مشاوره شغلی

قدردانی در محیط کار │ نحوه گسترش احساس قدردانی در محیط کار

امروزه با توجه به افزایش وظایف افراد در محیط کار و بالا رفتن سرعت زندگی، کارکنان ممکن است احساساتی همچون خستگی شدید و فرسودگی را تجربه کنند. این احساسات تاثیرات گوناگونی بر عملکرد افراد شاغل می گذارند، به عنوان مثال ممکن است رضایت شغلی  آنان را کاهش داده و باعث شوند که افراد نتوانند وظایف خود را به شکل مطلوبی انجام دهند. قدردانی کردن میتواند به کاهش استرس این افراد کمک کند.

قدردانی چگونه بر سلامت روان تأثیر مثبت می گذارد؟

  • قدردانی در محیط کار یا سپاسگزاری می تواند احساس خستگی و آشفتگی ناشی از کار زیاد را کاهش داده و باعث شود که ارزش و اهمیت کار خود و دیگران را بیشتر بدانیم.
  • ابراز قدردانی به فردی که کاری برای شما انجام داده است، نشان می دهد که اقدامات او چقدر برایتان اهمیت داشته و به شما کمک کرده است.
  • ابراز قدردانی به شما کمک می کند تا نسبت به لحظه حال آگاه تر باشید. این آگاهی می تواند گفت و گوی درونی منفی در مورد اشتباهات گذشته و نگرانی های آینده را کاهش داده و تمرکز، حافظه، توانایی تصمیم گیری و روحیۀ کلی شما را بهبود بخشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موضوع زندگی در زمان حال، میتوانید مقاله “زندگی در زمان حال” را در سایت مرکز مشاوره فراز مطالعه نمایید.
  • قدردانی باعث میشود که به جای تمرکز بر آن بخش از کار ها که خوب پیش نمی روند یا چیز هایی که ندارید، به داشته ها و کار هایی که با موفقیت پیش می روند، توجه کنید. قدردانی همچنین توانایی شما را در پذیرش رویداد های زندگی بهبود می بخشد. این تاثیرات موجب می شوند انعطاف پذیری و رضایت از زندگی شما به شکل قابل توجهی افزایش یابد.
  • همچنین قدردانی به شدت با یکی از اصلی ترین نیاز های عاطفی انسان ها یعنی آرزو برای داشتن یک زندگی معنا دار مرتبط است. تمرین سپاسگزاری موجب ایجاد احساس رضایت در کار می شود و این احساس به ما کمک می کند تا زندگی معنا دار تری داشته باشیم.

چگونه قدردانی را در محیط کار مان گسترش دهیم؟

مدیران می توانند برای ایجاد یک فضای روانی سالم در سازمان خود، از برنامه هایی که شامل رفتار ها و فعالیت هایی در جهت ترویج قدردانی است، استفاده کنند. در ادامه ایده هایی برای الهام گرفتن اورده شده اند.

  • کارکنان را تشویق کنید تا از طریق ملاقات های گروهی منظم و ارسال پیام از همکارانشان قدردانی کرده و آنان را از تاثیرات مثبت اعمالشان آگاه سازند.
  • کارکنان را ترغیب کنید که در مورد دستاورد های خود تفکر و تأمل کنند و به خاطر مشارکت و همکاری شان از خود تقدیر کنند.
  • اگر سازمان شما از ابزار های ارتباط مجازی مانند روبیکا یا واتس آپ استفاده می کند، گروه های قدردانی یا سپاسگزاری عمومی ایجاد کنید تا کارمندان بتوانند تجارب قدردانی خود را در طول روز به اشتراک بگذارند.
  • شرایطی را برای کارکنان خود فراهم کنید تا بتوانند به صورت عمومی یا خصوصی و در قالب های گوناگون نوشتاری و تصویری از یکدیگر قدردانی کنند. استفاده از فرم هایی برای ابراز قدردانی و بررسی آن ها از دیگر اقدامات ارزشمند است.
  • اعضای سازمان خود را به اهدای هدایای غیر نقدی و خلاقانه به یکدیگر ترغیب کنید. به عنوان مثال آن ها میتوانند بخشی از زمانشان را به یکدیگر هدیه کنند. گواهی های هدیه برای مساعدت های آتی یا دفترچه های قدردانی از دیگر انواع این هدایا هستند.
  • به عنوان رییس یک سازمان، به صورت دوره ای از کارمندان خود تقدیر کنید و ارزش های آنان را یادآور شوید.
  • تشکیل جلساتی که کارکنان بتوانند در آن ها درباره اقدامات ارزشمند یکدیگر صحبت کنند و از یکدیگر تشکر کنند، نیز میتواند اقدامی مفید باشد.
  • میتوانید فضایی را در دنیای مجازی به موضوع قدردانی اختصاص دهید و هر سه ماه یکبار، همگی از آن دیدن کنید.
  • چالش روز های قدردانی را در سراسر سازمان شروع کنید تا کارکنان در روز های مشخصی از یکدیگر سپاسگذاری کنند.
  • در مورد یک پروژه دیوار نویسی عمومی برای ابراز قدردانی بررسی های لازم را انجام دهید تا برای نمایش عمومی در سازمان لوازم مورد نیاز محیا باشد.

روش های خلاقانه بسیاری وجود دارند که شما میتوانید از ان ها برای ترویج فرهنگ قدردانی در محیط کار خود و یا سپاسگزاری بهره ببرید و راهکار های معرفی شده تنها چند نمونه از ان ها هستند. برای آشنایی با روش های موثر بیشتر برای ترویج قدردانی در محیط کار و یا سپاسگزاری میتوانید از خدمات روانشناسی و مشاوره مرکز فراز کمک بگیرید. همچنین، یکی از اقدامات مفید تدوین برنامه های قدردانی با توجه به ویژگی های خاص سازمان و یا محل کار شما است. در این زمینه مشاوران شغلی و سازمانی کلینیک فراز آماده کمک به شما هستند.

 

 

 

نویسنده: سارا انتظاری

ویراستار: فاطمه شعله ور

با نظارت “دکتر مهدی زارع بهرام آبادی”

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *