مشاوره تحصیلی

انتخاب رشته | معرفی رشته علوم تجربی

 

در این مقاله به معرفی رشته علوم تجربی می پردازیم.

انتخاب رشته در دبیرستان مسیر زندگی شما را تعیین می‌کند، پس برای موفقیت و داشتن رضایت از زندگی باید رشته‌ی انتخابی خود را با دقت و تحقیق کافی انتخاب کنید. زرق و برق نام رشته‌های پزشکی نباید شما را در انتخاب این رشته‌ی تحصیلی فریب دهد.

باید بدانید برای قبولی و تحصیل در این رشته‌ها شما باید از علاقه‌ی کافی و مهم‌تر از همه از استعداد کافی برای تحصیل و توانایی لازم برای مقابله با مسائل و مشکلات پیش رو در این شغل برخوردار باشید، در غیر این صورت نه‌تنها موفق نخواهید شد بلکه ممکن است در نیمه‌ی راه از انتخاب خود پشیمان شوید. نکته دیگر هم که باید در نظر داشت دانش آموزانی که در ازمون رغبت سنج هالند دارای شخصیت ریسک پذیر و هیجانی می باشند و دارای هوش طبیعت گرا هستند و ذهنی پر جنب و جوش و فعال دارند و از جمله دارای علاقه زیاد در درس های (زیست، فیزیک و زمین شناسی) هستند می توانند برای انتخاب این رشته موفق باشند.

شرایط ورود به رشته علوم تجربی:

نمره درس ریاضی و علوم در سه پایه هفتم، هشتم، نهم بسیار مهم است و با ضریب 3 محاسبه میگردد.

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی در سه پایه در دوره متوسطه اول یعنی (هفتم، هشتم، نهم) بدون ضریب کمتر از 42 نباشد. مجموع نمرات دروس در سال هفتم، هشتم، نهم با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. زمانی که نمرات هر درس را در ضریب آن جمع کنیم جاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نمائیم. معدل لازم برای انتخاب رشته تجربی باید حداقل 14 باشد.

دروس رشته علوم تجربی در مقطع متوسطه دوم:

زیر گروه ها و رشته های دانشگاهی

  • زیر گروه1 :

آموزش ابتدایی، آموزش زیست شناسی، آموزش کودکان استثنایی، تکنولوژی اتاق عمل، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت، بینایی سنجی، پرستاری، تکنولوژی پرتودرمانی، تکنولوژی پرتوشناسی، روان شناسی، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی دریا، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی گیاهی، زیست فناوری، ساخت پروتزهای دندانی، شنوایی شناسی، علوم آزمایشگاهی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم تربیتی، علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، مامایی، هوشبری، میکروبیولوژی

دروس تخصصی و ضریب مربوط زیر گروه 1

  1. ریاضی2
  2. زیست شناسی 4
  3. فیزیک 2
  4. شیمی 3
  • زیر گروه 2:

آموزش شیمی، بهداشت عمومی، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، تکنولوژی پزشکی هسته ای، شیمی کاربردی، شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

دروس تخصصی و ضریب مربوط زیر گروه 2

  1. ریاضی 3
  2. زمین شناسی4
  3. فیزیک 2
  4. شیمی 4
  5. زمین 1
  • زیر گروه 3

اقیانوس شناسی، زمین شناسی

دروس تخصصی و ضریب مربوط زیر گروه 3

  1. زمین شناسی4
  2. ریاضی3
  3. زیست شناسی2
  4. فیزیک 2
  5. شیمی2
  • زیر گروه 4

ادیان و مذاهب، اقتصاد، امنیت اقتصادی، تاریخ اسلام، تاریخ تمدن ملل اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، شیعه شناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم انتظامی، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مذاهب اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدریت بیمه اکو، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی،معارف اسلامی، معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و اخلاق، معارف اسلامی و ادیان، معارف اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت، هتلداری

دروس تخصصی و ضریب مربوط زیر گروه 4

  1. زمین شناسی1
  2. ریاضی4
  3. زیست شناسی2
  4. فیزیک2
  5. شیمی2
  • زیر گروه 5

آموزش تربیت بدنی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، امنیت نرم، پژوهشگری امنیت، تربیت مروج سیاسی، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، حفاظت اطلاعات، ضد تروریسم، علوم دامی، علوم سیاسی، علوم فنی امنیت، علوم ورزشی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)، علوم و مهندسی محیط زیست، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، گیاه پزشکی، مددکاری اجتماعی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مربیگری عقیدتی، مطالعات امنیتی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی، مهندسی صنایع مبلمان، مهندسی طبیعت، مهندسی فضای سبز، اقتصاد کشاورزی

دروس تخصصی و ضریب مربوط زیر گروه 5

  1. زمین شناسی1
  2. ریاضی3
  3. زیست شناسی2
  4. فیزیک2
  5. شیمی2

بازار کار

در بین رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی، رشته‌ی پزشکی درجه‌ی اول و داروسازی و دندان‌پزشکی در درجه‌ی دوم در بین دانش‌آموزان این رشته از اهمیت بالایی برخوردارند و هرساله تعداد بالایی از تحصیل کنندگان در رشته‌ تجربی خواهان قبولی در این سه رشته‌ی تاپ هستند.

سطح درآمد بالا و جذب سریع فارغ‌التحصیلان این سه رشته عامل دیگری است که باعث شده دانش‌آموزان برای قبولی در این رشته‌ها با یکدیگر رقابت سختی داشته باشند. باید گفت بازار کار این رشته‌ها برخلاف رشته‌های مهندسی فعلاً در ایران اشباع نشده است.

رشته‌های فیزیوتراپی و رادیوتراپی نیز در حال حاضر به یکی از شغل‌های پردرآمد تبدیل شده است. رشته‌های پرطرفدار بعدی رشته‌های فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و … هستند.

نتیجه گیری :

با توجه به این که رشته علوم تجربی یکی از پرطرفدارترین رشته های دوره متوسط دوم می باشد این نکته حاِءز اهمیت است که وجود مشاور متخصص میتوانند شما را در انتخابی درست و صحیح، که براساس توانمندی ها و استعداد شما می باشد سوق دهد.

 

 

نگارنده: فروغ السادات رضویان، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *