مشاوره تحصیلی

انتخاب و هدف کنکور | هدف اصلی از برگزاری کنکور چیست؟

تصور می کنید هدف اصلی کنکور چیست؟ به نظر شما علل اساسی انتخاب و هدف کنکور چیست؟ آیا انتخاب و هدف کنکور به معنای رسیدن به موفقیت و خوشبختی است؟

حال و روز خیلی از دانش آموزان کنکوری یا دانشجویان کنکوری بعد از اتمام کنکور این است که آیا به هدفشون می رسند؟! آیا در انتخاب هدف خود به درستی عمل کرده اند؟! آیا در رشته مورد نظرشون قبول می شوند؟! آیا بقدر کافی تلاش کرده اند که به هدف برسند؟! چراکه همیشه با این عبارت روبرو بوده ایم که ” اگر تلاش کنی حتماً به هدفت می رسی”. حال اگر همه تلاش خودتان را کردید و به هدفتان نرسیدید چی؟!

ماهیت انتخاب هدف :

باور اشتباه خیلی از دانش آموزان کنکوری و خانواده آنها این است که تصور می کنند انتخاب و هدف کنکور به این معناست که اگر فرزندانشان قبول شود آن هم در تاپ ترین رشته ها و دانشگاه ها به موفقیت و خوشبختی در زندگی شان رسیده اند.

در حقیقت خیلی از افراد در شروع یک راه با انرژی و تلاش فوق العاده برای رسیدن به انتخاب هدف ایده آل شان عزم خود را جزم می کنند و به امید استعداد و امکاناتی که دارند برنامه ریزی می کنند حتی بعضی از آنان که در برنامه ریزی حرفه ای هستند تمام موانع پیش روی خود را نیز پیش بینی می کنند تا به هیچ وجه چیزی مانع رسیدن به هدف شان نشود.

بگذارید با یک مثال موضوع را برای شما شفاف تر کنم:

تصور کنید شما مجبور شده اید به خاطر سلامتی تان یک ورزش را انتخاب کنید. از آنجایی که از کودکی علاقه شدیدی به دوچرخه سواری داشته اید قصد دارید آن را به عنوان ورزش حرفه ای دنبال کنید. مسلماً در دوران کودکی صرفاً به عنوان تفریح دوچرخه سواری می کردید اما اکنون که به عنوان یک حرفه انتخاب کرده اید به طور جدی تری به آن می پردازید، به همین خاطر حتی تصمیم می گیرید تا در مسابقات مهم دوچرخه سواری نیز شرکت کنید و هدف شما نفر اول شدن در آن مسابقات است. به همین دلیل برای رسیدن به هدف تان شروع به برنامه ریزی می کنید و همه تلاش خودتان را می کنید تا شکست نخورید. در حقیقت شما دست به انتخاب هدف زده اید.

مسیرهایی که طی می کنید تا به انتخاب هدف ی که کرده اید برسید:

  1. می دانید که راه پرفشار و سختی در پیش دارید اما به توانایی خودتان ایمان دارید اتاق خود را پر می کنید از عکس دوچرخه و دوچرخه سواران معروف، لذت بخش ترین خیال شما، تصویرتان در حال گرفتن مدال این رشته است و خواب هایتان از این رویا پر می شود و همین امر باعث ایجاد یک انرژی فوق العاده در شما می شود.
  2. یک دوچرخه حرفه می خرید و شروع می کنید در مسافت های کوتاه رکاب زدن. قلب شما در اولین روزهای تمرین دوچرخه سواری تندتر می زند و ریه هایتان به دلیل فشار خون بالا به سختی از اکسیژن پر و خالی می شود، به همین دلیل شما خیلی تندتر نفس می کشید یا به نوعی نفس نفس می زنید. به دلیل آمادگی کم بدنی شما در اولین شب ها از درد پا نمی توانید راحت بخوابید؛ خیلی از افراد به خاطر این نوع سختی ها ممکن است ورزش را کنار بگذارند اما شما که از انتخاب هدف خود مطمئن هستید به خودتان می گویید که با تمام درد ها من باز تلاش می کنم.
  3. پس از کسب یک سری تجارب در این مسیر کم کم متوجه می شوید باید شب ها سر ساعت خاصی بخوابید و روز ها به دلیل شرایط جوی زود بیدار شوید. و همچنین تغییراتی را در سبک غذا خوردن خود ایجاد می کنید و کم کم از غذاها و مهمانی های مورد علاقه تان دور می شوید همین باعث می شود اطرافیان کم کم متوجه تغییر شما بشوند و به شما عبارات دلسرد کننده مثل دلت خوشه! مزین کنند.
  4. پس از این همه تلاش و سختی شما تصور می کنید اکنون در دوچرخه سواری یک ورزشکار حرفه ای شده اید و به همین خاطر در بین رقبای خود شروع به اعلام حریف کردن می کنید. اتفاقی که می افتد اینکه شما در اولین رقابت خود انقدر راحت از رویایتان برای اول شدن عقب می مانید که واقعیت صاف روی سرتان خراب می شود و دلتان می خواهد همان جا بنشینید و گریه کنید.
  5. شما که با واقعیت روبه رو شده اید سعی می کنید هر طور شده در مسابقه اول شوید پس دوباره به طرز عجیبی شبانه روز تلاش می کنید از تمام تفریحات قبلی خودتان فاصله می گیرید تا به هدفتان برسید و با خود زمزمه می کنید اگر در مسابقه اول شدم و به هدفم رسیدم، حتما یک مهمانی درست و حسابی می روم ،حتما یک غذای چرب و دلچسب را با خیال راحت می خورم ،یک خواب راحت می کنم و…
  6. همه چیز به شدت برای شما جدی شده است و اکنون اطرافیان شما را به گونۀ دیگر می بینند و این عبارات را ممکن است بیان کنند که تو یک ستاره کشف نشده ای! شما خسته شده اید اما امیدوار هستید در مسابقه اصلی و نهایی نفر اول شود!
  7. روز موعد، روز مسابقه فرا رسیده است؛ شما نگران و استرس دارید، رقبای خود را می بینید، کسانی که تا به حال در زندگی تان ندیده اید، عسی می کنید خودتان را نبازید و فقط و فقط به هدفتان فکر می کنید؛ همه تلاشتان به یادتان می آید و به خود می گویید باید ببری اگر نبری همه چیز خراب می شود.

مسابقه آغاز می شود و شما شروع به رکاب زدن به دور زمین مسابقه می کنید و تنها به یک هدف فکر می کنید آن هم اول شدن است. دور آخر است توان پاهایتان تحلیل رفته است اما به هر طریقی که شده به رکاب زدن خود ادامه می دهید . چند نفر از شما قوی تر هستند و به راحتی از آن ها عقب می مانید . شما اول نمی شوید!!!!!

شما مطمئناً ناامید شده اید و تصور می کنید در انتخاب هدف خود اشتباه کرده اید؛ قصدم از بیان این داستان ناراحت کردن نیست؛ این اتفاق ممکن است رخ دهد. این مثال را می توانید شبیه داستان کنکور دانش آموزان و دانشجویان در نظر بگیرید که به باور خود تصور می کنند علت انتخاب و هدف کنکور همین است به همین خاطر سختی و فشار زیادی را برای رسیدن به هدف شان در پروسه کنکور می کشند و ممکن است به هدف خود نرسند. تصور می کنید چه چیزی از همه ناراحت کننده تر است؟ نرسیدن به هدف؟ آیا واقعاً رسیدن به هدف یعنی موفقیت؟! آیا انتخاب و هدف کنکور یعنی تحت شعاع قرار دادن تمام زندگی فرد است؟

نتیجه گیری بحث:

باور اشتباهی که در ما شکل گرفته این است که تصور می کنیم برای رسیدن به شادکامی در زندگی باید حتما به هدف خود برسیم تا موفق و شاد باشیم؛ در حقیقت ما یاد گرفته ایم که بین زندگی و هدفمان تونل تاریکی بسازیم که هیچ چیزی در بین آن مهم نیست، تا حدی که حاضریم حتی خودمان را نیز نابود کنیم تا به آن نور انتهای تونل برسیم و اگر نتوانیم که برسیم در تاریکی گرفتار و دچار سردرگمی می شویم.

بگذارید نگاهی به دت آورده های مثالی که در بالا گفته شده است بیندازیم :

  1. قبلا ورزشکار نبودید اما اکنون هستید.
  2. ریه تان رشد کرده و می توانید در سخت ترین شرایط حداکثر اکسیژن را به خود برسانید.
  3. سبک غذا خوردن شما سالم تر شده است و بیشتر مواد مغذی و ارگانیک مصرف می کنید برای افزایش طول زندگی و سلامتی مفید است.
  4. دیگران به شما نگاه مثبت تری پیدا کرده اند.
  5. با چالش های دنیای مسابقه و رقابت آشنا شده اید. …باز هم بگویم ؟

شمایی که تمام تمرکزتان رسیدن به هدف یعنی کسب موفقیت و شادی است، هیچ وقت نمی توانید این موارد را بینید چون این مسائل در تونل تاریک اند!!! فراموش نکنید گاهی آنچه بین راه به دست می آوریم از هدف هم با ارزش تر اند. انتخاب و هدف کنکور فقط فقط برای ایجاد حس رقابت و روبرو شدن با چالش های بزرگ تر زندگی است.

 

 

نگارنده: زینب پندار، دانشجوی دکترای مشاوره تخصصی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *