مشاوره نوجوان

بحران های دوران نوجوانی و مقابله با آن ها

بحران های دوران نوجوانیراههای مقابله با آن

پر اهمیت ترین دوران زندگی هر فرد، نوجوانی او به حساب می آید. در نوجوانی همه افراد تغییرات شخصیتی، فیزیکی و اجتماعی را تجربه می کنند. در حقیقت در این مرحله، کودکان از دوران کودکی تا نوجوانی می آموزند که چگونه باید رشد کنند و در برابر بحران های دوران نوجوانی از خود مقاومت نشان دهند. برخی از این بحران ها ساده هستند و در طول زمان خود به خود از بین می روند، اما برخی دیگر ممکن است در زندگی نوجوانان اختلال ایجاد کنند و تا حدی پیش بروند که والدین مجبور باشند از مشاور برای حل این بحران ها کمک بگیرند. اما این بحران ها چگونه به وجود می آیند؟ در ادامه به معرفی این بحران ها به طور کامل خواهیم پرداخت.

روانشناسی نوجوانان و بحران های دوران نوجوانی

نوجوانی فرصتی است که در آن فرصتی برای رشد و ایجاد استقلال پیش می آید. نوجوانان معمولا در این دوران استقلال خود را با به چالش کشیدن قوانین معمول نمایش می دهند و دوست دارند کارهایی را انجام بدهند که والدین آن ها را نفی می کنند. در این مرحله آنان بسیار مستقل تر از دوران کودکی خود هستند و والدین اغلب نمی توانند آن ها را کنترل کنند. آن ها رفتارهایی از خود نشان می دهند که ممکن است معقول نباشد و کاملا تحت تاثیر علائم بلوغ باشد. در ادامه مطلب به نشانه های بلوغ و تاثیر آن ها در رفتار نوجوانان اشاره خواهیم کرد.

اگر به دنبال کمک هستید، این مطلب می تواند به شما کمک کند : مشاوره نوجوان در تهران

چرا دوران بلوغ برای برخی از نوجوانان به یک چالش تبدیل شده است؟

دوران بلوغ بخش اعظمی از زندگی یک فرد را در بر می گیرد و این دوران در سنین نوجوانی رخ می دهد. تغییراتی که در این دوران به وجود می آیند کاملا طبیعی هستند و باید با آن ها کنار بیایید. اما برخی از نوجوانان علائم شدید تری را تجربه می کنند به حدی که این تغییرات برای آن ها تبدیل به بحران های دوران نوجوانی خواهد شد. به عنوان والدین نیز شاهد این تغییرات هستید و می دانید که فرزند شما در این دوران از کودکی به بزرگسالی حرکت می کند. ممکن است ندانید که چگونه باید او را حمایت کنید؛ اما نگران نباشید. راه های زیادی وجود دارد که می توانید فرزند خود را حمایت کنید.

بلوغ صرفا تغییرات طبیعی در بدن هر شخص است که در دوران نوجوانی ایجاد می شوند. برخی از خانواده ها در این دوران بحران ها و چالش های زیادی را تجربه می کنند؛ در حالی که دیگر خانواده ها بدون هیچ مشکل و به صورت طبیعی از این دوران عبور خواهند کرد. شما به عنوان والدین باید فرزند خود را حمایت کنید و اگر مشکل جدی برای او پیش آمد حتما برای حل آن اقدام کنید.

نشانه های نوجوانی در پسران چه علائمی دارند؟

پسران و دختران ممکن است در برخی از بحران های دوران نوجوانی و علائم شبیه یکدیگر باشند، اما در برخی از جزییات کاملا با هم تفاوت دارند. پسران معمولا دیرتر از دختران بالغ می شوند و علائم بلوغ در آن ها به آهستگی خود را نشان می دهد. این علائم به طور معمول از سن یازدگی سالگی شروع شده و تا سنین بالاتر ادامه می یابد. برخی از پسران از همسن و سالان خود خیلی زودتر علائم بلوغ را تجربه می کنند و این تغییرات آن قدر شخصی هستند که حتی والدین نیز ممکن است متوجه آن ها نشوند. اولین تغییر، افزایش قد و تغییر کردن شکل بدن است. در مرحله بعد رشد موهای زائد و افزایش آکنه روی صورت است. بسیاری از پسران از ایجاد آکنه روی صورت خود احساس بدی پیدا می کنند و اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد.

تعریق بدن علامت دیگری است که نشانگر بلوغ است. نوجوانان باید بدانند که با شروع بلوغ و تعریق بدن باید بیشتر به بهداشت خود دقت کنند و در این مواقع بحران تازه ای برای آنان به وجود می آید. پسران اغلب به دلیل تغییرات هورمونی و احساسی که تجربه می کنند، نوسانات خلقی زیادی دارند. اما باید توجه داشت که کنترل احساسات کلید تسلط داشتن بر این نوسانات خلقی خواهد بود.

نشانه های نوجوانی در دختران چه علائمی دارند؟

دختران کمی با پسران متفات هستند و دوران بلوغ آن ها معمولا زودتر از پسران اتفاق می افتد. در اولین مرحله آن ها تغییرات فیزیکی را تجربه می کنند که معمولا از نه سالگی شروع می شود و تا سیزده سالگی ادامه دارد. در این فاصله سنی سینه ها جوانه می زنند و موهای شرمگاهی تا حدی رشد می کنند. همچنین قد آن ها در سال حدود چند سانتی متر اضافه می شود. در مرحله بعدی که تا 14 سالگی است، پوست دختران چرب تر می شود و آکنه هایی روی صورت آن ها ایجاد خواهد شد. در مراحل بعدی رشد قد بیشتر می شود و در نهایت دوران قاعدگی معمولا از سن دوازده سالگی آغاز خواهد شد. برخی از دختران که عادات غذایی نامناسب دارند یا مشکلی در تعادل هورمون های آنان وجود دارد، قاعدگی آنان دیرتر از بقیه شروع خواهد شد.

“صحبت با نوجوانان در مورد بحران هایی که تجربه می کنند، برای والدین چالش برانگیز است و باید در این امر کاملا محتاطانه عمل کرد.”

چه بحران هایی ممکن است در دوران نوجوانی پیش بیاید؟

مسائل، بحران های دوران نوجوانی و مشکلاتی که ممکن است در دوران نوجوانی پیش بیاید، ممکن است به امور مختلفی مربوط باشد. برخی از این مشکلات عبارتند از:

قلدری و زورگویی

طبق تحقیقات، بسیاری از نوجوانان در سنین مدرسه، قلدری را تجربه می کنند. خشونت و پرخاشگری، تبدیل به یم معضل در نوجوانا می شود. شبکه های اجتماعی در سال های گذشته نقش زیادی در پررنگ کردن این قلدری ها داشته اند. علاوه بر قلدری در مدرسه، امروزه قلدری های مجازی و سایبری بیش از پیش در میان نوجوانان رواج می یابد. برای این که بتوانید این زورگویی را متوقف کنید، باید به طور مداوم با فرزند خود صحبت داشته باشید. از او بخواهید که مشکلاتش را با شما در میان بگذارد و اگر در مدرسه یا در میان دوستانش مورد اذیت و آزار می گیرد، آن را مخفی نکند.

استفاده از مواد مخدر و روان گردان

شاید بتوان بیشترین مشکل در میان نوجوانان را استفاده از مواد مخدر دانست. نوجوانان در سن بلوغ بسیار تحریک پذیر هستند و دوست دارند اتفاقات جدیدی را تجریه کنند. داشتن دوستان به اصطلاح ناباب می تواند تایرات مخربی روی رفتار آن ها بگذارد و آن ها را بیشتر به سوی مصرف این مواد سوق دهد. علاوه بر آن کشیدن سیگار می تواند معضل جدیدی باشد که اکثر نوجوانان حداقل یکبار گرفتار آن خواهند شد. سن مصرف دخانیات تقریبا به سیزده سال رسیده است و برای این که بتوانید فرزند خود را از مصرف آن ها منع کنید، باید به صورت مداوم آن ها را از خطراتشان آگاه سازید.

افسردگی

این بحران به عنوان بیماری قرن جدید شناخته می شود که بسیار شایع بوده و در ابتدا علائم آشکاری ندارد. افسردگی می تواند در اثر اتفاق های زیادی رخ دهد. مهم ترین عامل آن درگیری های خانوادگی است که تاثیرات خود را وقتی که کودکان بزرگ می شوند، نشان خواهد داد. افسردگی پنهان مسئله دیگری است که معمولا با مشکلاتی نظیر کمال گرایی بروز می کند و اگر درمان نشود، ممکن است در مواقع حاد منجر به خودکشی نیز شود.

مصرف الکل

شاید الکل به راحتی در دسترس نباشد و برای مصرف آن محدودیت هایی در نظر گرفته شود، اما هیچ چیزی هرگز نمی تواند یک نوجوان را برای ساختن عادات جدید و مخرب محدود کند. نوجوانان از ترفند های مختلفی برای دسترسی به الکل استفاده می کنند و اگر جلوی آن ها را نگیرید در آینده منجر به اعتیاد آن ها خواهد شد. با فرزند خود در مورد خطرات مصرف الکل در سنین پایین صحبت کنید. به آن ها در مورد خطرات مانند آسیب رساندن به مغز در حال رشد گوشزد کنید.

چگونگی مقابله با مشکلات رایج و بحران های دوران نوجوانی و بلوغ 

عوامل زیادی از جمله فیزیکی و احساسی بر نوجوانان تاثیر می گذارند. عمده این تغییرات بیشتر در سنین بلوغ رخ می دهد و فرد را با بحران های مختلفی روبرو می کند. تغییرات فیزیکی که به وجود می آید بیشتر منجر به افزایش استرس و اضطراب می شوندو در نتیجه عزیت نفس نوجوان را کاهش می دهند. همه نوجوانان در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن خود احساس می کنند، احساسی و زودرنج تر خواهند شد. بنابراین گاهی اوقات ممکن است تصمیمات پیچیده یا غلطی بگیرند که بر تمام زندگی آن ها تاثیرخواهد گذاشت. این دوران به هیچ وجه آسان نیست و هم برای نوجوانان و هم برای والدین بسیار دشوار خواهد بود.

تنها راهی که با استفاده از آن می توانید بر مشکلات و بحران های دوران نوجوانی خود غلبه کنید، این است که تمام جنبه های آنان را بشناسید و برای مقابله با آن ها آمادگی کامل داشته باشید. در زمان بلوغ، عمدتا والدین فرزندان را درک نمی کنند و ممکن است مشکلات زیادی بین آن ها به وجود بیاید. اگر فرزند شما بتواند مشکلات خودش را بشناسد و آن ها را درک کند، به اجتماعی تر شدن او و مسئولیت پذیرتر شدن او کمک بسیار زیادی خواهد کرد. در مورد تغییرات فیزیکی که به دلیل تغییر در میزان هورمون ها اتفاق می افتد، باید با خودتان کنار بیایید و به اندازه کافی صبر داشته باشید تا این دوران بگذرد.

جمع بندی و یافتن کمک از مشاوران مجرب مرکز فراز مشاور

مسائل اجتماعی و بحران های دوران نوجوانی مشکلاتی هستند که بر گروه بزرگی از نوجوانان تاثیر می گذارند و می توانند عملکرد آنان را در طول این دوران مختل کنند. نوجوانان نیز می توانند دارای مشکلات فراوانی باشند و این تصور که مشکلات فقط مخصوص به بزگسالان است کاملا اشتباه است. حتی می توان گفت که نوجوانان بیشتر از همه افراد در معرض بحران ها قرار می گیرند، چرا که آن ها در حال رشد هستند و به سرعت تغییر می کنند.

آن چه که افراد به عنوان بحران های دوران نوجوانی در نظر می گیرند، می تواند تاثیرات بسیار بزرگی روی جسم و روح نوجوان ها بگذارند. زندگی دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی به طور کلی نحوه زندگی و عادات روزمره افراد را به طور کلی تغییر می دهد. نوجوانان با مسائل اجتماعی جدیدی روبرو می شوند و همه آن ها در نحوه زندگیشان تاثیرگذار خواهد بود. زندگی دیجیتال همچنین به این معنی است که بسیاری از نوجوانان فاقد مهارت‌های ارتباطی ضروری مانند دانستن چگونگی انتخاب نشانه‌های اجتماعی هستند.

پس مهم این است که در این دوران کاملا از فرزند خود حمایت کنید و در صورت گرفتاری آنان در بحران های دوران نوجوانی نسبت به کمک گرفتن از یک مشاور اقدام کنید. . مرکز مشاوره فراز، به شما در مورد این که چگونه با بحران های دوران نوجوانی مواجه شوید، کمک می کند. ما، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص  نحوه کنار آمدن با این بحران ها هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چرا نوجوانان معمولا تصمیم های بد می گیرند؟

نوجوانان معمولا به دلیل بلوغ و تغییرات هورمونی، ریسک پذیری بالایی دارند و تصمیم هایی می گیرند که ممکن است برای آنان بسیار خطرناک باشد. روابط دوستانه نقش زیادی روی تصمیم هایی که آنان می گذارد تاثیر می گذارد. بسیاری از نوجوانان دوست دارند که برای جلب توجه اطرافیان دست به عادات مخرب بزنند.

چگونه باید فرزند خودم را حمایت کنم؟

شما به عنوان والدین کارهای زیادی را برای کمک به فرزندتان می توانید انجام دهید. در درجه اول باید فرزندتان را تشویق کنید تا احساساتش را با شما در میان بگذارد. هنگامی که بتوانید ریشه مشکل و بحران های او را پیدا کنید، گرفتن کمک و حل آن ها بسیار آسان خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

یک دیدگاه برای “بحران های دوران نوجوانی و مقابله با آن ها

  1. مریم برزگر گفت:

    سلام . پسر من 15 سالشه بیش از حد پرخاشگر شده و من اصلا نمی تونم باهاش ارتباط برقرار کنم. در رابطه با این موضوع باید چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *