دسته‌بندی نشده, مشاوره ازدواج

آیا کنترل خشم در روابط زناشویی ممکن است؟| نحوه برخورد با عصبانیت

مدیریت خشم در زندگی زناشویی

همه ما می دانیم که یک زندگی سرشار از عشق و محبت چقدر می تواند در رفتار  و روحیات و رضایت از زندگی موثر باشد. اما خشم در یک رابطه عاشقانه بخشی طبیعی از زندگی است و بنابراین شما نمی توانید از آن اجتناب کنید، به خصوص وقتی دو نفر با هم زندگی می کنند. یکی از بزرگترین چالش هایی که زوج ها با آن کم و بیش رورو می شوند، این است که چگونه در هنگام عصبانیت خشم خود را کنترل کنند. در ادامه به برررسی علل ایجاد خشم و نحوه کنترل خشم در روابط زناشویی خواهیم پرداخت.

ماهیت خشم چیست؟

خشم و عصبانیت، احساسی است که تا حد زیادی به طور اشتباه درک شده است. اول از همه باید گفت که خشم ابدا یک احساس منفی نیست. برخی از افراد آن را غیر اخلاقی یا بد می دانند  و احساس می کنند که اگر عصبانی شوند، به شخصی غیر قابل تحمل تبدیل می شوند. از طرف دیگر، برخی از افراد بر این باورند که خشم مخالف عشق است و احساس می کنند که ابراز خشم در یک رابطه احساسی عمیق جایی ندارد. عصبانی یا خشمگین شدن به معنای تنفر از شخص مقابل نیست.

اگر با این احساسات مواجه شدید، باید بدانید که نه درست هستند و نه غلط. اصلا نباید آن را سرکوب کنید، چرا که اگر انسانی خشمگین نشود، احتمالا با مشکلی دست و پمجه نرم می کند. همه ما باید در مواقعی این احساس را بروز دهیم، فقط باید دقت کنید که حتما دلیل منطقی برای این کار داشته باشیم.

آیا احساس خشم در روابط زناشویی طبیعی و نرمال است؟

قبل از این که بخواهیم جایگاه خشم را در روابط اندازه گیری کنیم، باید بفهمیم که خشم و عصبانیت در واقعیت چگونه هستند. این احساس تا حد زیادی در روابط به عنوان یک احساس منفی تلقی می شود که می تواند تا حدودی اشتباه باشد. خشم نیز اغلب به عنوان یک احساس در تقابل با ابراز محبت و علاقه در نظر گرفته می شود. این باور که خشم به روابط آسیب می زند، معمولا ریشه در این ایده دارد که وقتی عصبانیت خود را نسبت به کسی ابراز می کنید، نمی توانید او را دوست داشته باشید.

در واقع، همه این تصورات راحع به ابراز خشم نادرست هستند. خشم هم یکی از احساسات طبیعی است که نباید آن را به طور کامل انکار کرد. این امر لزوما به معنای انتهای رابطه و ترمیم ناپذیری آن نیست. چرا که این گونه هیچ رابطه زناشویی پایدار نمی ماند. آن چیزی که اهمیت دارد، این است که چگونه خشم را در یک رابطه کنترل می کنید، به جای این که به طور کامل از آن اجتناب کنید.

چرا باید خشم را کنترل کرد؟

همان طور که گفته شد، خشم بر روابط تاثیر زیادی می گذارد. مهم نیست که چطور خشم خود را بروز می دهید، احتمالا می توانید زمان هایی را به یاد آورید که همسرتان از شما فاصله گرفته است. ممکن است شما هم این مطلب را به دلیلی می خوانید که رابطه بین خود و همسرتان دچار تنش شده است. این رفتار ها حتی اگر با دلیل باشند، می توانند باعث ایجاد شکاف در رابطه زناشویی شما شوند و پیامد های ناگواری داشته باشند. اما اگر یاد بگیرید که خشم خود را کنید یا این که آن را به طور صحیح بروز دهید،  می توانید به بازسازی رابطه امیدوار باشید.

خشمگین شدن مداوم می تواند بهای سنگینی برای سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد. این احساسات می توانند افکار مثبت را از بین ببرند. هر چه بیشتر در طول روز عصبانی شوید، تاثیرات منفی آن روی شما بیشتر خواهد بود. این مشکل می تواند ضربان قلب شما را نامنظم کند، فشار خون شما را بالا ببرد، وزن شما را دچار تغییر کند و یا باعث تحریک دستکاه گوارش شود. اگر شما مدام عصبانی می شوید و اقدامی برای کنترل کردن آن نمی کنید، در آینده احتمال دارد که به افسردگی مبتلا شوید. مشاوره ازدواج راه بسیار مناسبی برای جلوگیری از خشم خواهد بود.

خشم چگونه به روابط آسیب می زند؟

احساس خشم, به طور حتم تاثیر منفی بر روابط ما ندارد. این امر می تواند مفید باشد و فرصت هایی را برای تعمیق پیوند با شریک زندگی به ما ارائه می دهد. با این حال بسیار مهم است که در نظر داشته باشید که اگر خشم به خوبی مدیریت نشود، می تواند برای افراد مخرب باشد. ناتوانی در ابراز یا کنترل خشم در روابط زناشویی ممکن است منجر به پیامد های نامطلوب شود. خشونت بیش از حد می تواند منجر به طلاق شود و تاثیرات بدی روی کودکان خواهد گذاشت.

وقتی از طرف همسرتان صدمه می بینید، ممکن است در نظر خود تمایل  داشته باشید که از او انتقام بگیرید. این امر منجر به رفتار های پرخاشگرانه خواهد شد. پرخاشگری می تواند انواع مختلفی داشته باشد که عبارتند از:

  • پرخاشگری منفعل : شکلی از پرخاشگری است که تقریبا ملایم تر بوده و می تواند از طریق رفتار هایی مانند احساس گناه به درخواست های همسرتان نشان داده شود.
  • پرخاشگری کلامی: این نوع ابراز خشم می تواند با توهین، تهدید یا آزار کلامی همراه باشد.
  • پرخاشگری فیزیکی: این نوع تقریبا شناخته شده است و می تواند از طریق صدمه زدن به شریک زندگی یا آسیب رساندن به اشیا بیان شود.

“رفتار های پرخاشگرانه تنش بین زوجین را افزایش می دهند و یک محیط بد را ایجاد می کند. “

راه های کنترل خشم در روابط زناشویی

اگر قصد دارید که بر خشم خود در رابط با همسرتان مسلط شوید، می توانید راه هایی که در ادامه معرفی می کنیم را امتحان کنید. این نکات بدین شرح هستند:

با همسرتان صحبت کنید

هیچ چیز مانند گفت و گو نمی تواند مشکلات را حل کند. حتی اگر بعد از این که فهمیدید دلیل بروز خشمتان غیر منطقی بوده، فورا با همسرتان در این رابطه صحبت کنید. هیچ مشکلی وجود ندارد که با گفت و گو نتوان آن را حل کرد که همین امر کلید راهبرد حل تعارض در روابط است. برداشتن اولین قدم و بازگو کردن احساسات بسیار مهم خواهد بود.

اختلاف نظر ها را با آرامش بیان کنید

اگر با همسر خود بر سر موضوعی اختلاف دارید، می توانید بدون هیچگونه توهین منظور خود را به او برسانید. این کار به شما این امکان را می دهد که در کمال آرامش مشکل خود را حل کنید.

ارتباط موثر برقرار کنید

یکی از عناصر کلیدی کنترل خشم در روابط زناشویی، همین اصل است. وقتی عصبانی هستید و آسیب می بینید، موانع ارتباطی می توانند چندین برابر شوند. هنگامی که بحث می کنید، هر یک از نکات مورد نظر خود را با یکدیگر مطرح کنید و به شریک زندگی خود فرصت دهید تا نظرات خودش در مورد بحث را بگوید.

چطور می شود با عصبانیت و کنترل خشم در روابط زناشویی مقابله کرد؟

در حالی که برقراری ارتباط با احساسات ما در یک رابطه سالم بسیار مهم است، ما نمی توانیم به سادگی بر اساس احساسات خود به طور همیشگی واکنش دهیم. این نکته مهم است که قبل از وارد شدن به یک بحث با همسر خود، ابتدا خشم خودتان را مدیریت کنید. اگر مطمئن نیستید که چگونه کنترل خشم در روابط زناشویی را رعایت کنید، چند استراتژی وجود دارد که شما را در این راه راهنمایی خواهند کرد. اولین و موثرترین راه این است که خشم خود را بپذیرید. مدام به خودتان یادآوری کنید که این احساسی طبیعی است که هر از گاهی در تعامل با دیگران خود را نشان می دهد.

حتی زمانی که نسبت به همسر خود احساس خشم می کنید، بدانید که این یک تجربه است و نیازی نیست که از احساسات خود دوری کنید. وقتی احساس عصبانیت می کنید، ممکن است آن را با یک حالت تهاجمی بروز دهید، در نتیجه در مورد رفتار دیگران دچار قضاوت های زود هنگام خواهید شد. با این حال، موقعیت ها مختلف هستند و ممکن است پیچیدگی خاص خود را داشته باشند. راه دیگری که می توانید امتحان کنید، حواس پرتی است. از هر راهی مانند گوش دادن به موسیقی ضربه زدن به یک وسیله یا بازی کردن استفاده کنید تا در آن لحظه حواس شما از موضوع پرت شود.

پس از فکر کردن به موقعیت، ممکن است بخواهید افکار خود را با شریک زندگی خود در میان بگذارید. برای ابراز خشم خود با قاطعیت، احساسات خود را مستقیماً با لحنی محترمانه اما محکم در میان بگذارید.

روابط بین زوجین با عصبانیت شدید آسیب می بیند

ابراز خشم به شیوه ای منفی می تواند یک فرد و یک رابطه را ویران کند. به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چگونه خشم خود را در یک رابطه مدیریت کنید. خشم می تواند درک متقابل، اعتماد، ارتباطات و دیگر عناصر را از بین ببرد و در مدت زمان کوتاهی از حالت سالم به سمی تبدیل شود. وقتی که طغیان خشم باعث می شود که به همسرتان هر گونه توهینی بکنید، در طول زمان می تواند به یک چرخه توهین کلامی منجر شود. با ادامه این چرخه، عصبانیت نه تنها به رابطه آسیب می رساند، بلکه به شریک زندگی شما نیز آسیب خواهد رساند. یادگیری نحوه کنترل خشم در یک رابطه می تواند به جلوگیری از وقوع این چرخه سوء استفاده کمک کند. این که زوجین با هم تفاهم داشته باشند نیز می تواند در این رابطه تاثیر گذار باشد.

مقابله با رفتار های شریک زندگی در هنگام عصبانیت

این که خودتان عصبانی شوید کاملا با طرف مقابلتان متفاوت است. پیشنهاد می کنیم که به شریک زندگی خود کمک کنید تا در مواقع ضروری آرام شود و روند منطقی را در کنترل رابطه در پیش بگیرد. شما می توانید هنگامی که همسرتان مشکلی دارد او را حمایت کنید و به حرف هایش گوش دهید. وقتی که حرف هایش تمام شد سوالاتی بپرسید که او را برافروخته نکند. به خود یادآوری کنید که شریک زندگی شما طبق دیدگاه و تجربیات شخصی خودش افکارش را بیان می کند و در این زمان احساسات و دیدگاه شما مهم نیست. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، به شما اطمینان خواهیم داد که تغییرات بزرگی را درون خود خواهید یافت.

شاید شریک زندگی شما در ابتدا با عصبانیت و خشم به شما واکنش نشان دهد، اما در نهایت متوجه درک شما خواهد شد و در همان موقعیت شما هم همان رفتار را از جانب او دریافت خواهید کرد. در یک زندگی معمولی، زوجین از هم دیگر می رنجند و خواهان دلجویی می شوند. در این موقعیت است که دلجویی و ترمیم این احساسات مهم خواهد شد، بنابراین باید بدانید که در چه زمان و چگونه مقابل همسر خود واکنش نشان دهید. همچنین بدانید که باید روی رفتار خود کنترل داشته باشید و در مواقع عصبانیت خشونت را به طرف مقابل خود انتقال ندهید.

خشمگین شدن در رابطه چه دلایلی می تواند داشته باشد؟

خشم و عصبانیت در هر موقعیتی بد نیست. گاهی عصبانیت شما می تواند پاسخی مناسب برای دیدن ناعدالتی ها باشد. با این حال، در مواقعی نیز می تواند کاملا نامناسب باشد. دلایل زیادی برای خشمگین شدن و بروز آن وجود دارد که عبارتند از

همسر شما با ایده آل های ذهنیتان فاصله زیادی دارد

در بسیاری از موارد، دلیل احساس خشم در یک رابطه می تواند به خاطر این مسئله باشد که همسر شما در واقعیت آن گونه نیست که خیال می کردید. اغلب وقتی عاشق می شوید، در تفکرات خود افکار ایده آلی راجع به شریک زندگی خود می سازید و وقتی با واقعیت ها روبرو می شوید، خشمگین خواهید شد.

شریک زندگی شما شاغل نیست و ثبات مالی ندارد

وضعیت و ثبات مالی در زندگی عامل بسیار مهمی برای دوام و پایداری آن است. اگر در زندگی مشکلات مالی به وجود بیاید و همسرتان هیچ تلاشی برای بهتر شدن اوضاع نکند، ممکن است از دست او عصبانی شوید.

هر دوی شما شخصیتی غالب دارید

از دیگر دلایل عدم کنترل خشم در روابط زناشویی، قوی بودن هر دو نفر است. به همین دلیل، در هر موقعیتی هر دوی شما می خواهید که قدرت در دستان شما باشد و برتری خود را به رخ بکشید. این تنش ها به مرور زمان افزایش پیدا می کنند و درگیری هایی ایجاد خواهد شد.

چگونه می توان از یک مشاور برای کنترل خشم در روابط زناشویی کمک گرفت؟

این یک امر طبیعی است که هر رابطه عاشقانه یا زندگی مشترک هر از گاهی خشم یا دعوا را تجربه کند. مهم است که بدانید چه عواملی باعث می شود کنترل خود را از دست بدهید. ارتباط آرام و منطقی برای رفع مشکلات خشم در یک رابطه کاملا ضروری است. با این حال، یادگیری نحوه کنترل خشم در یک رابطه ممکن است گاهی دشوار باشد. تمرین تکنیک های تمدد اعصاب مانند ذهن آگاهی، تجسم، تمرینات تنفس عمیق و یوگا می تواند به کنترل مسائل خشم شما کمک کند.

اگر احساس می کنید عصبانیت شما مخرب شده و باعث آسیب به خود یا اطرافیان می شود، به دنبال کمک حرفه ای باشید. چنین کاری به شما کمک می کند تا کنترل بهتری بر مسائل خشم خود داشته باشید. . ما در مرکز مشاوره فراز، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص مشاوره برای کنترل خشم در روابط زناشویی هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا خشم در رابطه طبیعی است؟

بله، عصبانیت و خشم نه تنها در یک رابطه زناشویی طبیعی است، بلکه دوری از آن هم کاملا امکان ناپذیر خواهد بود. وقتی مدت طولانی با یک نفر زندگی کنید، حتما در مسائلی با هم اختلاف نظر پیدا خواهید کرد.

چگونه خشم را در یک رابطه خنثی می کنید؟

برای خنثی کردن خشم در یک رابطه، برای مدتی خود را از موقعیت دور کنید و قبل از بروز احساسات خود به همسرتان، برای درک احساسات خود وقت بگذارید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *