مشاوره شغلی

مشاوره تغییر شغل

مشاوره تغییر شغل

مشاوره تغییر شغل 

مشاوره تغییر شغل بخش بسیار مهمی از زندگی افراد است و خیلی مهم است که فرد از شغل خود رضایت داشته باشد و از آن لذت ببرد. اما بعضی مواقع نارضایتی شغلی بسیار زیاد است و ممکن است که به خستگی شغلی ختم شود. در این شرایط بهترین کار، اقدام به مشاوره شغلی است. با توجه به برخی نکات و بررسی تمامی جوانب، اقدام به تغییر شغل کنید. در بعضی مواقع نیز نارضایتی شغلی به دلایل کوچکی همچون یکنواختی در زندگی و عدم پیشرفت است. با شناسایی حل این مشکلات می توانید نارضایتی شغلی خود را تا حد زیادی کاهش دهید.  

تغییر شغل 

شغل بخش مهمی از زندگی افراد است و رضایت از آن بسیار اهمیت دارد. ممکن است که افراد از شغل خود خسته شوند و یا به دلایل مالی و عدم رضایت شغلی اقدام به تغییر شغل کنند. اما تغییر شغل اقدام راحتی نیست و افراد از آن ترس دارند. چرا که ممکن است کار جدید نیز به آن خوبی که فکر می کنند نباشد و با آن نیز دچار مشکل شوند. 

برای اطمینان از لزوم تغییر شغل میزان نارضایتی و مشکل با شغل را ارزیابی کنید و سپس سازگار با آن تصمیم بگیرید. گاهی اوقات نارضایتی شغلی فقط به دلیل مشکلات کوچکی همچون یکنواختی در کار است و با مشاوره تغییر شغل نیز مشکل از بین نمی رود. با حل این مسائل می توانید مشکل خود را برطرف کنید. 

 زمان مشاوره تغییر شغل 

هیچ زمان مشخصی برای تغییر شغل وجود ندارد و این موضوع را تنها خود افراد می توانند مشخص کنند. مناسب ترین زمان برای تغییر شغل زمانی است که شما متوجه یک یا چند مورد از موارد شوید.

 اولین و مهم ترین نیاز هر کدام از ما درآمد است. در حقیقت کار می کنیم تا برای تامین نیاز هایمان پول کافی داشته باشیم. اما بعضی مواقع شغل هایی که انتخاب کرده ایم درآمد کافی ندارند. این موضوع می تواند تمامی بخش های دیگر زندگی شما را تحت تاثیر خودش قرار دهد. به همین دلیل اگر شغلی که دارید و تلاشی که می کنید با دستمزدی که به دست می آورید همخوانی ندارد بهتر است به فکر تغییر محیط کاری یا تغییر شغل خود باشید. 

علاقه نداشتن به کاری که انجام می دهیم می تواند آن را بسیار طاقت فرسا کند. شما هر روز زمان زیادی را در محل کار خود می گذارنید. اگر قرار باشد به این محیط و کاری که انجام می دهید علاقه نداشته باشید احتمالا مشکلات بسیاری مثل خستگی شغلی را تجربه خواهید کرد. یا بدتر از آن شما بخشی از عمر خود را هدر داده اید. در نتیجه بی علاقه بودن به شغلی که دارید می تواند دلیل خوبی برای تغییر آن باشد. 

  مواردی که باید در زمان تغییر شغل به آن توجه کرد:

  • پیشرفت یکی از خواسته های همه انسان ها است. هیچ کس دوست ندارد در جایی که هست برای همیشه باقی بماند. داشتن شغل یکی از راه هایی است که شما را به پیشرفت می رساند. علاوه بر اینکه می توانید در محیط کاری تان به صورت مستقیم پیشرفت کنید، با کسب درآمد و به صورت غیر مستقیم نیز جنبه های مختلف زندگی تان را بهتر خواهید کرد. اما بعضی از شغل ها اجازه این پیشرفت را به شما نمی دهند. در حقیقت گاهی اوقات شما جایی گیر کرده اید که امکان پیشرفت وجود ندارد. این موضوع می تواند یکی دیگر از دلایلی باشد که شما را به سمت تغییر شغل می کشاند. 
  •  شان اجتماعی پایین یکی دیگر از دلایلی است که باعث گرایش به مشاوره تغییر شغل می شود. احترام یکی از نیاز های اساسی برای هر انسانی است. به همین دلیل اگر فردی در جایی قرار بگیرد که احساس کند دیگران احترامی که باید را برای او قائل نیستند حق دارد که به تغییر شرایط فکر کند. 

دلیل های تغییر شغل 

یکی از دلایل مهم تغییر شغل، نداشتن امنیت شغلی است. 

امنیت شغلی موضوعی است که به طور مستقیم در میزان رضایت مندی افراد اثر می گذارد. 

موضوع مورد اهمیت دیگر روابط شغلی مناسب است.  

مشکلات رفتاری همکاران و مسائل مختلف کاری در طول روز بیشترین اثر را بر اعصاب و روان می گذارد. 

همکاران ما بخش مهمی از روز را در کنار ما هستند و اگر محیط کار دارای شرایط متشنج باشد، قطعا می تواند یکی از دلایل تغییر شغل باشد. 

تغییر شغل دلایل دیگری چون افزایش حقوق، تغییر پایه، افزایش مهارت و… را نیز دارد. 

نکاتی که در تغییر شغل باید به آن ها توجه کرد: 

تغییر شغل گاهی اوقات می تواند زندگی شما را به سمت شرایط بهتر تغییر بدهد. با این حال اگر به برخی نکات دقت نداشته باشید احتمال اینکه درگیر مشکلات بسیاری بشوید نیز وجود دارد. به همین دلیل بهتر است مثل هر کار دیگری قبل از تصمیم گیری برای مشاوره تغییر شغل هم به خوبی فکر کنید.

نکاتی برای تغییر شغل 

ناگهانی تصمیم نگیرید 

تصمیم های ناگهانی بسیاری از مواقع نتیجه خوبی ندارند. به همین خاطر بهتر است از آن ها دوری کنید. پس عجله نکنید، اگر به ذهن تان رسیده که بهتر است شغلتان را تغییر بدهید، درباره ی آن به خوبی فکر کنید. جنبه های مختلف آن را بررسی کنید و اگر واقعا به این نتیجه رسیدید که این کار به صلاح تان است آن را انجام بدهید. یادتان باشد که همیشه فرصت برای بیرون آمدن از شغل فعلی تان را دارید. پس بهتر است در انجام آن خیلی هم عجله نکنید. 

آیا شرایط بهتری در انتظار شماست؟ 

آینده بینی یکی از مهم ترین نکات در مشاوره تغییر شغل است. به خوبی شغلی که می خواهید برعهده بگیرید را بررسی کنید. آیا وقتی وارد آن بشوید شرایط بهتری خواهید داشت؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است می توانید به تغییر شغل کمی جدی تر فکر کنید. 

جنبه های مثبت و منفی را ارزیابی کنید 

زمانی را با خودتان خلوت کنید. تمامی جنبه های مثبت و منفی تغییر شغلی که می خواهید بدهید را روی یک برگه کاغذ بنویسید. به هر گزینه از یک تا ده نمره ای بدهید. سپس نمره های هر طرف را جمع بزنید، و با خودتان به این سوال پاسخ دهید که آیا واقعا جنبه های مثبت شغل جدید بیشتر از جنبه های منفی آن است؟ 

 

شما عزیزان می توانید در هر ساعت از شبانه روز با بهترین و با تجربه ترین مشاورین روانشناس مرکز مشاوره فراز، ارتباط مستقیم تلفنی برقرار کنید. در صورت درخواست مشاوره تلفنی می توانید با شماره های  02122640332 ، 02122612304 ، 02188672553 تماس برقرار نمایید. 

 

 

 

امتیاز دهید

یک دیدگاه برای “مشاوره تغییر شغل

  1. مجیدی گفت:

    تغییر شغل واقعا در این زمان میتونه انتخاب پر ریسکی باشه این مقاله کمک زیادی بهم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *