحی شده برای «در ارتباط دادن شما با احساساتتان و بیان آنها» نیست – ممکن است دقیقاً مشکل شما همین باشد. روانشناسان می گویند که با مشاوره، یک فرد به شدت عصبانی می تواند بسته به شرایط و تکنیک های مورد استفاده در حدود 8 تا 10 هفته به محدوده متوسط ​​خشم نزدیک شود.

روند مشاوره

شما عزیزان می توانید در هر ساعت از شبانه روز با بهترین و با تجربه ترین مشاورین روانشناس مرکز مشاوره فراز، ارتباط مستقیم تلفنی برقرار کنید. در صورت درخواست مشاوره تلفنی می توانید با شماره های 02122640332، 02122612304، 02188672553، 09371178718 تماس برقرار نمایید.

 

امتیاز دهید

یک دیدگاه برای “چگونه پرخاشگری نوجوانان را مدیریت کنیم؟

  1. ستاره گفت:

    مطالبتون خیلی مفید و کاربردی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *