مشاوره خانواده

مشاوره خانواده در غرب تهران

مشاوره خانواده در غرب تهران

 

مشاوره خانواده در غرب تهران می تواند به کاهش خطر برخی از بیماری های روانی در نوجوانان کمک کند. این نوع مشاوره، نوعی مشاوره روانشناختی (روان درمانی) است که می تواند به اعضای خانواده در بهبود ارتباطات و حل تعارضات کمک کند.

مشاوره خانواده معمولا توسط روانشناس، مددکار اجتماعی بالینی یا مشاور دارای مجوز ارائه می شود. این مشاوران دارای مدرک تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس هستند.

مشاوره خانواده اغلب کوتاه مدت است. ممکن است شامل همه اعضای خانواده یا فقط کسانی باشد که می توانند یا مایل به مشارکت باشند. برنامه درمانی خاص شما به وضعیت خانواده شما بستگی دارد. جلسات مشاوره خانواده می تواند مهارت هایی را به شما آموزش دهد تا ارتباطات خانوادگی را عمیق تر کنید و از زمان های استرس زا عبور کنید، حتی پس از اتمام جلسات درمانی.

چرا این کار انجام شده است؟

مشاوره خانواده می تواند به شما در بهبود روابط آشفته با شریک زندگی، فرزندان یا سایر اعضای خانواده کمک کند. شما ممکن است به مسائل خاصی مانند مشکلات زناشویی یا مالی، درگیری بین والدین و فرزندان، یا تأثیر سوء مصرف مواد یا یک بیماری روانی بر کل خانواده بپردازید.

خانواده شما ممکن است مشاوره خانواده را همراه با انواع دیگر درمان های بهداشت روان دنبال کنند، به خصوص اگر یکی از شما بیماری روانی یا اعتیاد داشته باشد که به درمان اضافی یا درمان توانبخشی نیز نیاز دارد. مثلا:

مشاوره خانواده در غرب تهران می تواند به اعضای خانواده کمک کند تا در صورت ابتلای یکی از بستگان به بیماری روانی جدی مانند اسکیزوفرنی مقابله کنند – اما فردی که مبتلا به اسکیزوفرنی است باید به برنامه درمانی فردی خود ادامه دهد، که ممکن است شامل داروها، درمان انفرادی یا درمان های دیگر باشد.

در صورت اعتیاد، خانواده می توانند در مشاوره خانواده شرکت کنند و فرد معتاد در درمان اقامتی شرکت کند. گاهی اوقات ممکن است خانواده در مشاوره خانواده شرکت کند حتی اگر فرد معتاد به دنبال درمان خود نباشد.

مشاوره خانواده می تواند در هر موقعیت خانوادگی که باعث استرس، غم، عصبانیت یا درگیری شود، مفید باشد. این می تواند به شما و اعضای خانواده شما کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید و مهارت های مقابله ای را بیاموزید تا شما را به هم نزدیکتر کند.

طبق یک مطالعه در سال 2020، خانواده ها ممکن است درمان را برای رسیدگی به موارد زیر مفید بدانند:

  • مشکل در برقراری ارتباط یا بیان احساسات.
  • درگیری بین خواهر و برادر.
  • فرزندپروری ناسازگار.
  • مشکلات زناشویی.
  • ایجاد یک رابطه عملکردی و سالم پس از طلاق.
  • سازگاری با یک تغییر عمده.
  • برخورد با یک بیماری مزمن یا مرگ در خانواده.

آیا مشاوره خانواده در غرب تهران مفید است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مشاوره خانواده یک شکل مؤثر مشاوره است.

یک تحقیق که در سال گذشته انجام شده نشان می دهد که مشاوره خانواده و سایر رویکردهای مبتنی بر خانواده، مانند آموزش والدین و برنامه ها، در موقعیت های مختلف موثر هستند، از جمله:

  1. مشکلات خواب، تغذیه و دلبستگی در دوران نوزادی.
  2. بهبودی از کودک آزاری و بی توجهی به کودک.
  3. شرایط رفتاری.
  4. اختلال در غذا خوردن.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که مشاوره خانواده برای نوجوانان دارای شرایط سلامت روان، صرف نظر از جنسیت، موثر است. نویسندگان خاطرنشان می کنند که نوجوانان در این مطالعه مشکلات داخلی و خارجی کمتری را پس از درمان گزارش کردند.

همچنین، والدین گزارش دادند که روش‌های فرزندپروری مؤثرتری را آموختند و احساس کردند خانواده نزدیک‌تر است. با این حال، این مطالعه نشان می دهد که مادران بیشتر از پدران مشاوره خانواده را مفید می دانند.

تحقیقات انجام شده در طی سال های اخیر، نشان می دهد که مشاوره خانواده به طور موثر به مسائل مربوط به کودکان، از جمله:

  • اختلالات سلوک
  • اعتیاد به مواد
  • رفتار توهین آمیز
  • افسردگی

انواع مشاوره خانواده در غرب تهران

برخی از مشاوران خانواده بازدید از منزل یا جلسات آنلاین را ارائه می دهند. اینها می توانند راحتی بیشتری را نسبت به جلسات اداری برای خانواده ها فراهم کنند. با این حال، خانواده های دیگر ممکن است مشاوره خارج از محیط خانه را ترجیح دهند.

چندین نوع مشاوره خانواده وجود دارد:

مشاوره خانواده عملکردی

این معمولاً بر خانواده‌هایی متمرکز می‌شود که کودک یا نوجوانی با مشکلات عاطفی یا رفتاری پیچیده دارند.

کودک و والدین یا مراقبانش ممکن است در 8 تا 30 جلسه هفتگی با هم شرکت کنند. این جلسات به خانواده ها کمک می کند تا راهبردهایی را برای مقابله با رفتار کودک و بهبود عملکرد خانواده بیاموزند.

درمان چند سیستمی

هدف از این کار رفع مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان و نوجوانان است. درمان چند سیستمی همچنین بر مسائل گسترده‌تری در مورد رفتار کودک تمرکز می‌کند. برای مثال، می‌تواند هدف آن بهبود تعامل آنها با سیستم‌های اجتماعی، مانند مدارس یا محله‌ها باشد.

درمان بین نسلی

این شامل یک مشاور است که تعاملات بین نسل‌ها را بررسی می‌کند، مانند بین والدین یا مراقبان و فرزندان. هدف این است که بفهمیم چگونه پاسخ های گذشته به چالش ها بر تعاملات یا مشکلات فعلی خانواده تأثیر می گذارد.

درمان بین نسلی زمانی مفید است که مسائل و الگوهای رفتاری در طول نسل ها ادامه داشته باشد. همچنین، ممکن است به پیش‌بینی چگونگی ایجاد مشکلات در آینده کمک کند، زیرا رفتار گذشته پیش‌بینی‌کننده خوبی برای رفتار آینده است.

مشاوره خانواده استراتژیک مختصر

هدف این درمان تغییر الگوهای تعامل بین اعضای خانواده است.

این یک مداخله با زمان محدود است که مشکلات خانوادگی را هدف قرار می دهد که منجر به بروز علائم مشکل ساز در جوانان می شود. اکثر مشاوره خانواده های استراتژیک کوتاه 12 تا 16 جلسه به طول می انجامد.

تحقیقات نشان می دهد که این شکل از درمان مزایای طولانی مدت دارد. محققان دریافتند که مشاوره خانواده استراتژیک کوتاه مدت در کاهش دستگیری و حبس در کوتاه مدت و بلندمدت موثرتر از درمان معمول مانند گروه درمانی و گروه های آموزش والدین است.

درمان ساختاری

ساختار درمانی مشکلاتی را که به دلیل ساختار خانواده به وجود می آید را مدیریت می کند. هدف آن دستیابی به یک سلسله مراتب خانوادگی کارآمد و متعادل، با مرزهای مناسب بین اعضاست.

تفاوت اصلی با درمان های ساختاری تمرکز بر ساختار به جای رفتارهای خاص است که باعث ایجاد مشکل می شود.

در طول مراجعه به مشاور چه اتفاقی می افتد؟

در طول یک جلسه مشاوره، مشاوران ممکن است با خانواده به صورت گروهی، فردی یا ترکیبی از این دو صحبت کنند.

یک جلسه درمانی معمولی حدود 50 دقیقه یک بار در هفته است. ممکن است در ابتدا صحبت کردن درباره نگرانی‌ها برای مردم دشوار باشد، و مهم است که خانواده، مشاوری را پیدا کند که با آن احساس راحتی کند. خانواده ها ممکن است قبل از یافتن درمانی که نیازهای آنها را برآورده می کند، چندین مشاور را امتحان کنند.

مزایای مشاوره خانوده در غرب تهران عبارتند از:

  • درک بهتر از مرزهای سالم و الگوهای خانواده و پویایی.
  • ارتباطات پیشرفته.
  • بهبود حل مسئله.
  • همدلی عمیق تر.
  • کاهش تعارض و مهارت های مدیریت خشم بهتر.

به طور خاص، مشاوره خانوده می تواند روابط خانوادگی را از طریق زیر بهبود ببخشد:

  1. گرد هم آوردن خانواده پس از یک بحران.
  2. ایجاد صداقت بین اعضای خانواده.
  3. برقراری اعتماد در اعضای خانواده.
  4. فراهم کردن یک محیط خانواده حمایتی.
  5. کاهش منابع تنش و استرس در خانواده.
  6. کمک به اعضای خانواده برای بخشیدن یکدیگر.
  7. حل تعارض برای اعضای خانواده.
  8. بازگرداندن اعضای خانواده ای که منزوی شده اند.

مشاوره خانوده در غرب تهران مهارت های مورد نیاز برای عملکرد سالم خانواده از جمله ارتباط، حل تعارض و حل مسئله را افزایش می دهد. همچنین بهبود این مهارت ها، پتانسیل موفقیت در غلبه بر مشکلات خانوادگی و رسیدگی به آنها را افزایش می دهد.

مشاوران خانواده خدمات زیر را ارائه می دهند:

  1. تشخیص و درمان سلامت روان و شرایط عاطفی.
  2. برنامه ریزی درمانی.
  3. روان درمانی برای افراد، زوج ها و کودکان.
  4. زوج درمانی، گروهی و مشاوره خانوده.

تعداد جلسات مشاوره خانواده به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اینکه چرا خانواده به دنبال کمک هستند و آیا اعضای خانواده در طول درمان شرکت می کنند یا خیر.

چگونه بفهمیم که آیا یک مشاور یا چند مشاور برای خانواده شما مناسب است؟

یافتن مشاور مناسب برای کار مشاوره خانوده مهم است. راحتی شخصی در انتخاب مشاور اهمیت دارد.

برخی از نکات کلی وجود دارد که افراد می توانند هنگام جستجوی یک خانواده مشاور رعایت کنند. اینها ممکن است به یافتن مشاوری که ممکن است مناسب خانواده باشد کمک کند:

از دوستان یا خانواده بزرگ بخواهید که به شما معرفی کنند.

با پزشک خانواده صحبت کنید

یک مشاور همچنین ممکن است با یک تماس تلفنی اولیه یا جلسه معارفه موافقت کند، که طی آن خانواده می توانند تصمیم بگیرند که آیا این مشاور برای آنها مناسب است یا خیر.

شیوه و رویکرد مشاوره خانواده در غرب تهران

هر چند وقت یکبار مشاور حضور در درمان را توصیه می کند و برای چه مدت

آیا بیمه خدمات را پوشش می دهد و آیا گزینه های کم هزینه در دسترس است یا خیر

از آنجایی که مشارکت بخش مهمی از مشاوره خانوده است، ممکن است بخواهید در مورد مشاوری که هر یک از اعضای خانواده را به طور قابل توجهی ناراحت می کند، تجدید نظر کنید.

همچنین شما می توانید از پزشک یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های اولیه بخواهید که به یک مشاور ارجاع دهد. اعضای خانواده یا دوستان ممکن است بر اساس تجربیات خود توصیه هایی را ارائه دهند. همچنین می‌توانید از برنامه کمک به کارمندان، روحانیون، یا سازمان‌های بهداشت روانی ایالتی یا محلی برای پیشنهاداتی برای مشاوران بخواهید.

قبل از برنامه ریزی جلسات با یک مشاور، در نظر بگیرید که آیا مشاور برای خانواده شما مناسب است یا خیر. در اینجا چند فاکتور برای در نظر گرفتن و سوالاتی که باید بپرسید وجود دارد:

تحصیلات و تجربه. سوابق تحصیلی و آموزشی شما چیست؟ آیا آموزش تخصصی روان درمانی خانواده دارید؟ تجربه شما در مورد نوع مشکل خانواده من چیست؟ موقعیت مکانی و در دسترس بودن دفتر شما کجاست؟ ساعات اداری شما چیست؟ آیا در مواقع اضطراری در دسترس هستید؟ مدت و تعداد جلسات مدت زمان هر جلسه چقدر است؟ هر چند وقت یکبار جلسات برنامه ریزی شده است؟ انتظار داشته باشم چند جلسه داشته باشم؟

کارمزد و بیمه. برای هر جلسه چقدر هزینه میگیرید؟ آیا خدمات شما تحت پوشش طرح بیمه درمانی من است؟ آیا باید هزینه کامل را از قبل پرداخت کنم؟ سیاست شما در مورد جلسات لغو شده چیست؟

آنچه می توانید انتظار داشته باشید

مشاوره خانوده در غرب تهران به طور معمول چندین عضو خانواده را برای جلسات درمانی گرد هم می آورد. با این حال، یکی از اعضای خانواده نیز ممکن است به صورت انفرادی به یک خانواده مشاور مراجعه کند.

جلسات معمولاً حدود 50 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. مشاوره خانوده اغلب کوتاه مدت است – معمولاً حدود 12 جلسه. با این حال، اینکه چند وقت یکبار ملاقات می کنید و تعداد جلساتی که نیاز دارید به موقعیت خاص خانواده و توصیه مشاور بستگی دارد.

در طول مشاوره خانوده، می توانید:

  • توانایی خانواده خود را برای حل مشکلات و بیان افکار و احساسات به شیوه ای سازنده بررسی کنید.
  • نقش‌ها، قوانین و الگوهای رفتاری خانواده را برای شناسایی مسائلی که به تعارض کمک می‌کنند – و راه‌هایی برای حل این مسائل بررسی کنید.
  • نقاط قوت خانواده خود را شناسایی کنید، مانند مراقبت از یکدیگر، و نقاط ضعف، مانند مشکل در اعتماد کردن به یکدیگر.

مثال: افسردگی

بگویید که پسر بالغ شما افسردگی دارد. خانواده شما افسردگی او را درک نمی کنند یا اینکه چگونه بهترین حمایت را ارائه دهند. اگر چه شما نگران حال پسرتان هستید، اما گفتگو با پسرتان یا سایر اعضای خانواده به مشاجره تبدیل می شود و احساس ناامیدی و عصبانیت می کنید. ارتباطات کاهش می یابد، تصمیمات گرفته نمی شوند، اعضای خانواده از یکدیگر دوری می کنند و شکاف گسترده تر می شود.

 مشاوره خانوده در غرب تهران می تواند به شما کمک می کند:

  • چالش‌های خاص خود و نحوه برخورد خانواده‌تان با آنها را مشخص کنید
  • راه های جدیدی برای تعامل و غلبه بر الگوهای ناسالم ارتباط با یکدیگر بیاموزید
  • اهداف فردی و خانوادگی را تعیین کنید و روی راه های دستیابی به آنها کار کنید

جمع بندی

مشاوره خانوده به طور خودکار تضادهای خانوادگی را حل نمی کند یا وضعیت ناخوشایند را از بین نمی برد. اما می‌تواند به شما و اعضای خانواده‌تان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کنید، و می‌تواند مهارت‌هایی را برای کنار آمدن با موقعیت‌های چالش‌برانگیز به روشی مؤثرتر فراهم کند. همچنین ممکن است به خانواده در دستیابی به حس با هم بودن کمک کند.

شما درصورت نیاز به خدمات مشاوره خانواده در غرب تهران می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه  09371178718   و یا شماره های تلفن 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *