مشاوره فردی و روان درمانی

پیامدهای منفی اهمال کاری و راههای برطرف کردن آنها

شاید خیلی از افراد با اصطلاح اهمال کاری به طور کامل آشنا نباشند اما همه با مفهوم این اصطلاح آشنا هستند و زندگی خیلی از افراد را تحت تاثیر خودش قرار داده است. خیلی وقت ها پیش آمده است که برای مثال به جای آماده شدن برای دفاع از پایان نامه که چند روز دیگر است به مسافرت می رویم. یا دانش آموزی که انجام تکالیفش را به آخرین زمان ممکن موکول می کند و زمان خود را صرف بازی کردن و تماشای تلویزیون می کند. آنقدر این رفتار تعلل ورزی پدیده ی شایعی در بین افراد است که اگر بخواهیم برای آن مثال بیاوریم با هیچ محدودیتی روبه رو نخواهیم شد. رفتارهای اهمال کارانه پیامد های منفی زیادی دارند و مانند تکه سنگ هایی هستند که در مسیر پیشرفت ما قرار دارند و گاهی اوقات به سادگی ما را از رسیدن به اهدافمان دور می کند.

تعریف اهمال کاری و علل آن:

این اصطلاح متعلق به رویکرد رفتار گرایی است و تعریف آن بسیار ساده است اهمال یعنی طفره، بی توجهی و تعلل و به تعویق انداختن. یعنی به جای پرداختن به کارهای ضروری به سراغ کارهایی می رویم که هیچ ضرورتی ندارند اما از انجام آنها لذت می بریم. در مقاله ارزیابی عوامل اهمال کاری بر اساس ویژگی های فردی در مورد ابعاد گوناگون اهمال کاری و علل آن توضیحات کاملی ارائه شده است و در این جا فقط به بیان سه علت عمده این رفتار می پردازیم . اولین علت را فروید بیان کرد. او اولین کسی بود که به بررسی این پدیده پرداخت و علت تعلل کردن انسان ها را تابع اصل لذت می داند او می گوید که این رفتار در انسان طبیعی است و انسان ها ذاتاً اهمال کار هستند زیرا انسان گرایش دارد که از درد و رنج دوری کرده و به دنبال لذت باشد. دومین علت عمده این رفتار ویژگی شخصیتی کمال طلبی است.

این افراد آنقدر معیار های درست و خوب انجام دادن کارهای خود را بالا می برند که عملاً انجام دادن آنها را برای خود غیر ممکن می کنند و سپس مدام آنها را به زمانی مناسب که معمولاً هیچ وقت از راه نمی رسد موکول می کنند دلیل سوم نداشتن مهارت تصمیم گیری است گاهی اوقات افراد به خاطر نداشتن این مهارت خیلی از کارها و فعالیت های مهم زندگی خود را به تأخیر می اندازند با تمام این توضیحات ما بیشتر در این مقاله به دنبال بیان پیامد های منفی این رفتار هستیم و اینکه چگونه بتوانیم این اختلال رفتاری را در خود بررسی کنیم و سپس برای درمان آن اقدام کنیم. ممکن است در خیلی از متون ویژگی هایی برای این افراد ذکر شده باشد اما واقعیت این است که این ویژگی ها در مورد همه افراد صدق نمی کند و نباید در دام آنها افتاد و بهترین کار استفاده از آزمون خود سنجی است که می توانید در مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فراز از آن استفاده کنید و با توجه به نتایجی که به دست می آورید برای بررسی های بیشتر به یک روانشناس یا مشاور مراجعه کرده و اقدامات بعدی را با کمک و همراهی او انجام دهید.

پیامد های منفی اهمال کاری:

پیامدهای منفی اهمال کاری با توجه به شرایط زندگی هر کدام از ما متفاوت است. اما یکی از شایع ترین و عمومی ترین پیامد های این رفتار استرس است. وقتی تکالیف و مسئولیت های ضروری خود را به قول معروف به دقیقه 90 موکول می کنیم؛ زمان کمی برای انجام دادن و به پایان رساندن آنها داریم و همین زمان کم و مسئولیت زیاد باعث می شود استرس زیادی را متحمل شویم و این استرس تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی ما را تحت تأثیر خودش قرار می دهد. البته برخی از روانشناسان و پژوهشگران معتقدند مقدار مشخص و بهینه ای از استرس کار راه انداز است و باعث می شود فرد دست به کار شود و مسئولیت های خودش را به پایان برساند اما همین میزان بهینه استرس نیز در بلند مدت باعث فرسودگی روانشناختی افراد می شود. حتی پژوهشگران نیز به این نتیجه رسیده اند که خیلی از افرادی که از فرسودگی شغلی رنج می برند در بخشی از رفتارهای های خود دارای اهمال کاری شغلی هستند و نتیجه این فرسودگی شغلی کاهش رضایت شغلی است که گریبان گیر بسیاری از افراد در مشاغل گوناگون است.

دومین پیامدی که جزء پیامدهای شایع رفتارهای تعلل ورزانه است کاهش کیفیت در انجام وظایف و مسئولیت های شغلی، تحصیلی و اجتماعی و سایر مسئولیت هایی است که بر عهده فرد است. در واقع هرکاری که طعمه تعلل کردن می شود محکوم به این است که بعد از انجام شدن هم از کیفیت لازم برخوردار نباشد زیرا به خاطر زمان کمی که برای انجام دادن آن اختصاص داده شده است تمرکز کمی هم برای انجام آن به خرج داده می شود و در نتیجه از کیفیت بالایی نیز برخوردار نیست. پیامدهای متفاوت دیگری نیز وجود دارد مانند: از دست دادن موقعیت های مختلف برای پیشرفت و موفقیت در کار و زندگی. برخی از زمان ها و بزنگاه ها؛ زمان های طلایی زندگی هستند و وقتی از دست بروند دیگر نمی توان جایگزینی برای آنها در نظر گرفت و از دست دادن آنها ضربه سنگینی بر پیکره مسیر شغلی و زندگی افراد وارد می کند.

یکی دیگر از پیامدهایی که معمولاً افراد تجربه می کنند احساس گناه و شرم است. زیرا افراد می دانند که کارهای ضروری شان را باید انجام دهند و گاهی اوقات این کارها واقعاً برای آنها مهم است و وقتی این رفتار تعلل ورزی آنها باعث می شود که کارهایشان به تعویق بیفتد و یا از انجام آنها صرف نظر کنند احساس گناه زیادی به آنها دست می دهد و به شدت احساس بی کفایتی می کنند که خیلی برای آنها آزار دهنده است وکارایی کلی آنها را در انجام امور روزمره پایین می آورد.

یکی از بهترین اقداماتی که برای درمان اهمال کاری خود و فرار کردن از پیامدهای منفی این رفتار می توانید انجام دهید این است که میزان این رفتار را در خود بررسی کنید و سپس برای درمان از مشاوران مرکز مشاوره فراز کمک بگیرید.

 

 

 

نگارنده: آمنه کشاورز کارشناس ارشد مشاوره

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *