مشاوره کودک, مشاوره نوجوان

مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره کودک ونوجوان

مسلما دریافت مشاوره کودک یا مشاوره نوجوان، یکی از مهم ترین مسائلی است که خانواده ها در مورد فرزند خود باید به آن توجه داشته باشند. کودکان و نوجوانان در سن حساسی هستند! آنها هر کاری را می توانند انجام دهند و در طی این فرآیند، شخصیت خود را به طور کامل شکل می دهند. در صورتی که شما به خوبی مشاوره ها و اطلاعات لازم را به آنها ندهید، مشکلات مختلفی برای فرزندتان در آینده به وجود می آید. از همین رو، شما باید به دنبال تیم های مشاوره کودک و نوجوان باشید. چرا که این امر، یک امر به شدت مهم و حساس به حساب می آید. در صورتی که شما به اطلاعات بیشتر نیاز دارید، ادامه مقاله امروز ما را از دست ندهید.

مشاوره نوجوان

همانطور که گفتیم، مشاوره نوجوان می تواند یک فرآیند مهم باشد که همه خانواده ها باید به آن توجه فوق العاده ویژه ای داشته باشند. نوجوانی به بازه زمانی میان کودکی و جوانی گفته می شود. این کلمه از دو قسمت نو به معنای جدید و جوان به معنای خود جوان تشکیل شده است. پس ما می توانیم نوجوان را جوان تازه تعریف کنیم. در این دوره، تغییرات فیزیکی و هورمونی خیلی زیادی در بدن نوجوان ها به وجود می آید.

آنها آینده و شخصیت خود را بر اساس ویژگی های اجتماعی و خصوصی خود شکل می دهند. برخی از نوجوان ها در میان مردم محبوب بوده و نمره های بالایی دارند. در عین حال برخی ها می توانند نمره های پایین تری داشته باشند و در سایر مباحث موفق تر به حساب بیایند. نوجوان ها همواره به دنبال جستجوی استعداد و علاقه های خود هستند.

تیم های تحقیقاتی زیادی بر روی اهداف مشاوره نوجوان تحقیق کرده اند و به نتایج جالبی رسیده اند. مطالعاتی که در زمینه های مربوط به روانشناسی کودکان و نوجوانان صورت گرفته است، نشان داده که سه رشد تغییری اصلی در این بازه زمانی در بدن انسان ها رخ می دهد. از جمله این سه رشد اصلی می توان به افزایش رفتار جنسی، حرکت به سمت وابستگی به خانواده و بالا رفتن میزان خطر پذیری اشاره کرد. هر کدام از این تغییر ها، بر روی رفتار نوجوان یک سری تاثیرات خاص می گذارد.

یک نوجوان بهنجار، چه ویژگی هایی دارد؟

در دنیای روان شناسی، مبحثی وجود دارد با نام نوجوان بهنجار. این مبحث، می تواند رفتار یک نوجوان در دوره تازه زندگی خود را مشخص کند. این مبحث در دنیای مشاوره کودک و نوجوان تاثیرات خیلی زیادی خواهد گذاشت. میزان انطباق روان شناختی یک نوجوان در این دوره از زندگی خود، مفهوم هنجار را تشکیل می دهد. تقریبا 80 درصد افراد می تواند یک دوره نوجوانی بهنجار داشته باشند. آنها از نظر تغییرات جسمی، شناختی، هورمونی و هیجانی کاملا انعطاف پذیر هستند. ولی، در 20 درصد نوجوانان، این اتفاق رخ نمی دهد. در عوض، آنها به سراغ مواد، بیزاری از خود، اختلالات عاطفی و سایر مشکلات روانی می روند. این امر، باید در ابتدای کار اصلاح شود.

تیم مشاوره کودک و نوجوان فراز، می تواند همه خدمات مربوط به دریافت مشاوره را به شما ارائه دهند. مرکز فراز، یکی از موفق ترین و معتبر ترین مراکزی است که شما می توانید از آن استفاده کنید. مسلما ارائه خدمات مربوط به مشاوره کودک و نوجوان کار راحتی نیست! شما باید متغیر ها، عوامل و فاکتور های زیادی را مد نظر قرار دهید. در نتیجه، شما حتما باید برای فرزندان دلبند خود از بهترین تیم های مشاوره ای فعال در ایران همچون مرکز مشاوره فراز استفاده کنید. شما می توانید از خدمات متخصصان حوزه خانواده یعنی دکتر زارع، دکتر خدادادی، دکتر ایدلخانی و … استفاده نمایید.

بهنجار بودن یک نوجوان چه نتایجی خواهد داشت؟

طبق نظر افرادی که در مرکز مشاوره خانواده فعالیت می کنند، سازگاری یک نوجوان و بهنجار بودن او، به وضعیت روانی قبل از نوجوانی هم ربط دارد. کودک هایی که در سنین پایین تر دچار مشکلات روانشناختی می باشند، ممکن است که در 20 درصد نوجوانان نابهنجار قرار گیرند. از همین نظر، استفاده از یک مرکز مشاوره کودک و نوجوان، می تواند بازدهی فوق العاده ای برای شما داشته باشد. نوجوان هایی که با اختلال های روانی مختلف دست و پنجه نرم می کنند، می توانند در معرض خطرات زیادی باشند. از جمله این خطرات می توان به بیزاری از خانواده و جنگ دائمی با خانواده اشاره کرد. البته که اکثر نوجوان ها می توانند دچار ناراحتی های خاص شوند ولی آنها عملکرد تحصیلی خوب دارند.

در دنیای مشاوره کودک و نوجوان، فردی که رفتار بهنجار دارد معمولا از زندگی خود راضی بوده و ارتباط او با همسن و سال های خود مناسب است. البته که تغییرات دوره نوجوانی را نیز نباید دست کم گرفت! مسلما گذشته و وضعیت روانی در کودکی یک عامل مهم است که برای مشاوره نوجوان باید به آن توجه شود ولی، آمادگی برای تغییرات مسئله مهم دیگری است.

در دوران نوجوانی چه تغییراتی در بدن رخ می دهد؟

همانطور که گفتیم، در دوران نوجوانی دو تغییر اساسی در بدن به وجود می آید. از نظر فعالان مشاوره کودک و نوجوان، این تغییرات در دو دسته جسمی و شناختی یا روانی طبقه بندی می شوند. بلوغ جسمی باعث می شود تا از نظر فیزیکی درون بدن نوجوان اتفاق های خاصی بیفتد. طبق نظر متخصصان مشاوره نوجوان، در این دوره فرد قابلیت تولید مثل را دریافت کرده و جهش های جنسی و جسمی زیادی می کند. از جمله این جهش ها می توان به افزایش قد و بیشتر شدن طول بدن اشاره کرد. در بدن یک نوجوان شما به صورت مستقیم می توانید این تغییر را مشاهده کنید.

تغییرات یا بلوغ شناختی، می تواند مربوط به مغز باشد. شما آن را مشاهده نمی کنید. در این تغییرات، توانایی های ذهنی فرد بیشتر خواهد شد و قدرت ذهنی هم افزایش پیدا می کند. شخصیت اصلی نوجوان در این مرحله شکل می گیرد. فردی که تازه به بلوغ رسیده است، ذهن بازی داشته و می تواند برای آینده خود تصمیم های مهمی بگیرد. در صورتی که شما هم به دنبال یک مرکز یا موسسه معتبر فعال در زمینه ارائه خدمات مشاوره کودک و نوجوان هستید، استفاده از تیم مرکز مشاوره فراز می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. شما می توانید هم اکنون با کارشناس های حرفه ای ما تماس بگیرید.

مشاوره کودک

شما با دلایل مختلفی می توانید از مشاوره کودک استفاده نمایید. ممکن است که کودک شما پرخاشگر باشد و یا اینکه علائم خاصی را از خود تحت موقعیت ها و شرایط مختلف بروز دهد. از جمله اهداف مشاوره کودک می توان به تربیت کودک برای بروز رفتار صحیح اشاره کرد. ولی حال این سوال به وجود می آید که مشاوره کودک تحت چه شرایطی و با استفاده از چه ابزار هایی باید صورت گیرد؟

مسلما هنگامی که دو فرد با هم تصمیم میگیرند تا بچه دار شوند، مسئولیت بزرگ و سنگینی را قبول کرده اند. این مسئولیت می تواند بار فکری و هزینه های سنگینی را بر روی دوش دو طرف قرار دهد. تربیت به معنای تعلیم است. هنگامی که شما کودک خود را تربیت می کنید، یعنی به او می آموزید که چگونه باید رفتار کند. این مسئله خیلی مهم است. چرا که کودکان می توانند والدین خود را به عنوان الگو انتخاب کنند. مسلما تربیت یک کودک، وظیفه ای نیست که شما بتوانید آن را در طی یک روز انجام دهید. شما باید زمان زیادی را صرف صحبت کردن با کودکتان داشته باشید تا مشکل خاصی برای شما به وجود نیاید.

طبق تحقیقاتی که در زمینه ازدواج توسط افراد متخصص در زمینه مشاوره کودک و نوجوان انجام شده است، روانشناس ها به این نتیجه رسیده اند که سبک تربیت فرزند چهار نوع اصلی دارد.

  • فرزند پروری مستبدانه: این روش تربیتی باعث می شود تا کودکان از همان بچگی قوانین سختگیرانه ای داشته باشند و رابطه احساسی زیادی با کودک خود نداشته باشند.
  • فرزند پروری طردی: مسلما طرد شدن مسئله بدی است. در این روش، بزرگسالان در زندگی کودک دخالتی نمی کنند.
  • فرزند پروری سهلی: این روش یعنی والدین سختی زیادی نشان نمی دهند.
  • مقتدرانه: این روش شامل ترکیب احساس و قانون است.

کودکان با چه مشکلات روانی مواجه می شوند؟

یکی از اقدام مشاوره کودک، درست کردن رفتار کودک و بچه می باشد. این کار نسبتا سخت است. ولی، قبل از پرداخت به این موضوع بیایید با هم مشکلاتی که بچه ها در کودکی ایجاد می کنند را بررسی کنیم. جویدن ناخن یکی از عادات بد و از روی استرس است که همه ما چه بزرگ و چه کوچک حداقل یک بار آن را انجام داده ایم. این روش خالی کردن احساسات عصبی از نظر متخصصین مشاوره کودک و نوجوان رایج ترین روش در میان بچه ها به حساب می آید. به طوری که اکثر افراد از آن استفاده می کنند. ولی، راه های متنوعی برای جلوگیری از این راه وجود دارد. شما می توانید خیلی منطقی با کودک صحبت کنید و برای او جایزه تعیین کنید.

مکیدن انگشت دیگر مسئله مهمی است که شما باید به آن توجه داشته باشید. بیشتر کودکان در دوره مهمی از زندگی شان برای اینکه استرس خود را کاهش دهند، انگشت خود را مک می زنند. این عادت یکی از رایج ترین عادت های عصبی به حساب می آید. مشاوره کودک باعث می شود تا این عادت به طور کامل کاهش پیدا کند و یا اینکه از بین برود.

 مرکز مشاوره فراز، یکی از معدود مراکزی است که در زمینه ارائه خدمات مربوط به مشاوره کودک فعالیت می کند. همه خدمات ارائه شده در مرکز مشاوره فراز توسط تیم فنی و کارشناسی متخصص ما صورت می گیرد. از جمله پرسنل زحمتکش مرکز مشاوره فراز می توان به دکتر ایدلخانی، دکتر صلاحیان و خانم تبریزی اشاره کرد. شما می توانید هم اکنون با تیم کارشناسی و پشتیبانی ما تماس بگیرید و اطلاعات بیشتر را دریافت کنید.

کودک لجباز به چه کودکی گفته می شود؟

دیگر همه ما با مبحث لجبازی در مشاوره کودک و نوجوان آشنا هستیم. این مبحث می تواند اهمیت خیلی زیادی داشته باشد. در صورتی که فرزند شما یک سری رفتار های خاص را طی شش ماه از خود نشان دهد، لجباز است. این رفتار ها توسط بهترین مشاوران فعال در زمینه مشاوره کودک و نوجوان تشخیص داده شده اند. کودکان لجباز می توانند در امور مختلف، مشکلات خیلی زیادی ایجاد کنند. از جمله این امور می توان به بازی کردن با دیگر کودکان و درس و مدرسه اشاره کرد. مسلما در خانه هم مشکلات خیلی زیادی را برای والدین ایجاد می نمایند.

از جمله رفتار هایی که می تواند نشان دهنده لجبازی یک کودک باشد، می توان به قهر کردن، دعوای زیاد، بهانه تراشی، مسخره کردن والدین و خرابکاری های بیش از حد اشاره کرد. در صورتی که فرزند شما فقط چند مورد را داشته باشد، با مشکل لجبازی مواجه است و در سریع ترین زمان ممکن باید آن را آرام کنید. این امر مسلما کار یک فرد عادی نیست. تنبیه و آسیب زدن به کودک، فقط وضعیت را بدتر کرده و لجبازی را بیشتر می کند. پس هیچگاه از تنبیه های فیزیکی برای از بین بردن عادات بد کودک خود استفاده نکنید. در عوض، شما می توانید از مشاوره خانواده و مشاوره کودک استفاده کنید تا رفتار بچه شما به طور کامل اصلاح شود.

تعریف اختلال های بالینی در مشاوره کودک

یکی از مسائلی که مشاوران کودک با آن مواجه می شوند اختلال های بالینی می باشد. اختلال های بالینی می توانند انواع مختلفی داشته باشند و به نحو های مختلفی هم بروز پیدا کنند. بیش فعالی، شاید یکی از مهم ترین علائم اختلال های بالینی به حساب بیاید. 7 تا 9 درصد کودکان فعال در ایران، بیش فعال هستند. این بیش فعالی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به کم توجهی و فشار و استرس زیاد اشاره کرد. البته، شما می توانید  از راه های مختلفی بیش فعالی را تشخیص دهید. بیش فعالی فقط مربوط به موقعیت های خاص و جنب و جوش کودک نیست. کودکان بیش فعال میدان توجه کوتاهی داشته و حواس پرت هستند. آنها خیلی راحت و سریع وارد رویا شده و دنیا را از یک چشم دیگر میبینند. خوشبختانه مشاوره کودک می تواند باعث شود تا این عامل به طور کامل تنظیم شود.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *