درمان وسواس, مشاوره فردی و روان درمانی

وسواس و اضطراب در دوران کرونا و راههای درمان آن

وسواس و اضطراب در دوران کرونا و راههای درمان آن

در این مقاله به بررسی وسواس و اضطراب در دوران کرونا و راههای درمان آن خواهیم پرداخت. افرادی که مبتلا به وسواس هستند، افکار تکراری را که آزاردهنده هستند، مدام تجربه میکنند و همین باعث اضطراب در آنها میشود. این افراد ممکن است سعی کنند از طریق مجبور کردن خودشان، با این افکار ناخوانده و مزاحم کنار بیایند و این اجبار باعث عادت در رفتار یا اعمال ذهنی آنها میشود. اگر بخواهیم کرونا را از جنبه منفی مورد بررسی قرار دهیم، برخی از ابعاد این بیماری ممکن است باعث ایجاد اضطراب و رفتارهای تکراری برای افراد مبتلا به وسواس شود، مانند شستن پی در پی دستها و یا بررسی پی در پی اخبار. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد وسواس و اضطراب در دوران کرونا بیشتر بدانید، از جمله اینکه چگونه کرونا می تواند ترسهای رایج افراد وسواسی را تشدید کند و انجام اقدامات احتیاطی و سایر تکنیکها برای روبرو شدند با این بیماری.

ترسهای رایج افراد مبتلا به وسواس و اضطراب در دوران کرونا

وسواس فکری میتواند به شکلهای مختلف خود را نشان دهد، اما در دوران کرونا، فرد وسواسی احساس میکند وسواس در مورد خودش شایعتر از سایرین است. در بخشهای بعدی این مورد را با جزئیات بیشتری تشریح خواهیم کرد.

وسواس و اضطراب در دوران کرونا

1- حساسیت بیش از حد به آلودگی

مسئله آلودگی یکی از رایج ترین ترسها در میان افراد مبتلا به وسواس است. کنار آمدن با این شرایط در شرایط عادی برای فرد وسواسی دشوار است، چه برسد در دوران کرونا. بر اساس واقعیت موجود، درگیری به کرونا ممکن است باعث شود افراد مبتلا به وسواس اقدامات سفت و سختی را برای حفظ امنیت خود و خانواده ‌شان انجام دهند، که میتواند شامل شستن مکرر دستها، تمیز کردن یا ترس از ترک خانه باشد.

2- نگرانی در مورد انتقال بیماری

یکی دیگر از ویژگیهای بارز افراد وسواسی این است که نگران انتقال بیماری کوید – 19 به دیگران هستند، چه به صورت تصادفی باشد و چه عمدی.

در دوران کرونا، افراد مبتلا به وسواس ممکن است برای پیشگیری از این کار، اقدامات افراطی انجام دهند.

3- انبار کردن اقلام

انبار کردن اقلام (احتکار) را یک اختلال جدایی از وسواس، در نظر می گیرند. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به وسواس نیز درگیر احتکار هستند. معمولا افراد مبتلا به این اختلال چیزهایی را جمع آوری می کنند که مفید نیستند. با این حال، در دوران کرونا، ممکن است اقلامی مانند داروها، ضدعفونی کننده های دست مانند الکل و دستمال توالت را نیز احتکار کنند.

وسواس در دوران کرونا تشدید می شود:

تشدید وسواس و اضطراب در دوران کرونا

اقدامات احتیاطی در دوران کرونا ممکن است باعث ترس و رفتارهای مرتبط با وسواس شود. این محرکها عبارتند از :

  • توصیه به شستن بیشتر دستها
  • تاکید بر تکنیکهای مناسب شستن دستها
  • نیاز به تمیز کردن دستها هر بار که فرد به خانه بر میگردد
  • توصیه به ترک خانه فقط برای تهیه غذا و سایر مایحتاج اولیه

این محرکها ممکن است منجر به رفتارهای افراطی زیر شود :

  • خریدهای بیش اندازه، که می تواند باعث احتکار شود
  • تاکید مکرر به اعضای خانواده در شستن دستها
  • جستجوی اطلاعات در مورد مدت زمان فعال ماندن ویروس بر روی سطوح
  • عادی شدن شستشو و استحمام مکرر

قرنطینه ها و حفظ فواصل اجتماعی ممکن است اضطراب و استرس بیشتری را به افراد مبتلا تحمیل کند، که در نوع خود میتواند مقابله با علائم این بیماری را سخت تر کند.

اقدامات احتیاطی معقول در دوران کرونا:

اقدامات احتیاطی در برابر وسواس و اضطراب در دوران کرونا

افراد مبتلا به اضطراب اغلب برای پیروی کامل از قوانین تحت فشار هستند. در نتیجه، ممکن است برای یک فرد مبتلا به وسواس تشخیص تفاوت بین انجام اقدامات پیشگیرانه معقول در برابر کرونا و رفتار افراطی یا کمال گرا دشوار باشد.

بسیاری از درمانگران در دپارتمان تخصصی مشاوره خانواده در مرکز مشاوره فراز، توصیه میکنند که افراد مبتلا به وسواس یک برنامه بی خطر بر اساس دستورالعملهای رسمی بهداشت برای خود تنظیم کنند. طبق این برنامه و با پیروی از آن، افراد مبتلا به وسواس، پی به متعادل یا افراطی بودن اعمال خود خواهند برد.

درمانگران همچنین افراد را تشویق میکنند که آگاهانه در مورد روشهای نظافت و بهداشت خود فکر کنند. اگر شخصی بیرون نرفت و کسی وارد خانه اش نشد، نیازی به ضدعفونی کردن چیزی نیست. ضد عفونی کردن سطوح معمولا یکبار در روز معقول است.

افراد همچنین می توانند شستن دستها را به 20 ثانیه محدود کنند و فقط آنها را بشویند :

  • بعد از بیرون رفتن
  • قبل از غذا خوردن
  • بعد از رفتن به دستشویی
  • پس از سرفه و عطسه

تشخیص اینکه آیا برنامه احتیاطی ذکر شده کافی است یا نه، برای شخص دشوار است، ممکن است برای اطمینان آنها را از شخص دیگری سوال کنند.

همچنین، اگر یک فرد مبتلا به وسواس اقدامات پیشگیرانه بیشتری را به برنامه خود اضافه کند و متوقف کردن آن برایش مشکل باشد، ممکن است بخواهد به دنبال یک شریک جرم برای خودش باشد.

مقابله با وسواس و اضطراب در دوران کرونا

مقابله با وسواس و اضطراب در دوران کرونا

برخی از افراد وسواسی متوجه میشوند که گرفتار افکار مزاحم خود شده و یا به انجام اقداماتی پرداخته اند که به بهداشت اصلا مرتبط نیست. خانم سحر افراز و آقای دکتر افشین صلاحیان در ادامه راههای دیگری را برای مقابله با وسواس و اضطراب در دوران کرونا ذکر کرده اند.

  • اخبار و رسانه های اجتماعی را محدود کنید

برای پوشش دادن خبرها در مورد اوضاع کرونا، بسیاری از رسانه‌های خبری پخش زنده خبری دارند و خبرهای جدید را مرتبا پخش می‌کنند و هر چقدر میزان به روز رسانی خبرها در رسانه های اجتماعی بیشتر باشد، به همان نسبت افراد بیشتری شروع به بررسی افراطی اخبار میکنند.

مشاوران ما در دپارتمان تخصصی مشاوره خانواده در مرکز روانشناسی فراز، توصیه میکنند افرادی که بیش از حد خبرها را چک می‌کنند، برای خود محدودیتی قرار دهند. تعیین یک محدودیت خاص، مانند خواندن اخبار فقط یکبار در روز، ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند .

  • به دنبال پشتیبانی آنلاین و درمان از راه دور باشید

برای محدود کردن شیوع انتشار کوید- 19 ، بسیاری از درمانگران ارائه جلسات حضوری را متوقف کرده اند. در عوض، افراد میتوانند به صورت آنلاین یا تلفنی به درمان از راه دور دسترسی داشته باشند و رفتار درمانی شناختی (CBT) به صورت آنلاین میتواند برای افراد مبتلا به وسواس موثر باشد و به افراد بیشتری کمک خواهد کرد.

گروههای پشتیبانی آنلاین، در دپارتمان تخصصی مشاوره خانواده در مرکز مشاوره فراز، قادر به ارائه مشاوره در مقابله با وسواس در دوران کرونا میباشد.

  • خودآموز رفتار درمانی شناختی (CBT) را امتحان کنید

CBT ، خط اول درمان وسواس فکری است. با این حال، بسیاری از افراد چه آنلاین و چه آفلاین به آن دسترسی ندارند. مردم ممکن است در طول قرنطینه دسترسی محدود تری داشته باشند، زیرا همه مراکز خدمات بهداشتی از راه دور را پوشش نمی دهند.

برنامه‌های یادگیری آنلاین CBT میتواند گزینه های درمانی خوبی برای وسواس باشد و به افراد این امکان را میدهد تا تکنیکهای CBT را حتی اگر نتوانند با یک درمانگر صحبت کنند، فرا بگیرند.

بسیاری از منابع و کتابهای آنلاین خودآموز رایگان یا کم هزینه می توانند به افراد کمک کنند تا استراتژی های CBT را در خانه یاد بگیرند. با این حال، افراد برای اطمینان از قابل اعتماد بودن این منابع باید با پزشک خود مشورت کنند.

  • دلداری دادن به خود را تمرین کنید

کوید- 19 برای بسیاری از مردم، حتی کسانی که از قبل بیماری روانی نداشته‌اند، ترس و استرس ایجاد کرده است.

کارشناسان معتقدند که برخی از افراد مبتلا به وسواس احساس بهتری پیدا میکنند، وقتی به خود یادآوری کنند که نگرانیشان طبیعی است و اگر علائم وسواس بدتر شود تقصیر آنها نیست.

خوب است که مراقب افکار و رفتارهای وسواسی خود باشید و در صورت بروز این اتفاق با پزشک یا درمانگر مشورت کنید. مراقبت از خود به شما کمک میکند تا بیشتر روی خودتان کنترل و تمرکز داشته باشید و نگاه و تمرکز خود را از کرونا کم کنید.

همچنین بسیاری از درمانگران توصیه می کنند که افرادی که اضطراب دارند به معاشرت با خانواده و دوستان خود ادامه دهند. فاصله گذاری اجتماعی می تواند رفت و آمد را تقریبا دشوار کند، اما استفاده از گفتگوی تصویری میتواند قرنطینه را آسانتر و فاصله ها را کمتر کند.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود

بیماریهای همه گیر تنها پیامدهای بیولوژیکی یا پزشکی ندارند. آنها همچنین بر بسیاری از افراد از نظر روانی و اجتماعی تأثیر می گذارند، حتی افرادی که از سلامت روان برخوردار هستند.

در طول پندمی، افرادی که از بنیه قوی جسمی و روانی برخودار هستند، شانس بیشتری برای تجربه بازگشت و بهبودی، قطع دارو، عدم درگیر شدن در مراقبت از خود یا داشتن افکار خودکشی دارند. و اگر یک فرد وسواسی در طول پندمی درگیر علائم بیماری خود است، بهتر با مراکز زیر تماس بگیرد:

  • پزشک یا درمانگر
  • خطوط ارتباطی سلامت روان
  • مرکز بهداشت محلی

پیشگیری از خودکشی

اگر فردی را می شناسید که مستعد آسیب رساندن به خود، خودکشی یا آسیب رساندن به شخص دیگری است، اقدامات پایین را در موردش انجام دهید :

  • سوال بپرسید : “آیا به خودکشی فکر می کنید؟”
  • بدون قضاوت به حرفهایش گوش دهید.
  • تا رسیدن کمک حرفه ای در کنارش بمانید.
  • سعی کنید هر گونه سلاح، دارو یا سایر اشیاء مضر را از بیمار دور کنید.

کلام آخر

مردم در سراسر جهان به دلیل شیوع کوید-19 احساس اضطراب می کنند. این امر به ویژه در مورد افراد وسواسی بیشتر صادق است. اگرچه ترس و اضطراب در دوران کرونا میتواند توجیه پذیر باشد، اما یک فرد وسواسی ممکن است اقدامات سفت و محکمی را برای محافظت از خود و خانواده خود انجام دهد. مراجعه به یک مشاور در دپارتمان تخصصی مشاوره خانواده در مرکز مشاوره فراز،  در تعیین وسواس و اضطراب در دوران کرونا و راههای درمان آن میتواند به این افراد در کنار آمدن با علائم بیماری کمک کند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *