مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج در کرج

جوئل بلاک، دکترای روانشناس و نویسنده کتاب اصلاح رابطه 15 دقیقه ای، می گوید: زوج درمانی ممکن است برای اکثر زوج ها مفید باشد، زیرا تعداد بسیار کمی از مردان و زنان در معرض ابزارهایی قرار گرفته اند که روابط طولانی مدت را تقویت می کنند. در حالی که کار زوج‌ها مهم است و می‌تواند برای هر زوجی مفید باشد. کسانی که مشکل دارند عاقلانه هستند که درمان را زودتر در نظر بگیرند. زیرا با گذشت زمان بدتر می‌شود و بدون مداخله، احتمالاً پایان بدی خواهد داشت. بنابراین بهتر است زودتر به مشاوره ازدواج در کرج مراجعه کنند.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که زوج‌درمانی بر ۷۰ درصد افرادی که تحت درمان هستند تأثیر مثبت دارد. و برای بسیاری از زوج‌ها، جستجوی کمک حرفه‌ای می‌تواند تفاوت بین طولانی‌مدت یا تبدیل شدن به یک آمار طلاق باشد.

اما دقیقا مشاوره ازدواج چیست و چگونه کار می کند؟

مشاوره ازدواج در کرج نوعی مشاوره مشترک است که در آن زن و شوهر معمولا به دلیل مسائل مربوط به رابطه به دنبال کمک هستند. این روش با سایر انواع درمان متفاوت است زیرا در هر جلسه دو فرد متاهل شرکت می کنند.

به گفته بلاک، مشاوره ازدواج توسط بسیاری از درمانگران به عنوان سخت ترین روش درمانی در نظر گرفته می شود، به ویژه در مورد زوج هایی که عصبانی هستند. صدمه می زنند و با درمان به عنوان وسیله ای برای اثبات اشتباه همسرشان رفتار می کنند. او می گوید: آنها این فرآیند را به عنوان یک دادگاه و درمانگر را قاضی می دانند که امیدوار است شریک زندگی شان را صاف کند. همچنین تاکید می کند که این هدف از ازدواج درمانی نیست.

در اصل، مشاوره ازدواج در کرج برای کمک به زوجین برای درک و حل تعارضات برای بهبود روابطشان است. همچنین مشاوره ابزاری می دهد تا با شفقت بیشتر و ترس کمتر ارتباط برقرار کنند و در عین حال یاد بگیرند که چگونه مشکلات را حل کنند و به شیوه ای سالم با تعارض کنار بیایند.

برای مشاوره ازدواج نیازی نیست در رابطه خود دچار مشکل شوید. در واقع، اگر صبر نکنید تا ازدواجتان از هم بپاشد، ممکن است نتیجه بهتری داشته باشید. جیمی برونشتاین، درمانگر و مربی دارای مجوز رابطه می گوید: مشاوره ازدواج می تواند برای زوج هایی مفید باشد که فقط می خواهند رابطه شان را تقویت کنند و احساس ارتباط و پیوند بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

چه نوعی از مشاوره ازدواج وجود دارد؟

درمانگران هنگام درمان زوج ها از جهت گیری ها و روش های نظری مختلف استفاده می کنند. برخی از متداول ترین تکنیک ها عبارتند از:

    روش گاتمن

    درمان عاطفی متمرکز

    روان درمانی مثبت گرا

    درمان متمرکز بر راه حل

بلاک می گوید: درست مانند درمان فردی، درمانگرهای ازدواج رویکردهای متفاوتی برای درمان زوج ها دارند. او اضافه می‌کند که درمانگران رفتار شناختی بر افکار و نگرش‌های نگران‌کننده و نحوه مدیریت آنها دارند. برای مثال، باید هایی که باعث ایجاد تعارض می‌شوند. مانند «او باید درآمد بهتری داشته باشد» یا «او باید بیشتر باشد» افکار منفی در مورد خود ویا شریک زندگی‌شان، یا تلاش می‌کنند به جای استفاده از ارتباط مستقیم و قاطعانه، خواسته‌ها و نیازهای شریک زندگی‌شان را بخوانند. هدف این است که افکار را به روشی مؤثرتر مدیریت کنید تا به احساساتی که کنار آمدن با آنها دشوار است یا اقداماتی که برای رابطه سازنده نیستند منجر نشوند.

 از سوی دیگر، روش گاتمن که توسط دکتر جان گاتمن و دکتر جولی شوارتز گاتمن توسعه یافته است، بر روی استفاده از یافته های تحقیقات زوجین تمرکز دارد. این تحقیق شامل رفتارهای شناسایی شده خاص، انتقاد، تحقیر، تدافعی و سنگ اندازی و کناره گیری است که منجر به اختلاف و اغلب جدایی می شود.

تکنیک های تقویت رابطه

 تکنیک های دیگر، مانند درمان متمرکز بر عاطفه به شدت بر احساسات و تنظیم هیجانی به عنوان ابزاری برای ایجاد پیوندها و اعتماد در یک رابطه تمرکز می کنند. این درمان برای گسترش درک زوج از احساساتشان کار می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا واکنش‌های عاطفی خود را کنترل کنند و ارتباط عمیق‌تری را تقویت کنند. درمان روانشناسی مثبت گرا بر تقویت ویژگی ها و رفتارهایی مانند خوش بینی، شادی، خلاقیت، پشتکار و امید در زندگی روزمره فرد تمرکز دارد. همانطور که از نامش پیداست، هدف و راه حل است.

 بیتی کوهان، روان درمانگر و نویسنده کتاب برای بهتر، برای بدتر، برای همیشه می‌گوید: آنچه که جهت‌ گیری نظری استفاده می‌شود مهم نیست. بلکه مهم این است که آیا روش‌شناسی و درمانگر برای زوجین مناسب است یا خیر. ممکن است چندین جلسه طول بکشد تا یک زوج ارزیابی کنند که آیا مشاوره ازدواج در کرج مفید است. اگر متوجه شدید که بهبودی نمی بینید یا ارتباط خوبی با درمانگر خود ندارید، به یاد داشته باشید که بسیاری از درمانگران دیگر نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند.

چه کسی ممکن است به مشاوره ازدواج فکر کند؟

مشاوره ازدواج برای هر زوجی است که سعی کرده اند به تنهایی مشکلات خود را حل کنند و به نتیجه نرسیده اند. مطمئن نیستید که شما و شریک زندگیتان در آن دسته قرار می گیرید؟ شاخص ها شامل علائم زیر است:

  • ارتباط شما ضعیف است و نمی توانید در مورد چیزی به توافق برسید.
  •     مدام در حال دعوا یا مشاجره هستید.
  •     شما قادر به حل مشکل با هم نیستید یا تصمیم گیری نابرابر را تجربه می کنید.
  •     مشکل اعتماد دارید.
  •     از نظر احساسی و جسمی احساس کمبود ارتباط می کنید.
  •     شما مشکلات جنسی را تجربه می کنید یا اصلاً رابطه جنسی ندارید.
  •     شما در سبک زندگی یا اهداف زندگی اختلاف نظر دارید (مانند پول، بچه ها، محل زندگی و…).
  •     شما درگیر خیانت یک شریک یا هر دو هستید.
  •     روزهای سخت تری را در کنار هم تجربه می کنید تا روزهای آرام و شاد.

برونشتاین می‌گوید، واقعیت این است که بیشتر زوج‌ها منتظر می‌مانند تا از نظر عاطفی از آشفتگی درون ازدواجشان خسته شوند و به دنبال مشاوره ازدواج در کرج باشند. خبر خوب این است که اکثر زوج ها آنقدر منتظر نمی مانند که مشاوره بی اثر شود.

 در واقع، اکثر زوج ها در عرض دو سال پس از شروع مشکلات خود وارد مشاوره می شوند، که به آنها فرصت معقولی برای حل مسائل خود می دهد. طبق مطالعه اخیر در مجله

 برونشتاین می‌گوید: اگر فقط زنده می‌مانید و در رابطه‌تان شکوفا نمی‌شوید، وقت آن است که به مشاوره ازدواج بروید.

“به طور ایده آل، یک ازدواج سالم از دو نفر تشکیل می شود که به صورت جداگانه و با هم به عنوان یک زوج رشد می کنند.”

اگر شریک من حاضر به مشاوره ازدواج نباشد چه باید کرد؟

در حالی که 79 درصد از مردان فکر می کنند که شریک زندگی آنها برای زوج درمانی آماده است، تنها 66 درصد از زنان فکر می کنند که شریک زندگی آنها به مشاوره می رود. با این حال، مطالعات نشان داده است که 52 درصد از افرادی که هرگز مشاوره ازدواج را امتحان نکرده اند، می گویند که به شرکت در این زمینه فکر می کنند.

 اگر در مورد نحوه ی برخورد با موضوع با همسرتان عصبی هستید، کوهان توصیه می‌کند گفتگو را به گونه‌ای تنظیم کنید که کسی را در حالت تدافعی قرار ندهد. در عوض، تمایل خود را برای یادگیری در مورد ابزارهایی که می تواند برای سلامت ازدواج شما مفید باشد به اشتراک بگذارید. برای شروع، او پیشنهاد می‌کند چیزی شبیه این را امتحان کنید: من می‌دانم که هنوز چقدر به هم اهمیت می‌دهیم، و فکر می‌کنم می‌توانیم از برخی اطلاعات بیرونی بهره ببریم. به هر حال، ورزشکاران حرفه ای و تاجران منابعی دارند که به آنها کمک می کند تا پتانسیل خود را به حداکثر برسانند. ما نیازی نداریم که مشکلات و عوامل استرس زا را به تنهایی حل کنیم.

مهارت هایی که زوجین باید یاد بگیرند.

 اگر برای اولین بار است که مشاوره ازدواج را امتحان می کنید، دانستن اینکه چه انتظاری دارید می تواند مفید باشد. برای یک درمانگر غیرعادی نیست که یک ارزیابی اولیه زوجین انجام دهد، یا با هر یک از طرفین به طور جداگانه ملاقات کند تا مواردی مانند امور جاری یا مسائل روانشناختی فردی را رد کند. یک درمانگر همچنین ممکن است جلسات جداگانه ای را برای کمک به هر یک از طرفین در مورد نگرانی های خاص خود با هدف حل این نگرانی ها در رابطه زوج پیشنهاد کند.

 کوهان می‌گوید: اگر یک یا هر دو طرف روابط خارج از ازدواجی داشته باشند که به پایان نرسیده است، یا مشکلات روانی یا روانپزشکی جدی داشته باشند، انجام درمان زناشویی مؤثر عملاً غیرممکن است. در آن صورت، ممکن است قبل از رزرو هر جلسه زوجی، درمان فردی توصیه شود.

 اگر درمانگر شما مشاوره زوجین را مفید بداند، جلسات احتمالاً بر اساس برنامه هفتگی یا دو هفته‌ای حدود یک ساعت در هر بار برگزار می‌شوند، اگرچه طول آن می‌تواند برای هر زوج متفاوت باشد. مدت زمان مشاوره ازدواج شما به مسائلی که با آن روبرو هستید بستگی دارد. برخی از زوج ها ممکن است در کمتر از چهار جلسه نتایج مثبت داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشند.

در طول یک جلسه مشاوره ازدواج در کرج، زوجین با درمانگر خود برای شناسایی و رفع مشکلاتی که نیاز به تصدیق و حل آنها دارند، همکاری می کنند.

مهارت هایی که باید آموزش ببینیم:

 به گفته برونشتاین، مهارت‌هایی که زوج‌ها ممکن است در طول یک جلسه یاد بگیرند، شامل موارد زیر است:

یادگیری روش های موثرتر برای برقراری ارتباط با یکدیگر.

    یاد بگیرید که چگونه با یکدیگر راستگو باشید.

    یاد بگیرند که چگونه خشم و واکنش های خود را هنگامی که احساس بار عاطفی می کنند کنترل کنند.

    کشف چرایی انتخاب آنها برای ازدواج و هدف مشترک آنها در ازدواج.

    احیای عاشقانه.

    به یاد داشته باشید که چگونه از یکدیگر سپاسگزار باشیم در مقابل قضاوت کردن و بخواهیم طرف مقابل تغییر کند.

برونشتاین می‌گوید: هر گاه دو فرد مشتاق در مکانی امن با یک متخصص بهداشت روانی ملاقات داشته باشند، قطعاً تغییر و رشد در رابطه وجود خواهد داشت. مشاوره ازدواج در کرج زمانی بیشترین موفقیت را دارد که زوجین آن را جدی بگیرند. از چیزهایی که در جلسات خود یاد می گیرند و کشف می کنند آگاه باشند و در بین جلسات آن را با خود ببرند.

خارج از جلسات مشاوره چه اتفاقی می افتد؟

با این حال، مشاوره ازدواج به دیوارهای مطب یک درمانگر محدود نمی شود. تلاش بیشتری از طرف هر یک از طرفین برای اجرای مهارت های مورد بحث در طول مشاوره لازم است.

 کوهان می‌گوید: زوج‌ها باید در این فرآیند سرمایه‌گذاری کنند و مراقب ارتباطات و رفتار خود باشند. من به طور معمول به بیمارانم “تکالیف” می دهم تا بتوانند زمانی را برای صحبت در مورد مسائل اختصاص دهند. آنچه را که در طول جلسات ما آموخته اند “تمرین” کنند.

 برونشتاین اغلب به زوج هایی که در حال مشاوره ازدواج در کرج هستند تمرین می دهد تا خارج از جلسات برنامه ریزی شده انجام دهند تا حرکت خود را حفظ کنند. این تمرینات شامل:

تمرین ابزار برای برقراری ارتباط بهتر و کاهش سوء تفاهم و حل و فصل تعارضات سخت.

    به عمد زمان بیشتری را برای صمیمیت اختصاص دهید.

    تمرین گوش دادن فعال و اعتبارسنجی به جای قضاوت.

    آسیب پذیر بودن و به اشتراک گذاشتن احساسات.

    وقت گذاشتن برای قرارها.

    برونشتاین می‌گوید:

 «مشاوره ازدواج زمانی کار می‌کند که زن و شوهر آموخته‌های خود را بین جلسات عملی کنند.»

آیا مشاوره ازدواج موثر است؟

در واقع، مشاوره ازدواج در کرج زمانی می تواند موثر باشد که هر دو نفر به صورت فردی و زوجی تمایل به یادگیری، رشد و بهبودی داشته باشند. اما نتایج تا حد زیادی به تعهد زوجین به مشاوره بستگی دارد.

 کوهان می‌گوید: «دو نفر هستند که در حال رقصیدن هستند، هم عملکردی و هم ناکارآمد و دو نفر باید مایل باشند که نقش‌هایشان را بپذیرند و متعهد باشند که تغییراتی در پویایی رابطه‌شان ایجاد کنند.» بنابراین، اگرچه آنها نمی توانند تاریخ خود را تغییر دهند. امروز روز جدیدی است و امروز می توانند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند مشکلات خود را حل کنند و به جلو حرکت کنند یا خیر.

 برونشتاین همچنین به نیاز به تمایل در مشاوره به جای خواستن اشاره می کند. او می‌گوید: «اراده به طور واقعی باعث تغییر می‌شود. زیرا این دو نفر هستند که اعتقاد دارند آن را عملی می‌کنند و وقتی دو نفر معتقد به انجام آن هستند، قطعاً می‌تواند کارساز باشد». عشق دلیل زندگی ما است. بنابراین اگر مشکلاتی در رابطه شما وجود دارد، مشاوره ازدواج می تواند به شما کمک کند تا بهترین کار را برای حل آنها انجام دهید.

روند مشاوره ازدواج

ما در مرکز مشاوره فراز، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص مشاوره ازدواج هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 021222640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوالات مشاوره پیش از ازدواج به چه منظور است؟

این سوالات به مشاور کمک می کند تا میزان تفاهم شما و میزان سازگاری شما را برای زندگی در آینده بسنجد.

آیا پاسخ دادن به فرم سوالات قبل از ازدواج به تنهایی کافی است؟

خیر، بلکه بسیاری از مسائل در تفسیر این سوالات توسط مشاور و مصاحبه شخصی مشخص می شود.

امتیاز دهید