مشاوره ازدواج

ازدواج | ضرورت مشاوره پیش از ازدواج

قسمت اول

ازدواج:

نهاد خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که با ازدواج آغاز میشود. بنابراین، ازدواج از آنجا که مراسم آغازین این نهاد مهم اجتماعی است اهمیت بنیادین و پایه ای دارد. موضوع مهمی که وجود دارد این است که ما در انتخاب خانواده ای که در آن به دنیا آمده ایم هیچگونه اختیاری نداشته ایم، اما در شکل گیری خانواده آتی خود نقش مهمی خواهیم داشت.

پس ازدواج یک نقطه عطف و مرحله ای حساس در زندگی ما است و یکی از مهمترین تصمیمات طول زندگی مان است. در حقیقت با امر ازدواج است که میتوانیم خانواده تشکیل دهیم و یک نظام خویشاوندی شکل دهیم و سبب بقای نسل خود شویم. برای اینکه بتوانیم یک خانواده ای شاد و مستحکم تشکیل دهیم نیاز است که یک ازدواج موفق و عالی داشته باشیم. دیوید میس (2000) در این باره میگوید :” هیچ چیزی در جهان نمیتواند زندگی انسان ها را شاداب تر و بهتر کند مگر افزایش ازدواج های موفق”.

طلاق:

همان طور که آگاه هستید بیش از نیمی از ازدواج ها در کشور ما به طلاق ختم می شوند و آن نیمه دیگر که در ازدواج خود باقی می مانند تنها پنجاه درصد آن ها از زندگی خود احساس رضایت دارند؛ در حقیقت طلاق عاطفی نیز در خانواده ها بسیار شایع و رواج پیدا کرده است. به نظر شما چه اتفاقی می افتد که نمی توانیم به یک ازدواج موفق برسیم و یک خانواده شاد را تشکیل دهیم؟

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که این امر مهم و حیاتی به شکست می رسد و منجر به امر طلاق و گسسته شدن خانواده می شود. یکی از آن دلایل این است که بسیاری از جوانان کشورمان به محض آشنا شدن با یکدیگر، سریع تصمیم به ازدواج می گیرند و هیچ توجهی به علل زیربنایی و ریشه ای طلاق های رخ داده در کشور نمی کنند و تصور می کنند برای آنها پیش نخواهد آمد و آنها این مسیر اشتباه و تلخ را نخواهند رفت.

اما حقیقت این است که نخواهید به این حقایق توجه کنید و تصور کنید بدون نیاز به آموزش و کسب مهارت در امر ازدواج و زندگی مشترک، می توانید موفق شوید و یک زندگی شادی داشته باشید، باید بدانید که احتمال آن بسیار بسیار کم است. بهتر است بگویم برای اینکه بخواهید در تشکیل خانواده خود با مشکلات کمتر و آسیب های کمتری روبرو شوید، نیاز است در امر ازدواج خود آموزش های لازم را ببینید.

ضرورت آموزش ازدواج:

آیا ازدواج نیاز به آموزش دارد؟! آیا گذشتگان ما برای ازدواج آموزش می دیدند که ما الان نیاز به آموزش داشته باشیم؟! و آیا این مسئله اینقدر جدی است که باید برای آن آموزش دید؟!
حقیقت این است که ازدواج نیاز به آموزش دارد و شاید باور نکنید که اجداد و نیاکان ما نیز این آموزش را می دیدند. چطور؟! آنها از طریق ارتباطات چهره به چهره و مشاهده ی رسومی که تا حد بسیار زیادی انعطاف ناپذیر بود و به دلیل ساده تر بودن زندگی، آموزش مورد نیاز خود را از محیط خود دریافت می کردند. اما در دنیای مدرن امروزی که دائم در حال تغییر است و با وجود زمان اندکی که اعضای خانواده با هم می گذراند و همچنین به دلیل تعداد نفرات کمتری با هم زندگی می کنند، ما نیاز داریم که برای ازدواج آموزش ببینیم و درباره ی آن یاد بگیریم.

در مطالب بعدی در این خصوص بیشتر توضیح خواهم داد.

 

نگارنده: زینب پندار، دانشجوی دکترای مشاوره تخصصی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *