مشاوره شغلی, مشاوره فردی و روان درمانی

چگونه در مصاحبه شغلی موفق ظاهر شویم؟

مصاحبه شغلی برای اکثر افراد جویای کار تجربه ای استرس زا قلمداد می شود. مسائلی مانند ارزیابی شدن توسط افراد غریبه، نگرانی درباره رد شدن در مصاحبه، به موقع حاضر شدن در محل مصاحبه، میتوانند آرام ترین انسان ها را هم دچار اضطراب کنند. یکی از نگرانی های افراد درباره سوالاتی است که از آن ها پرسیده خواهد شد. بعضی سوالات مثل یک دام هستند، به عنوان مثال وقتی که از شما میپرسند “بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟” درباره اینکه چه پاسخی درست خواهد بود، مردد میشوید. سوالات دیگری مانند اینکه ” چرا از شغل قبلی خود استعفا دادید؟ ” یا ” برنامه شما برای آینده چیست؟ ” نیز ممکن است شما را سردرگم کنند.

راهکارهای تاثیرگذار در مصاحبه شغلی:

در این مقاله به معرفی و توضیح راهکار هایی میپردازیم که به شما کمک می کنند تا در مصاحبه شغلی تاثیر گذار ظاهر شوید.

۱. به بهترین نتایج امید داشته باشید و برای بدترین اتفاقات آماده باشید

پیش از مصاحبه به سوالاتی که موجب نگرانی و ترس تان میشوند، فکر کنید. سعی کنید تا پاسخ هایی قابل قبول برای آن ها آماده کنید. به راهکار هایی فکر کنید که بتوانید در برابر سوالات گیج کننده تیم مصاحبه کننده موفق ظاهر شوید و کنترل جلسه را از دست ندهید. در نظر داشته باشید که شاید تیم مصاحبه کننده هیچ یک از آن سوالات ترسناکی که موجب نگرانی تان شده اند را نپرسند. شاید مصاحبه شما در آرامش و بدون هیچ چالشی سپری شود. پس در عین حال که برای لحظات دشوار مصاحبه آماده می شوید، به پذیرفته شدن در شغل مورد علاقه تان هم نیز امید داشته باشید.

مصاحبه شغلی موفق

٢. اگر به مصاحبه دعوت شدید، پس نیمی از راه را سپری کرده اید

اگر به مصاحبه دعوت شدید یعنی تیم مصاحبه کننده شما را دارای صلاحیت دانسته اند، پس به توانایی ها و سوابق خود اطمینان داشته باشید. هدف بیشتر مصاحبه های کاری شناخت بیشتر شما، ارزیابی اینکه چگونه خود را معرفی میکنید و چگونه سوالات دشوار جلسه را مدیریت خواهید کرد، است. بنابراین نفسی عمیق بکشید و کمی آرام باشید. اینکه نتوانید سوالی را پاسخ دهید به این معنی نیست که صلاحیت لازم برای یک شغل را ندارید و در مصاحبه رد خواهید شد. همچنین در نظر داشته باشید که مصاحبه کنندگان میدانند که هیچ کدام ازکاندید ها بی نقص و کاملا عالی نیستند.

۳. مختصر و مفید پاسخ دهید

سعی کنید در مصاحبه شغلی بدون ارائه اطلاعات اضافی و غیر ضروری، کوتاه و صادقانه به سوالات پاسخ دهید. حتی اگر با یکی از سوالات مورد علاقه تان که کاملا برای پاسخ به آن اماده هستید، مواجه شدید، باز هم از زیاده گویی پرهیز کنید. مصاحبه کنندگان دوست دارند با شما گفت و گو کنند و اینکه تمام مدت یک شنونده باشند برای آن ها خوشایند نیست.

۴. مراقب سوالات مشکوک باشید

ممکن است در مصاحبه با سوالاتی مواجه شوید که با هدف جلسه که ارزیابی شما برای یک شغل است، همخوانی نداشته باشند، به عنوان مثال اگر شما یک خانم جوان هستید و مصاحبه کننده از شما میپرسد ” آیا قصد بچه دار شدن دارید یا نه؟ ” این یک سوال مشکوک است. سوالاتی درباره برنامه های خانوادگی، باور های مذهبی، شرایط جسمی نه تنها بی ادبانه هستند و هیچ کارفرمایی نباید آن ها را از شما بپرسد، بلکه بر خلاف قانون هم هستند. ممکن است درباره کار کردن با این افراد مردد شوید یا بخواهید به آنان تذکر دهید که این سوالات به جلسه استخدامی مربوط نمی شوند اما صبر کنید. بعدا هم میتوانید درباره این موضوعات تصمیم بگیرید. آنچه در این شرایط اهمیت دارد، مدیریت جلسه توسط شما است. به علاوه، میتوانید با پاسخ هایی کلی مانند اینکه ” در حال حاضر هدف اصلی من پیشرف شغلی است” تهدید را به فرصتی برای نشان دادن توانایی های خود تبدیل کنید.

مصاحبه شغلی

در نهایت میتوان گفت آنچه که در یک مصاحبه شغلی اهمیت زیادی دارد، مدیریت جلسه توسط شما است. با استفاده از راهبرد های ذکر شده در این مقاله می توانید آمادگی نسبی برای حضور موفقیت آمیز در جلسه را داشته باشید. همچنین مشاوران شغلی کلینیک روانشناسی و مشاوره فراز آماده هستند تا در این زمینه به شما کمک کنند.

 

 

نویسنده: امی آرمسترانگ
ویراستار: فاطمه شعله ور
با نظارت “دکتر مهدی زارع بهرام آبادی”

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *