مشاوره ازدواج

ازدواج با فرد وسواس

ازدواج با فرد وسواس

ا اگر احساس می کنید که ازدواج شما همیشه متزلزل است و همسرتان هرگز به احساسات شما نسبت به او اطمینان ندارد، ازدواج با فرد وسواس یکی از گزینه های مطرح شده جهت بررسی مشکل است. مدیریت این شکل از اختلال وسواس فکری-اجباری برای زوج ها سخت است و حتی متعهدترین رابطه را تحت فشار قرار می دهد.

ازدواج با فرد وسواس

OCD رابطه شکلی از اختلال وسواس فکری-اجباری است که در آن علائم افکار مزاحم و رفتارهای اجباری بر رابطه آنها با همسر یا شریک عاشقانه متمرکز است. بر خلاف انواع دیگر OCD، که ممکن است بر اساس نگرانی های مربوط به سلامت ظاهر شود، برای مثال، R-OCD بر احساس ناامنی در خود رابطه متمرکز است.

فردی که OCD را تجربه می کند ممکن است افکار ناخواسته ای در اطراف خود داشته باشد:

اینکه آیا شریک زندگی آنها واقعا آنها را دوست دارد.
چه زمانی که رابطه به پایان می رسد؟
این که آیا شریک زندگی آنها خیانت می کند یا به فکر خیانت است.
این که آیا آنها نیازها یا انتظارات شریک خود را اندازه می گیرند.
پیدا کردن عیوب خود یا شرکایشان
این افکار مزاحم (وسواس) سپس منجر به رفتارهای مکرر (اجبار) می شود که برای کسب اطمینان و آرام کردن افکار طراحی شده است. این اجبارها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. سوالات مکرر در مورد رابطه، مانند “دوستم داری؟”
  2. چک کردنهای مکرر
  3. تمایل به نظارت بر تلفن، ایمیل یا رسانه های اجتماعی شریک زندگی
  4. تمایل به مرور برنامه های دوستیابی برای شرکای بهتر
  5. احساس حواس پرتی یا ناتوانی در تمرکز
  6. اختلال عملکرد جنسی

OCD ارتباط نزدیکی با اضطراب دارد و می تواند استرس زیادی را برای کسانی که از آن رنج می برند ایجاد کند. OCD رابطه ممکن است ناشی از سابقه سوء استفاده یا روابط دشوار یا سبک دلبستگی مضطرب شکل گرفته در دوران کودکی باشد. با توجه به جنبه های رابطه ای R-OCD، این تنوع می تواند به ویژه برای زوج ها دشوار باشد.

تاثیر وسواس بر ازدواج

وسواس رابطه می تواند ازدواج شما را از جهات مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. اول، نیاز به اطمینان خاطر و رفتارهای مکرر اطمینان جویی می تواند باعث شود که شریک زندگی نیازمند یا چسبنده به نظر برسد. همسر فرد مبتلا به وسواس ممکن است احساس کند که در حال خفه شدن است، یا اینکه مرزهای او رعایت نمی شود. در برخی موارد، نیاز مکرر به چک کردن ممکن است حتی شبیه علائم یک رابطه آزاردهنده یا کنترل‌کننده عاطفی باشد.

علائم وسواس همچنین می تواند با صمیمیت جنسی شریک زندگی تداخل کند. رابطه وسواس می تواند شامل افکار مزاحم جنسی و نگرانی در مورد رضایت و نقص شریک زندگی باشد. این افکار مزاحم ممکن است با اعمال صمیمی تحریک شوند و باعث شوند که فرد از نظر جنسی اجتناب کند یا ناراضی شود.

وسواس غیر رابطه باعث ایجاد استرس در ازدواج نیز می شود

حتی اگر وسواس فکری شریک شما انگیزه دیگری غیر از رابطه شما داشته باشد، ممکن است در مواجهه با علائم او همچنان برای حفظ آن رابطه تلاش کنید. وسواس با محوریت ایمنی، پاکیزگی یا سلامتی می تواند باعث شود فردی که این وسواس ها را تجربه می کند سعی کند رفتار شریک خود را کنترل کند تا قرار گرفتن در معرض عوامل محرک را محدود کند. هنگامی که این علائم تشدید می شود، می تواند یک محیط ناسالم را هم برای فرد مبتلا به وسواس و هم برای خانواده او ایجاد کند.

رفتار با فرد وسواس در رابطه ی ازدواج

رابطه شدید و درمان نشده- وسواس می تواند باعث از بین رفتن ازدواج و روابط شود. با تشدید وسواس یک فرد، رفتار اجباری آنها ممکن است بیش از آن چیزی شود که شریک زندگی آنها می تواند تحمل کند. در برخی موارد، حتی ممکن است برای شریک زندگی یا فرزندان مشترک آنها ناامن شود. برای افرادی که از وسواس رنج می برند، دریافت کمک از یک روان درمانگر که علائم و تأثیر آنها را بر روی فرد و زوجین درک می کند، مهم است.

روان درمانی می تواند ابزار مفیدی برای زوج هایی باشد که با وسواس در تمام اشکال آن کنار می آیند. درمان می‌تواند مکانیسم‌های مقابله‌ای را برای کمک به مدیریت علائم OCD فراهم کند و به همسران و شرکا کمک کند تا نقش خود را در بیماری و درمان آن درک کنند. روان درمانی همچنین می تواند به شرکای زندگی کمک کند تا مهارت های ارتباطی، مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی خود را تقویت کنند، که به نوبه خود می تواند به کاهش عوامل استرس زا که باعث بیماری می شود کمک کند.

همچنین ایده خوبی است که علائم OCD خود را با پزشک خود در میان بگذارید. یک پزشک می تواند به رد سایر علل علائم OCD کمک کند و از تشخیص صحیح اطمینان حاصل کند. برخی از بیماران OCD با داروهایی که می توانند به کاهش افکار مزاحم که منجر به رفتارهای اجباری می شوند، تسکین پیدا کنند. با ترکیب داروها، روان درمانی فردی و زوج درمانی، می توانید کنترل OCD رابطه خود را به دست بگیرید و ازدواج خود را از استرس چالش های روانی مداوم نجات دهید.

فراز مشاور با بیش از چند سال تجربه است. ایم موسسه به بزرگسالان و زوج ها کمک می کند تا اختلال وسواس فکری-اجباری، اضطراب و سایر مسائل روانپزشکی را مدیریت کنند. همین امروز با فراز مشاور برای کمک گرفتن  رهایی از وسواس  تماس بگیرید.

برای دربافت خدمات روانشناختی زیر نظر مجربترین متخصصین روانشناسی و زیر نظر یک تیم تخصصی، با کارشناسان گروه روانشناسی فراز مشاور در تماس باشید. مرکز روانشناسی فراز مشاور واقع در خیابان شریعتی- ابتدای خیابان ظفر(دستگردی) – پلاک ۲۶ -طبقه چهارم – واحد ۵ می باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *