مشاوره ازدواج, مشاوره قبل از ازدواج

آمادگی ازدواج | آیا آمادگی لازم برای ازدواج را دارا می باشم؟

آگاه هستی چرا می خواهی ازدواج کنی؟ شما جزو کدام دسته افراد هستید؟ کسانی که می دانند دقیقاً از ازدواج چه می خواهند و به چه دلایلی می خواهند ادامه عمر خودشان را با همسری که انتخاب کرده اند سپری کنند؟! یا کسانی که فقط می خواهند ازدواج کنند که صرفاً ازدواج کرده باشند؟! آیا می دانید آمادگی ازدواج به چه معناست؟ ویژگی و نشانه های آن چیست؟


یکی از اصلی ترین و مهم ترین نشانه های آمادگی ازدواج، این است که دقیقاً هدفتان از ازدواج کردن را بدانید. اگر هدفتان از ازدواج، رسیدن به وصال معشوق خویش است و به دیگر جنبه های ازدواج تاملی ندارید، پیشنهاد می کنم دست نگه دارید. بیشتر خودتان را در خصوص آمادگی برای ازدواج به چالش بکشید.

در مقاله قبل در این خصوص سخن گفتم که اکثر ما بزرگترین آرزوی مان این است که زندگی با عشق و محبت را در کنار شریک زندگیمان سپری کنیم. بزرگ ترین و زیباترین موهبت الهی به بشر، ازدواج است.

در دنیای امروزی شروع ازدواج با عشق و امید خیلی زیاد است؛ به این که روزی خود و احساس مان کامل درک و پذیرفته شود. اما برای تداوم یک ازدواج، تنها عشق کافی نیست.

از لحاظ خلقی برای ازدواج کردن آماده هستید؟

اولین موضوعی که در مورد آمادگی برای ازدواج کردن نیاز است چک کنید، این است که آیا شما و فرد مورد انتخابتان، خلق افسرده دارید یا خیر؟! وقتی در این حالت احساسی، ازدواج کنید با دو چالش روبرو هستید:

1. در زمان فرآیند انتخاب دقت و حوصله کافی به خرج نمی دهید.

2. این احتمال وجود دارد پس از انتخاب هم، با هر بار دیدن همدیگر به جای آنکه حس خوبی پیدا کنید، دوران بد زندگی گذشته برایتان تداعی شود و حال بدی که آن زمان داشتید دوباره به سراغ تان بیاید.

به همین دلایل توصیه می کنم قبل از اینکه دست به انتخاب بزنید این موارد را حداقل در خودتان چک کنید:

• آیا در انتخاب لباس های خود تنوع رنگ وجود دارد؟ رنگ های غالب آن چگونه است؟ تیره یا روشن؟!

• آیا در یک ماه گذشته بیش از چهار بار خلاف قول و وعده های خود عمل کرده اید؟

• آیا در تعاملات خود با دیگران و مسائل روزمره زندگی منعطف هستید؟

• آیا خواب شما منظم و کافی است؟ آیا به میزان کافی می خوابید؟

• نسبت به اینکه نزدیک ترین افراد به شما دست بدهند یا شما را در آغوش بگیرند چه احساس و واکنشی نشان می دهید؟

موضوعی دیگری که نیاز است در مورد خصوصیات خلقی خود در خصوص ازدواج به چالش بکشید این است که چقدر توانایی تحمل و روبرو شدن با مجهولات و تفاوت ها را دارید؟!

چراکه اگر به این موضوع بی توجهی کنید ضربۀ سختی خواهید خورد. به همین خاطر یکی دیگر از نشانه های آمادگی ازدواج این است که نسبت به مجهولات و تفاوت آگاه بوده و نسبت به تحمل و کنار آمدن با آن متعهد شده باشید.

انگیزه من برای ازدواج کردن چیست؟

از موارد دیگری که باید در خصوص آمادگی ازدواج چک کنید این است که آیا انتخاب من برای ازدواج بر اساس انگیزه کنشی است یا یک انگیزه واکنشی است؟! افراد با انگیزه های متنوع و زیاد هشیار و ناهشیار وارد فرآیند ازدواج می شوند.

به طور کلی می توان انگیزه ها را به دو دسته کنشی و واکنشی دسته بندی کرد.

انگیزه های واکنشی نشات گرفته از عوامل بیرونی هستند. به عبارتی اگر فرد براساس این مسائل مانند ” دوستم ازدواج کرده من هم باید ازدواج کنم “، یا ” می خواهم از خانواده ام خلاص شوم “، یا ” نیاز جنسیم را برطرف کنم ” و …. ازدواج کند، زندگی مشترک سخت و تلخ خواهد بود.

در حقیقت این اشخاص تاب آوری لازم برای رویارویی با مشکلات را نخواهند داشت و با کوچکترین مشکل در زندگی آسیب خواهند خورد.

انگیزه کنشی هم همان انگیزه های درونی هستند. به این معنا که فرد براساس شناخت کافی که از خود دارد و نیازها و هیجانات و خواسته های خود را می شناسد به درستی دست به انتخاب می زند.

از عوامل دیگر آمادگی ازدواج این است که ملاک های خود را برای ازدواج بدانید.

خیلی اوقات وقتی از افراد در مورد ملاک های خود دربارۀ انتخاب همسر می پرسیم می گویند: مهربان است، مومن است، زیباست، با اخلاق است….. اما این ملاک های کلی برای ازدواج کارایی زیادی ندارد. چراکه همه به دنبال فرد مهربان و بااخلاق و زیبا هستند اما چرا برخی زندگی شان به طلاق ختم می شود؟

اینکه هر مفهوم در ذهن شما چگونه معنا و تفسیر می شود بسیار حائز اهمیت است.

به طور کلی برای ازدواج ملاک ها باید این چهار خصوصیت را دارا باشد: 1. تدوام داشته باشد، 2. هر دو جنبه ی درونی و بیرونی را داشته باشد، 3. بر پایه هیجانات افراطی نباشد، 4. ارزش های مادی و معنوی را در کنار هم داشته باشد.

 

 

 

نگارنده : زینب پندار، دانشجوی دکترای مشاوره تخصصی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *