مشاوره قبل از ازدواج

ترس از مجرد ماندن

ترس از مجرد ماندن

بیشتر مردان و زنان در آرزوی یافتن عشق هستند و در ازای آن مورد محبت قرار می گیرند. ترس از مجرد ماندن یک ترس غیرمنطقی و بسیار شدید از نبودن در یک رابطه عاشقانه است. ترس از مجرد ماندن می تواند بسیار زیاد باشد و باعث شود که فرد حملات اضطرابی تمام عیار را تجربه کند که بر هر جنبه از زندگی او تأثیر می گذارد.

ترس از مجرد ماندن ترس از تنهایی نیست. در عوض، این یک ترس بیمارگونه از نداشتن کسی است که زندگی را با او به اشتراک بگذارد. هم مردان و هم زنان می توانند این اختلال را تجربه کنند. بسته به شدت این وضعیت، می تواند منجر به سایر مشکلات سلامت روان بسیار جدی مانند اضطراب، اختلال وسواس فکری-اجباری و افسردگی شدید شود.

بیشتر فرهنگها انتظار دارند که هم زن و هم مرد تا سی سالگی شریک زندگی خود را پیدا کنند. بسیاری از مردان و زنان هستند که ترجیح می دهند کنترل زندگی خود را حفظ کنند و راه خود را دنبال کنند. با این حال، دیگران ممکن است احساس کنند که اگر همسری پیدا نکنند و بر روی یک رابطه بلندمدت متعهدانه کار کنند، انتظارات خانواده خود را برآورده نمی کنند. اضطراب و ترسی که آنها احساس می کنند می تواند زندگی آنها را کنترل کند و گاهی اوقات باعث می شود شخصی را از دست بدهند که ممکن است عاشق آنها باشد اما کاملاً آماده تعهد نیست. این وسواس داشتن در یک رابطه متعهدانه می تواند غیرمنطقی باشد و تمامیت فردی و سلامت روان آنها را تهدید کند.

ترس از مجرد ماندن چیست؟

ترس از مجرد ماندن یک ترس ساده نیست. این یک ترس غیرمنطقی و غیرقابل کنترل است که با رفتار وسواس گونه مرزی دارد. فکر مجرد بودن غیرقابل قبول است. برچسب زدن به عنوان مجرد یا مجرد، آنها را دچار یک حمله اضطرابی می کند که ممکن است نتوانند آن را کنترل کنند.  ترس از مجرد ماندن تنها با هدف قرار گرفتن در یک رابطه وارد یک رابطه می شود. بسیاری حتی اگر طرف مقابل را دوست نداشته باشند یا احساسات پرشوری نسبت به او نداشته باشند، به یک رابطه متعهد می شوند. در حالی که ممکن است از آنها مراقبت کنند، ممکن است از نظر فیزیکی یا به عنوان یک فرد جذب آنها نشوند.

ترس از مجرد ماندن می تواند فرد را به سمت جستجوی روابط با افراد اشتباه سوق دهد. هنگامی که در یک رابطه قرار می گیرند، هر کاری می کنند تا در آن رابطه باقی بمانند، حتی اگر ناسالم باشد. زنان اغلب در روابط ناسالم باقی می مانند، زیرا به آنها آموزش داده شده است که ترک خانه خانواده، مهم نیست که چقدر بد باشد، اشتباه است. به آنها آموزش داده می شود که باور کنند مقصر خودشان هستند و اگر بعد از یک سن خاص در کنار یک شریک متعهد نباشند، مردم درباره آنها فکر بدی خواهند کرد. مردان همچنین به این باور می رسند که اگر بعد از رسیدن به سن خاصی در یک رابطه متعهدانه نباشند، ممکن است به نوعی دچار کمبود شوند.

چه چیزی باعث ترس از مجرد ماندن می شود؟

ترس از مجرد ماندن هیچ علت شناخته شده ای ندارد. اگر فرد دارای سابقه خانوادگی قوی بیماری روانی باشد، ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد. این شامل انواع مختلف ترس و اختلالات اضطرابی است. اگر ژنتیک نقش برجسته ای ایفا کند، ممکن است فقط به یک یا دو تجربه آسیب زا نیاز داشته باشند تا نیاز وسواسی به بودن با یک شریک در یک رابطه عاشقانه را تحریک کنند. استعداد ژنتیکی نیز ممکن است در شدت بیماری و درمان موثرتر باشد. برنامه درمانی هر فرد متفاوت خواهد بود و توسط عوامل مختلفی تعیین می شود.

وقتی صحبت از ایجاد ترس خاص می شود، محیط یک فرد نیز بسیار مهم است. ترس‌های غیرمنطقی اغلب هیچ مبنای واقعی دیگری جز کمبود عزت نفس و احساس کلی عدم برآورده کردن انتظارات کسانی که دوستشان دارند و به آنها احترام می‌گذارند، ندارند. ترس از ناامید کردن کسانی که به آنها اهمیت می دهند یا استانداردهای بالایی را که برای آنها در نظر گرفته شده را رعایت نمی کنند، نیز احتمالاتی هستند که این وسواس را تحت تأثیر قرار داده و تقویت می کنند.

تصور ضعیف از خود که اغلب نتیجه قلدری شدید یا اذیت کردن مداوم است نیز ممکن است باعث شود این نوع اختلال روانی کنترل شود و کورکورانه فرد را به سمت نابودی سوق دهد. آنها ممکن است احساس کنند که ناکافی هستند و قادر به دوست داشتن یا مراقبت از آنها نیستند. این ممکن است باعث شود که آنها به یک رابطه متعهدانه با هر کسی که حتی کوچکترین محبتی به آنها نشان می دهد رضایت دهند. این روابط ناسالم ممکن است برای چندین سال ادامه داشته باشد، فقط به این دلیل که فرد هراسی تنها بودن یا مجرد بودن را نمی پذیرد. آنها باید در یک رابطه باشند تا امنیت و راحتی لازم را داشته باشند تا شاد باشند و بتوانند در سایر زمینه های زندگی خود پیشرفت کنند.

علائم ترس

ترس از مجرد ماندن دارای هر دو علائم جسمی و روانی است. اضطراب شدیدی که در نتیجه عدم وجود یک رابطه متعهدانه احساس می‌کنند ممکن است مانع از قرار گرفتن در کنار زوج‌ های دیگر یا قرار گرفتن در کنار دوستان یا اعضای خانواده‌شان شود که در روابط متعهدانه درگیر هستند. اضطرابی که آنها از فکر مجرد بودن احساس می کنند می تواند آنقدر طاقت فرسا باشد که می تواند تمام جنبه های زندگی آنها را مختل کند و باعث شود از احساسات و عواطف دیگر نیز دوری کنند.

علائم فیزیکی ترس از مجرد ماندن می تواند شدید باشد و بدون هشدار ظاهر شود. فقط فکر عدم حضور در یک رابطه می تواند باعث شود آنها تجربه کنند:

  • فشار خون بالا
  • گرگرفتگی
  • تعریق
  • سرمای سرد
  • هایپرونتیلاسیون
  • ضربان قلب تند
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • لرزیدن
  • ناتوانی در تنفس
  • سرگیجه
  • ناتوانی در تمرکز
  • بی حسی
  • احساس سبکی سر یا ضعف
  • صدای زنگ در گوش
    یک فرد ممکن است یکی از این علائم یا چندین مورد را در یک زمان تجربه کند. شدت علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است بسته به آنچه در زندگی فرد خارج از نگرانی‌های رابطه‌شان می‌گذرد، بیایند و بروند.

مانند علائم فیزیکی، علائم روانی نیز ممکن است کنترل آن سخت باشد. حمله پانیک می تواند منجر به بسیاری از احساسات زیر شود:

  • شرمنده
  • ترس از مرگ یا مردن
  • احساس ترس
  • احساس گناه
  • ترس از خارج شدن از کنترل
  • سرزنش خود
  • انزوا
  • سرزنش خود
  • احساس ناامیدی
  • ترس از اسیب دیدن
  • نوسانات خلقی
  • خشم
  • عدم تمرکز
  • تحریک پذیری

کنترل این احساسات زمانی که در یک رابطه ناسالم هستید می تواند بسیار دشوار باشد. نداشتن کسی که زندگی‌تان را با او تقسیم کنید، می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامنی و کم ارزشی شود. افسردگی و اضطراب شدید می تواند یک مارپیچ مخرب ایجاد کند که می تواند تأثیر عمیق و عمیقی بر سلامت روان فرد داشته باشد.

درمان ترس

ترس از مجرد ماندن هیچ گزینه درمانی مشخصی ندارد که به طور خاص برای علائم آن، چه به تنهایی یا به صورت جمعی، استفاده شود. داروهای ضد اضطراب فرد را آرام می کند تا از روش های درمانی دیگر به طور موثرتری استفاده شود. در حالی که دارو به کنترل جنبه‌های فیزیولوژیکی علائم کمک می‌کند، اشکال دیگری از درمان برای پرداختن به علائم روان‌شناختی و چگونگی تأثیر آن‌ها بر سلامت روانی و احساس کلی رفاه و ارزشمندی فرد مورد نیاز است.

گفتار درمانی به درمانگر و بیمار این امکان را می دهد تا از طریق ایرادات تفکر خود کار کنند و به آنها کمک می کند تا مهارت های مقابله ای موثری را توسعه دهند و به آنها این امکان را می دهد که در روابط خود و همچنین زمانی که مجرد هستند یا بدون شریک زندگی می کنند هوشیارتر باشند. صحبت کردن در مورد ترس های آنها ممکن است به آنها کمک کند تا به طور کامل تر به آنها رسیدگی کنند و شروع به در نظر گرفتن چیزها کنند. ژورنال نویسی همچنین ممکن است بینش را اضافه کند و به بیمار این امکان را می دهد که افکار خود را مجدداً بررسی کند و الگوهای فکری مثبت را تقویت کند.

مواجهه درمانی نیز مفید است. با قرار دادن بیمار در معرض ترس‌ها و احساساتی که بیشتر از آنها می‌ترسند، یک درمانگر می‌تواند به او کمک کند تا الگوهای فکری و رفتارهای مخربی را که او را در ذهن خود به دام می‌اندازد، بشکند. قرار گرفتن در معرض به آرامی شروع می شود و به بیمار این امکان را می دهد که به تدریج با چیزی که بیشتر از همه از آن می ترسد آشنا و عادت کند. با گذشت زمان، آنها می توانند بیشتر به ارزش خود توجه کنند و آگاه باشند که لازم نیست در یک رابطه باشند تا برای دنیای اطراف خود کامل و ارزشمند باشند.

ورزش، به ویژه یوگا، ممکن است در مقابله با ترس از مجرد ماندن کمک کند. یوگا از تنفس و تمرکز ذهنی برای غلبه بر استرس و اضطراب استفاده می کند. تمرین یوگا به صورت روزانه می تواند ذهن را راحت کند و به بیمار این امکان را می دهد که بر موانع ذهنی غلبه کند که می تواند بر کیفیت کلی زندگی بیمار تأثیر منفی بگذارد. شکل‌های سنتی‌تر ورزش، جریان خون را به مغز بهبود می‌بخشد، اکسیژن تازه را فراهم می‌کند و مواد زائدی را که می‌تواند تمرکز و آگاهی را مختل کند، دفع کند. همچنین اندورفین ترشح می‌کند که می‌تواند احساس سلامت عمومی فرد را تقویت کند.

ترس از مجرد ماندن می تواند بسیار طاقت فرسا باشد و باعث شود فرد وارد روابط ناسالم با هر کسی شود که به نظر می رسد کوچکترین علاقه ای نشان می دهد. این نوع رابطه می تواند برای سلامت روان کلی فرد مضر و خطرناک باشد. درک علائم ترس از مجرد ماندن و یافتن بهترین راه برای درمان آنها ضروری است اگر فرد می خواهد بر این اختلال غلبه کند و به مسیر خود بازگردد و زندگی با کیفیت بالاتری داشته باشد.

آدرس مرکز مشاوره در میدان مادر

نگران پیدا کردن یک مرکز مشاوره روانشناسی خوب نزدیک بیمارستان  نباشید. مرکز مشاوره و روانشناسی فراز مشاور در نزدیکی میدان مادر است. که راحت ترین مسیر تردد را برای شما مهیا می کند. و از تمام نقاط تهران، به مرکز مشاوره روانشناسی فرازمشاور در  تهران، دسترسی دارید.

آدرس: خیابان شریعتی- ابتدای خیابان ظفر(دستگردی) – پلاک ۲۶ -طبقه چهارم – واحد ۵
۰۹۱۹۱۷۸۸۶۱۱ – ۰۲۱۶۶۹۰۷۴۵۸

خانم فاطمه تبریزی و خانم فاطمه هاشم زاده می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *