مشاوره تحصیلی

رشته فنی و حرفه ای

نظام آموزشی شامل شاخه های تحصیلی نظری، رشته فنی و حرفه ای و کاردانش است که هر کدام به زمینه، گروه و رشته های مختلف تقسیم می شود. دانش آموزان پایه نهم بعد از نیمسال دوم تحصیلی با توجه به استعداد، رغبت، عملکرد تحصیلی و امکانات محلی با کمک مشاور تحصیلی می توانند یکی از شاخه ها را انتخاب و در آن تحصیل کنند. رشته های زیرمجموعه شاخه فنی حرفه ای از لحاظ آینده شغلی از اهمیت خاصی برخوردارند. به دلیل نیاز جامعه به افراد فنی و متخصص، هر ساله افراد متخصص زیادی از رشته های فنی و حرفه ای فارغ التحصیل شده و وارد بازارکار و شغل های رشته فنی حرفه ای می شوند. آگاهی و کسب اطلاعات و آشنایی بطور کامل با همه رشته های شاخه نظری،  فنی حرفه ای و سایر رشته های علوم مختلف، به دانش آموزان پایه نهم کمک شایانی می کند تا در مرحله مهمی از زندگی خود یعنی انتخاب رشته بتوانند بهترین انتخاب را بر اساس علاقه مندی و استعداد های خود داشته باشند.

 فنی و حرفه ای در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش، شامل چهار زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی و هنر است. هر زمینه دارای چندین رشته است.

مراکز و واحدهای آموزشی مجری این شاخه «هنرستان» نامیده می شوند. کسانی که وارد رشته های فنی می شوند، با بازار کار راه های کسب درآمد و سرعت در تولید شغل آشنا می شوند و به همین سبب دارای اعتماد به نفس، خودباوری و مسئولیت پذیری می شوند. داشتن خلاقیت ابتکار و امید از عوامل موفقیت در این رشته است.

به منظور ارتقای سطح مهارت هنرجویان دوره کاردانی خاصی در دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه آزاد و دانشکده های فنی و حرفه ای وابسته به آموزش و پرورش طراحی شده است. هنرجویان علاقمند پس از قبولی در آزمون های ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدین ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.

پایه رشته های فنی و حرفه ای فعالیت های عملی و فنی و کارگاهی است. بنابراین اگر دانش آموز پایه نهم علاقه بیشتری به کارهای عملی نسبت به دروس تئوری دارد، می تواند روی انتخاب فنی حرفه ای فکر کرده و بطور جدی تری این شاخه را بررسی کند.

همچنین توجه داشته باشید که کسانی که در رشته فنی و حرفه ای تحصیل می کنند کارهای عملی و خلاقانه را می توانند به خوبی انجام دهند و حتما داشتن نام مهندس با تحصیلات عالی برای انجام درست کارها لازم نیست.

آنها می توانند در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و در دانشگاه فنی و حرفه ای، علمی – کاربردی، آزاد، پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و حتی با گذراندن کنکور سراسری ادامه تحصیل دهند.

معرفی شاخه فنی و حرفه ای

 

معرفی شاخه فنی و حرفه ای

معرفی شاخه های رشته فنی حرفه ای:

رشته فنی و حرفه ای شامل 4 زیر گروه هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می باشد که هر کدام از این زیرگروه ها چندین زیرشاخه دارند. زیر شاخه های رشته فنی حرفه ای عبارت اند از:

  • گروه هنر

یکی از زیر شاخه های فنی حرفه ای رشته هنر می باشد. گروه هنر شامل زیرگروه های زیر است و بیشترین متقاضی در بین 4 زیرشاخه را دارا می باشد.

  • برخی از رشته های ذکر شده در همه مدارس ارائه نمی شوند و فقط بعضی از مدارس دارای این رشته ها هستند.
  • رشته طراحی و دوخت فقط برای خانم ها و در هنرستان های دخترانه ارائه می شود.

 

  • گروه مدیریت و خدمات

این رشته در 3 گروه طبقه بندی می شود که شامل گروه بازرگانی و امور اداری، گروه بهداشت و سلامت و گروه خدمات می باشد.

در رشته کودک یاری، اصول تربیتی خانواده و روش های صحیح و اصولی پرورش کودکان مطرح می شود و فقط در هنرستان های دخترانه این رشته ارائه می شود.

 

  • گروه صنعت

گروه صنعت از 5 زیرگروه تشکیل شده است که عبارت اند از :

معرفی شاخه فنی و حرفه ای

 

  • گروه کشاورزی

ادامه تحصیل در رشته های فنی حرفه ای:

ادامه تحصیل در رشته های فنی حرفه ای به دو صورت است؛

  1. در کاردانی پیوسته
  2. در کارشناسی ناپیوسته
  • ادامه تحصیل کاردانی  به این صورت است:

داوطلبانی که سه ساله دبیرستان خوانده و دارای مدرک دیپلم می باشند.

در خصوص شرایط ادامه تحصیل رشته های فنی حرفه ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به تغییر ساختار آموزشی و استقرار نظام 3.3.6 تفاهم نامه ای را با دانشگاه فنی حرفه ای منعقد کردیم که چند محور دارد و نخستین محور تنظیم برنامه درسی پنج ساله است تا دانش آموزانی که وارد هنرستان ها می شوند به شکل پیوسته تا مقطع کاردانی ادامه تحصیل بدهند یعنی سه سال در آموزش و پرورش و دوسال در دانشگاه فنی و حرفه ای، همچنین ورود آن ها به این دانشگاه بدون کنکور است و پس از اخذ مدرک کاردانی به عنوان تکنسین وارد بازار کار می شوند.

دوره های کاردانی پیوسته بدون آزمون (براساس سوابق تحصیلی) دانشگاه آزاد نیز یکی دیگر از انتخاب هایی است که پیش روی دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش است.

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش همچنین می توانند در دوره های فراگیر پیام نور شامل

  1. دوره های فراگیر نیمه حضوری چند بخشی(تابان)
  2. دوره های فراگیر غیر حضوری چندبخشی (آزمون محور و رادیو تلویزیونی)
  3. دوره های فراگیر غیر حضوری چند بخشی آزمون الکترونیکی(مجازی)

شرکت نمایند.

توجه به این نکته لازم است که دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای و کاردانش برای شرکت در کنکور سراسری کاردانی باید حتما مدرک دیپلم داشته باشند.

  • ادامه تحصیل برای مقطع کارشناسی به صورت زیر امکانپذیر است:

بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کاردانی، داوطلبان می توانند از طریق آزمون سراسری فنی و حرفه ای کارشناسی فناوری یا کارشناسی حرفه ای به تحصیل خود ادامه دهند.

ادامه تحصیل برای داوطلبان نظام قدیم و جدید:

 

زمان ثبت نام کنکور کاردانی فنی و حرفه ای:

داوطلبان کنکور کاردانی و دانش اموزانی که در مقاطع هنرستان و فنی و حرفه ای تحصیل نموده اند می توانند هم در کنکور سراسری هر یک از رشته های تجربی ، انسانی و ریاضی و یا کنکور هنر شرکت کنند و همچنین می توانند در آزمون کاردانی فنی و حرفه ای نیز شرکت داشته باشند که زمان ثبت نام کنکور کاردانی فنی و حرفه ای معمولا در خرداد ماه می باشد . که برگزاری کنکور آن نیز در شهریور ماه می باشد .

رشته های دانشگاهی

برخی رشته های دانشگاهی

 

 

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *