بیش فعالی, مشاوره کودک

چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم؟ +ارتباط آن با ADHD

راههای کنترل کودک بیش فعال

 

درست مانند بزرگ کردن هر کودکی، تربیت کودک مبتلا به اختلال نقص توجه  و بیش فعالی با سختی ها و دشواری هایی همراه است. ممکن است برای شما هم سوال باشد که چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم؟هنگامی که علائم بیش فعالی کنترل نشود، می تواند باعث ایجاد استرس در زندگی کودک و خانواده شود. زندگی با این کودکان می تواند سخت و طاقت فرسا باشد، اما به عنوان والدین، می توانید به فرزندتان کمک کنید تا بر چالش هایی که طی روز با آن ها موجه می شود، غلبه کند. انرژی او را به فعالیت های مثبت هدایت کنید و آرامش بیشتری را در خانواده ایجاد کنید. هر چه زودتر به درمان و کنترل فرزندتان بپردازید، شانس بیشتری برای موفقیت در زندگی خواهد داشت.

داشتن بیش فعالی برای فرزند شما طاقت فرسا خواهد بود و برای کاهش علائم آن پاسخ دادن به روش های مثبت و حمایتی بسیار آسان تر از سرزنش او خواهد بود. با صبر، محبت و حمایت فراوان می توانید بیش فعالی در دوران کودکی را مدیریت کنید و در عین حال از یک فضای شاد و آرام در کنار خانواده خود لذت ببرید. اگر می خواهید بدانید که چگونه باید با فرزند خود کنار بیایید، در ادامه با ما همراه باشید.

بیش فعالی یا ADHD چیست؟

اختلال بیش فعالی یک وضعیت عصبی است که بر رفتار و تمرکز کودک اثر می گذارد. کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD اغلب به طور غیرعادی بی قرار یا حواس پرت به نظر می رسند. آنان ممکن است همیشه در حال حرکت به نظر برسند یا این که تمرکز کردن برایشان مشکل باشد. برخی از افراد مبتلا به ADHD بیش فعالی را تجربه نمی کنند.  ADHD یک بیماری روانی یا ناتوانی یادگیری نیست، اگرچه کودکان و جوانان مبتلا به ADHD ممکن است شرایط دیگری نیز داشته باشند یا مشکلات سلامت روانی را تجربه کنند. در قدم بعدی باید به این سوال پاسخ داد که  چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم؟

شایع ترین علائم بیش فعالی کودکان

مانند اختلال و بیماری های دیگر، بیش فعالی نیز علائمی دارد که با استفاده از آن ها می توانید تشخیص دهید که فرزندتان بیش فعالی دارد یا نه. کودک مبتلا به بیش فعالی ممکن است:

  • اغلب بی قرار باشد و احساس خستگی کند.
  • در هنگام انجام کار ها مخصوصا تکالیف مدرسه تمرکز نداشته باشد.
  • بسیار پر حرف باشد در حدی که برخی از حرف ها را قطع می کند تا بتواند حرف خودش را به کرسی بنشاند.
  • ناامید شدن یا عصبانیت به راحتی اتفاق می افتد.
  • عدم آگاهی از زمان

هر کودکی که مبتلا به بیش فعالی است، ممکن است همه این رفتار ها را نشان ندهد. سن و جنسیت نیز می تواند بر رفتار فرد مبتلا به ADHD تأثیر بگذارد. این امر می تواند تشخیص علائم ADHD را دشوارتر کند، به ویژه در دختران، که بیشتر احتمال دارد با سایر بیماری ها تشخیص داده نشده یا به اشتباه تشخیص داده شوند. به طور معمول علائم ADHD در اوایل دوران کودکی ایجاد می‌شوند و ممکن است در زمان‌های تغییرات مهم، مانند شروع یا تغییر مدرسه، مشخص شوند.

بیش فعالی کودک چه تاثیری روی خانواده می گذارد؟

قبل از این که هر اقدامی را برای فرزند خود انجام دهید، باید بدانید که تاثیر بیش فعالی روی خانواده چیست؟ کودکان مبتلا به ADHD رفتار های زیادی از خود نشان می دهند که می توانند عامل ایجاد اختلال در زندگی خانوادگی باشند. آن ها اغلب دستورات والدین را نمی شوند، بنابراین از آن ها اطاعت نخواهند کرد. آن ها بی نظم هستند و به راحتی حواسشان پرت می شود. در مدرسه، پروژه هایی را شروع می کنند که فراموش می کنند آن ها را به پایان برسانند. کودکانی که مشکل بیش فعالی دارند اغلب مکالمات را قطع می کنند و قبل از این که فکر کنند، صحبت می کنند.

به دلیل این رفتار ها، فرزندان دیگر ممکن است نتوانند با خواهر یا برادرشان کنار بیایند. نیاز های آنان اغلب کمتر از کودک مبتلا به بش فعالی مورد توجه قرار می گیرد. آن ها امکان دارد در هنگام خطا با شدت بیشتری مورد سرزنش قرار گیرند و موفقیت هایشان ممکن است کمتر مورد تحسین قرار گیرد یا بدیهی تلقی شود.

“رفتار درمانی قدم اولیه و مهمی در درمان بیش فعالی خواهد بود”

اصولی که باید مدیریت رفتار خود به کار ببرید

دو اصل اساسی در مدیریت رفتار وجود دارد. اولین مورد تشویق و پاداش دادن به رفتار خوب کودک است و دومین اصل، حذف پاداش در پی رفتار های بد با پیامد مناسب است که منجر به رفتار خشن نخواهد شد. شما به فرزندتان می آموزید که با ایجاد قوانین و نتایج روشن برای پیروی یا عدم اطاعت از این قوانین، حتما عواقبی خواهد داشت. در زندگی کودک رعایت این اصول بسیار واجب خواهد بود. اصول کلی که می توانید رعایت کنید به شرح زیر هستند:

پرخشاگری را مدیریت و کنترل کنید

رفتار های پرخاشگرانه کودکان مبتلا به بیش فعالی و ADHD می تواند یک مشکل رایج باشد. روش “وقفه” می تواند برای آرام کردن کودک تاثیرگذار باشد. اگر کودک در جمع رفتار بدی از خود نشان داد، باید فورا با آرامش و قاطعیت به او هشدار دهید که متوقف شود. وقفه باید به عنوان دوره ای برای آرام شدن و تفکر در مورد رفتار منفی که از خود نشان داده، باشد.

در این زمان می توانید با او صحبت کنید و زشتی کاری که انجام داده را برایش توضیح دهید. این نکته را به خاطر بسپارید که از واکنش های ضعیف و خفیف او جلوگیری نکنید، چرا که با این کار کودک سرخورده می سود و هیجاناتش تخلیه نخواهند شد. با این حال، رفتار مخرب و توهین‌آمیز که با قوانین وضع شده شما  مغایرت دارد، همیشه باید تنبیه شود. این یکی از راه ها برای چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم؟ خواهد بود.

قوانین را تعیین کنید، اما سخت گیر و محدود کننده نباشید

پاداش دادن به رفتار های خوب می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و باید از رفتار های مخرب جلوگیری کنید.، اما نباید نسبت به فرزندتان خیلی سختگیر باشید. به خاطر بسپارید که کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است با تغییرات مانند دیگران سازگار نباشند. شما باید یاد بگیرید که به فرزندتان اجازه دهید هنگام یادگیری اشتباه کند. رفتارهای عجیب و غریبی که برای فرزند شما یا شخص دیگری مضر نیستند باید به عنوان بخشی از شخصیت فردی فرزند شما پذیرفته شوند.

می توانید رفتار های قابل قبول و غیر قابل قبول را برای خود تعیین کنید

هدف اصلاح رفتار این است که به کودک شما کمک کند تا عواقب یک عمل را در نظر بگیرد. و انگیزه عمل را بر اساس آن کنترل کند. این امر مستلزم همدلی، صبر، محبت، انرژی و قدرت از سوی والدین است. والدین ابتدا باید تصمیم بگیرند که کدام رفتار ها را تحمل کنند و کدام رفتار ها را تحمل نکنند. بسیار مهم است که به این دستورالعمل ها پایبند باشید. اگر یک رفتار را تنبیه کردید، و روز دیگر به آن رفتار هیچ عکس العملی نشان ندادید، می تواند جلوی بهبود کودک را بگیرد.

قوانین باید ساده و واضح باشند و به کودکان برای پیروی از آنها پاداش داده شود. امکان دارد فرزند شما برای درک و اجرای آن ها مشکل داشته باشد. اگر فهرستی از قوانین خانه دارید، آن ها را یادداشت کنید و در جایی که به راحتی قابل مشاهده است قرار دهید. تکرار و تقویت مثبت می تواند به کودک شما کمک کند تا قوانین شما را بهتر درک کند.

کمک به کودک مبتلا به بیش فعالی برای بهبود مهارت های اجتماعی

یادگیری مهارت های اجتماعی و قوانین اجتماعی برای کودکان مبتلا به ADHD دشوار است.  به همین خاطر می ‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا شنونده بهتری شود، یاد بگیرد چهره و زبان بدن افراد را بخواند و راحت ‌تر در گروه‌ ها تعامل داشته باشد.

  • زمان و مکان را برای بازی کودک خود در نظر بگیرید و به رفتارهای خوب بازی اغلب پاداش دهید.
  • برای فرزندتان باید همبازی هایی پیدا کنید که مهارت های فیزیک و زبانی مشابه داشته باشند.
  • به آرامی اما صادقانه با فرزندتان در مورد چالش ها و نحوه ایجاد تغییرات صحبت کنید.
  • سناریوهای اجتماعی مختلف با کودک خود بازی کنید. نقش ها را اغلب عوض کنید و سعی کنید آن را سرگرم کنید.

چه گزینه هایی برای چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم وجود دارد و نحوه درمان آن ها به چه صورت است؟

هم فرزندتان و هم شما برای مدیریت بیش فعالی و زندگی روزمره، باید حمایت و مشاوره های مختلفی را دریافت کنید. روش هایی وجود دارد که به بهبود علائم بیش فعالی در کودکان کمک می کند. بیش فعالی با دارو هم قابل درمان است. بیش فعالی را می توان با درمان هایی مانند درمان شناختی رفتاری(CBT) بهبود داد. انواع مختلفی از دارو ها برای این مشکل وجود دارند که درمان قطعی برای بیش فعالی نخواهند بود اما به مدیریت برخی علائم کمک خواهند کرد.

لازم به ذکر است که بسیاری از کودکان این دارو ها را مصرف نمی کنند. بهترین و کمک کننده ترین راه حل در این مسیر حمایت والدین خواهد بود. آموزش هایی به شما ارائه خواهد شد که در جهت تمرکز بر بهبود بیش فعالی باید اجرا کنید. این بدان معنا نیست که تربیت شما اشتباه است بلکه برای آموزش استراتژی ها و مهارت های خاص برای کمک به رشد شما و فرزندتان طراحی شده است.

بیش فعالی و نحوه تاثیر آن روی سلامت روان فرزند شما

هر کودکی می تواند دچار مشکلات سلامت روان شود، خواه دچار بیش فعالی باشد یا نه. این مشکل می تواند ناشی از مشکلات زیادی اعم از اختلافات خانوادگی، قلدری در مدرسه، استرس و اظطراب یا یک حادثه دلخراش باشد. اما داشتن بیش فعالی بدان معنا است که فرزند شما دارای چالش های بیشتری مانند مشکلات اجتماعی و مدیریت احساسات که روی اعتماد به نفس و عزت نفس او تاثیرات بسزایی می گذارند، خواهد بود. کودکان دارای ADHD اغلب دارای سایر مشکلات سلامت روان هستند و نکته مهم این است که مطمئن شوید از حمایت کافی برخوردار خواهند شد.

به عنوان والدین کار های زیادی را می توانید انجام دهید تا از سلامت روان فرزندتان حمایت کنید. به عنوان مثال می توانید فرزندتان را تشویق کنید تا درباره احساسات مختلفش با شما صحبت کند. اگر احساس می کنید که مشکل فرزند شما جدی است یا بیماری دیگری در کنار بیش فعالی دارد، حتما می توانید با یک روانشناس در این باره گفت وگو کنید.

اعتماد به نفس کودک را چگونه باید افزایش داد؟

بخش مهمی از زندگی یک کودک  به اعتماد به نفس اختصاص دارد و باید دانست که چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم؟. به طور مثال کودکی که اعتماد به نفس بالایی دارد، می تواند از پس کار های زیادی بربیاید و برای آن ها تلاش کند. در مقابل، کودکی که به دلیل بیش فعالی از کمبود اعتماد به نفس رنج می برد، در انجام بسیاری از فعالیت های اجتماعی خود با مشکل مواجه خواهد شد. برای غلبه بر این مشکل، می توانید کار های زیادی را به عنوان والدین انجام دهید. می توانید یک زمان خاص روزانه را برای خود و فرزندتان در نظر بگیرید. انتقاد از کودک و سرزنش مداوم او، می تواند عزت نفس  و اعتما به نفس او را از بین ببرد.  به فرزندتان بگویید که او را بی هیچ قید و شرطی دوست دارید و در همه مواقع از او حمایت می کنید.

چه کار هایی را نباید در مواجه با فرزندتان انجام دهید؟

همیشه به خاطر داشت هباشید که رفتار فرزند شما ناشی از یک اختلال است و نباید به چشم بد به آن نگاه کنید. ADHD ممکن است از بیرون قابل مشاهده نباشد، اما این یک ناتوانی است و باید با آن  کنار آمد. هنگامی که شروع به  عصبانی بودن و سرزنش او می کنید، به یاد داشته باشید که کودک شما نمی تواند به حالت عادی برگردد و شما را درک کند.

به یاد داشته باشید که شما پدر و مادر هستید و در نهایت، قوانین رفتار های درست را در خانه خود تعیین می کنید. صبور باشید، اما اجازه ندهید که رفتار های فرزندتان باعث شود از موضع خود پایین بیایید و او شما را مرعوب کند. منفی نگر  و عجول نباشید. درست پیش رفتن روند درمان این نوع بیماری و اختلالات، فقط در گرو داشتن افکار مثبت و صبر است. اگر در نظر شما این مشکل بزرگی می آید، مطمئن باشید که در آینده هیچ اهمیتی برای شما نخواهد داشت.

“کودکان مبتلا به بیش فعالی به حمایت زیادی از طرف والدین نیاز دارند.”

درمان دارویی اختلال عدم تمرکز و بیش فعالی

برای درمان این اختلال در مواقع شدید، معمولا قرص ها و محرک هایی مانند آدرال و ریتالین تجویز می شود که معمولا برای کودکان مناسب نیستند. این دارو ها ممکن است که در کوتاه مدت باعث شوند کودک آرام شود و تمرکزش بالا برود، اما اثرات کمی روی بهبود روند تحصیل و روابط خواهند داشت.

علاوه بر این، نگرانی هایی در مورد تأثیراتی که این داروهای قدرتمند ممکن است بر مغز در حال رشد کودک داشته باشند، وجود دارد. و عوارض جانبی مانند تحریک پذیری، از دست دادن اشتها و بی خوابی نیز می تواند مشکل ساز باشد.

 راهکار نهایی مرکز مشاوره فراز برای مشکل چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم چیست؟

بیش فعالی، بیشتر از مشکلات دیگر باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که می تواند به کلی زندگی کودک را مختل کند و او را از تحصیل و آموزش عقب بیاندازد. به خاطر داشته باشید که کودکان مبتلا به ADHD اغلب مورد انتقاد قرار می گیرند. رفتار خوب آن ها نظاره گر باشید و آن را تحسین کنید. تشویق و دادن جایزه مخصوصاً برای کودکانی که ADHD دارند بسیار مهم است زیرا معمولاً کمتر به کسی به احساسات آن ها توجه می کند. یک لبخند، نظر مثبت یا سایر پاداش های شما می تواند توجه، تمرکز و کنترل مشکل فرزندتان را بهبود بخشد. در برخی اوقات، بیش فعالی می تواند شدید تر از آن چه که فکر می کنید باشد، و والدین به تنهایی نتوانند آن را کنترل کنند.

استفاده از خدمات مرکز مشاوره

اگرچه راه ‌های زیادی وجود دارد که می ‌توانید به کودک مبتلا به ADHD در خانه کمک کنید،  اما ممکن است بخواهید در این راه به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. روانشناسان حرفه ای می توانند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی موثر برای فرزندتان کمک کنند. بیش فعالی به شکلی است که به درمان های ترکیبی بهتر پاسخ می دهد، به همین دلیل بهتر است که با یک یا چند روانشناس حاذق مشورت کنید. مرکز مشاره فراز، به شما در مورد این که چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم، کمک می کند. ما، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص  کنترل کردن بیش فعالی و درمان آن هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا بیش فعالی همان ADHD است؟

بله، بیماری یا اختلال بیش فعالی یا به عبارتی ADHD شبیه هم هستند و بازگو کننده اختلال تمرکز توجه خواهند بود.

برای درمان فرزندم که مبتلا به بیش فعالی است چه کاری می توانم انجام دهم؟

شما ابتدا باید با او مدارا کنید، سپس در خانه تمریناتی را برای پیشرفت تمرکز او انجام دهید. در مرحله آخر می توانید به یک روانشناس حرفه ای مراجه کنید.

امتیاز دهید

3 دیدگاه برای “چگونه کودک بیش فعال را کنترل کنیم؟ +ارتباط آن با ADHD

  1. سهند گفت:

    مطلب بسیار کاملی بود درباره بیش فعالی اطلاعاتم بالا رفت واقعا

    1. مومنی گفت:

      سپاس از لطفتون

  2. بهار گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *