مشاوره فردی و روان درمانی

عوامل و علائم بی خوابی

عوامل و علائم بی خوابی

در این مقاله به بررسی عوامل و علائم بی خوابی خواهیم پرداخت . بی خوابی یک اختلال خواب شایع است که می تواند خوابیدن را سخت کند ، خوابیدن سخت یا باعث می شود که خیلی زود بیدار شوید و نتوانید دوباره به خواب برگردید. ممکن است هنگام بیدار شدن هنوز احساس خستگی کنید. بی خوابی می تواند نه تنها سطح انرژی و خلق و خوی شما بلکه سلامتی ، عملکرد کار و کیفیت زندگی شما را نیز کاهش دهد.

خواب هر  فرد متفاوت است ، اما بیشتر بزرگسالان شبانه به هفت تا هشت ساعت نیاز دارند.

در بعضی از مواقع ، بسیاری از بزرگسالان بی خوابی کوتاه مدت (حاد) را تجربه می کنند که روزها یا هفته ها طول می کشد. این معمولاً نتیجه استرس یا یک واقعه آسیب زا است. اما برخی از افراد بی خوابی طولانی مدت (مزمن) دارند که یک ماه یا بیشتر طول می کشد. بی خوابی ممکن است مشکل اصلی باشد ، یا ممکن است با سایر شرایط پزشکی یا داروها همراه باشد.

لازم نیست شبهای بی خوابی را کنار بگذارید. تغییرات ساده در عادات روزانه شما اغلب می تواند کمک کند.

علائم بی خوابی

علائم بی خوابی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مشکل خوابیدن در شب
  • بیدار شدن در طول شب
  • از خواب بیدار شدن خیلی زود
  • بعد از خواب شبانه احساس استراحت نکنید
  • خستگی یا خواب آلودگی
  • تحریک پذیری ، افسردگی یا اضطراب
  • مشکل در توجه ، تمرکز روی کارها یا به یاد آوردن
  • افزایش خطاها یا تصادفات
  • نگرانی های مداوم در مورد خواب

اگر بی خوابی عملکرد شما در طول روز را برای شما سخت می کند ، به مرکز مشاوره فراز  مراجعه کنید تا علت مشکل خواب و نحوه درمان آن را شناسایی کنید. اگر مشاورفکر می کند که می توانید یک اختلال خواب داشته باشید ، ممکن است برای آزمایش ویژه به یک پزشک مراجعه کنید.

عوامل بی خوابی

بی خوابی ممکن است مشکل اصلی باشد ، یا ممکن است با سایر شرایط همراه باشد.

بی خوابی مزمن معمولاً نتیجه استرس ، وقایع زندگی یا عادت هایی است که باعث اختلال در خواب می شود. درمان علت اصلی می تواند بی خوابی را برطرف کند ، اما گاهی اوقات می تواند سالها دوام داشته باشد.

عوامل بی خوابی مزمن شامل موارد زیر است:

فشار:

نگرانی در مورد کار ، مدرسه ، سلامتی ، امور مالی یا خانواده می تواند ذهن شما را در شب فعال نگه دارد و خوابیدن را دشوار می کند. وقایع زندگی استرس زا یا تروما – مانند مرگ یا بیماری یک عزیز ، طلاق یا از دست دادن شغل – همچنین ممکن است منجر به بی خوابی شود.
سفر یا برنامه کاری:

ریتم های شبانه روزی شما به عنوان یک ساعت داخلی عمل می کند و مواردی مانند چرخه خواب بیدار ، متابولیسم و دمای بدن را هدایت می کند. مختل کردن ریتم های شبانه روزی بدن شما می تواند به بی خوابی منجر شود. علل شامل تاخیر جت از مسافرت در مناطق مختلف زمانی ، کار در اواخر یا زودتر تغییر یا تغییر مکان های متداول است.

عادات خواب ضعیف:

عادت های ضعیف خواب شامل یک برنامه نامنظم خواب ، چرت زدن ، فعالیت های تحریک کننده قبل از خواب ، یک محیط خواب ناراحت کننده و استفاده از تختخواب خود برای کار

غذا خوردن با تماشای تلویزیون:

رایانه ها ، تلویزیون ها ، بازی های ویدیویی ، تلفن های هوشمند یا صفحه های دیگر درست قبل از خواب می توانند در چرخه خواب شما اختلال ایجاد کنند.
خیلی دیر وقت  غذا می خورید. داشتن یک میان وعده سبک قبل از خواب خوب است ، اما خوردن بیش از حد ممکن است باعث شود شما هنگام دراز کشیدن احساس ناراحتی جسمی کنید. بسیاری از افراد همچنین دچار سوزش قلب ، جریان پشتی اسید و غذا از معده به مری بعد از غذا خوردن می شوند که ممکن است شما را بیدار نگه دارد.
بی خوابی مزمن همچنین ممکن است با شرایط پزشکی یا استفاده از داروهای خاص همراه باشد. درمان وضعیت پزشکی ممکن است به بهبود خواب کمک کند ، اما ممکن است بی خوابی پس از بهبود وضعیت پزشکی ادامه یابد.

دلایل شایع بی خوابی شامل موارد زیر است:

اختلالات بهداشت روانی:

اختلالات اضطرابی ، مانند اختلال استرس پس از سانحه ، ممکن است خواب شما را مختل کند. بیداری خیلی زود می تواند نشانه افسردگی باشد. بی خوابی اغلب با سایر اختلالات سلامت روان نیز رخ می دهد.

داروها:

بسیاری از داروهای تجویز شده می توانند در خواب تداخل داشته باشند ، مانند برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون  یا بسیاری از داروهای بدون نسخه-مانند برخی از داروهای درد ، آلرژی و داروهای سرد و محصولات کاهش وزن-حاوی کافئین و سایر محرک هایی هستند که می توانند خواب را مختل کنند.
شرایط پزشکی نمونه هایی از شرایط مرتبط با بی خوابی شامل درد مزمن ، سرطان ، دیابت ، بیماری قلبی ، آسم ، بیماری ریفلاکس معده (GERD) ، تیروئید بیش از حد ، بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر است.
اختلالات مربوط به خواب:

آپنه خواب باعث می شود که در طول شب تنفس را به طور دوره ای متوقف کنید و خواب خود را قطع کنید. سندرم پاهای بی قرار باعث ایجاد احساسات ناخوشایند در پاهای شما و تمایل تقریباً غیرقابل مقاومت برای جابجایی آنها می شود که ممکن است مانع از خوابیدن شما شود.
کافئین :

نیکوتین و الکل. قهوه ، چای ، کولا و سایر نوشیدنی های کافئین دار محرک هستند. نوشیدن آنها در اواخر بعد از ظهر یا عصر می تواند شما را از خوابیدن در شب باز دارد. نیکوتین در محصولات دخانیات یکی دیگر از محرک های است که می تواند در خواب اختلال ایجاد کند. الکل ممکن است به شما در خواب کمک کند ، اما از مراحل عمیق تر خواب جلوگیری می کند و اغلب باعث بیداری در نیمه شب می شود.

اگر به دنبال مرکز روانشناسی  یا به دنبال مرکز مشاوره ای هستید که اختلالات خواب شما رادرمان کند ، برای دربافت خدمات روانشناختی زیر نظر مجربترین متخصصین روانشناسی و زیر نظر یک تیم تخصصی، با کارشناسان گروه روانشناسی فراز مشاور در تماس باشید. مرکز روانشناسی فراز مشاور واقع در خیابان شریعتی- ابتدای خیابان ظفر(دستگردی) – پلاک ۲۶ -طبقه چهارم – واحد ۵ می باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *