مشاوره فردی و روان درمانی

بررسی علت ترس از دست دادن عزیزان و راههای مقابله با آن

چیزهای کمی در زندگی وحشتناک تر از تصور از دست دادن یک عزیز هستند. وقتی کسی را دوست داریم، دوست نداریم به او آسیب بزنیم و یا او را از دست بدهیم. با اینکه ترس از دست دادن عزیزان بسیار رایج است و همه ما ممکن است در طول زندگی خود آن را تا حدودی تجربه کرده باشیم. جالب است بدانید که ترس یک مکانیسم واکنشی بیولوژیکی است. اما باید بدانیم که اگر نتوانیم کاری برای این احساس خود انجام دهیم، حتی اگر در ظاهر همه چیز خوب به نظر برسد، قادر به غلبه بر این احساس نخواهیم بود.

این طبیعی است که فردی نگران سلامتی خود باشد و همچنین طبیعی است که فردی نگران خانواده و دوستان خود باشد. اما، در افراد خاص، این مسائل می تواند به ترسها و نگرانیهای ناخوشایند تبدیل شود. اضطراب از دست دادن کسی که دوستش داریم تاناتو فوبیا (Thanato Phobia) نامیده می شود. معنای دیگر تاناتو فوبیا ترس از مرگ است، یعنی وقتی کسی از مرگ نزدیکانش می ترسد، دچار تاناتو فوبیا می شود. ترس و اضطراب اغلب ناشی از عدم اطمینان است.

Thanato Phobia چیست؟

چیزهایی در این دنیا وجود دارد که ما هرگز نمی توانیم با اطمینان بگوییم، چه اتفاقی قرار است برای عزیزان ما بیفتد و در چه زمانی؟ و اگر آنها را از دست بدهیم چه اتفاقی برای ما می افتد؟ و گاهی اوقات این ترسها فقط به این دلیل است که قبلا کسی را از دست داده ایم و در ذهن ما ماندگار شده است، وقتی احساس افسردگی یا اضطراب می کنیم، ذهن ما میتواند روی افکار منفی مانند این موارد بیشتر متمرکز شود. به هر حال ما نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم. اما راه حلهایی وجود دارد که می توانیم برای مدیریت ترس و اضطراب خود پیاده سازی کنیم.

چند راه حل برای غلبه بر ترس از دست دادن عزیزان

در زیر چند راه حل برای غلبه بر ترس از دست دادن عزیزان بیام می کنیم:

  • زمانی را با خود خلوت کنید:

این کار به شما انرژی مثبت می دهد. استراحت کنید و کمی وقت خود را صرف مقابله با تاناتوفوبیا کنید و اعتماد به نفس لازم برای غلبه بر ترس را کسب کنید. به خود اعتماد کنید که می توانید به ترس از دست دادن عزیزان، فائق بیایید، و به خود بگویید : ” اگر این اتفاق روزی بیفتد باید چگونه زندگی را ادامه دهم. ” در عین حال، باید به خودتان ایمان داشته باشید که قوی هستید.

  • بدانید که شما تنها نیستید:

ترس از دست دادن عزیزان کاملا طبیعی است. ترس از دست دادن چیزی است که اکثر افراد در زندگی خود تجربه کرده اند. و اگر ترس شما روزی به واقعیت بدل شد و کسی را از دست دادید، می ‌توانید از پس آن بر بیایید. انسانها فوق العاده انعطاف پذیر هستند. وقتی به عقب برگردیم، انسانهای بیشماری را می یابیم که از غم و اندوه رنج برده و بر آن غلبه کرده اند. پیدا کردن فردی که بتوانید در مورد ترسهای خود با او صحبت کنید می تواند تفاوت بزرگ و موثری را ایجاد کند.

اگر دوست یا اعضای خانواده قابل اعتماد نیستند یا نمی توانند نقش کمکی داشته باشند، سعی کنید مشکل خود را با مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره فراز در میان بگذارید.

غلبه بر ترس از دست دادن عزیزان

غلبه بر ترس از دست دادن عزیزان

  • روی چیزی که می توانید کنترل داشته باشید تمرکز کنید:

متوقف کردن تلاش برای کنترل چیزها در حالیکه ممکن است دشوار باشد، توجه داشته باشید که بسیاری از چیزها در زندگی از کنترل شما خارج هستند، از جمله ترس از شکست، بنابراین یکی از راههای کنار آمدن با ترس از دست دادن عزیزان این است که، به این فکر کنید که آیا کاری وجود دارد که بتوانید به طور منطقی برای کنترل اوضاع انجام دهید. اگر راهی وجود دارد، انجامش دهید و اگر وجود ندارد، سعی کنید آن را رها کنید. هنگامیکه تمام تلاش خود را انجام دادید، نگرانی بیشتر در مورد آن هیچ فایده ای ندارد، فقط خودتان را خسته می کنید.

فراگیر شدن ویروس کرونا یک مثال خوب است. اگر نگران این هستید که یکی از عزیزانتان بیمار شود، چه کاری می توانید انجام دهید؟ برای جلوگیری از انتشار ویروس می توانید از ماسک استفاده کنید. جز در مواقع ضروری می توانید از سفر خودداری کنید. شما می توانید عزیزان خود را به انجام همین کار تشویق کنید.کاری که نمی توانید انجام دهید کنترل رفتار دیگران است. شما نمی توانید دیگران را مجبور به استفاده از ماسک کنید، اما می توانید از گذراندن وقت در کنار افرادی که مراقب نیستند اجتناب کنید. چیزهای خاصی وجود دارد که به ما توهم کنترل را می دهند. شستن دستها پس از دست زدن به اشیاء در مکانهای عمومی، راه خوبی برای جلوگیری از شیوع بیماری است، اما شستن دستها 10 مرتبه بیشتر، شما را تا 10 برابر ایمن تر نمی‌کند. نگرانی و وسواس در مورد ویروس نیز کمکی نخواهد کرد. می توانید یادداشت برداری روزانه را امتحان کنید تا مشخص کنید چه چیزی را می توانید کنترل کنید و چه چیزی را نمی توانید کنترل کنید، آنچه را که می ترسید اتفاق بیفتد را بنویسید. سپس، فهرستی از همه چیزهایی که می توانید و نمی توانید در مورد موقعیت پیش آمده کنترل کنید، تهیه کنید. رها کردن چیزهایی که نمی‌توانید کنترل کنید، گفتن آسانتر از انجام آن است !!! اما می‌توانید انجام آن را با تمرین یاد بگیرید.

  • کنار آمدن با مرگ عزیزان:

آگاه بودن به مرگ و رنج بخشی از زندگی است، بسیاری از اتفاقات در طول زندگی برای هر فردی رخ می دهد و قطعا کنار آمدن با مرگ یکی از این موارد است. اگر اتفاق بدی بیفتد، ممکن است ادامه کار دشوار باشد و ممکن است فکر کنید که زندگی همان جا پایان یافته است، اما زندگی در گذر است، حتی با وجود یک مصیبت، شما با گذشت زمان با آن همسو خواهید شد. اگرچه زندگی در مسیر شما دشوار است. اما برای بهتر شدن اوضاع باید درک کنید که رنج عزیزان روزی فرا خواهد رسید وخواه ناخواه مجبور هستید با عزیزانتان خداحافظی کنید (چه دوست داشته باشید، چه دوست نداشته باشید). هرچه سریعتر به درک این موضوع برسید، می توانید زودتر بر ترس خود غلبه کنید.

تاناتوفوبیا، یا همان ترس از دست دادن عزیزان بسیار رایج است. حقایق بالا به شما کمک می کند بر این ترس غلبه کنید و اگر کمکی نکرد، ممکن است نیاز به کمک حرفه ای داشته باشید. درمان آن بر مهارت یافتن در تمرکز مجدد اضطراب ها و صحبت در مورد نگرانی ها و احساسات شما متمرکز است.

این ترس طبیعی است، زیرا ما موجوداتی اجتماعی هستیم. وابستگی عاطفی به نزدیکان یا سایر علل دیگر، علت ترس از دست دادن عزیزان می باشد. ترس از دست دادن کسی ممکن است ریشه در این تفکر داشته باشد که “من بدون او چه خواهم کرد؟ ” ترس از دست دادن عزیزان بر اساس نپذیرفتن این واقعیت است که انسانها فانی هستند.

معنا بخشی به مفهموم ترس از دست دادن عزیزان:

معنا بخشی به مفهموم ترس از دست دادن عزیزان

احساسات ما به ما کمک می کنند تا دنیای اطرافمان را بهتر درک کنیم. حتی احساسات دردناکی مانند ترس، غم و اندوه نیز، میتوانند حامل تجربه های مهمی در زندگی باشند.

ترس می تواند ما را برانگیزد تا هر کاری که می توانیم برای حفظ امنیت خود و عزیزانمان انجام دهیم. فکر کردن به مصیبتهای آینده می تواند به ما کمک کند تا قدر چیزهایی را که هنوز داریم، بدانیم.

بسیاری از مردم میتوانند با دیدگاه اعتقادی خود آرامش یابند. برخی از مردم بر این باورند که عزیزان ما پس از مرگ در دنیای دیگری زندگی می کنند و ما دوباره آنها را خواهیم دید. برخی دیگر معتقدند که پیکر آنها در درون ما زندگی می کند و برخی افراد بر این باورند که، زندگی تنها نعمتی است که به ما هدیه داده شده است و همین آن را زیبا و ارزشمند می کند. اگر فکر می کنید که به چیزی اعتقاد ندارید، این نیز می تواند خوب باشد، یادگیری زندگی بر پایه عدم اطمینان می تواند برای سلامت روان مفید باشد.

ای کاش می توانستیم به شما تضمین دهیم که شما عزیزتان را از دست نمی دهید، شاید گفتنش کمی دلخراش و سخت باشد، اما از دست دادن عزیز، بخشی از زندگی است و قطعا شما در طول زندگی خود با افرادی مواجه شده اید که این ترس را درک کرده و بر آن غلبه کرده اند و این می تواند منبع امید باشد.

کلینیک روانشناسی و مشاوره فراز، به دلیل داشتن مشاوران و متخصصان در حوزه های تخصصی متعدد برای موارد خاص، کارگروه های تخصصی تشکیل داده و با توجه به نیاز مراجع، اقدام درمانی متناسب تجویز می کند.

1/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *