مشاوره فردی و روان درمانی

رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد

رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد

اعتیاد یک بیماری مزمن است که با وجود عواقب زیان بار در میان افراد فراگیر شده است. این بیماری بسیار پیچیده است  و تغییراتی را در مغز ایجاد می کند که از کنترل فرد خارج خواهد شد. این تغییرات به شکلی است که توانایی مقاومت در برابر میل شدید به مصرف مواد مخدر را از بین می برد و فرد هیچ اختیاری از خودش نخواهد داشت. عوامل زیادی وجو دارد  که می تواند در ایجاد اعتیاد موثر باشد. یکی از مهم ترین آن ها رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد است. داشتن اعتماد به نفس یا فقدان آن، می تواند نقش مهمی در درگیر شدن اعتیاد فرد به مواد مخدر یا الکل داشته باشد.

افرادی که درگیر اعتیار هستند معمولا عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند. اعتماد به نفس نگرشی در مورد مهارت ها و توانایی های شماست. این بدان معناست که شما شخصیت واقعی خودتان را می پذیرید و به آن  چیزی هستید و توانایی های خود اعتماد دارید و زندگی خود را به طور کامل می توانید کنترل کنید. شما نقاط ضعف و قوت خود را به خوبی می شناسید. برای دانستن این که دقیقا اعتماد به نفس چه رابطه ای با اعتیاد دارد، ادامه مطلب را دنبال کنید.

اعتیاد به مواد مخدر و الکل چگونه و از چه راه هایی به وجود می آید؟

هیچ دلیل اصلی برای به وجود آمدن اعتیاد وجود ندارد. چندعامل مختلف دست به دست هم می دهند تا فرد را دچار اعتیاد به مواد مخدر یا الکل کنند. افراد ممکن است زمانی که در خانه یا مدرسه هستند، شروع به مصرف مواد مخدر کنند. در برخی از موارد والدین فرزندان خود را با مواد آشنا می کنند. اکثر این والدین خود به مواد مخدر اعتیاد دارند.  کودکانی که در خانواده هایی با سابقه اعتیاد رشد می کنند، بیشتر از کودکان دیگر در معرض ابتلا به اعتیاد هستند. رویداد هایی که در زندگی رخ می دهند هم می توانند علتی برای ابتلا به اعتیاد باشد.

جدایی والدین، مرگ یکی از نزدیکان، مشکلات مالی یا شکست در یک رابطه عاطفی، می توانند شما را به دنبال نتسکین یا فرار از آن موقعیت به سمت مصر مواد مخدر سوق دهند. همچنین افرادی که در معرض سطوح بالایی از استرس قرار دارند، مستعد اعتیاد هستند. افرادی که از اختلال روانی پس از آسیب رنج می برند، مشکلات مصرف الکل یا مواد موخدر را در زندگی تجربه می کنند. آن ها از مواد مخدر برای تسکین علائمی مانند افسردگی و استرس استفاده می کنند. کودکانی که در این دوران آسیب های متعددی را تجربه می کنند، در معرض اعتیاد هستند. بی توجهی والدین، آزار جنسی یا کلامی و خشونت از جمله مواردی هستند که بر معتاد شدن فرد تاثیر می گذارند.

افراد به طور میانگین در چه سنی اعتیاد را شروع می کنند؟

بر اساس بررسی های انجام شده، اکثر افراد بین سنین 18 تا 25 سالگی شروع به مصرف مواد مخدر می کنند. اما به طور حتم این گونه نیست و اکثر کسانی که این کار را انجام می دهند از سنین قبل از بیست و یک سالگی شروع  کرده اند. نوجوانان به دلیل تحریک دوستان و اطرافیان بیشتر از افراد دیگر در معرض استفاده مواد مخدر قرار دارند. افرادی که برای اولین بار دست به مصرف کوکائین زده اند، سنی بین 18 تا 25 سال داشته اند. ماری جوانا و الکل دو مورد از رایج ترین مواد مورد استفاده در دبیرستان هستند. افزایش مصرف بین نوجوانان بسیار نگران کننده است به طوری که اکثر آنان از سن 14 سالگی شروع به مصرف گل یا مواد دیگر می کنند.

اعتماد به نفس در هر شخص باعث به وجود آمدن چه رفتار هایی می شود؟

قبل از هر چیزی، باید به صورت دقیق رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد را تعریف کنیم. اعتماد به نفس در حقیقت باور به توانایی های خود است و در صورتی که شما به اهداف خود دست پیدا کنید، این احساس را خواهید داشت. اعتماد به نفس غرور یا اعتماد نفس کاذبی نیست که برای موفقیت ضرر داشته باید، بلکه بر عکس آن کاملا باعث پیشرفت فرد خواهد شد. در نتیجه اعتماد به نفس یک احساس مثبت است که به فرد کمک می کند به اهداف خود دست پیدا کند.

“در روند ترک اعتیاد سرگرمی های جدیدی ایجاد کنید تا اعتماد به نفس شما بالا برود.”

رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد چیست؟

اعتیاد بدون توجه به سطح اعتماد به نفس می تواند هر شخصی را درگیر کند. اما مطالعات نشان می دهد افرادی که سطح اعتماد به نفس پایینی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به اعتیاد هستند. دلیل این امر می تواند داشتن احساس نا امنی و اضطراب در افراد با اعتماد به نفس پایین باشد. بنابراین به سرعت به مواد مخدر وابسته می شوند تا راهی برای مقابله با این سطح از اضطراب پیدا کنند.

روش هایی که می توانید از آن ها برای افزایش اعتماد به نفس استفاده کنید

مقابله با اعتیاد کار دشواری است و همین که بتواند اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، کمک بسیار زیادی به ترک یا پیشگیری از ابتلا به اعتیاد خواهد کرد. برخی از روش هایی که می توانند به شما در افزایش اعتماد به نفس تاثیرگذار باشند، به شرح زیر هستند:

خودتان را بشناسید

کسانی که خودشان را می شناسند و نسبت به خود علاقه می ورزند، عموما عزت نفس بالایی دارند و در نتیجه از این که برخی از کار ها را انجام ندهند، در خود احساس اعتماد به نفس می کنند. معمولا دشمن واقعی هر کس خود آن شخص است و او است که می تواند خود را به سعادت یا بدبختی هدایت کند. برای انجام این کار می توانید خصوصیات مثبت خود را روی کاغذ بنویسید. به ویژگی های خوبی که دارید فکر کنید و آن ها را کشف کنید. فراموش نکنید که همه افراد ویژگی های خوبی دارند و به هیچ وجه خود را دست کم نگیرید. به کار هایی که می توانید به خوبی انجام دهید و چیز هایی که دوست دارید فکر کنید.

برخی از افراد تمام زندگی خود را سپری می کنند و هرگز به آن چه که از زندگی می خواهند فکر نمی کنند. خود این کار به تنهایی می تواند به بهبود رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد کمک کند و فرد را از تنهایی نجات دهد.

افکار منفی را از خودتان دور کنید

شما باید یاد بگیرید که چگونه از خود و افکاری که در مورد خود دارید آگاه باشید. به طور مثال اگر از مسئله ای ناراحت هستید، نباید به مواد مخدر یا الکل فکر کنید. باید به دنبال راهی باشید تا به سرعت این فکر منفی را از خودتان دور کنید. اگر یاد بگیرید که این افکار منفی را از خود دور نگه دارید، زندگی خود را تغییر داده و اعتماد به نفس خود را افزایش خواهید داد.

مهارت های جدیدی را بیاموزید

سعی کنید هر هفته یا حتی هر روز زمانی از وقت خود را به مطالعه و تمرین یک مهارت جدید اختصاص دهید. بسیاری از مهارت ها را می توان برای تغییرات عمده زندگی یا چیزی که همیشه می خواستید یاد بگیرید و انجام دهید، استفاده کرد. چیزی را انتخاب کنید که بیشتر از همه به آن اشتیاق دارید، سپس با یادگیری بیشتر در مورد آن مهارت خود را افزایش دهید.

لزوم ترک اعتیاد و بهبودی کامل در این مسیر

ترک اعتیاد مرحله بسیار مهمی در زندگی است و به دلایل مختلفی باید این بیماری را ترک کرد. اعتیاد می تواند اثرات مخربی را روی سلامت جسمی و روانی شما بگذارد. آسیب به قلب، کبد و ریه ها بخشی از آسیب هایی هستند که مواد مخدر به شما وارد می کند. وقتی شخصی به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند، استرس، اضطراب و افسردگی تمام وجود او را در بر می گیرد و می خواهد برای رهایی از این حس ها بیشتر به سمت مواد مخدر برود. اگر بتوانید بر خود غلبه کنید  و اعتیاد را کنار بگذارید، این علائم کاهش خواهند یافت و رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد بهتر خواهد شد.

اعتیاد می تواند روابط با دوستان و اعضای خانواده را تیره کند و منجر به مشکلاتی شود که برخی از آن ها قابل ترمیم نخواهند بود. ترک اعتیاد می تواند به ترمیم و بهبود این روابط کمک کند و باعث می شود که بتواتید با خانواده خود ارتباطات قوی تری ایجاد کنید. کسانی که به دام اعتیاد می افتند، در طول زمان با مشکلات اقتصادی روبرو می شوند و هزینه این مواد، بسیار گران تمام خواهد شد. ترک کردن مواد مخدر یا الکل می تواند به کاهش این هزیه ها کمک کند و یک ثبات مالی برای شما به ارمغان بیاورد. به یاد داشته باشید که ترک اعتیاد یک فرآیند است و ممکن است برای رسیدن به اهدافتان زمان و تلاش زیادی لازم باشد. اما فواید ترک اعتیاد بی ‌شمار است و می ‌تواند تأثیر مثبتی بر تمام جنبه های زندگی شما بگذارد.

برای ترک اعتیاد این مقاله می تواند مفید باشد: “مشاوره ترک اعتیاد

چگونه ایجاد اعتماد به نفس به شما در ترک اعتیاد کمک خواهد کرد؟

اگر به خود و توانایی خود ایمان داشته باشید، می تواند به شما در جلوگیری از بازگشت به مصرف مواد مخدر کمک کند. این امر مستلزم جلوگیری از فکر های منفی است. شما می توانید رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد خود را تقویت کنید و این کار ها به شما کمک خواهند کرد:

  • شناسایی نقاط ضعف خود
  • زندگی در زمان حال
  • صادق بودن با خود و دیگران
  • مقایسه نکردن خود با دیگران
  • بخشیدن خود و دیگران

اگر بتوانید تمامی این کار ها را انجام دهید، می توانید این امید را داشته باشید که به مرور زمان اعتیاد را کنار بگذارید.

هنگام ترک مواد مخدر رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد چگونه می تواند در روند آن تاثیر بگذارد؟

وقتی که شما تصمیم به ترک اعتیاد می گیرید، ممکن است در ابتدا به دلیل کمبود اعتماد به نفس، با مشکل مواجه شوید. به طر مثال کسانی که از اعتماد به نفس پایین رنج می برند ممکن است بار اول نتوانند به خود غلبه کنند و مصرف مواد مخدر را از سر می گیرند. اگر سطح اعتماد به نفس شما پایین باشد، به خود باور ندارید که می توانید اعتیاد را کنار بگذارید، در نتیجه هیچ اقدامی برای درمان و ترک آن انجام نخواهید داد. هر زمان که روی اعتماد به نفس خود کار کنید، خواهید توانست که به راحتی اعتیاد را کنار بگذارید.

ترک اعتیاد علاوه بر اعتماد به نفس چه تاثیراتی روی شما خواهد گذاشت؟

مهم نیست که اعتیاد شما به الکل باشد یا مواد مخدر، در صورت ترک کردن آن می توانید تاثیرات بسیار مثبتی را در خود مشاهده کنید. بسیاری از روابط بین زوجین در اثر اعتیاد از بین می رود و به جدایی می انجامد. اگر بتوانید اعتیاد را در زمان مناسب کنار بگذارید، رابطه شما بهبود خواهد یافت. مهم ترین اثری که اعتیاد در زندگی شما می گذارد، مشکلات مالی ناشی از مصرف مواد مخدر است. بسیاری از افراد به دلیل درگیر شدن با این مواد، تمامی سرمایه خود را از دست داده اند و زندگی آن ها با هزینه بالای مواد مخدر در معرض فروپاشی قرار گرفته است. کنار گذاشتن مصرف مواد مخدر به شما کمک خواهد کرد که مدیریت بهتری روی سرمایه و درآمد خود داشته باشید.

در زمان درمان و بهبودی چگونه می توان اعتماد به نفس از دست رفته را بازگرداند؟

اگر واقعا تصمیم به ترک اعتیاد دارید، باید بدانید که خوشبختانه راهی برای بازگردان اعتماد به نفس شما وجود دارد. اگر اعتماد به نفس شما بالا برود، به دنبال آن عزت نفس شما نیز بالا خواهد رفت. اعتماد به نفس بالا به انسان حس ارزشمندی می دهد و باعث می شود که به کار های مفید بیشتری روی بیاورید. اگر بتوانید دستاورد هایی، هر چند کوچک بدست بیاورید، در این راه به شما کمک بسیاری خواهد کرد. لازم نیست که حتما دیگران شما را تشویق کنند، تشویق کردن خودتان می تواند تاثیر بسیار زیادی روی عزت نفس و در مرحله بعد اعتماد به نفس شما داشته باشد. هر زمان که یک موفقیت کوچک بدست آوردید، آن را جشن بگیرید و برای موفقیت های بعدی برنامه ریزی کنید.

افرادی که وقت خود را با آنان می گذرانید، نقش بسیار زیادی روی عادات و رفتار های شما دارند. اگر دوستان خود را به درستی انتخاب نکنید، می توانند شما را به کار های نادرستی وادارند و آن زمان برگشتن از این راه بسیار دشوار خواهد بود. بهترین راه این است که اطرافیان خود را از افراد با انرژی مثبت پر کنید تا به شما انگیزه دهند و در ثورت ابتلا به اعتیاد، شما را در ترک آن یاری دهند. برای زندگی یا ترک اعتیاد خود اهدافی را تعیین کنید که بتوانید به آن ها پایبند باشید. به طور مثال، شما نمی توانید یک شبه اعتیاد را کنار بگذارید و انتظار پاک شدن داشته باشید. بهترین راه این است که اهداف کوتاه مدت تعیین کنید تا در صورت رسیدن به آن ها میزان اعتماد به نفستان به ظور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

اگر به دنبال کمک هستید، مرکز مشاوره فراز  شما را راهنمایی خواهد کرد

رابطه بین اعتیاد و اعتماد به نفس بسیار پیچیده است. اعتیاد می تواند هر فردی را با هر سطح اعتماد به نفسی درگیر کند. عدم داشتن اعتماد به نفس می تواند افراد را در برابر این بیماری آسیب پذیر تر کند. اگر کسی با اعتماد به نفس بالا دچار اعتیاد شود، در حین مصرف اعتماد به نفس او کاهش می یابد. در نتیجه یک چرخه معیوب ایجاد خواهد شد که شکستن آن به شدت دشوار خواهد بود. با این حال، با حمایت های صحیح و یک برنامه ریزی درست می توان این چرخه را شکست و از بین برد.

ایجاد اعتماد به نفس و ارزشمند دانستن خود از طریق درمان، حمایت خانواده و دوستان می تواند بخش مهمی در ترک اعتیاد باشد. با ترک اعتیاد در آینده زندگی سالم و شادی خواهید داشت. . مرکز مشاره فراز، به شما در مورد این که چگونه اعتیاد خود را ترک کنید، کمک می کند. ما، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص  رابطه اعتماد به نفس و اعتیاد و درمان آن هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا اعتیاد اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر قرار می دهد؟

به اعتیاد جوانب زیادی از جمله اعتماد به نفس را تحت تاصیر قرار می دهد. اعتیاد احساسات گناه و بی ارزشی را در فرد بیدار می کند.

اگر اعتیاد را ترک کنم، اعتماد به نفس من به حالت عادی باز می گردد؟

ترک اعتیاد یک فرآیند زمان بر است و اگر می خواهید آن را کنار بگذارید، باید اراده قوی داشته باشید. با ترک آن اعتماد به نفس شما کم کم به حالت طبیعی باز می گردد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *