مشاوره فردی و روان درمانی

مشاوره و روان درمانی فردی

مشاوره و روان درمانی فردی

هنگامی که مردم به مشاوره و روان درمانی فردی فکر می کنند، اغلب تصور می کنند که روی یک صندلی می نشینند و یک روانشناس همه چیز هایی که می گویند را یادداشت می کند تا تجربیات سرکوب شده دوران کودکی را کشف کند.

در واقع این روش روان درمانی در دوران زیگموند فروید رواج داشت. این روز ها، روان درمانی شکل دیگری به خود می گیرد و رویکرد مشاوره ای که قبلا توضیح داده شد، بسیار به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاوره و روان درمانی فردی برای فرد نوعی درمان است که که با مشاور تفکر و درونی ترین بازتاب های خود را همراه با اعمال و ماهیت آن ها در میان می گذارد. با روان درمانی فردی تمام توجه به فرد و نیاز های فردی او معطوف می شود. در مرکز مشاوره فراز، ما می توانیم در مورد تمام نیاز ها و روش های درمانی به شم کمک کنیم.

مشاوره چه کمکی به افراد می کند؟

مشاوره بخش مهمی از روان درمانی فردی برای سلامت روان و نیاز های مراجعان است. روان درمانی یک اصطلاح عمومی برای صحبت با روانپزشک یا مشاور است. روان درمانی به صحبت در مورد مسائلی که ممکن است در مورد نگرانی های سلامت روان داشته باشید کمک می کند.

مشاوره و روان درمانی فردی برای سلامت روان به یافتن نتایج برای مشکلاتی که ممکن است یک فرد داشته باشد کمک می کند. یک روان درمانگر ممکن است به فردی که با یک تراژدی یا تروما در زندگی خود دست و پنجه نرم می کند کمک کند.

این تروما ها ممکن است شامل نوعی سو استفاده، از دست دادن یکی از عزیزان و افسردگی ناشی از مشکلات زندگی باشد. در طول جلسات درمانی، درمانگر به فرد کمک می کد تا با موقعیت های چالش برانگیز مقابله کند.

درمان انفرادی یک درمان خصوصی است زیرا حریم شخصی افراد باید رعایت شود. از طریق این جلسات به فرد کمک می شود تا مسائل مربوط به سلامت روان خود را بازگو کند.

مشاوره و روان درمانی فردی چیست؟

مشاوره و روان درمانی فردی یک نوع از روان درمانی است که توسط یک متخصص آموزش دیده، معمولا یک مشاور یا روانشناس برای کمک به فرد برای حل یک مشکل اجرا می شود.

روش هایی که درمان اجرا می شود بسته به مشکلات تجربه شده توسط فرد، شیوه های شخصی درمانگر و نیاز های فردی می تواند متفاوت باشد. در این جا خلاصه ای از اشکال عمده ای که درمان فردی می تواند انجام شود اشاره می شود. همه ی این روش ها توسط روانشناسان ارائه نمی شوند.

نکته ی قابل توجهی که باید در نظر بگیرید این است که هر چه بیشتر باور داشته باشید که می توانید تغییر کنید، درمان شما مثبت تر و موفق تر خواهد بود.

مشاوره فردی فرصتی برای دریافت حمایت و تجربه رشد د دوران چالش برانگیز زندگی است.  روان درمانی فردی می تواند به فرد کمک کند تا با بسیاری از موضوعات شخصی در زندگی مانند خشم، افسردگی، اضطراب، چالش های ازدواج، مشکلات والدین، مشکلات مدرسه و تغییرات شغلی مقابله کند.

مشاوره فردی بر مشکلات فعلی یا آینده نزدیک فرد متمرکز است. روان درمانی فردی ممکن است شامل مشاوره و برنامه ریزی شغلی، غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان یا برخورد با مشکلات در شغل قبل از بحرانی شدن آن ها است.

اهداف روان درمانی فردی

مشاوره و روان درمانی فردی یک فرآیند مشترک بین درمانگر و یک فرد در حال درمان است. اهداف مشترک درمان می تواند القای تغییر یا بهبود کیفیت زندگی باشد.

افراد ممکن است برای مشکلاتی که به تنهایی برای آن ها سخت است به دنبال درمان باشند. به درمان فردی روان درمانی فردی یا مشاوره نیز گفته می شود. درمان می تواند به افراد کمک کند تا بر موانع سلامت روان خود غلبه کنند.

افراد در درمان می توانند مهارت هایی را برای مدیریت موقعیت های دشوار، تصمیم گیری سالم و رسیدن به اهداف بیاموزند. بسیاری از آنان از درمان خود حتی به خودآگاهی بیشتری می رسند و ترجیح می دهند تا برای رشد خود به درمان مداوم بروند.

در هر نوع روان درمانی، روانشناس به شما کمک می کند تا اهداف خاصی را برای درمان ایجاد کنید. این شامل یک هدف کلی گسترده و همچنین اهداف متمرکز است که ممکن است از جلسه ای به جلسه ی دیگر تغییر کند.

شکستن هدف کلی به اهداف جلسه به جلسه کمک می کند تا بر بخش های خاصی از برنامه تمرکز کنید و مطمئن شوید که همه جنبه ها به درستی پوشش داده شده اند. همچنین تشخیص اینکه با کدام بخش های خاص مشکل دارید و روی چه مواردی باید بیشتر کار کنید را آسان می کند.

در ذهن داشتن هدف کلی به شما کمک می کند تا از زمان هایی که می خواهید درمان را کنار بگذارید بگذرید. برای حفظ تمرکز و سازگاری با درمان به یاد داشته باشید که خود را در حال غلبه بر مشکل تجسم کنید.

آیا مشاوره و روان درمانی فردی اثربخش است؟

حتی اگر درمان نتواند شرایط و مشکلات فرد را بهبود ببخشد، می تواند به افراد کمک کند تا مهارت های مقابله را فرا گیرند. فعال و پیگیر بودن در درمان و بهبودی برای دستیابی به اهداف درمای و تقویت یک رابطه درمانی مثبت و هدفمند  ضروری است. یافتن یک درمانگر مناسب نیز در روند درمان بسیار مهم است.

تحقیقات نشان می دهد که درمان ممکن است منجر به بدتر شدن کمتر شرایط فعلی مانند افسردگی یا اضطراب شود. علاوه بر این، نشان می دهد که اثرات مثبت درمان خوب فراتر از درمان است .

بسیاری از افراد مدت ها پس از پایان درمان، بهبود شرایط را گزارش می دهند. درمان اغلب موثرتر از داروهای روانگردان یا درمان های پزشکی با استفاده از قرص و دارو است. هنگامی که این درمان ها به تنهایی استفاده شوند، ممکن است عوارض جانبی مضری ایجاد کنند.

بسیاری از رویکرد های درمانی نیز مبتنی بر شواهد هستند. این به بدان معناست که آن ها برای آزمایش اثربخشی آن ها تحت مطالعات، تحقیقات و مشاهدات بالینی قرار گرفته اند.

یافتن مشاور یا درمانگری که با او راحت هستید و همکاری با او می تواند به شما کمک کند تا بهترین نتیجه را از درمان ببینید. وقتی یک فرد در روند درمان صادق باشد، درمانگران عموما بهتر می توانند به هر موضوعی رسیدگی کنند ورویکرد درمانی را در صورت نیاز تنظیم کنند.

رفتن به جلسات درمانی ممکن است در برخی روز ها دشوار باشد. اما مهم است که در هر جلسه شرکت کنید. صبور بودن و پایبندی به برنامه درمانی می تواند موفقیت طولانی مدت در درمان را تسهیل کند.

مزایا و معایب مشاوره فردی

مشاوره و روان درمانی فردی چندین مزیت دارد از جمله:

  • اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در طول جلسات کاملا محرمانه باقی می ماند.
  • توجه یک به یک. این موضوع به درمانگر اجازه می دهد تا مشکلات خاص فرد را کاملا درک کند و رویکردی فردی برای درمان ایجاد کند.
  • کاملا سفارشی شده و مخصوص فرد. به عنوان مثال، افرادی که می توانند مداخلات متمرکز و شدیدتری را انجام دهند ممکن است از سرعت درمانی سریعتری بهره مند شوند.
  • برنامه ریزی انعطاف پذیر. فرد می تواند زمانی را برای جلسات درمای تعیین کند که برای برنامه او مناسب باشد.
  • توسعه خودآگاهی که با بحث در مورد مسائل و گرفتن بازخورد از درمانگر حاصل می شود.

روان درمانی فردی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • هزینه. مشاوره فردی معمولا گران تر از مشاوره گروهی است.
  • به فرد اجازه تعامل و گفتن نظرات را نمی دهد.
  • افرادی که متعهد به تغییر و تحول در زندگی خود نیستند ممکن است در روند درمان دچار مشکل شوند.

مشاوره و روان درمانی فردی پرکاربردترین شکل درمان است به خصوص در درمان اعتیاد. با این حال شواهدی وجود دارد که اکثر مردم از گروه درمانی در درمان اعتیاد استقبال می کنند.

گروه درمانی چیست؟

گروه درمانی به این معنی است که بیش از یک فرد به طور همزمان توسط حداقل یک درمانگر تحت درمان هستند. برخی از گروه ها ممکن است بیش از یک درمانگر داشته باشند.

اندازه گروه بسته به نوع درمان متفاوت است. به عنوان مثال زوج درمانی، نوعی درمان گروهی است که از دو فرد تشکیل شده است. در حالی که گروه های دیگر، مانند گروه های سو مصرف مواد مخدر ممکن است شامل 10 تا 12 نفر در یک جلسه باشند.

محققانی که اثربخشی گروه درمانی را مطالعه می کنند، به طور کلی 6 تا 12 نفر را در یک گروه توصیه می کنند.

جلسات روان درمانی فردی چقدر طول می کشد؟

جلسات  مشاوره و روان درمانی فردی اغلب از 45 تا 60 دقیقه طول می کشد. تعداد جلسات و مدت زمان آن ها به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

  • وضعیت سلامت روان مورد بررسی قرار می گیرد و شدت آن مدت زمانی که فرد تحت درمان این مشکل بوده است نیز بررسی می شود.
  • این موضوع چقدر بر زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد.
  • فرد تحت درمان چقدر طول می کشد تا بهبود پیدا کند.
  • محدودیت های مالی

برخی از نگرانی ها را می توان از طریق درمان کوتاه مدت طی چند هفته برطرف کرد. با این حال، نگرانی های مزمن یا پیچیده تر می تواند به درمان طولانی مدت نیاز داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا پیشرفت قابل توجهی حاصل شود.

چه زمانی بهتر است که به دنبال درمان باشید؟

اگر مشکلی باعث ناراحتی یا اختلال در زندگی روزمره شود، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به دنبال درمان باشید. پریشانی می تواند به معنای افکار، احساسات، رفتار های منفی یا حتی یک احساس بدنی مانند درد یا خستگی باشد.

مهم است که قبل از رفتن به سمت درمان صبر نکنید تا علائم شدید شوند. اگر اغلب ناراضی هستید یا نسبت به مسائل زندگی خود احساس ناامیدی می کنید، بهتر است که به دنبال درمان باشید. اگر نمی توانید روی کار یا مدرسه تمرکز کنید، درگیر اعتیاد شده اید یا احساس کنید که به خود یا شخص دیگری آسیب می رسانید درمان می تواند به شما کمک کند.

برخی از افراد ممکن است از درمان اجتناب کنند و دلایل زیادی برای این کار وجود دارد. یکی از این دلایل می تواند احساس شرم در هنگام صحبت در مورد گذشته باشد که می تواند برای شما آزاردهنده باشد.

دلیل دیگر این است که نگران این هستید که اطلاعات و صحبت های شما در این جلسات محرمانه می ماند یا نه و دلیل دیگر نیز مسائل مالی است.

وضعیت بیماری های روانی در بزرگسالان

با این حال، آمار موسسه ملی سلامت روان نشان می دهد   که در واقع از هر 5 بزرگسال، 1 نفر ممکن است مبتلا شود. ممکن است یادآوری این نکته مفید باشد که درمانگران متخصصان آموزش دیده ای هستند که تضمین می کنند اطلاعات شما محرمانه بماند.

آن ها برای کمک به افراد برای حل مسائل دردناک یا شرم آور آماده هستند. برخی از درمانگران نیز به افراد نیازمند، هزینه ها و سایر کمک های مالی را ارائه می دهند.

یک روانشناس متخصص می تواند به افراد کمک کند تا سبک زندگی خود را تغییر دهند. آنها همچنین می توانند به شناسایی علل زمینه ای علائم و ارائه استراتژی هایی برای تغییر افکار و رفتار های ناخواسته کمک کنند.

درمان می تواند افراد را به مهارت هایی برای مدیریت علائم، کاهش استرس و بهبود کیفیت زندگی تشویق کند.

نوجوانان و مشاوره و روان درمانی فردی

نوجوانی زمانی است که کودکان یاد می گیرند تا استقلال را در آغوش بگیرند و خودشان تصمیم بگیرند. با این حال، با این مسئولیت و آزادی جدید، بسیاری از نوجوانان از نظر روانی دچار مشکل می شوند.

فشار همسالان و دوست ها و تمایلات جنسی می تواند بسیار گیج کننده و ناراحت کننده باشد. تکنیک هایی که برای نوجوانان  استفاده می شود مشابه تکنیک هایی است که برای بزرگسالان استفاده می شود.

نوجوانان به احتمال زیاد نسبت به درمان سرپیچی می کنند. بنابراین هم روانشناس و هم والدین باید زمان و حوصله بیشتری را در نظر بگیرند تا نوجوان نرم شود و درمان موثر واقع شود.

برای مشاوره و روان درمانی باید به کجا مراجعه کنم؟

شما در صورت نیاز به خدمات مشاوره  و روان درمانی فردی می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید.

برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *