مشاوره نوجوان

مشاوره نوجوان در تهران

مشاوره نوجوان در تهران

همه ی کسانی که در تهران و سایر شهر ها زندگی می کنند، هنگام مواجهه با مشکل و به خطر افتادن سلامت روان می توانند در صورت دسترسی از خدمات مشاوره نوجوان در تهران استفاده کنند.

نوجوانی مرحله ای مهم و انتقالی از زندگی است. یک فرد در دوران نوجوانی تغییرات عمیقی را از نظر جسمی، عاطفی، اجتماعی و شناختی تجربه می کند. به همان اندازه که این تغییرات می تواند مفید باشد، به همان اندازه هم می تواند چالش های زیادی را به وجود بیاورد. این چالش ها باعث ایجاد خشم، تنهایی، سردرگمی و اضطراب، نه تنها برای نوجوانان، بلکه برای خانواده آنان نیز می شود.

ممکن است این موارد پیش بیاید که فرزند شما زمان کمتری را با شما و خانواده می گذراند و زمان بیشتری را در اتاق خود سپری می کند. نمرات او در مدرسه کاهش یافته و دچار افت تحصیلی شده است. حتی ممکن سات خلق و خوی او نیز تغییر کرده باشد و بیش از پیش پرخاشگر شده باشد و به راحتی عصبانی می شود.

شما به عنوان والدین، نگران فرزندتان می شوید اما وفتی از او درباره ی مشکلاتش یا رفتارش سوالی می پرسید، از جواب دادن طفره می رود یا می گوید من مشکلی ندارم.

اگر در این دوره از زندگی فرد بتواند از حمایت ومشاوره نوجوان حرفه ای برخوردار شود، بدین ترتیب یاد می گیرد تا چگونه به طور موثر عوامل استرس زا و انتقال آن به بزرگسالی را مدیریت کند.

رابطه ی بین نوجوانان و سلامت روان

طبق مشاهدات، تقریبا نیمی از تمام بیماری های روانی در سن 14 سالگی ظاهر می شوند،با این حال بیشتر آن ها شناسایی نشده باقی می مانند و درمان نمی شوند.

شناسایی و درمان این نوع مشکلات سلامت روان در مراحل اولیه زندگی، شرایط جسمی و روانی آینده یک نوجوان را تا بزرگسالی بهبود می بخشد. درمان زودهنگام مسائل مربوط به سلامت روان می تواند به پیشگیری از شدت یافتن آن کمک کند و به نوجوان اجازه می دهد تا مهارت های مهم مدیریتی را توسعه دهد.

ژنتیک اغلب به اشتباه، به عنوان بزرگ ترین عامل تعیین کننده در ایجاد یک بیماری روانی تعبیر می شود. بسیاری از عوامل خارجی می توانند در ایجاد بیماری نقش داشته باشند و متغیر های زیادی نیز نوجوان را  آسیب پذیر تر می کند.

مصرف مواد مخدر و بیماری های روانی میلیون ها نوجوان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، برآورد ها نشان می دهد تقریبا نیمی از کسانی که مشکلات سلامت روان دارند خدمات درمانی را دریافت می کنند.

آیا فرزند شما گوشه گیر است؟

همانطور که نوجوانان شروع به کشف هویت بزرگسالی خود می کنند، معمولا سطح بالایی از استرس و اضطراب را تجربه می کنند. آن ها در تلاش هستند تا خود را کشف کنند و راه هایی بیابند تا با وضعیت جدید خود در بزرگسالی کنار بیایند و بفهمند که چگونه باید در محیط های اجتماعی که به سرعت در حال تغییر هستند سازگاری داشته باشند.

بسیار مهم است که نوجوانان در تلاش هایشان برای بلوغ و گرفتن جایگاه خود در دنیای بزرگسالان تشویق و حمایت شوند. اگر فرزند شما در حال تلاش برای مدیریت احساسات خود در این زمان است مشاوره نوجوان در تهران می تواند انتخاب مفیدی باشد.

خودکشی یکی از علل اصلی مرگ و میر در نوجوانان است. در دهه ی اخیر میزان کسانی که میل به بازگو تا توضیح دادن افکار خودکشی را دارند رو به کاهش است. بر اساس تحقیقات عوامل خودکشی نوجوانان می تواند شامل افسردگی، مشکلات تحصیلی و زورگویی، مشکلات ارتباطی با والدین، استفاده از سلاح های سرد یا گرم و مصرف مواد مخدر یا توهم زا باشد.

افسردگی نیز یکی از علل مهم در گوشه گیری نوجوانان است. تقریبا از هر 18 نوجوان یک نفر دارای علائم افسردگی است. گوشه گیری آن ها با کاهش کیفیت زندگی، روابط بین فردی و کاهش عملکرد همراه است. همچنان خودکشی عامل اصلی مرگ در نوجوانان است؛ پس پزشکان و مشاوران باید از بیماران نوجوان در مورد علائم افسردگی یا خودکشی سوال کنند.

مشاوره نوجوان در تهران چیست و چگونه انجام می شود؟

مشاوره نوجوان شکلی تخصصی از مشاوره فردی است که برای رفع نیاز های منحصر به فرد نوجوانان در جامعه طراحی شده است. بسیاری از آنان با ایده کمک گرفتن از مشاور مخالفت می کنند، به همین دلیل است که انتخاب یک مشاور حرفه ای و با تجربه هنگام کار با نوجوانان بسیار مهم است.

نوجوان باید با مشاوری که با او همکاری می کند راحت باشد و احساس صمیمیت کند تا بتواند در مورد احساسات و مسائل و مشکلات خود صحبت کند تا در نهایت راه حلی برای آن مشکلات بیابند.

بزرگترین فایده ای که مشاور می تواند برای بیمار خود فراهم کند، حس امنیت و قضاوت نکردن است که در آن نوجوان می تواند درباره ی شخصی ترین مسائل خود صحبت کند. این مکالمات صرفا برای رشد و آرامش ذهن نوجوانان مفید و ضروری است.

مشاوره نوجوان در تهران باعث می شود که فرد به جای سرکوب کردن، احساسات خود را بیان کند در نتیجه میزان پذیرش احساسات نیز بالا می رود. سرکوب احساساتی مانند خشم، غم یا ناامیدی سبب ایجاد استرس می شود و بر بدن تاثیر می گذارد. بسیاری از نوجوانان از خجالت یا احساس ترس و طرد شدن درباره ی مسائل و احساسات خود با خانواده صحبت نمی کنند. داشتن یک راهنما یا مشاور از نظر فیزیکی و عطفی بسیار تسکین دهنده است.

جلسات مشاوره نوجوانان

مشاوره نوجوان یک نوع درمان عملی و راه حل محور است. مشاور شما کار های زیر را انجام می دهد:

  • راه هایی را برای حمایت از فرزندتان توصیه می کند
  • پیشرفت ها را با شما جشن می گیرد
  • برنامه را مرور می کند و پیشرفت های که بدست می آید را یادآوری می کند.
  • هم با والدین و هم با نوجوان صحبت می کند تا درک واضحی از جلسات را بدست آورید

چرا باید مشاوره نوجوان در تهران را برای فرزند خود انتخاب کنم؟

یک نکته که باید آن را در نظر داشته باشید این است که، اگر چه نوجوانان در حال تبدیل شدن به بزرگسالان هستند اما هنوز هم بسیار کودک هستند. نوجوانان از نظر جسمی، عاطفی و روانی دستخوش تغییرات زیادی می شوند که مقابله با آن ها می تواند چالش برانگیز باشد.

مغز آن ها هنوز در حال شکل گیری است بنابراین مثل بزرگسالان قدرت تصمیم گیری لازم را ندارند. در همین زمان بدن آنان نیز در حال رشد است و ممکن است با عوارض بلوغ و تغییرات هورمونی هم دست و پنجه نرم کنند.

عوامل استرس زای بیرونی می تواند به راحتی نوجوانان را از بین ببرند، حتی اگر آن ها با مسائلی که از نظر افراد بالغ کوچک به نظر برسند. علاوه بر این، رواج شبکه های اجتماعی در فرهنگ امروزی با مقایسه کردن خود و کاهش عزت نفس مرتبط است. بدتر از همه، نوجوانان امروزی زمان کمتری را با خانواده می گذرانند زیرا والدین زمان زیادی را در محل کار می گذرانند.

هنگامی که نوجوانان به نقطه ای می رسند که نمی توانند به طور موثر استرس های مدرسه ، خانواده یا اجتماعی را کنترل کنند، مشاوره نوجوان در تهران می تواند به آن ها کمک کند تا آن ها را کنترل کنند.

میزان موفقیت مشاوره نوجوانان

در واقع، تحقیقات نشان می دهند که از هر 3 نوجوان دو نفر از مشاوره نوجوان رضایت دارند. بسیاری از والدین پس از این که متوجه می شوند فرزند آن ها با مشکلات رفتاری و تحصیلی دست و پنجه نرم می کند و نیاز به درمان دارد، گزینه ی مشاوره نوجوان در تهران را در نظر می گیرند. وقتی تصمیم می گیرید که فرزند خود را به جلسات مشاوره بفرستید نه تنها به او فرصت می دهید که مشکلات فعلی اش را حل کند، بلکه باعث می شود که به رفتار ها و مشکلاتش در گذشته نیز توجه کند و درصدد حل آن ها بربیاید.

مشاوره نوجوان در تهران چگونه می تواند کمک کننده باشد؟

درمان می تواند به نوجوانان همانند بزرگسالان کمک کننده باشد. نکته اصلی این است که بسیاری از نوجوانان می توانند از صحبت با یک مشاور بهره ببرند. موارد زیر مسائل رایجی است که در مشاوره نوجوان در مرکز تهران به آن ها اشاره می کنیم:

  • تاخیر در رشد
  • طلاق والدین
  • اختلالات یادگیری
  • قلدری یا زورگویی
  • مسائل رفتاری
  • مسائل عاطفی
  • تروما
  • مهاجرت یا نقل مکان به یک شهر جدید

اگر فرزندتان از این مشکلات رنج می برد یا فکر می کنید که باید با یک مشاور صحبت کند، احتمالا استفاده از خدمات مرکز مشاوره فراز گزینه ی خوبی خواهد بود.

مراحل درمان و مشاوره نوجوان در تهران

از آنجایی که مغز نوجوانان با بزرگسالان متفاوت است، درمان آنان نیز با هم تفاوت دارند. مواردی که والدین می توانند در صورتی که فرزندشان تحت درمان است در نظر داشته باشند:

  • مهم ترین بخش هر رابطه درمانی اعتماد و ارتباط با مشاور است و این امر به ویژه برای نوجوانان صادق است. این بدان معناست که نوجوان باید یک درمانگر داشته باشد که بتواند به او اعتماد کند و با او کنار بیاید.
  • همانطور که گفتیم درمان نوجوانان بسیار متفاوت تر از بزرگسالان است. والدین ممکن است نگران این باشند که چرا فرزند من دائما در حال کار با تلفن همراه و چت کردن است. اما باید این نکته را در نظر داشت اگر نوجوان با روش هایی که با آن راحت تر است با مشاور خود گفت و گو کند، بیشتر می تواند احساسات و مسائل خود را بیان کند در نتیجه میزان اثر بخشی درمان نیز بالاتر خواهد رفت.
  • اگر فرزندتان نیاز به درمان دارد نیازی به نگرانی نیست. والدین نمی توانند همه ی رفتار های فرزندشان را کنترل کنند؛ به ویژه امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع و اقسام مشکلات می توانند به وجود بیایند. پس این مورد نشان دهنده تربیت بد و کامل بودن والدین نیست.

چه نوع سرویس هایی در درمان نوجوانان به کار می رود؟

هر فردی برای ارتباط گرفتن با بقیه افراد با برخی از روش های موجود راحت تر است. گاهی اوقات بحث در مورد یک موضوع خاص ممکن است از طریق چت کردن آسان تر از مکالمه باشد.

هنگامی که صحبت از ارتباطات دیجیتال به میان می آید، مشاوره نوجوان در مرکز تهران می تواند به شکل های پیام رسان، یعنی می توانید در صورت دسترس نبودن مشاور به او پیام ارسال کنید.  یکی دیگر از راه ها چت آنلاین است که در آن می توانید با مشاوره یک جلسه کامل داشته باشید یا برای جلسه های حضوری برنامه ریزی کنید.

آخرین راه تماس تصویری یا ویدیو کال است که در یک تماس ویدیویی به صورت مجازی جلسات را برگزار می کنید. نکته ای که باید رعایت کنید این است که جلسات را از قبل برنامه ریزی کنید.

حریم خصوصی  فرزند شما در حین جلسات

برخی از نوجوانان ممکن است این سوال را بکنند که آیا هر چیزی که به مشاور خود می گویند محرمانه می ماند یا نه؟ قوانین حریم خصوصی بسته به وضعیت و سن مراجعه کننده متفاوت است. در شروع درمان، مشاور نوع اطلاعاتی را که ممکن است با والدین به اشتراک بگذارد را بررسی خواهد کرد.

آن ها ممکن است به والدین بگویند که فرزند آن ها روی ایجاد یک رابطه دوستانه جدید کار می کند بدون آن که به اتفاقات دوستی قبلی که بهم خورده است اشاره کند.

مشاوران و متخصصان باید نیاز های بیمار خود را در فضای امنی که در آن احساسات خود را به اشتراک بگذارند و تجربه کنند برطرف کنند.

 

تیم ما، بهترین خدمات را برای شما ارائه می دهد

مشاوره با نوجوانان می تواند در بهبود عملکرد عاطفی، روانی، اجتماعی و تحصیلی آن ها مفید باشد. مشاورین ما برای کمک به حل مشکل و حمایت در این دوره در دسترس هستند. شما در صورت نیاز به خدمات مشاوره نوجوان در تهران می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید.

برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *