مشاوره ازدواج

بررسی اختلاف فرهنگی و اثرات آن در ازدواج

اختلاف فرهنگی در ازدواج یکی از عوامل اصلی در شروع مشکلات بین زوجین و حتی خانواده های آنهاست. اگر خانواده ها و افراد قبل از ازدواج در مورد تفاوت های فرهنگی و میزان ناسازگاری شان با این تفاوت ها صحبت نکرده و توجهی به این مسائل نداشته باشند در دراز مدت مشکلاتی جدی به بار خواهند آورد که حتی موجب جدایی زوجین از یکدیگر می شود. اما فرض کنید که فردی وارد زندگی مشترک با همسرش شده و آن موقع است که اختلافات فرهنگی خود را نشان می دهند؛ در این زمان راه حل چیست؟ چطور باید این اختلافات را حل کرده و بر سر آنها به تفاهم رسید؟ این سوالیست که در این مطلب پاسخش را خواهیم داد.

 

اختلاف فرهنگی چیست؟

در قدم اول بهتر است اختلافات فرهنگی را بیشتر توضیح دهیم. فرهنگ مجموعه ای از باورهاست که در هر فرد، خانواده یا جامعه ای می تواند متفاوت باشد. پررنگ ترین اختلافات فرهنگی در ایران را می توان در باورهای دینی، آداب و رسوم یا سبک زندگی افراد جستجو کرد.

اختلافات فرهنگی در ازدواج اغلب در اشخاصی که سنین پایین تری دارند بیشتر مشاهده می شود چرا که در این نوع رابطه دختر و پسر بیشتر به جای توجه به اشتباهات فکری و فرهنگی به احساس و هیجانی که میان آنهاست توجه میکنند و همین مسئله موجب نادیده گرفتن بسیاری از جنبه های دیگر زندگی می شود. در واقع در این سن افراد انتخابهای احساسی خواهند داشت.

یکی از عواقب و پیامدهای ازدواج زودهنگام همین بروز اختلافات فرهنگی است چرا که افراد زمان زیادی برای شناخت یکدیگر نمی گذارند و این مسئله موجب تفاوت های رفتاری و فکری در زندگی مشترک شان خواهد شد. این تفاوت ها در نهایت موجب دلزدگی یا خستگی آنها از رابطه می شود و مشکلاتی را به همراه می آورد.

تفاوت خانواده ها در ازدواج

خانواده ها عامل اصلی تعیین کننده اختلاف فرهنگی در ازدواج بین زن و مرد هستند. این اختلافات به دلایل مختلفی رخ می دهند.

دو نفر که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند می بایست بعد از شناخت و درک فرهنگ یکدیگر و رسیدن به تفاهم برای اینکه چقدر می توانند با فرهنگ های متفاوت هم کنار بیایند، می بایست به فرهنگ خانواده هایشان توجه کنند. گاهی دو نفر کاملا هم مسیر هم در زندگی بوده و فرهنگی مشابه دارند اما به دلیل اختلافات فرهنگی میان خانواده هایشان مشکلاتی جدی بر سر راه زندگی مشترک شان سبز می گردد.

با بروز اختلاف فرهنگی در ازدواج، اغلب خانواده ها شروع به دخالت در مسائل مختلف می کنند، این دخالت ها منشا شروع مشکلات زندگی مشترک هستند و اگر حل نشوند به مرور تبدیل به معضلی غیر قابل حل خواهند شد که تنها راه حل رهایی از این معضل جدایی است.

عوامل فرهنگی در ازدواج

عوامل فرهنگی در ازدواج

عوامل مختلفی باعث بروز اختلاف فرهنگی در ازدواج خواهد شد. زوجین می توانند برای حل مشکلات مربوط به این اختلافات به کارگاه ها و دوره های آموزشی روانشناسان این حوزه یا جلسات فردی مشاوره و روانشناسی در مرکز مشاوره فراز بصورت حضوری، تلفنی و آنلاین مراجعه نمایند.

از جمله عوامل فرهنگی تاثیرگذار در بروز اختلاف نظر بین زوجین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. باورهای دینی و مذهبی: به عنوان مثال شخصی با مذهب شیعه و شخصی هم با مذهب اهل تسنن با یکدیگر ازدواج کرده و بر سر اعتقادات مختلف دینی خود با هم به مشکل می خورند.
  2. تفکر و باورها: نوع نگرش هر یک از زوجین نسبت به زندگی می تواند با دیگری متفاوت باشد. در صورت عدم تفاهم در این زمینه ممکن است تفکرات و باورهایشان باعث بروز اختلاف فرهنگی در ازدواج شان شود. مشاوره پیش از ازدواج کمک بسیاری در همسو کردن تفکرات و باورهای زوجین با یکدیگر خواهد نمود.
  3. آداب و رسوم: نحوه برگزاری مراسم عروسی، مدت زمان خواستگاری تا عقد و … آداب و رسوم خاصی در خانواده ها دارند که این آداب و رسوم ها ممکن است با هم فرق کند. همین تفاوت موجب بروز اختلافات فرهنگی می شود.
  4. سبک زندگی: نحوه تربیت فرزندان، نوع تفریحات، نوع مهمانی گرفتن ها و … به سبک زندگی افراد مرتبط است. اگر زوجین قبل از تشکیل زندگی مشترک به کلینیک های روانشناسی و مشاوره ازدواج مراجعه کنند می توانند با کمک روانشناس متخصص به توافق و تفاهم برای نوع سبک زندگی مشترک شان برسند.
  5. اهداف و ایده آل ها: مسئله ای دیگر در بروز اختلاف فرهنگی در ازدواج که نادیده گرفتنش مشکلاتی بزرگ در آینده به وجود می آورد اهداف و ایده آل های دو طرف می باشد. فرض کنید شخصی محافظه کار با فردی بلند پرواز ازدواج کند، اگر آنها به توافق نرسند حاصل ازدواج شان اختلاف فرهنگی میان شان خواهد بود.

مشکلات اختلاف فرهنگی در ازدواج

بروز مشکلات جدی مانند قهر و جدایی های طولانی مدت و حتی همیشگی از عاقبت اختلافات فرهنگی است. این اختلافات هر چه ریشه ای و بنیادی تر شوند شدت آسیبی که به رابطه وارد میکنند هم بیشتر خواهد شد. در صورت حل نشدن مشکلات فرهنگی ممکن است حتی جزئی ترین مسائل باعث بروز دعواها و مشاجره های جدی و طولانی مدت شوند.

این مشکلات به دو دسته تقسیم می شوند که یکی مربوط به زوجین و دیگری مربوط به خانواده هایشان است. مشکلاتی که از اختلافات فرهنگی میان زوجین به وجود می آید بسیار جدی تر از مشکلات مربوط به اختلافات فرهنگی میان خانواده هاست.

اختلافات فرهنگی موجب میشود که مرزهای زناشویی زوجین از بین رفته و برخی حرمت ها که میان شان به عنوان ارزش خطاب میشود نادیده گرفته شود پس باید به زودی با کمک مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج حل شوند.

راه حل های اختلاف فرهنگی در ازدواج

کارهای مختلفی برای حل اختلاف فرهنگی در ازدواج قابل انجام است. به عنوان مثال زوجین می توانند برای حل اختلافات شان توافق کنند و در مورد آن اختلافات بحث و گفتگو نمایند. با تعیین حد و مرز به راحتی می توان از بسیاری از اختلافات فرهنگی چشم پوشی کرد، مشروط بر اینکه زوجین از حد و مرزی که بین شان تعیین شده عبور نکنند.

در کنار تمام بحث ها و گفتگوها، کمک گرفتن از روانشناس، مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج مرکز مشاوره فراز راه حلی منطقی و عقلانیست. روانشناس فعال در این حوزه با ترفندها و ذکر نکات مهم برای رسیدن به تفاهم به زوجین کمک خواهد کرد تا مشکلات فرهنگی بین شان را در کوتاه ترین زمان حل کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *