مشاوره ازدواج, مشاوره خانواده

زندگی شاد

زندگی شاد به چه معناست؟ شادی چه معنایی دارد؟ موفقیت واقعی یعنی چه؟ آیا داشتن زندگی شاد، یک آرزو و خیال محال است؟ این ها و سوالات دیگری که برای داشتن یک زندگی خوب در ذهن نقش می بندد را می توانیم با چند تکنیک ساده به واقعیت بدل کنیم.

هنر داشتن زندگی شاد:

چه بخواهید چه نخواهید، خوشبختی یک انتخاب است؛ چراکه تصمیم گیرنده های اصلی در زندگی، خودمان هستیم. به عبارتی نحوه ی نگرش ما نسبت به زندگی، چه مثبت باشد چه منفی، همه رویدادها, افراد, روابط و اساساً هر چیزی که در زندگی خود با آن روبرو هستیم را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین اگر شما زندگی با بسیاری از مسائل پیچیده دارید و برای خودتان وقت نمی گذارید, تقصیر شما است.

هنر داشتن زندگی شاد را با راهکارهایی ساده بیاموزید و در زندگی به کار ببندید تا از روزهای عمرتان لذت ببرید. یک باور اشتباه درباره داشتن زندگی شاد این است که در زندگی باید منتظر معجزه بود؛ یا اینکه شادی واقعی یعنی پول زیاد. داشتن زندگی موفق و شاد بسیار لذت بخش است، اما نباید فراموش کنیم که اگر از درون شاد نباشیم و انگیزه و انرژی کافی را نداشته باشیم، هر چقدر هم پول داشته باشیم شاد نخواهیم بود.

فرمول ساده اما تاثیرگذار برای داشتن زندگی شاد عبارت است از : ” پذیرش + رها کردن + شکرگذاری “. این سه کلمه یا مفهوم نیازی به تعریف ندارند. اما سه مورد از بهترین کارهایی هستند که می توانیم برای زندگی خود انجام دهیم. باعث می شود از خود احساس رضایت و خوشحالی داشته باشیم. آرامش را خواهیم یافت, خود را از بار گذشته و اضطراب آینده آزاد و در زمان حال زندگی خواهیم کرد و با تمرکز بر آنچه که داریم، تمام زیبایی و فراوانی را در زندگی خود خواهیم دید.

  • اولین فرمول پذیرش:

پذیرش همان طور که از کلمه پیداست به معنای پذیرفتن است. اما پذیرفتن چه چیزهایی؟ پذیرش یعنی قبول کردن شرایط با تمام سختی‌های آن؛ به عبارتی بپذیریم وضعیت فعلی همین است ولی قرار نیست آینده هم همین باشد. در واقع مشکلات هست ولی باید به مسیرمان ادامه دهیم نباید درجا بزنیم؛ پذیرش یعنی پذیرفتن آدم‌ها با تمام نقص‌هایشان، یعنی بپذیریم هرکسی اجازه دارد همان باشد که خودش می‌خواهد. بپذیریم هیچ‌کس مسئول زندگی ما نیست جز خودمان. نباید از دیگران انتظار داشته باشیم.

فرمول ساده پذیرش برای داشتن زندگی شاد این امکان را به ما می دهد که زندگی راحتی داشته باشیم و شادی و رضایت را ببینیم و حس کنیم. به این درک ما را می رساند که هر اتفاقی که در حال حاضر رخ می دهد، بهترین و مناسب ترین لحظه برای آن است.

  • دومین فرمول رها کردن:

فرمول رها کردن برای داشتن زندگی شاد، یک جادوی محض است. چرا که ما را از اسارت گذشته و آینده آزاد می کند و متوجه این موضوع می کند که تا به الان زندگی نکرده ایم. مشکل انسان این است که همه چیز را نگه می دارد _ تمام روابط گذشته ای که داشته، خاطرات دردناکش، اشیا مادی که به او در تجدید خاطرات کمک می کنند. همچنین زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آینده می کند, و نگران آن است که با کنترل و برنامه ریزی آن را تغییر دهد و وقتی اوضاع آن گونه که برنامه ریزی کرده است، نمی شود ” مایوس و ویران ” می شود.

همه این ها ما را ضعیف, غمگین و ناامید می کنند. نگه داشتن این همه چیز در ذهن خود سبب دور شدن ما از لذت زندگی می شود. اما اگر از این فرمول ساده استفاده کنیم و همه چیز را رها کنیم و اجازه دهیم اوضاع به طور عادی پیش برود، قادر خواهیم بود که زمان حال را بدون مقایسه تجربه کنیم, بدون اینکه انتظار داشته باشیم که در مورد آینده نگران باشیم.

  • سومین فرمول شکر گذاری:

در دنیای امروز، بسیاری از افراد به دلائل متعدد دچار اختلالات روحی و روانی‌ می شوند. یکی از راه کارهای اساسی که برای حل این مشکل پیشنهاد می شود این است که : ” زمانی از وقت روزانه‌ی خود را، صرف تفکر به داشته ها و نعمت های خود کنند “. این کار موجب رسیدن به آرامش ذهن و حال خوب شما می‌شود. قانون شکرگزاری تنها مختص به دین و مذهب نبوده و در تحقیقات روان شناسی نیز تاثیر شکرگزاری برای داشتن زندگی شاد اثبات شده است.

افرادی که شکر گذار نیستند همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند. آن ها همیشه روی نداشته هایشان تمرکز می کنند و هر روز بیشتر از دیروز از نظر روحی بهم می ریزند و دچار آشفتگی ذهنی می شوند. در واقع یکی از دلایل آشفتگی ذهنی، تمرکز روی نداشته ها و ندیدن نعمت هایی است در زندگی هر یک از ما وجود دارد.

کارشناسان مرکز مشاوره فراز آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه ی شاد زیستن هستند.

 

 

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *