مشاوره ازدواج

انتقادپذیری در روابط زوجین

زوجهای انتقاد پذیر

تصور کنید که از دست رفتار های همسر خود کلافه شده اید و می خواهید به او تذکر بدهید که رفتار های خودش را اصلاح کند. این کار را چگونه انجام می دهید؟ عمدتا افراد با عصبانیت و پرخاشگری اعتراض خود را بیان می کنند که باعث می شود طرف مقابل نیز همین رفتار را تکرار کند و به جای اصلاح رفتار خود کار به خشونت بکشد. انتقادپذیری در روابط زوجین، نکته کلیدی رفتار های صحیح بین شما و همسرتان است. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه باید در مقابل شکایت های همسر خود انتقادپذیر باشم؟ برای پاسخ این سوال در ادامه مطلب همراه ما باشید.

انتقادپذیری در روابط زوجین چه تفاوتی با شکایت کردن دارد؟

انتقاد از پارتنر یا همسر با شکایت کردن کاملا متفاوت است. شکایات معمولا در مورد مسائل خاصی است، در حالی که انتقاد با شخصیت طرف مقابل را حفظ می کند و فقط سعی در گوشزد کردن مشکلات دارد. در برخی اوقات نیز انتقاد می تواند به حدی لحن تند داشته باشد، که طرف مقابل به نوعی ترور شخصیتی شود. پس اساسا انتقاد کردن بد نیست، فقط باید روی لحن و انتقاد پذیری کار بوشد تا هیچکدام از طرفین دچار سو برداشت نشوند.

چه زمانی انتقاد در رابطه مخرب می شود؟

اگر شریک زندگی شما دائما در حال کنترل شما است یا سعی می کند به تخریب شما بپردازد، به نوعی انتقاد مخرب و سو استفاده تلقی می شود و باید سعی کنید که این مشکل را حل کنید. بسیاری از افراد با انتقاد های مداوم حس بدی به طرف مقابل خود می دهند و فرد ممکن است فکر کند که پر از ایراد  است و طرف مقابلش هیچ ایرادی ندارد. این مشکل می تواند باعث شود که اعتماد و عزت نفس فرد پایین بیاید.

“همه ما انسان هستیم، اشتباه می کنیم و گاهی اوقات، عادت های بدی داریم”

راه هایی که زوجین می توانند از آن برای نقد کردن یکدیگر استفاده کنند

انتقاد در روابط می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. به عوان مثال انتقاد می تواند با بی احترامی همراه باشد و مشکلات فرد مقابل با بی احترامی به او یادآوری شود. انتقاد اگر بیش از حد باشد می تواند زمینه های طلاق را فراهم کند. اثرات طلاق روی کودکان بسیار زیاد است و آن ها را می تواند به به راه های بدی بکشاند. پس حتی الامکان سعی کنید طوری انتقاد کنید که به معنای توهین تلقی نشود و سازنده باشد.

پس می توان نتیجه گرفت که نقد کردن می تواند یکی از راه های سازنده برای بهبود رابطه باشد و عمدتا معنای منفی نخواهد داشت. اگر قصد دارید که از همسر خود بابت یکی از رفتار های او نقد کنید، در ابتدا باید دقت کنید که لحن شما مناسب باشد. یعنی با احترام و بدون تهدید هر نظری که راجع به همسر خود دارید را به صورت مستقیم بیان کنید. بهتر است که اول روی رفتار های خودتان تمرکز کنید و هر زمان که خواستید به طرف مقابل بابت رفتار او تذکر دهید، به آرامی بگویید که رفتار های او مناسب نیست و نیازی نیست که با ناسزا و رفتار بد این نکته را به او یادآور شوید.

چگونه باید انتقادپذیری در روابط زوجین را با رفتار های صحیح اصلاح کرد؟

مواقعی در زندگی پیش می آید که شما مجبور هستید رفتار های ناصحیح همسر خود را به او گوشزد کنید. در این مواقع باید سعی کنید که افکار و نظرات خود را در عنوان یک بازخورد به او بگویید نه انتقاد مخرب!

به جای این که روی طرف مقابل تمرکز کنید، توجه خود را روی موقعیت قرار دهید این جمله به چه معناست؟ یعنی به جای این که شریک زندگی خود را سرزنش یا تحقیر کنید، می توانید عواقب و اتفاقاتی که ممکن است در اثر رفتار او رخ دهد را گوشزد کنید.بدین شکل همسر شما نیز واکنش های بهتری نشان خواهد داد. نکات مثبت و منفی را کنار یکدیگر یادآور شوید و هر آن چیزی که دوست دارید را به آنان یادآوری کنید.

از طرفی، به جای انتقاد و سرزنش کردن می توانید پیشنهاد دهید. یعنی به شریک زندگی خود بگویید که رفتار های جایگزین بهتر از رفتار فعلی او هستند. همچنین باید به او فرصت دهید. هیچ شخصی در طی مدت کوتاهی نمی تواند به یکباره تغییر کند. او نیاز به فرصت و زمان برای تغییر دارد.

نشانه هایی که مشخص می کند شما بیش از حد انتقاد می کنید

اکثر افرادی که در رابطه زناشویی خود بیش از حد انتقاد می کنند، از آن آگاه نیستند. چند فاکتور وجود دارد که نشان می دهد شما بیش از حد انتقاد می کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

والدین انتقادگر

کودکانی که با والدین منتقد رشد می کنند، معمولا در آینده نیز مانند آن ها خواهند شد. همچنین والدینی که بیش از حد از فرزند خود انتظار دارند، فردی کمال گرا را تربیت خواهند کرد که در شریک زندگی خود مدام به دنبال شکایت کردن و ایراد گرفتن خواهند بود.

منفی گرایی

افرادی که معمولا نقاط منفی را بیشتر از نقاط منفی می بینند، بیشتر انتقاد می کنند. انتقادپذیری در روابط زوجین در کسانی که همیشه منفی نگر هستند، بسیار کم است و این افراد نمی توانند مشکلات را در خودشان قبول داشته باشند. حتی اگر همسر شما 90 درصد از یک کار را درست انجام دهد، شما بیشتر روی ده درصدی تمرکز می کنید که ناقص انجام شده است.

خودانتقادی

اگر از افرادی هستید که بیش از حد از خودتان انتقاد می کنید، احتمالا این رفتار را در دقابل دیگران نیز خواهید داشت.

کنترلگر بودن

رابطه زناشویی بسیار پیچیده است و افراد در آن نمی توانند طبق خواست های خود پیش بروند. در این حین برخی از افراد دوست دارند که شریک زندگیشان مطابق خواسته آن ها عمل کند، بنابراین با رفتار های کنترل گرانه سعی می کنند که از او بیش از حد انتقاد کنند.

آیا نقد کردن سمی در رابطه زناشویی را می توان متوقف کرد و انتقادپذیری در روابط زوجین را افزایش داد؟

انتقادی که بی جا باشد و سازنده نباشد، می تواند در رابطه به یک رفتار سمی تبدیل شود. این کار به تدریج می تواند یک ازدواج را به مرحله نابودی برساند. اما آیا می توان این رفتار را متوقف کرد؟

برای این کار می توانید فضایی را برای صحبت ایجاد کنید که امن و آرام باشد. به یکدیگر قول دهید که این گفت و گو فقط برای افزایش صمیمیت و بهبود رابطه است و نباید از آن سواستفاده کنید.

آسیب هایی که انتقاد مکرر می تواند به روابط زناشویی وارد کند

اگر شما یا شریک زندگیتان به طور مکرر در حال انتقاد کردن است، در درازمدت می تواند اثرات مخرب زیادی روی رابطه شما بگذارد. این اثرات به شرح زیر هستند:

اعتماد را از بین می برد

اگر شما نسبت به رفتار های بیرون از خانه همسر خود بسیار حساس باشید و نسبت به آن انتقاد کنید، کم کم اعتماد شما نسبت به یکدیگر از بین خواهد رفت. همچنین باید اشاره کرد که انتقاد مکرر مانند خیانت در رابطه است و شما پارتنر خود را مدام مورد آزار  و اذیت قرار خواهید داد.

عزت نفس شریک زندگی شما از بین خواهد رفت

فردی که انتقاد می کند، می داند که قدرت نفوذ کلمات در چه حد است و چه آسیبی می تواند به فرد مقابلش وارد کند. اگر انتقاد شما همراه با تحقیر باشد، ممکن است اعتماد و عزت نفس شریک زندگی شما را متزلزل کند. این کار می تواند باعث شود که ارزش های خود را زیر پا بگذارید و فرد مقابل علاقه اش را نسبت به شما از دست بدهد.

آن صمیمیت سابق دیگر بین شما نخواهد بود

با گذشت زمان، هر چه از یکدیگر بیشتر انتقاد کنید، فاصله عاطفی بین شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. احساسات مثبتی که یک زمان با یکدیگر به اشتراک می گذاشتید، کاهش می یابد و با نفرت و کینه جایگزین خواهد شد.

بیشتر افراد انتقاد را به عنوان رفتار مثبتی در نظر نمی گیرند، انتقادپذیری در روابط زوجین را قبول ندارند و از آن احساس منفی دریافت می کنند.

اگر نیاز به مشاوره ازدواج دارید، این مقاله می تواند به شما کمک کند: “مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج

آیا راهی وجود دارد که بتوان انتقاد را به روشی تاثیرگذار تبدیل کرد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله. در حقیت شما در ابتدا باید نیاز های عاطفی اساسی یکدیگر را در نظر بگیرید. مسائلی که ممکن است برای شما عمیق و مهم به نظر برسند، امکان دارد برای همسر شما مهم نباشند و به مسئله حساسی تبدیل نشوند.

اگر می خواهید که از همسر خود انتقاد سازنده ای کنید، باید در کنار آن به تعریف از او نیز پبردازید  و فقط مشکلات او را گوشزد نکنید. با تایید رفتار های مثبت او احساس امنیت خواهد کرد و دیگر بی اعتمادی و دلخوری بین شما پیش نخواهد آمد.

چگونه می توانیم در مقابل انتقاد مکرر همسر خود پاسخگو باشیم؟

اگر همسر شما در زندکی زناشویی بیش از حد انتقاد می کند، در صورت تکرار بیش از حد به او تذکر دهید و به رفتار غیر معقول او اشاره کنید. اول از همه متوجه تمامی رفتار های اشتباه خود باشید و اگر این انتقاد ها را تکرار کرد، به او تذکر دهید که ” من متوجه اشتباهات و رفتار های خودم هستم و سعی می کنم که آن ها را بهبود ببخشم” با این کار، همسر شما دیگر بیش از حد انتقاد نخواهد کرد و منتظر تغییر رفتار های شما خواهد ماند.

استفاده از خدمات فراز مشاور، به عنوان یک مرکز مشاوره برتر

انتقادپذیری در روابط زوجین می تواند بسیار دشوار باشد و شما کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که در برابر انتقاد رفتار مثبتی از خود نشان دهد. اگر تلاش می کنید که ایراد های رفتاری همسر خود را به او بفهمانید و الگوی های آن را تغییر دهید، مشاوره زوجین، انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. مرکز مشاوره فراز، به شما در مورد این که چگونه انتقادپذیری در روابط زوجین را افزایش دهید، کمک می کند. ما، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص  بهبود رفتار های زوجین و انتقاد آن ها از یکدیگر هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *