مشاوره ازدواج

همسر آینده | چرا عاشق شریک عاطفی نامناسب می شویم!؟

• آیا برای تان اتفاق افتاده است که به دنبال همسری مسئول و جاافتاده باشید و بعد ببینید که شخصی غیر مسئول و غیر قابل اعتماد را پیدا کرده اید که مرتباً شما را آزار می دهد؟

• آیا تا به حال خواستار رابطه ی دراز مدت بوده اید و برای همین منظور به دنبال کسی بوده اید که پایبند شما باشد اما عاشق کسی شوید که در دسترس تان نباشد و توانایی تعهد داده به شما را نیز نداشته باشد؟

• آیا تا به حال شده است که با خود عهد ببندید که هرگز عاشق شخصی سرد و بی احساس نشوید اما بارها و بارها گرفتار همچین افرادی شده اید که شما را آن گونه که استحقاقش را دارید دوست ندارد؟

چگونه عاشق می شویم؟

ما به خیال خود تصور می کنیم که می دانیم دقیقاً از همسر آینده خود چه می خواهیم. ما به دنبال ویژگی های منفی و ناسالم نیستیم، بلکه خواستار ویژگی هایی مثبت و ارزنده هستیم. با این وجود کسانی را برای ازدواج انتخاب می کنیم که با خواسته های مطلوب ما همخوانی ندارد و به همین خاطر ناامید می شویم.

در این مقاله قصد دارم چند راهکار برای بهبود انتخاب های شما در مورد همسر آینده تان از کتاب ” آیا تو آن نیمه گمشده ام هستی؟ ” از باربارا دی آنجلیس، بیان کنم.

انتخاب های تان را در جدولی ثبت کنید:

هدف از تمرین زیر به این خاطر است که دید بهتری نسبت به روابط تان با همسر آینده به شما بدهد. تمرین در پنج مرحله انجام می شود:

  • مرحله اول: بر روی یک ورقه آ4 سفید فهرستی از اتمام اشخاصی که به آن ها علاقمند شدید، تهیه کنید. حتماً به این نکته توجه کنید که هر کسی را که از لحاظ روحی به او وابسته بودید را منظور کنید. شخصی را هم که در حال حاضر به او علاقه مند هستید را هم یادداشت کنید. در مقابل هر اسم فضای خالی را در نظر بگیرید، که بعداً برای نوشتن، جا داشته باشید. اگر فقط یک نفر را در زندگی تان داشته اید، فقط اسم آن یک نفر را بنویسید.
  • مرحله دوم: حال زیر اسم هر فرد، فهرستی از منفی ترین ویژگی های شخصیتی او را به ترتیب بنویسید. فقط آن ویژگی هایی که بیش از بقیه از آن بیزار هستید. فقط فقط در قالب یک یا دو کلمه آن خصوصیات را بیان کنید. مثلاً اگر همسر ” شیرین ” در تمام طول زندگی پنج ساله شان، مرتباً شغل عوض می کرده، وی باید چنین بنویسد: بیکار. اصلاً ویژگی های مثبت را در این فهرست وارد نکنید.
  • مرحله سوم: پس از اتمام مرحله دوم، دوباره فهرست خود را بخوانید، این بار کلماتی که چند بار تکرار شده اند را مشخص کنید.
  • مرحله چهارم: حال این کلمات پر تکرار را و آن هایی که به نظرتان مهم می آیند را ” لیستی خلاصه ” تهیه کنید.
  • مرحله پنجم: اکنون روی فهرست خلاصه و فهرست قبلی، فکر کنید و از خودتان این سوالات را بپرسید:
  1. آیا الگوهای خاصی در روابطم به چشم می خورد که باید از آن ها دوری کنم؟
  2. آیا در روابطم با گذشت زمان، رونر خاصی دیده می شود؟ آیا انتخاب هایم بهتر شده یا بدتر ؟ آیا روابطم تغییر کرده و بهتر شده یا همچون گذشته بد و خراب است؟
  3. آیا کسی را که به عنوان همسر آینده می خواهم انتخاب کنم، به طرز محسوسی از اشخاص قبل متفاوت تر است؟ بهتر است یا بدتر؟

به عنوان مثال:
جدول انتخاب های “شیرین”
بنیامین علی (همسر قبلی)
غیر صادق عصبانی
فریبکار بدقول_غیر قابل اعتماد
غیرواقعی انتقادگر
غیر عملی دمدمی مزاج
کنترل گر بیکار
خودشیفته فریبکار
عصبانی (از کوره در می رود) کنترل گر
دمدمی مزاج از لحاظ احساسی سرد
شغلش را مدام از دست می دهد خودشیفته
عصیانگر
از احساساتش صحبت نمی کند
محمد حامد (همسر آینده)
عصبانی غیر رمانتیک
غلط انداز عصبانی
لجباز به سختی راجع به احساسات صحبت می کند
خود شیفته خشک و جدی
بدقول
غیر عملی

این نمونه فهرست ” شیرین ” که زنی سه و چهار سال هست را در اینجا بیان کردیم. وقتی به این فهرست نگاهی می اندازیم متوجه تغییرات انتخاب ” شیرین ” در مورد همسر آینده وی می شویم.
حال یک فهرست خلاصه از ویژگی های مشترک از افرادی که در زندگی ” شیرین ” بودند را تهیه می کنیم.
فهرست خلاصه ی ویژگی شخصیتی مشابه یا مشترک:
عصبانی
غیرصادق
دمدمی
غیر مسئول و غیر قابل اعتماد
خود شیفته
بیکار
متنفر از بیان احساسات
کنترل گر
با مرور این فهرست خلاصه وقت آن رسیده است به سوالات مربوط در مرحله پنج بپردازیم. با این روش متوجه می شویم که گاهی تصور می کنیم که این بار انتخاب هایمان متفاوت از گذشته است، در حالی که این گونه نیست .
توصیف طنزآمیز همسر آینده شما:
حال که جدولی از انتخاب هایتان را تهیه کرده اید، نوبت آن است که با حقایقی درباره ی اشخاصی که به عنوان همسر آینده قرار است انتخاب کنید، رو به رو شوید.

  • شما هرگز تصادفی با افراد زندگی تان ملاقات نمی کنید.
  • شما از بدشانسی به کسی علاقمند نمی شوید.
  • این تصادفی نیست که به اشخاصی که ویژگی های مشترک و خاصی دارند، گرایش دارید.
  • شما چیزی را می یابید که در پی آنید.

همه ی ما به این ضرب المثل آگاه هستیم ” از هر دست بدی، از همان دست پس می گیری! ” یعنی ما چیزی را پس می گیریم که از خودمان صادر می کنیم و ضمیرناخودآگاه ما، احتیاجات خاصی دارد و بر اساس همان احتیاجات است که اشخاص خاصی را در زندگی مان انتخاب می کنیم. به عنوان مثال ” شیرین ” در تصورات خود به دنبال مردی بود که مهربان، گشاده، باثبات و مسئول باشد اما همان طور که در فهرست خلاصه ی وی دیدیم او به مردانی علاقمند می شد که عصبانی، غیرقابل اعتماد، خودشیفته، بیکار بودند.
موثرترین روش برای درک این موضوع که ضمیر ناخودآگاه ما به دنبال چه نوع خاصی از افراد است، این است که توصیف طنزآمیز آن ها را بنویسیم. چگونه؟
توصیف طنزآمیزتان را براساس ویژگی هایی که در فهرست خلاصه تان آمده است بنویسید. سعی کنید این توصیف را تا حد ممکن رک و طنزآمیز بنویسید، حتی می توانید انتخاب هایتان را مسخره کنید. در حقیقت هر چه توصیف دراماتیک، وحشتناک و تکان دهنده تر باشد، در رهایی کشما از الگوهای منفی و مخرب موثرتر خواهد بود.
نمونه توصیف طنزآمیز ” شیرین ” :
عصبانی، معتاد به کنترل کردن دیگران و بیکار به منظور رابطه ای طولانی و تحقیرآمیز، فریبکاری و این مهارت که از ترس، بر اندام من لرزه بیاندازد، از الزامات همسر آینده من است، زیرا این طریقی است که من دوست دارم. هر چه غیر قابل پیش بینی تر باشد و مرا به حدس زدن وادرا نماید، خوشحال تر خواهم بود. به مردانی که در زندگی هدفمند و بلند پرواز بوده و هیچ گاه بدهکار نبوده اند، جواب مثبت نخواهم داد. اگر به رغم غیر قابل دسترس و نفرت انگیز بودنتان به دنبال همسری هستید که بدون هیچ چشمداشتی دوستتان بدارد، من آن فرد مورد نظر شما هستم. دروغگویی از امتیازات محسوب می شود. هر وقت خواستید، می توانید به خواستگاری من بیایید، آخر شما سرور من هستید!
برگرفته از کتاب ” آیا تو آن نیمه گمشده ام هستی؟ ” اثر باربارا دی آنجلیس

 

 

 

نگارنده : زینب پندار، دانشجوی دکترای مشاوره تخصصی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *