مشاوره تحصیلی

مدیریت زمان در دوران تحصیل

مدیریت زمان در دوران تحصیل توانایی شما در برنامه ریزی کردن و استفاده بهینه از زمان است. به طوریکه در طول یک روز یا یک هفته به تمامی اهدافی که مشخص کرده اید، می رسید. با کمک گرفتن از تکنیک های مدیریت زمان به کاهش استرس ناشی از امور روزمره مان نیز دست می یابیم. به کارگیری مدیریت زمان در دوران تحصیل یکی از کلیدهای اصلی رسیدن به موفقیت است. در این مقاله می خواهیم به ارائه تکنیک های مدیریت زمان در دوران تحصیل بپردازیم.

پیش از ارائه تکنیک ها، می خواهیم بدانیم که چرا یک دانش آموز به مدیریت زمان احتیاج دارد؟

مدیریت زمان در دوران تحصیل به شما این امکان را می دهد که همه ی امور مربوط به مدرسه اعم از (انجام تکالیف، مطالعه، تست زدن و…) را در بازه ی زمانی مناسب و مشخص و با نظم بیشتر انجام دهید. زمانی که شما شروع به مدیریت زمان بکنید، پس از مدت اندکی، متوجه تغییراتی در برنامه ریزی روزانه خود، چون اولویت بندی کردن کارها، افزایش کارایی و بهبود عملکرد و در نهایت بهتر شدن حالتان و تجربه احساس رضایتمندی از خود خواهید شد.

با توجه به توضیحات فوق، ضرورت و اهمیت یادگیری مدیریت زمان بیش از پیش برایمان آشکار شد. بنابراین به تکنیک هایی که می تواند در این راستا ما را یاری بخشد، می پردازیم.

تکنیک های مدیریت زمان در دوران تحصیل

  • برنامه ریزی داشته باشید:

فهرستی از کارهایی که می بایست انجام دهید را تهیه کنید. این فهرست شامل تمامی کارها اعم از وظایفتان در مدرسه و منزل و همچنین رسیدگی به کارهای شخصی شما است. می توانید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامه بنویسید. برحسب اولویت کارها آنها را جایگذاری کنید و سپس یک به یک آنها را انجام دهید. نکته ی مهمی که در این قسمت وجود دارد این است که متعهد به انجام برنامه ریزی که انجام داده اید باشید و به طور منظم با برنامه پیش بروید.

  • اهداف بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشید:

مشخص کردن اهداف خود، به دو دسته ی بلند مدت و کوتاه مدت به شما کمک می کند تا وظایف خود را سریعتر و با بازدهی بالاتر انجام دهید. اهداف بلند مدت از یک هفته تا یک ترم را در برمی گیرد و اهداف کوتاه مدت از یک روز تا یک هفته را شامل می شود.

هنگامی که شما با استفاده از این روش زمان خود را مدیریت می کنید، انجام کارها برایتان شفاف و مشخص می شود. دقیقا می دانید که چه کاری را، در چه زمانی باید انجام دهید و می توانید نتیجه ی مطلوبی بگیرید.

  • به خودتان پاداش دهید:

در نظر گرفتن پاداش می تواند انگیزه شما را برای ادامه دادن و در مسیر پیشرفت ماندن حفظ کند. وقتی که کارهای روزانه تان را همانطور که برنامه ریزی کرده بودید به سرانجام رساندید، به خودتان پاداش دهید. این پاداش می تواند یکی از فعالیت هایی باشد که شما از انجام آن لذت می برید. برای مثال : میل کردن عصرانه دلخواه، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، تماشای فیلم مورد علاقه و…

  • هر کاری را در یک زمان انجام دهید:

انجام همزمان چند کار در یک بازه ی زمانی، کارایی موثر را از شما می گیرد. در واقع هیچکدام از آن کارها را نمی توانید با تمرکز لازم و با بالاترین سطح عملکرد به اتمام برسانید. بنابراین به شما دانش آموزان عزیز توصیه می کنیم که هر کاری را در یک زمان به طور مشخص انجام دهید.

  • اوقاتی برای استراحت در نظر بگیرید:

معمولا کارهایی که نیاز به تمرکز بالایی دارند در طولانی مدت می توانند منجر به احساس خستگی شوند. به منظور جلوگیری از این اتفاق، زمانی را به استراحت اختصاص دهید. به عنوان مثال، پس از هر یک ساعت مطالعه با تمرکز بالا، 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید و سپس به ادامه مطالعه بپردازید.

  • سحرخیز باشید:

صبح زود برخاستن به شما کمک می کند تا بتوانید از روز خود به نحو احسن استفاده کنید. همچنین در ساعات ابتدایی روز عملکرد مغز بسیار بالا است. بنابراین بهترین زمان برای انجام کارهای دشوار است که نیاز به دقت و تمرکز بیشتری دارند. توصیه می کنیم که شب ها به موقع بخوابید و صبح ها زود از خواب بیدار شوید و روزتان را پر انرژی شروع کنید.

تکنیک هایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، به بهبود کارایی شما کمک خواهد کرد. در نتیجه شاهد پیشرفت و موفقیت خود خواهید شد. با دقت این مقاله را مطالعه کنید و از همین لحظه شروع به انجام تکنیک ها کنید.

کارشناسان مرکز مشاوره ی فراز آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در حوزه ی مدیریت زمان در دوران تحصیل می باشند.

 

 

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *