مشاوره تحصیلی

انتخاب رشته کنکور | چگونگی انتخاب رشته در کنکور سراسری

همیشه برای داوطلبان مجاز کنکور سراسری کارشناسی سوالاتی در خصوص نحوۀ انتخاب رشته کنکور وجود دارد، چراکه یکی از حساس ترین برهه های زمانی یک داوطلب کنکور سراسری این است که پس از اعلام نتایج کنکور و مجاز شدن در آن، باید اقدام به انتخاب رشته کند؛ اما متاسفانه داوطلب به دلیل اضطرابی که در این خصوص دارد و عدم آگاهی از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور سبب می شود در انتخاب رشته خود اشتباه کند و مجبور شود یک سال دیگر برای راه یابی به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد علاقه خود تلاش کند.

انتخاب رشته کنکور:

یکی از دلایل شکست داوطلبان مجاز در کنکور سراسری بی اطلاعی از نحوه صحیح انتخاب رشته کنکور می تواند باشد که باعث می شود تلاش یک ساله آنان از بین برود. به همین دلیل در این مقاله سعی دارم به بررسی برخی از موارد مهم مرتبط با انتخاب رشته کنکور بپردازم.

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور:

طبق روال همیشه یک ماه پس از آن که کنکور سراسری برگزار می شود، سازمان سنجش دفترچه انتخاب رشته کنکور را در سایت www.sanjesh.org انتشار می کند. نکته ای که می بایست برای شما دواطلبان بیان کنم این است که باید برای تمامی گروه های آزمایشی که همان علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان می باشد، دفترچه جداگانه تهیه نمایید.
برای آگاهی از لیست کد رشته محل ها، ظرفیت پذیرش رشته ها و …..بهترین گزینه مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری است. شما می توانید پس از مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور به صورت اینترنتی اقدام به انتخاب رشته کنید. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته حق دارند 150 کد رشته محل تحصیل خود را انتخاب نمایند. در این خصوص پیشنهاد می کنم انتخاب های خود را بر اساس رتبه، علاقه و آینده شغلی اولویت بندی کنند. هرگز فراموش نکنید که پس از اتمام این مرحله شناسه 15 رقمی انتخاب رشته خود را دریافت کنید.

زمان انتخاب رشته کنکور:

ر این باره باید ذکر کنم که معمولاً یک هفته پس از اعلام نتایج کارنامه اولیه کنکور سراسری، سازمان سنجش در سایت امکان ثبت انتخاب رشته را برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور را فراهم می نمایید و مدت زمان برای انجام آن را یک تا دو هفته در نظر می گیرد. از آن جایی که انتخاب رشته یک مرحله حیاتی برای داوطلب کنکور سراسری است در بیشتر اوقات سازمان سنجش فرصت مجددی را برای داوطلبین در نظر می گیرد. داوطلبان می توانند با استفاده از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در زمان تعیین شده به صورت اینترنتی نسبت به ثبت کد رشته محل های مورد نظر خود اقدام نمایند. برای به حداقل رساندن خطا در زمان انتخاب رشته کنکور پیشنهاد می کنم از مشاورین متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور:

همان طور که در بالا بیان کردم شما داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری می توانید 150 کد رشته محل را انتخاب نمایید. مسلماً این کار می تواند پرفشار و استرس زا باشد. چراکه هم باید به رتبه خود، به سهمیه خود، به علایق خود و آینده ی شغلی رشته مورد انتخاب خود و موارد بسیار دیگر توجه کنید و سپس اقدام به انتخاب کنید. یک راه مناسب می تواند این باشد که شما رشته های مورد انتخاب خود را به 3 دسته انتخاب های خوش بینانه، معقولانه و بدبینانه تقسیم بندی کنید. پس از آن می توانید20 درصد از کل رشته ها را در لیست انتخاب های خوش بینانه، 50درصد را در لیست انتخاب های معقولانه و 30درصد هم در لیست انتخاب های بدبینانه قرار دهید. بعد می توانید بر اساس اولویت علاقه شخصی خود رشته های اضافی را از لیست حذف کنید. حتماً حتماً در مورد رشته ها به خوبی تحقیق کنید و بازار کار و شرایط آن ها را بسنجید تا در آینده دچار مشکل نشوید و در نهایت پس از انجام انتخاب رشته، فراموش نکنید ویرایش و تغییرات نهایی را در انتخاب های خود انجام دهید.

سوالات متداول درباره انتخاب رشته کنکور:

1- انتخاب رشته کنکور سراسری چه زمانی از سال انجام می گیرد؟

چند روز پس از اعلام نتایج اولیه و داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده اند می توانند در این فرآیند، شرکت کنند.

2- آیا انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد همزمان صورت می گیرد؟

خیر، با وجود این که آزمون ها با هم ادغام شده اند اما در مرحله انتخاب رشته از یکدیگر جدا هستند.

 

 

نگارنده : زینب پندار، دانشجوی دکترای مشاوره تخصصی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *