مشاوره تحصیلی

عوامل تاثیر گذار بر انتخاب رشته تحصیلی پایه نهم

اولین قدم افراد برای ورود به دنیای تخصصی و حرفه ای، انتخاب رشته تحصیلی در سال های دبیرستان است که این مهم در نظام آموزشی جدید، بعد از اتمام پایه نهم تحصیلی و در واقع پایان دوران متوسطه اول انجام می شود. تا قبل از انتخاب رشته تحصیلی، دانش آموز یکسری دروس عمومی و همگانی را مطالعه می کند، اما بعد از انتخاب رشته تحصیلی مورد نظرش باید علاقه و تخصصش را پیدا کند و مباحث جزیی و تخصصی رشته خودش را بیاموزد. بنابراین از آنجایی که اولین قدم جهت گیری شغلی افراد، انتخاب رشته تحصیلی در دبیرستان است، پس دانش آموز و خانواده ها می بایست ضرورت آنرا بهتر درک کنند.

  • اولین مرحله آشنایی با رشته های تحصیلی دبیرستان و بعد از آن شناخت زیر شاخه ها و مشاغل و بازارکار مرتبط با آن است.

در حال حاضر با توجه به قوانین آموزشی در ایران، دانش آموز در پایه نهم تحصیلی می بایست در یکی از زیر شاخه های علوم نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش ادامه تحصیل دهد.

شاخه های متوسط دوم عبارتند از:

  1. علوم نظری: شامل علوم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی
  2. کاردانش: شامل زمینه های مربوط به صنعت، هنر،خدمات و کشاورزی
  3. فنی و حرفه ای: شامل زمینه های مربوط به صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی

دانش آموز در ابتدای پایه دهم می بایست یکی از این رشته ها را انتخاب کند. قطعا انتخاب رشته ای مطلوب و درست خواهد بود، که با میزان استعداد و توانمندی، شایستگی و لیاقت، مهارت ها، هوش و علاقه مندی دانش آموز هماهنگ باشد. بنابراین شناخت ویژگی ها و معیار های فردی در این امر بسیار حایز اهمیت است.

  • یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در فرآیند انتخاب رشته تحصیلی شناخت مشاغل مربوط به هر رشته است، در واقع در این قسمت می بایست معیارهای اجتماعی را بررسی کنیم و بعد با تلفیقی از معیارهای فردی و اجتماعی دست به انتخاب رشته بزنیم. یکی از موضوعاتی که به انتخاب رشته تحصیلی شما می تواند کمک کند و بستر مناسب را برای موفقیت های علمی و شغلی شما محیا کند، شناخت بازار کار مربوط به رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تحصیلی شما در دبیرستان است.
  • مطالعه کردن درباره رشته های دانشگاهی، جستجوی رشته های جدید شغلی، مشورت با فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی، همصحبتی با کسبه مشاغل گوناگون می تواند به شما در انتخاب رشته درست کمک کند. مشاوره با افراد متخصص و مشاورین تحصیلی نیز می تواند در شناخت ویژگی های فردی دانش آموز، شناخت رشته ها و مشاغل گوناگون و تلفیق این ویژگی های فردی با ویژگی های مشاغل، مفید باشد.

همچنین در اینجا جا دارد مطالعه کتاب مفید “چتر نجات شما چه رنگی است؟” اثر کارول کریستین را به دانش آموزان عزیزی که در شرف انتخاب رشته تحصیلی هستند، توصیه کنیم. در این کتاب به خوبی می توانید مهارت های مطلوب را در زمینه انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده تان شناسایی کنید. مواردی که در این کتاب می توانید راجع به خود شناسایی کنید عبارتند از: مهارت های خود مدیریتی، علایق دلخواه خود، ویژگی های شخصیتی خود در تست هالند، محیط ایده آل شغلی و شناسایی مشاغل دلخواه و متناسب با شخصیت شما و سایر موارد ضروری در بحث انتخاب رشته تحصیلی.

در پایان می بایست به این نکته اشاره کنیم که انتخاب رشته تحصیلی مناسب نیازمند صرف دقت و توجه زیادی بوده و شرایط و ابعاد مختلف شخصی و محیطی بسیاری بر آن تاثیرگذار است. بنابراین دانش آموزان عزیز می بایست با مطالعه و بررسی دقیق با این مهم روبرو شوند تا بتوانند بهترین و موفق ترین انتخاب رشته تحصیلی را داشته باشند.

امیدوارم خواندن این مقاله به شما اطلاعات مفیدی در این زمینه داده باشد.

موفق و پیروز باشید.

 

 

نگارنده: سحرافراز، کارشناسی ارشد مشاوره

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *