مشاوره شغلی

مرز کاری | چگونه مرز های خود را در محل کار مشخص نماییم؟

در این مقاله راجع به مرز کاری صحبت خواهیم کرد. یکی از ویژگی های محیط های کاری دنیای امروز، فضای رقابتی بالا میان کارکنان است. اگرچه منصفانه است که کارفرمای شما انتظار داشته باشد وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید اما منطقی نیست اگر انتظار داشته باشند که یک شخص در تمام روز ها و ساعات هفته در دسترس رئیس خود باشد. ممکن است کارکنان یک سازمان تلاش کنند با اخلاق کاری بالا و در دسترس بودن در ساعات غیر کاری، از نظر شغلی پیشرفت کنند یا به درامد بالاتری برسند. کارفرمایان نیز با پاداش دادن به این افراد، موجب تداوم این تلاش ها میشوند.

اگرچه نکات ذکر شده به معنی انتقاد از کسی که ابتکار عمل به خرج می دهد و سعی دارد وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد، نیست اما تعیین محدودیت در مورد “زمان کار” و میزان “در دسترس بودن” شما به عنوان یک فرد شاغل، باعث می شود از انجام کار خود لذت بیشتری ببرید، بازدهی بیشتری داشته باشید و کمتر دچار استرس و فرسودگی شغلی شوید.

در ادامه با راهکار هایی به شما کمک میکنیم تا مرز کاری خود را در محیط کار مشخص نمایید.

  1. اجازه ندهید کاری که انجام میدهید به کاری که باید انجام دهید تبدیل شود: اگر معمولا در اخر هفته ها یا ساعات غیرکاری به ایمیل ها و تماس هایی که از سمت محیط کار صورت میگیرد، پاسخ میدهید، این کار شما به عنوان “اضافه کاری” در نظر گفته نمی شود، بلکه کاری است که شما وظیفه دارید انجام دهید و اگر بعد ها دست از این کار کشیده و سعی کنید تعادلی بین زندگی شخصی و کاری خود ایجاد کنید، کارفرمای شما ان را “تنبلی یا سستی” قلمداد میکند. ایا چنین چیزی منصفانه است؟
  2. به بدن و ذهن خود فرصت دهید تا به خوبی استراحت کنند: به عنوان مثال، در زمان صرف ناهار فکر کردن به کار را متوقف کنید و دقایقی استراحت کنید. ایرادی ندارد اگر برخی اوقات زمان ناهار را با همکارانتان بگذارنید اما اگر مکالمات شما درباره کار است و غذا همیشه در محیط کار صرف میشود، سعی کنید این موارد را محدود کنید. هنگامی که از محل کار به خانه باز می گردید، لباس خود را عوض کنید یا حداقل تغییری در ظاهر خود ایجاد کنید. مهم است که از “یکنواخت بودن” اجتناب کنید و راحت باشید.
  3. به کارفرما و همکارانتان اطلاع دهید که شماره تلفن همراه شما صرفا در موارد اضطراری و شخصی استفاده میشود: اگر آن ها به دلایل کاری به تماس با شما در ساعات غیرکاری نیاز داشته باشند، می توانند از شرکت با شما تماس بگیرند.
  4. راه های ارتباطی کاری خود را از راه های ارتباط شخصی تان جدا سازید: ایمیل کاری خود را با تلفن هوشمند تان که برای استفاده شخصی در نظر گرفته شده ست، همگام سازی نکنید. اگر کارفرمای شما این کار را ضروری می داند،اجازه دهید تا تلفن یا دستگاه مجزایی برای چنین کاری فراهم کند.
  5. در زمان تعطیلات از پاسخ گوی خودکار تلفن یا ایمیل تان استفاده کنید: پیام ضبط شده موجود روی تلفن میز کار خود را به روز رسانی کنید و به افرادی که با شما تماس می گیرند اطلاع دهید که پس از بازگشت به محل کار پاسخگوی آن ها خواهید بود. در صورت امکان، یک راه ارتباطی جایگزین برای شرایط اضطراری ایجاد کنید.

تعیین مرزها در زندگی شخصی و شغلی بعنوان مرز کاری برای بسیاری از افراد یک تکلیف پر زحمت شناخته می شود. ممکن است شما هم در موقعیت هایی نتوانسته باشید به درخواست های دیگران جواب منفی دهید و مجبور به تحمل عواقب این موضوع شده باشید. مشاوران و روانشناسان مرکز مشاوره فراز می توانند با شناخت دقیق ویژگی های شخصیتی تان، به شما کمک کنند تا مرز های مشخصی برای خود ایجاد کنید و چه در زندگی شخصی و چه در زندگی شغلی با مشکلات کمتری مواجه شوید.

 

نویسنده: آمی آرمسترانگ
ویراستار: فاطمه شعله ور
با نظارت “دکتر مهدی زارع بهرام آبادی”

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *