خیانت, مشاوره خانواده

خیانت همسر | رفتار صحیح در برابر خیانت همسر چیست؟

به یاد داشته باشید تا زمانی که به طور کامل متوجه عمل خیانت همسر خود نشده اید، اقدام به رفتارهای شک برانگیز نکنید. اما بعد از اثبات آن توصیه می کنیم برای حفظ سلامتی خود در برابر این عمل دردناک و انجام بهترین عکس العمل در برابر رفتار همسرتان سنجیده عمل کنید. چگونه؟! قصد داریم در این مقاله به چگونگی برخورد کردن در برابر خیانت صحبت کنیم.

صبوری کردن همسر آسیب دیده بعد از خیانت همسر:

همان طور که در مقاله قبل درباره واقعیت های علمی پدیده خیانت صحبت کردم به این موضوع اشاره کردم واژه خیانت با خود بار هیجانی منفی و دردناکی را به دنبال دارد. و یکی از پیامدهای منفی آن این است که برای همسر آسیب دیده خیلی سخت است که بخواهد به زندگی مشترکشان ادامه دهد و همین امر باعث فروپاشی بنیان خانواده می شود. اگر لحظه ای خودمان را جای همسر آسیب دیده بگذاریم قابل درک است که مایل به ترک زندگی زناشویی خود باشد اما توصیه ای که ما خانواده درمانگران و زوج درمانگران می کنیم این است که سریع تصمیم به اجرای این اقدام خود نکنید و کمی صبر کنید فرصتی را به خود و زندگی زیسته شده مشترکتان با همسر خویش بدهید و به بررسی این مسئله بپردازید که چرا همسرتان متکب این عمل آسیب زا شده است؟!

می دانم بررسی به این موضوع سخت است اما اگر مطالعۀ کوتاه و سریعی به مقاله قبل که نوشته ام بپردازید متوجه خواهید شد گاهی اوقات مسائل و عواملی وجود دارد که همسر خیانت کار از آن موضوعات رنج می برد و آگاهی کاملی به آنها ندارد و پس از پرداختن به آنها سبب می شود کمک بزرگی را به همسرتان و زندگی مشترکتان انجام دهید و حتی روابطتان را قوی تر از قبل کنید. حال بیاید با هم به آن رفتارها نگاهی بیندازیم:

رفتارهای مناسب همسر آسیب دیده بعد از خیانت همسر:

  1. اولین و مهم ترین رفتار مناسب بعد از خیانت همسر، حفظ سلامتی خود شماست؛ چون ما درمانگران به این موضوع واقف هستیم پس از فهمیدن خیانت همسر، همسر آسیب دیده نه تنها دچار مشکلات روحی شدید می شوند بلکه دچار مشکلات جسمی مانند اختلال خواب (پرخوابی یا بی خوابی)، کم اشتهایی یا پراشتهایی، اختلالات گوارشی (اسهال یا یبوست) و …. می شوند. به همین خاطر توصیه می کنیم اگر متوجه عمل خیانت همسر خود شدید، آرامش خودتان را حفظ کنید و بیشتر از خود مراقبت کنید و این مشکل را در خودتان درونی سازی نکنید.
  2. همان طور که در بالا هم اشاره کردم سریع تصمیم جدایی نگردید. به خودتان بگویید: ” این حق من است که دلیل این عمل را بدانم و برای زندگیم تصمیم آگاهانه و کنشی بگیرم نه از روی عصبانیت و واکنشی!”. منتها توصیه اکید دارم برای گرفتن این حق خود حتما حتما در حضور یک متخصص یعنی خانواده درمانگر یا زوج درمانگر باتجربه و زبده انجام دهید؛ چراکه شما به شدت از این موضوع آسیب دیده اید و توان به تنهایی عمل کردن را ندارید و فشار و رنج زیادی که از خیانت همسر خود می برید بر نحوه ی تصمیم گیری شما تأثیر می گذارد.
  3. همه فکر خود را معطوف خیانت همسر نکنید، پیشنهادی که می کنیم این است که مقداری از اوقات خود را صرف دیدن فیلم های کمدی و یا انیمیشن های خنده دار کنید و با افرادی هم صحبت شوید که اندکی حال درونی شما را خوب می کند و خنده ای برلبان شما می آورند. می دانم پرداختن به این پیشنهاد به ظاهر مضحکانه باشد اما این رفتارها باعث می شود شما تا حدودی از این اتفاق رخ داده فاصله بگیرید و احساسی و واکنشی تصمیم نگیرید.
  4. به شدت توصیه می کنیم در خصوص خیانت همسرتان با دوستان و آشنایان به ویژه خانواده نزدیک خود صحبت نکنید. چرا؟! به این دلیل که شما با فهمیدن این موضوع ممکن است به شدت آسیب دیده باشید و موضوع را با عصبانیت و خشم زیاد بازگو کنید و افراد نزدیک شما به دلیل دوست داشتن شما و ارتباط عاطفی که با شما دارند نتواند به خوبی در تصمیم گیری شما کمک کنند و ناخواسته پیشنهادی دهند که مناسب زندگی مشترک شما نباشد و آسیب بیشتری را متحمل شوید. به همین خاطر حتی اگر شانسی کوچکی برای آشتی و درست کردن زندگی تان باقی مانده است، حتما حتما با افراد ذی صلاح صحبت کنید.
  5. به هیچ وجه در این مشکل به وجود آمده به دنبال مقصر ماجرا نگردید. این رفتار چیزی را در این ماجرا تغییر نمی دهد حتی مطمئن باشید حال روحیه شما را هم خوب نخواهد کرد جز اینکه وقت خود را بیهوده تلف کرده اید و مشکل را حل نشده باقی می گذارید. بهترین راه این است که فقط فقط به دنبال علت این مشکل باشید و ببینید آیا راه حلی برای آن وجود دارد که بتوانید دوباره زندگی مشترک خود را از سر بگیرید یا خیر؟
  6. اگر دارای فرزند هستید، بدانید که فرزندان به اندازه سن خود متوجه وجود مشکل در خانواده می شوند، پس ضربه روحی که از طرف خیانت همسر دیده اید را از کودکان خود پنهان نکنید، تنها برای آنها از جزئیات داستان شرح ندهید و به آنها بگویید به مرور درصدد بهبود حال خود هستید. احتیاجی نیست به فرزندان خود دروغ بگویید تنها کافی است در حد سن او سخن بگویید اگر در این خصوص به تنهایی نمی توانید با فرزند خود صحبت کنید توصیه می کنم حتما از یک مشاور خوب کودک و نوجوان کمک بگیرید.

 

نگارنده: زینب پندار، دانشجوی دکترای مشاوره تخصصی

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *