مشاوره تلفنی

مشاوره تلفنی ترک اعتیاد

مشاوره تلفنی ترک اعتیاد

مشاوره تلفنی ترک اعتیاد یک مشاوره حرفه ای است که نه تنها با کسانی که با سو مصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند، بلکه اغلب با افرادی که اختلالات مشخص یا سایر مشکلات رفتاری مانند اعتیاد به قمار دارند کار می کند.

این متخصصان یک به یک به مشاوره بیماران در مورد اعتیاد و ترسیم برنامه های درمانی می پردازند که به بیماران در مسیر بهبودی کمک می کند. یک مشاور سو مصرف مواد مخدر ممکن است به طور کلی یا تخصصی با گروه خاصی از بیماران، مانند جوانان کار کند.

مشاوره تلفنی ترک اعتیاد ترکیبی از درمان و حمایت برای کمک به افراد برای رهایی از اعتیاد به مواد مخدر یا الکل است. این نوع خاص از درمان اغلب بخش کلیدی برنامه های توانبخشی است تا مراجعان بتوانند بر وابستگی به مواد از نظر ذهنی و عاطفی غلبه کنند.

بیماران با یک مشاور خبره یا مشاور سو مصرف مواد مخدر در یک محیط بالینی برای رسیدگی به مسائلی مانند سلامت روان، الگو های رفتاری و گزینه های درمانی کار خواهند کرد. مشاوره سو مصرف مواد شامل موارد زیر می شود:

  • جلسات گفتار درمانی
  • بحث در مورد علل اعتیاد
  • راهبردهای مقابله ای مثبت
  • توسعه اهداف و برنامه های درمانی
  • تمرین مهارت ها و رفتارهای لازم برای بهبودی

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری است که با جستجوی غیر قابل کنترل و استفاده از مواد مخدر با وجود پیامد های مضر و تغییرات در مغز مشخص می شود که می تواند طولانی مدت باشد.

این تغییرات در مغز می تواند منجر به رفتار های مضری شود که در افراد مصرف کننده مواد مخدر مشاهده می شود. مسیر اعتیاد به مواد مخدر با عمل داوطلبانه مصرف مواد آغاز می شود. اما با گذشت زمان، توانایی فرد برای عدم انجام این کار به خطر می افتد.

این اتفاق بیشتر به دلیل اثرات قرار گرفتن در معرض طولانی مدت دارو بر عملکرد مغز است. اعتیاد بر بخش هایی از مغز تاثیر می گذارد که در یادگیری، حافظه و کنترل رفتار نقش دارند. اعتیاد یک بیماری است که هم بر مغز و هم بر رفتار تاثیر می گذارد.

آیا اعتیاد درمان پذیر است؟

بله اما درمان آن کار ساده ای نیست. از آن جایی که اعتیاد یک بیماری مزمن است، افراد نمی توانند به سادگی مصرف مواد مخدر را برای چند روز کنار بگذارند و درمان شوند.

اکثر بیماران برای قطع کامل مصرف و بهبود زندگی خود نیاز به مراقبت طولانی مدت یا مکرر دارند. مشاوره تلفنی ترک اعتیاد باید به فرد کمک کند تا موارد زیر را انجام دهد:

  • مصرف مواد مخدر را متوقف کند
  • بدون مصرف آن ادامه دهد
  • در خانواده، محل کار و جامعه سازنده و مفید باشد

بر اساس تحقیقات علمی اصول کلیدی زیر باید اساس هر برنامه درمانی موثر را تشکیل دهد:

1-اعتیاد یک بیماری پیچیده اما قابل درمان است که بر عملکرد و رفتار مغز تاثیر می گذارد.

2-یک درمان واحد برای همه می تواند پاسخگو نباشد و تاثیر کافی را بر درمان فرد نداشته باشد.

3-مردم باید دسترسی سریع به درمان داشته باشد.

4-درمان موثر تمام نیاز های بیمار را برطرف می کند.

5-ادامه دادن درمان به اندازه ی شروع آن حیاتی و مهم است.

6-مشاوره و سایر روان درمانی ها رایج ترین روش های درمانی هستند.

7-دارو ها اغلب بخش مهمی از درمان هستند، به ویژه هنگامی که با درمان های رفتاری ترکیب شوند.

8-برنامه های درمانی باید اغلب مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با نیازهای در حال تغییر بیمار اصلاح شوند.

پیشرفت اعتیاد چگونه است؟

با گذشت زمان، یک اختلال مصرف مواد مخدر که درمان نشده است اغلب پیشرفت کرده و بدتر می شود. ممکن است یک فرد بیشتر شروع به استفاده کند و ممکن است دیگر فعالیت های مهم و روزمره زندگی اش را برای انجام این کار متوقف کند.

همچنین ممکن است فرد نسبت به این ماده تحمل داشته باشد و نیاز به استفاده بیشتر از آن برای دریافت همان اثرات داشته باشد، که می تواند خطر عواقب بعدی را افزایش دهد.

بسته به ماده ای که استفاده می شود، ممکن است فرد شروع به ایجاد وابستگی فیزیکی به این ماده کند که در نتیجه با قطع مصرف، علائم ترک کردن خطرناک یا حتی آزاردهنده می شود.

دیگران ممکن است از نظر جسمی معتاد نشوند اما ممکن است متوجه شوند که از طررق دیگر بیشتر به این ماده وابسته شده اند. آنها ممکن است از مواد مخدر یا الکل برای مقابله با استرس یا برای مقابله با وظایف و فعالیت های روزانه استفاده کنند.

این وابستگی شدید به ماده ها را می توان به عنوان اعتیاد توصیف کرد، صرف نظر از این که ای وابستگی ماهیت فیزیکی دارد یا خیر.

وظیفه ی مشاور در مشاوره تلفنی ترک اعتیاد چیست؟

مهم ترین بخش کار مشاور برقراری ارتباط با معتادان است. آن ها در طول دوره توانبخشی تحمل زیادی دارند. آن ها سوالات و کنجکاوی هایی در مورد وضعیت بیمار دارند که می توانند با سوال کردن آن ها را برطرف کنند.

به عنوان یک مشاور، همه ی این اطلاعات را با آن ها در میان خواهند گذاشت. آن ها از محبت و درک استفاده می کنند، اما از دانش خود در مورد اعتیاد نیز استفاده خواهند کرد تا توضیحی منطقی از آنچه دارند به بیمار ارائه دهند.

در حالی که مشاوره تلفنی ترک اعتیاد و آموزش دادن به یک بیمار درگیر اعتیاد آسان است، گوش دادن به صحبت های آنان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک مشاور باید شنونده خوبی باشد.

بیماران هنگام درمان احساسات زیادی دارند. اغلب، تنها چیزی که آن ها نیاز دارند این است که فقط احساسات خود را بیان کنند. گوش دادن نیز ضروری است زیرا به شما کمک می کند تا بیمار خود را بهتر درک کنید.

مشاور به راحتی می تواند با مورد آن ها به طور خاص برخورد کند و در کار و درمان پیشرفت کند.

ایجاد اعتماد در مشاوره تلفنی ترک اعتیاد

یک بیمار در هنگام بهبودی، مشکلات زیادی را تجربه می کند. آن ها یکی از سخت ترین دوران زندگی خود را تحمل می کنند. برای یک معتاد آسان است که احساس سرکشی کند، طغیان های عاطفی داشته باشد و ناخواسته از درمان خود سر باز زند.

یکی از دلایلی که آن ها این گونه رفتار می کنند عدم اعتماد آن هاست. مواد مخدر تنها همراه آن ها در طی سال ها بوده است. آن ها احساس می کنند هیچ چیزی ندارند و نمی دانند زندگی بدون مواد چگونه است.

بخشی از کار شما به عنوان مشاور این است که به یک بیمار کمک کنید تا دوباره اعتماد کند. بدون اعتماد، بیمار شما کمک مورد نیاز خود را دریافت نخواهد کرد. این مهارتی است که از تجربه در این حرفه خواهید آموخت.

اعتیاد و سلامت روان

ارائه دهندگانی که از افراد مبتلا به بیماری های روانی مراقبت می کنند، نقش مهمی در کاهش مصرف دخانیات و مواد مخدر در میان افراد مبتلا به بیماری های روانی دارند.

هر فردی باید قبل از برخورد با بیمار بداند که سیگار کشیدن در میان بزرگسالان مبتلا به بیماری روانی بیشتر از جمعیت عادی است. افرادی که سیگار می کشند به بیماری های روانی مبتلا می شوند، نا توان می شوند و زودتر از بقیه ی مردم از بیماری های مربوط به سیگار کشیدن می میرند.

مشاوره تلفنی ترک اعتیاد چگونه است؟

مشاوره اغلب جایی شروع می شود که بیمار اراده کرده و خواستار ترک کردن اعتیاد باشد. روان درمانی ترک اعتیاد چه در یک محیط فردی و چه در یک محیط گروهی می تواند بسیار موثر باشد و اغلب منجر به نتایج مثبت می شود.

مسیر خاصی که مشاوره تلفنی ترک اعتیاد طی می کند به نیاز های بیمار بستگی دارد، اما اغلب حول محور هایی مثل آموزش مهارت به بیمار برای مقابله با اعتیاد خود در دنیای واقعی می چرخد. ممکن است فرد بتواند خود را از بازگشت به یک عادت قدیمی باز دارد.

در حالی که برای مشاوره تلفنی حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد، مشاوره گروهی نیز می تواند با ایجاد یک دایره دوستی تاثیر قدرتمندی داشته باشد. همانطور که گفته شد، کسانی که به یک ماده اعتیاد دارند، معمولا در روند بهبودی احساس تنهایی می کنند.

با این حال هنگامی که توسط یک گروه حمایتی از مردم احاطه شده باشید که با مسائل مشابه سروکار دارند، این احساس تنهایی می تواند به سرعت از بین برود.

همچنین ممکن است یک فرد در جلسات مشاوره با دیگران نزدیک شود و به نوبه خود تلاش بیشتری کند. برای اکثر افراد، شروع با این نوع درمان منطقی است. درست است که می توان به گزینه های درمانی فشرده تری نیاز داشت، اما هوشمندانه است که با ساده ترین راه حل های بالقوه شروع کنیم.

الزامات مشاوره تلفنی ترک اعتیاد

الزامات برای تبدیل شدن به یک مشاور سو مصرف مواد مخدر اغلب بسته به نوع محیط می تواند متفاوت باشد. برای اکثر موقعیت ها مدرک کارشناسی برای مشاوره تلفنی ترک اعتیاد لازم است.

برای داشتن مجوز کار به عنوان مشاور سو مصرف مواد مخدر یک درمانگر باید دارای مدرک کارشناسی ارشد و دارای 2000 تا 4000 ساعت تجربه بالینی باشد.

علاوه بر این مشاوران اعتیاد باید هر سال دوره های آموزش مداوم را بگذرانند و در آزمون دولتی قبول شوند.

اهداف یک مشاوره سو مصرف مواد مخدر چیست؟

امنیت شخص اولین اولویت در هر مشاوره یا محیط پزشکی است. پس از ارزیابی روانشناختی کامل، درمان می تواند آغاز شود. اولین قدم مهم در درمان سو مصرف مواد مخدر سم زدایی پزشکی است  که در آن بدن شما می تواند خود را از شر مواد مخدر، الکل یا هر چیز دیگری خلاص کند.

هنگامی که به ثبات رسیدید و اعتیاد فیزیکی را پشت سر گذاشتید، شما و مشاورتان می توانید شروع به تعریف اهداف و مقاصد درمانی خود کنید که بر اساس موارد زیر است:

  • تشخیص سلامت روان
  • نیاز های اجتماعی( به عنوان مثال روابط خانوادگی، دوستی و …)
  • اهداف بهبودی و فراتر از آن(مانند زندگی مستقل، بازگشت به شغل قبلی و …)
  • تهدید های موقعیتی برای توانایی شما برای هوشیاری(مانند اختلالات رفتاری زمینه ای، ناتوانایی های یادگیری، ناتوانی های جسمی و…)

یافتن یک مشاور سو مصرف مواد در نزدیکی شما         

شما در صورت نیاز به خدمات مشاوره تلفنی ترک اعتیاد می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید.

برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *