مشاوره ازدواج

ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج

گاهی اوقات زوجین ممکن است در ازدواج یا رابطه خود احساس نارضایتی و ناامید بودن کنند و از دلیل آن اطمینان نداشته باشند. عوامل مختلف و ملاک های تفاهم برای ازدواج  در ایجاد یک ازدواج رضایت بخش نقش دارند. زمانی که بدون این عوامل رابطه بین آن ها به هم می خورد، می تواند کار سختی باشد که خود را به رابطه رضایت بخش گذشته بازگردانند. نرخ بالای طلاق و نگرانی ناشی از ازدواج با فرد مناسب در زمان مناسب، انتخاب فردی برای ازدواج را به یک مسئله مهم برای بزرگسالان تبدیل می کند. اما چه چیزی تامین می کند که شما ازدواجی پایدار داشته باشید؟

همه توصیه هایی که اطرافیان به شما می کنند درست هستند؛ اما هیچ کدام کامل نیستند. ملاک های زیادی وجود دارد که نشان می دهند دو نفر تفاهم دارند و برای ازدواج مناسب هستند. مشکل اینجاست که اکثر افراد این عوامل را نمی شناسند! برای دانستن ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج در ادامه با ما همراه باشید تا همه آن ها را بررسی کنیم.

فلسفه ازدواج چیست؟

ازدواج یک پیوند قانونی بین زن و مرد  و یک توافق متقابل بین دو جنس مخالف است که هر دو طرف در آن احساسات، شادی، عشق و سایر احساسات سودمند شریک می شوند. مفهوم فوق، لزوم توجه به فاکتور های مختلفی را در انتخاب شریک زندگی را توضیح می دهد. به یاد داشته باشید که ازدواج یک پیوند دائمی است که فقط مرگ می تواند باعث جدا شدن زن و شوهر از هم شود. بنابراین باید احتیاط کرد که با اطمینان قدم بردارید و همه عوامل در انتخاب شریک زندیگتان را در نظر بگیرید.

چرا اکثر افراد از ازدواج خود پشیمان هستند و شکست می خورند؟

شما در طول زندگی خود ممکن است با هر کسی ازدواج کنید که برای شما مناسب نباشد و ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج را نداشته باشد. با وجود همه دقت هایی که می توان برای شناخت طرف مقابل انجام داد، باز هم نمی توان از ایجاد شکست و بروز اختلافات جدی جلوگیری کرد. زوج هایی هستند که چنان خشم و ناسازگاری عمیقی را از خود نشان می دهند که باید به این نتیجه برسیم که چیزی فراتر از اختلافات عادی به وجود آمده و ممکن است به جدایی برسد. این اختلافات می تواند داشتن نقص هایی در دو طرف باشد که عبارتند از:

  • هیچ شناختی از خودتان ندارید.
  • طرف مقابلتان را درک نکرده اید.
  • فکر می کنید فرد خاصی هستید.
  • درکی از شادی و خوشبختی در زندگی ندارید.

وقتی به دنبال شریک زندگی خود هستیم، اغلب فکر می کنیم که باید نقاط ضعف و نقاظ قوت او را بشناسیم. در نتیجه از خود غافل شده و فکر می کنیم که کامل هستیم و هیچ گونه نقصی نداریم. همه ما به طریق های مختلفی از مشکلات روحی برخوردار هستیم، اما جزییات آن ها را نمی دانیم یا به آن ها مطلع نیستیم. مشکل این است که آگاهی از روان رنجور های خودمان اصلاً آسان نیست. ممکن است سال ها و موقعیت هایی طول بکشد که ما هیچ تجربه ای از آن ها نداشته ایم.

همه افراد می توانند در خلوت و تنهایی خود به نقص های خود پی ببرند. اکثر افراد در مواجه با اشخاص دیگر، وجهه دیگری از خود را به نمایش می گذارند. برای آگاه شدن از شخصیت اصلی و مشکلات درونتان با یک روانشناس مشاوره کنید تا بتوانید طرف مقابل و ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج  را بهتر بشناسید. مورد دوم، مشکلی است که اکثر افراد در مرحله خودشناسی با آن مواجه می شوند. در جامعه ای که همگی از آگاهی کامل برخوردار هستند، زوجین می توانند برای شناخت یکدیگر به روانشناس یا مشاور ازدواج مراجعه کنند تا بتوانند تمامی جنبه های روانشناختی شخصی که قصد ازدواج با او را دارند، بشناسند.

صحبت های مهمی که باید قبل از ازدواج داشته باشید

ازدواج یک تعهد بزرگ است؛ بنابراین مهم است که از قبل تلاش لازم را انجام دهید. ابتدا باید برخی از موارد ضروری در شناخت طرف مقابل را در نظر بگیرید. موارد مهمی وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد:

فرزندان

مطمئن شوید که در رابطه با تشکیل خانواده و ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج  با طرف مقابلتان همسو هستید. بسیاری از زوجین با دانستن این که در آینده قصد فرزند داشتن را دارند، وارد ازدواج می شوند. اما همه یکسان نیستند و برخی دیگر از افراد هیچ قصدی برای بچه دار شدن ندارند. بهترین کار این است قبل از هر گونه اقدامی با طرف مقابلتان صحبت کنید و همه خواسته های خود را در مورد فرزند داشتن بیان کنید.

نحوه رسیدگی به مشکلات آینده

حتی بهترین روابط نیز، هر از چند گاهی دچار مشکلات می شوند. این می تواند در حالی باشد که این مشکلات و تضاد ها طبیعی هستند و جای نگرانی ندارند. رسیدگی به موقع و مناسب به این مسائل بسیار مهم است و می تواند از جدی شدن آن ها جلوگیری کند. قبل از ازدواج، در مورد نحوه برخورد با مشکلات در صورت بروز آن ها  و ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج صحبت کنید.

وضعیت مالی

شما باید قبل از ازدواج همه دارایی های خود را برای همگدیگر مشخص کنید و تصمیم بگیرید که در طول زندگی به چه شکل می خوهید مخارج را بر عهده بگیرید. مشکلات مالی مهم ترین دغدغه زوجین هستند و در صورت کنترل نکردن آن، مشکلات جدی می توانند به وجود بیایند.

“ازدواج باید بر اساس عشق و علاقه باشد تا تفاهم ایجاد شود.”

ملاک های تفاهم دو نفر برای  ازدواج چه مواردی هستند؟

اکثر زوجین در سراسر دنیا بدون شناخت کافی و صرفا از روی علاقه یا دلایل دیگر ازدواج می کنند و فکر می کنند که ازدواج آن ها تا ابد پایدار می ماند. در صورتی که برخی از آن ها در ماه یا سال های اولیه به شکست می انجامد. خیلی از زوجین نیز به خاطر فرزندان یا موارد دیگر مجبور به تحمل همدیگر می شوند. برای  جلوگیری از بروز اختلافات یا جدایی ها، می توان ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج را مطالعه کرد و سپس طبق آن ها تصمیم گرفت. در ادامه به این ملاک ها اشاره خواهیم کرد:

صداقت

دلیل اصلی این که بیشتر خانه ها با مشکلاتی که فضای خانواده را مشتنج می کنند، روبرو هستند، عدم صداقت است. در صورتی که شما به همسر خود اعتماد نداشته باشید، هرگز نمی توانید یک رابطه پایدار را به وجود آورید.  مهم است که با یک فرد صادق ازدواج کنید، زیرا این امر به استحکام بخشیدن به رابطه و هرگونه رفع شک و تردید در مورد خیانت کمک می کند.

زیبایی

زیبایی و ظاهر ممکن است ضروری نباشد، اما هیچ کس مایل به ازدواج با کسی نیست که بعد از چند سال، بخواهد با شخص دیگری ازدواج کند. هر کس باید از نظر همسرش زیباترین فرد باشد به شکلی که دیگر هیچ کس به چشمش نیاید. بار ها دیده شده است که شریک زندگی به همسرش خیانت می کند فقط به دلیل این که فردی زیباتر از او را دیده است.

دین

اگر شما و طرف مقابلتان مذاهلو دین متفاوتی دارید، و قصد دارید یک زندگی مشترک بسازید، باید این اختلاف  را در ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج در نظر بگیرید. برخی از دین ها دو طرف را ملزم به رعایت برخی از مسائل می کنند. در نظر داشته باشید اگر قصد ازدواج با شخصی را دارید که دین او با شما متفاوت است، مطمئن باشید که به همه اصول دین او احترام بگذارید.

پذیرش یکدیگر

دوست داشتن یک نفر یعنی پذیرش او و هر گونه عیب یا نقصی که دارد. اگر واقعاً کسی را دوست داشته باشید، نقص های او را خواهید دید و او را همان طور که هستند دوست خواهید داشت. همچنین باید درک کنید که شما نیز عادت ها و نقص هایی را دارید که طرف مقابل هم مجبور به پذیرش آن ها خواهد شد. بنابراین دو طرف باید درک متقابل داشته باشند.

تحصیلات

برای بسیاری از افراد تحصیلات مهم است و آن ها قصد دارند که از نظر تحصیلات با همسر خود یکسان باشند. برخی از اشخاص دوست ندارند که همسرشان از نظر تحصیلات از آن ها بالاتر یا پایین تر باشد. بهترین کار این است که با یکدیگر صحبت کنید و اگر هیچ مشکلی با سطح تحصیلات طرف مقابل نداشتید، این اختلاف را بپذیرید.

تاثیری که اختلاف قد روی ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج می گذارد

قد یکی از ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج  در برخی از افراد برای ازدواج است. اختلاف قد به خودی خود اصلا عامل مهمی نیست و تنها از نظر برخی از افراد و به سلیقه آن ها مهم خواهد بود. بسیاری ترجیح می دهند که قد خانم ها از آقایان کوتاه تر باشد و بسیاری از جوامع این که قد خانم بلند تر از آقا باشد را نمی پسندند. اما با این حال، این موارد انتخاب های شخضی هستند و به خود زوجین بستگی دارد. اگر آن ها با این اختلاف قد مشکلی ندارند، پس نظرات دیگران نیز نباید روی رابطه آن ها تاثیر بگذارد.

نقشی که سن زوجین در ازدواج و ایجاد تفاهم دارد

به طور کلی اختلاف های سنی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. این اختلاف ها عبارتند از:

  • زوجین همسن باشند.
  • خانم از آقا بزرگتر باشد.
  • آقا از خانم بزرگتر باشد.

با توجه به تمامی اختلاف سن ها، می توان گفت که سن ملاک اصلی برای بلوغ عاطفی و جسمی نیست و مهم ترین عامل در ایجاد همفکری و تفاهم نیز همین امر است. در صورت همسن بودن می توان گفت که در اکثر موارد آقایان دیرتر از خانم ها به بلوغ فکر می رسند. اما اگر در مواردی هر دو با هم همسطح و همفکر باشند، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

در صورت بزرگتر بودن آقا از خانم، می توان گفت که این گونه ازدواج ها در حیطه ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج  مناسب هستند و به دلیل اختلاف در  سن بلوغ، کاملا منطقی است که آقا چند سال از خانم بزرگتر باشد. در مورد بزرگتر بودن خانم هم می توان گفت که در سال های گذشته در کشور ما، این نوع ازدواج ها به هیچ وجه مورد تایید نبودند و هنوز  هم برخی از افراد مخالف هستند. به طور کلی می توان گفت که اگر خانم سن بیشتری نسبت به مرد داشته باشد، می تواند چالش های زندگی را بهتر مدیریت کند و از ایجاد تنش ها جلوگیری کند.

“ایجاد تفاهم می تواند مرحله مهمی در قبل ازدواج باشد”

مشاوره قبل از ازدواج برای تشخیص داشتن ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج می تواند کمک کننده باشد؟

هر زوجی قبل از این که به جدی شدن رابطه خود و در ادامه ازدواج کردن تصمیم بگیرند، می توانند برای ایجاد یک رابطه پایدار و دانستن تمام شخصیت یکدیگر به مشاور مراجعه کنند. مشاوره ازدواج به شما کمک می کند که هم خودتان و هم طرف مقابل را به طور کامل بشناسید و بدانی که از یکدیگر چه توقعاتی دارید. با وجود تمام اختلافات و تفاوت در عقیده ها می توانید با هم تفاهم داشته باشید و کنار بیایید؟ هر چقدر این اختلافات زیاد و جدی باشند، نمی توان در مورد داشتن ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج مطمئن بود.

برخی از اختلاف سلیقه ها مانند تفاوت در رنگ یا غذای مورد علاقه بی اهمیت هستند و همه می توانند با این موارد کنار بیایند. اما برخی از موارد دیگر که جدی هستند، در صورت داشتن اختلاف نظر، در آینده مشکلات بسیاری را ایجاد می کنند. پس یک مشاور می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کنند که این اختلاف  ها را بشناسید و تصمیم بگیرید که می توانید با آن ها کنار بیایید یا خیر.

جمع و بندی و راهکاری که مرکز مشاوره فراز برای شما در نظر دارد

ازدواج مرحله مهمی در زندگی هر شخص به حساب می آید و در صورت انتخاب اشتباه، صدمات جبران ناپذیری می تواند به فرد وارد شود. انتخاب یک شریک زندگی اشتباه، همه جوانب زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی می تواند برای فرزندان نیز مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کند. داشتن تفاهم، یکی از ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج  است و در صورتی که بتوانید با شریک زندگیتان به تفاهم برسید، می توانید جلوی بسیاری از اختلافات آینده را بگیرید.

پیشنهاد ما به شما این است، که هرگز بدون عشق و علاقه و ندانستن هدف خود، ازدواج نکنید. اگر شما در مرحله ای از زندگی باشید که ندانید از زندگی خود چه می خواهید، قاعدتا توانایی کافی برای انتخاب یک شریک زندگی برای خود را ندارید. در مرحله اول باید به زندگی خود نظم بدهید. اگر هیچ شغلی ندارید، مهارتی کسب کنید و در یک جا مشغول به کار شوید. به یک روانشناس مراجعه کنید و خود را بشناسید. خودشناسی می تواند کمک بسیاری به شناخت طرف مقابل بکند.

اکثر زوجین با این علم ازدواج می کنند که عشق  و علاقه بعد از ازدواج به وجود می آید. اگر چه ممکن است در موارد نادری درست باشد، اما در اکثر اوقات چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و در آینده به جدایی یا خیانت ختم خواهد شد. ما در مرکز مشاوره فراز، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص مشاوره قبل از ازدواج و شناخت ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

از کجا بفهمیم که با شریک زندگی خود تفاهم داریم؟

برای دانستن این مورد، می توانید ملاک هایی که در این مطلب بررسی کردیم را مطالعه کنید تا متوجه این موضوع شوید.

تفاهم در ازدواج مهم است؟

بله، تفاهم در زندگی مشترک بسیار مهم است و از بروز اختلافات جدی خودداری می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه برای “ملاک های تفاهم دو نفر برای ازدواج

  1. رها گفت:

    مطلب کاملی بود و واقعا من رو راهنمایی کرد ممنونم

  2. پیمان رضایی گفت:

    من و نامزدم سه سال با هم اختلاف سنی داریم. یعنی نامزدم سه سال از من بزرگتر هست. به نظر شما در آینده این اختلاف سنی مشکلی ایجاد نمی کنه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *