مشاوره تحصیلی

رشته ریاضی-فیزیک

در این مقاله به معرفی رشته ریاضی-فیزیک یکی از رشته های نظری در مقطع متوسطه دوم می باشد که دروس اصلی آن ریاضی و فیزیک است. دانش آموزانی که به دروس ریاضی و علوم (بخصوص بخش فیزیک) در مقطع متوسطه اول، علاقه مند بوده اند و نمرات بالایی کسب کرده اند، باتوجه به دارا بودن معیار رغبت و توانمندی در این رشته، انتخاب رشته ریاضی- فیزیک برایشان انتخاب مناسبی می باشد. از نگاهی دیگر می توان گفت دانش آموزانی که در آزمون هالند یا آزمون استرانگ، کد اول تیپ شخصیتی آنها جستجوگر می باشد و یا در آزمون هوش های چندگانه گاردنر در زمینه هوش منطقی-ریاضی نمره بالایی کسب کرده اند، با انتخاب رشته ریاضی-فیزیک می توانند در آینده شغلی شان موفق شوند.

شرایط ورود به رشته ریاضی- فیزیک:

برای اینکه دانش آموزی بتواند در دوره متوسطه دوم در رشته ریاضی-فیزیک ادامه تحصیل دهد باید:

  • مجموع سه نمره پذیرفته شده دروس ریاضی و علوم در خرداد ماه یا شهریور، در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از ۴۲ نباشد.
  • نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه پایه هفتم، هشتم و نهم با ضریب ۳ محاسبه می‌شود.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول(هفتم، هشتم و نهم) با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل ۲۵۲ باشد. به عبارتی اگر نمرات هر درس را در ضریب آن ضرب نماییم و بعد برای سه سال را باهم جمع کنیم، و عدد بدست آمده را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم کنیم معدل رشته باید حداقل ۱۴ باشد.

دروس رشته ریاضی-فیزیک در مقطع متوسطه دوم:

حال بپردازیم به اینکه دانش آموزان رشته ریاضی-فیزیک در مقطع متوسطه دوم چه دروس اختصاصی و عمومی را باید آموزش ببینند:

دروس تخصصی در جدول زیر با علامت ستاره(*) از دروس عمومی بدون علامت متمایز شده اند.

رشته های دانشگاهی و مشاغل مربوط به رشته ریاضی-فیزیک:

در این قسمت به معرفی رشته های دانشگاهی رشته ریاضی-فیزیک در زیر گروه های مختلف خواهم پرداخت، اما قبلش ممکنه این سوال پیش بیاد که اصلا مفهوم زیر گروه چیه؟

بر مبنای میزان ارتباط هر رشته دانشگاهی با دروس اختصاصی متوسطه دوم و میزان اهمیت دروس تخصصی رشته ریاضی-فیزیک برای هر رشته دانشگاهی، رشته های دانشگاهی در زیر گروه های متفاوتی دسته بندی می شوند و بر اساس این دسته بندی ضریب هر درس تخصصی بنا بر اهمیتی که اشاره کردیم در کنکور متفاوت خواهد بود.

  • زیرگروه1:

مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی هوافضا، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مواد، حسابداری، مدیریت، مهندسی پزشکی، معماری، مهندسی دریا، مهندسی رباتیک، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی مواد، دکترای پیوسته فیزیک، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، دکترای پیوسته ریاضی، مهندسی هوانوردی، مهندسی نساجی، مهندسی نگهداری هواپیما، مهندسی خط و سازه های ریلی، مهندسی ماشین های ریلی، علوم اقتصادی، علوم کامپیوتر، مهندسی شهرسازی، ریاضی، دبیری ریاضی، فیزیک ، دبیری فیزیک، آمار، کارشناسی خبرنگاری، مهندسی کشاورزی، خلبانی، مهندسی اپتیک و لیزر، مهندسی انرژی، مهندسی ماشین های صنایع غذایی، مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی، هتلداری، مهندسی نقشه برداری

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها برای زیرگروه1:

  1. ریاضی (ضریب4)
  2. فیزیک (ضریب3)
  3. شیمی (ضریب2)
  • زیرگروه2:

شیمی محض و شیمی کاربردی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی شیمی، مهندسی نفت، مهندسی معدن، مهندسی ایمنی

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها برای زیرگروه2:

  1. ریاضی (ضریب4)
  2. فیزیک (ضریب3)
  3. شیمی (ضریب3)
  • زیرگروه3:

شامل برخی از رشته های کاردانی (کاردانی یکی از مقاطع تحصیلی است که دانشجو باید 4 ترم تحصیل کند و درصورت تمایل به ادامه تحصیل در آن رشته در کنکور کاردانی به کارشناسی شرکت کند).

كاردانی الكترونیك هواپیمایی، كاردانی شهرسازی، كاردانی عملیات پالایش، كاردانی فنی برق، كاردانی فنی صنایع، كاردانی فنی صنایع شیمیایی، كاردانی فنی عمران، كاردانی فنی عملیات پتروشیمی، كاردانی فنی معدن، كاردانی فنی مكانیك

مواد امتحان اختصاصی و ضرایب آنها برای زیرگروه3:

  1. ریاضی (ضریب3)
  2. فیزیک (ضریب2)
  3. شیمی (ضریب3)

بازار کار مشاغل رشته ریاضی-فیزیک:

پس همانطور که در قسمت قبل مشاهده کردید، دانش آموزان رشته ریاضی با تنوعی از انتخاب ها برای ادامه تحصیل و ورود به بازار کار روبرو هستند. اما باوجود این همه تنوع، رشته هایی هم چون مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، صنایع و معماری جز پرمخاطب ترین و پردرآمدترین رشته های ریاضی-فیزیک می باشند. اما به خاطر داشته باشید که این رشته ها به دلیل پرطرفدارترین رشته ها، رقابت برای قبولی شان بالاست و حتی عده ای معتقدند بازار کارشان اشباع شده است.

البته ناگفته نماند در سالهای اخیر برخی از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در مقطع ارشد در رشته مدیریت کسب و کار و یا MBA ادامه تحصیل می دهند و خیلی زود وارد بازار کار می شوند و درآمد خوبی هم دارند.

 

نتیجه گیری:

پس اگر عاشق محاسبه کردن هستید، ذهن تحلیلی دارید و از حل کردن سوالاتی که در ذهن شما چالش ایجاد می کند، لذت می برید، بدون شک انتخاب رشته ریاضی-فیزیک می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. اما با این حال باتوجه به اینکه انتخاب رشته یکی از مهمترین انتخاب های هر فردی در زندگی می باشد، کمک گرفتن از یک مشاور و متخصص در این امر به دانش آموزان کمک می کند انتخاب مناسبی داشته باشند.

 

امیدوارم خواندن این مقاله در انتخاب درست رشته تحصیلی تان و معرفی رشته ریاضی -فیزیک، مفید باشد.

با آرزوی موفقیت برای همه دانش آموزان پایه نهم

 

 

 

4/5 - (1 امتیاز)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *