مشاوره خانواده

مشاوره خانواده در جنوب تهران

مشاوره خانواده در جنوب تهران

مشاوره خانواده در جنوب تهران

مشاوره خانواده در جنوب تهران چیست؟ اصول کار مشاور خانواده به چه شکل است؟ چطور یک مشاور خانواده خوب پیدا کنیم؟ امروز قصد داریم در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و همه این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

هر فردی در یک خانواده به دنیا می آید و انتخاب خانواده تنها موردی است که فرد در انتخاب و زندگی با آن ها توانایی انتخاب کردن ندارد. به همین دلیل در تمامی خانواده ها بین افراد مشکلات و اختلافات مختلفی مثل وجود تفاوت های فکری، اخلاقی، اعتقادی و… وجود دارد.

در مواجه و برخورد با این مشکلات افراد به سه شکل عمل می کنند. برخی از افراد بر این باور هستند که باید با این مشکلات کنار آمد و سکوت کرد. برخی دیگر با واکنش های تند و مشاجره های بیشتر مشکلات را پیچیده تر می کنند. اما برخی دیگر هم با مراجعه به مراکز مشاوره و مطرح کردن مشکل خود، آن ها را ریشه یابی کرده و به طور کامل حل می کنند.

اما برای این کار باید به مراکز مشاوره معتبر مراجعه کرد تا به کمک آن ها مشکلات شما حل شود. در مقاله امروز هدف اصلی ما بررسی مواردی است که به شما در انتخاب یک مشاوره خانواده خوب در تمامی زمینه های ازدواج، تحصیل و… است. در قدم اول با مشاور خانواده آشنا می شویم.

مشاور خانواده

در علم روانشناسی، مشاوره خانواده یکی از شاخه های مشاوره روانشناسی است. هدف از این شاخه، برطرف کردن مشکلات و اختلافات بین اعضای یک خانواده به صورت تخصصی می باشد. درواقع مشاوران از جمله روانشناسانی هستند که با بررسی دقیق و ریشه ایی یک زوج یا افراد یک خانواده مشکلات آن ها را ریشه یابی می کنند و برای حل آن راهکار های درست ارائه می دهند.

دلایل نیاز افراد به مشاوره خانواده در جنوب تهران

به صورت کلی یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه زوج ها یا خانواده ها به مشاور، عدم شناخت درست و کافی از ویژگی های اخلاقی یکدیگر است. همین عدم شناخت باعث بروز درصد بالایی از مشکلات می شود. در برخی از زمینه ها که مشکلات طرفین سطحی است، با صحبت کردن ممکن است مشکل موجود، حل شود.

در مراحل بالاتر که مشکلات عمیق تر می باشد، صحبت و گفتگو چاره ساز نیست و باید به یک مشاور خوب و متخصص مراجه کنند. مشاور خانواده در اصل می تواند مشکلات را بهتر و تخصصی تر تشخیص دهد و به بهبودی روابط اعضای آن خانواده کمک زیادی کند.

ریشه یابی آسیب ها

اولین قدمی که یک مشاور در جهت بهبود مشکلات شما برمی دارد، ریشه یابی مشکل شما است. ریشه ایی ترین مشکل افراد که باعث بروز مشکلات بزرگ تر در بزرگسالی می شود و حتی می تواند بر زندگی مشترک آن ها هم تاثیرات منفی بگذارد، مشکلات کودکی است. بیشتر افرادی که در سنین بالا دچار مشکلات و اختلاف با همسر و فرزندان خود می شوند، ریشه آن ها در کودکی آن ها نهفته است.

برای مثال کودکانی که در شرایط جنگ و دعوا های بسیار بین پدر مادرانشان بزرگ شده اند، توانایی برقراری ارتباط با افراد دیگر را ندارند. همچنین این افراد از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند. این افراد به شدت در معرض آسیب های دوران بزرگسالی قرار می گیرند و باعث ایجاد خشم و کینه و نفرت در وجود آن ها می شود.

در نتیجه این که کودک در چه خانواده ای و با چه شرایط بزرگ شود اهمیت بسیار بالایی دارد که نمی تواند از اهمیت آن چشم پوشی کرد. افرادی که در خانواده هایی رشد می کنند که محبت و اهمت به فرزندان در آن ها اهمیت ندارد، انسان های جامعه گریزی می شوند.

نکته قابل توجه و مهمی که وجود دارد این است که خانواده فقط محل رفع نیاز های مالی و تامین غذا و محل خواب نیست. بلکه برطرف کردن نیاز های عاطفی افراد یک خانواده از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از مشکلات اساسی  که همواره در خانواده ها وجود دارد فرق گذاشتن  در بین  فرزندان می باشد که می‌تواند نقش خیلی مهمی را در آینده روحی و روانی آنها داشته باشد.

چرا که تفاوت قائل شدن میان اشخاص مختلف در خانواده سبب تغییر طرز فکر آنها نسبت به خانواده و والدین و به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی در این زمینه از نظر روحی و روانی و نیز شخصیتی برای آنها می‌شود و آینده آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

این زمینه نیز مشاور خانواده می‌تواند نقش بسزایی را در کاهش و بهبود مشکلات افراد در درون خانواده داشته باشد و آنها را برای داشتن زندگی بهتر و مناسب ‌تر و شاد تر در کنار یکدیگر راهنمایی نمایند.

یکی دیگر از مشکلات مهم و اساسی که این روزها تمامی خانواده ها با آن دست و پنجه نرم می کنند مشکل تربیت فرزندان نوجوان و در سنین بلوغ است.

چرا که در این سه حساسیت های بسیار زیادی که برای دختران و چه برای پسران وجود دارد و خانواده ها باید تلاش کنند تا به گونه ای فرزندان خود را تربیت کنند که در این دوران حساس کمترین مشکلات برای آنها به وجود آمده و آنها را در مسیر آینده بهتر و وقتی بیشتر قرار دهد که در این زمینه نیز مشاور خانواده در جنوب تهران می‌تواند با شناخت مشکلات و ریشه یابی دقیق روابط بین فرزندان نوجوان و والدین آنها را در جهت حل هر چه بهتر مشکلات راهنمایی نموده و آینده ای بهتر را برای آنها رقم بزند.

در این دوران حساس عدم توجه به فرزندان نوجوان می تواند سبب انحراف خانوادگی و اجتماعی و شخصی آنها شود. آنها را به انواع مشکلات مانند اعتیاد روابط نامشروع و نیز شخصیت های اجتماعی بد سوق دهد. در آینده می‌تواند سبب به وجود آمدن دغدغه‌ها و ناراحتی های بسیاری چه برای خود افراد و چه برای خانواده آنها و نیز برای جامعه باشد.

اهداف مشاوره

اهداف مشاوره بر اساس نوع مشاوره ایی که داده می شود و مدت زمان مشکلی که مطرح است، به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. دو مورد از اصلی ترین اهداف مشاوره به صورت زیر می باشد:

  • اهداف عاطفی و روانی

در مواردی که دلیل مراجعه فرد مشکلات عاطفی و روانی است، هدف اصلی از مشاوره دادن این است که فرد از نظر روانی و عاطفی به تعادل و بهبود شخصیتی برسد. برای مثال برخی افراد هستند که از نظر عاطفی خیلی حساس و احساساتی تصمیم می گیرند. اینگونه افراد در مواجهه با مسائل و موارد منطقی قدرت تصمیم گیری درستی ممکن است نداشته باشند. از این رو مشاور به آن ها کمک می کند که بر احساسات خود تا حدی غلبه کرده و با منطق بیشتری عمل کنند. البته این به این معنی نیست که احساسات خوب نیست اما نباید به گونه ایی باشد که مانع از عملکرد منطق و عقل شود.

از سوی دیگر یکی دیگر از روش های تقسیم بندی این اهداف به صورت زیر می باشد:

الف) برطرف کردن مشکل به صورت آنی : در این روش مشاور تلاش می کند در برخورد با مشکل آن را خیلی سریع برطرف کند. در این روش همانطور که سعی در رفع مشکل به صورت خیلی فوری هدف است، بالا بردن قدرت تفکر و بینش لازم در فرد مراجعه کننده نیز مورد توجه قرار می گیرد.

ب) رشد مرجع: در این روش، همانطور که هدف ما برطرف کردن سریع مشکل است، تلاش می شود که اعتماد به نفس، قدرت تصمیم گیری و بالا بردن توانایی تحلیل و بررسی مشکل نیز در فرد زیاد شود.

  • انتخاب

هنگامی که فرد برای انتخاب راه حل بخواهد از بین راه های مختلف برای رفع مشکل خود یک روش را انتخاب کند، از روش انتخاب استفاده می شود. با توجه به مشکل فرد که می تواند در زمینه تحصیل، ازدواج، خانواده و… باشد، در مشاوره های مورد نظر بررسی می شود.

در ادامه به توضیح و بررسی انواع مشاوره می پردازیم. البته موضوع قابل توجهی که در تقسیم بندی انواع مشاوره وجود دارد این است که به دو صورت تقسیم بندی می شود.

انواع مشاوره

  • مشاوره خانواده
  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره کودک و نوجوان
  • مشاوره شغلی
  • مشاوره تحصیلی
  • و…

در تمامی مواردی که در بالا اشاره شد، با توجه به مشکل موجود، در یکی از این دسته ها قرار می گیرد. به این صورت در برخی موارد می توان افرادی را که دارای مشکلات مشابه هستند در یک گروه قرار داد و به صورت گروهی مشاوره داد.

در زمینه کار های تجاری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بزرگ که ممکن است یک مشاور نتواند به تنهایی به فرد کمک کند از چندین مشاور استفاده می شود.

انواع مشاوره از نظر روش مراجعه

  • مشاوره حضوری

در این روش همانطور که از نامش مشخص است، فرد به صورت حضوری به مرکز مشاوره مراجعه می کند. طبیعتا بازدهی در این روش بالاتر از سایر روش ها می باشد. چون در روش حضوری فرد مراجعه کننده می تواند ارتباط بیشتری با مشاور برقرار کند و از نظر بیان و لحن تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت.

در این روش که بیشتر بعد از شیوع ویروس کرونا رواج پیدا کرد، به صورتی تلفنی مشاوره داده می شود. این روش مزیت های زیادی دارد. برای مثال فردی که مرکز مشاوره خود را در شهر دیگری انتخاب می کند می تواند از این روش استفاده کند. این روش برای افرادی که ممکن است از مراجعه حضوری خجالت بکشند نیز مناسب است.

  • مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین که بیشتر به صورت ویدئو کال یا ویس کال صورت می گیرد نیز همانند روش قبلی برای برخی از افراد خیلی کاربرد دارد.

اهداف مشاوره خانواده در جنوب تهران

مرکز مشاوره فراز با داشتن چندین سال تجربه و کادر متخصص در تمامی نقاط تهران در حال ارائه خدمات مشاوره در تمامی زمینه ها می باشد. در بالا به برخی از اهداف مشاوره خانواده در جنوب تهران اشاره شد در ادامه به بررسی موارد بیشتر می پردازیم.

  1. برخورداری از حمایت و تایید دیگران
  2. جلوگیری از انتقادات غلط دیگران در صورت شکست
  3. بالا بردن رشد فکری افراد
  4. احترام گذاشتن به نظر افراد با تفکر های متفاوت
  5. جدایی از تک رای بودن

آمادگی برای جلسات مشاوره خانواده

  1. چگونه برای جلسات خانواده درمانی آماده شویم؟
  2. با فرزندان خود در مورد اینکه چرا تحت درمان هستید صحبت کنید.
  3. قبل از هر قرار ملاقات، موضوعات بحث را یادداشت کنید.
  4. به آنچه می خواهید در درمان بگویید فکر کنید.
  5. از خانواده درمانگر خود بپرسید که چگونه بحث ها را در خانه بهبود بخشید. و چه تکالیفی برای درمان شما در نظر گرفته است.
  6. به درمانگر خود اعتماد کنید.

در طول درمان چه کنیم؟

  • سعی کنید آرام بمانید.
  • سعی کنید هیجانات را کنار بگذارید.
  • وقتی طرف مقابل در حال صحبت کردن است حرفش را قطع نکنید.
  •  فعالانه به آنچه می گویند و منظورشان گوش دهید.
  • سوال بپرسید! تا مطمئن شوید درست متوجه شده اید.
  • اتفاقات رخداده را واضح و صادقانه در میان بگذارید.

سخن پایانی

امروزه با توجه به وجود مشکلات زیاد در تمامی زمینه ها، ممکن است برخی از افراد در زمینه های مختلف مانند ازدواج، تحصیل، شغل و… دچار چالش ها و اختلافات متعددی شوند. در این مرحله بهترین کار مراجعه به یک مرکز مشاوره معتبر و مطمئن برای انجام این کار می باشد. متاسفانه برخی بر این باورند که مراجعه به مشاور کار اشتباهی است و فرد مراجعه کننده مشکل خاصی دارد. در صورتی که اصلا اینطور نیست و همه افراد در تمامی سنین با هر نوع مشکلی که دارند می توانند به این مراکز مراجعه کنند و با بررسی مشکل و ریشه یابی آن به زندگی خود و حتی اطرافیان کمک کنند.

شما درصورت نیاز به خدمات مشاوره خانواده در جنوب تهران می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه  09371178718   و یا شماره های تلفن 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *