مشاوره خانواده

چطور خانواده شادی داشته باشیم؟

چطور خانواده شادی داشته باشیم؟

خانواده اولین اجتماعی است که هر فرد در آن حضور پیدا می کند و تحت تاثیر شرایط حاکم بر آن رشد می کند. در واقع همه انسان ها زمان زیادی از عمر خود را در خانواده سپری می کنند و این اجتماع کوچک تاثیر بسیاری از احساس خوشبختی و رضایت افراد از زندگی دارد. بنابراین تمامی افراد به داشتن یک خانواده شاد و سالم نیاز دارند تا بتوانند از زندگی لذت ببرند. ما در این مقاله سعی داریم تا راه های چطور خانواده شادی داشته باشیم را به شما توضیح دهیم.

برای اینکه بتوانید در خانواده خود احساس آرامش کنید، باید راه های داشتن خانواده سالم را بدانید. در ادامه به بررسی مواردی که در داشتن خانواده سالم نقش دارند اشاره میکنیم اما نمیتوان از نقش مشاوره خانواده در این امر غافل شد.

چطور خانواده شادی داشته باشیم؟

ایجاد یک خانواده شاد ممکن است آرزوی بسیاری از افراد باشد، اگرچه تعریف خانواده شاد برای همه لزوماً یکسان نیست. اساساً، تصویر یک خانواده شاد در واقع چیزی بیش از تصویری است که اغلب در یک فیلم یا سریال تلویزیونی می بینیم. برای کسانی از شما که شروع به تشکیل خانواده کرده اید یا می خواهید در آینده خانواده ای شاد بسازید، برخی از رازهای شاد خانوادگی زیر را در نظر بگیرید.

ارتباط

ارتباط یک عامل مهم برای هر رابطه از جمله روابط خانوادگی است. هر روز زمانی را به تبادل داستان با اعضای خانواده خود اختصاص دهید، حداقل 30 دقیقه در روز. زمان شام مناسب ترین لحظه برای انجام این کار است، سعی کنید با هم در یک مکان غذا بخورید تا هر یک از اعضای خانواده فعالیت های خود را در تمام طول روز بازگو کنند. ارتباطات همچنین یک عنصر کلیدی در ایجاد روابط قوی بین والدین و فرزندان است که بر مراقبت و آموزش کودک تأثیر می گذارد.

کودکانی که با والدین خود ارتباط برقرار می کنند، برای بحث در مورد مشکلات خود بازتر هستند و نظرات خود را با اطمینان بیشتری بیان می کنند. فراموش نکنید، در این لحظات، همه ابزارها مانند تلفن همراه، تبلت و تلویزیون باید خاموش باشند تا از هرگونه تداخل در تعامل با خانواده جلوگیری شود. در زمان‌های سخت، ارتباط به شما و خانواده‌تان کمک می‌کند تا با هم با آن مقابله کنید.

روال مشترک برای اینکه بدانیم چطور خانواده شادی داشته باشیم.

انجام فعالیت های سرگرم کننده با هم به طور منظم باعث تقویت پیوند بین اعضای خانواده می شود. می توانید فعالیت های مختلفی را با هم انجام دهید، مانند دوچرخه سواری با هم هر یکشنبه صبح، شام در رستوران های مورد علاقه در ماه یک بار، یا تعطیلات با هم. تعطیلات با خانواده علاوه بر گذراندن زمان کامل با کودکان، می تواند کیفیت ارتباط و روابط عاطفی بین والدین و فرزندان را نیز بهبود بخشد.

زندگی خانوادگی و کار را متعادل کنید.

انجام این کار آسان نیست، اما برای یک خانواده شاد مهم است. زمانی که با خانواده وقت می گذرانید، برای لحظه ای کار خود را فراموش کنید. وقتی برای خانواده وقت می گذارید، نیازی نیست تلفن را بردارید یا به ایمیل ها پاسخ دهید. این باعث می شود فرزند و شریک زندگی تان احساس کنند در اولویت هستند، بنابراین احساس راحتی و اعتماد به نفس خواهند داشت. اگر همیشه در مقابل آنها با کار خود درگیر باشید، ممکن است خانواده تان احساس کنند که آنها به اندازه کار شما ارزشمند نیستند. سعی کنید بدانید چطور باید خانواده شادی داشته باشیم.

با هم تصمیم بگیرید.

تصمیم گیری در خانواده باید نوعی تصمیم گیری باشد و مورد توافق همه اعضای خانواده باشد. در واقع، شما باید بیشتر از مشارکت دادن کودک در بحث های خانوادگی استفاده کنید، به خصوص برای تصمیم گیری در مورد چیزی که مربوط به کودک است. کودکانی که در محیطی باز بزرگ می شوند و به بیان عادت دارند، به کودکی با اعتماد به نفس تر تبدیل می شوند. علاوه بر این، کودکانی که به تعیین قوانین خانواده کمک می کنند، معمولاً تمایل دارند از قوانین بهتر پیروی کنند، بنابراین نگرش های انضباطی خود را اعمال می کنند.

شما می توانید با یک تصمیم ساده شروع کنید، مانند تعیین مقصد تعطیلات خانوادگی، رستورانی برای بازدید، برنامه اتاق تمیز و غیره. گرفتن تصمیمات با هم به ایجاد حس تعلق کمک می کند که باعث می شود هر یک از اعضای خانواده احساس کند برای خانواده مهم است.

حفظ رابطه خوب با شریک زندگی

بچه ها خیلی چیزها را از والدین خود یاد می گیرند. هرچه ببینند با حافظه و بخشی از یادگیری آنها ثبت می شود. بنابراین اگر می‌خواهید نگرش محبت آمیز را به فرزندتان بیاموزید، هیچ راهی بهتر از نشان دادن آن در تعاملات خود با همسرتان نیست. یادگیری در خانه بسیار حیاتی است زیرا پایه و اساس کودکان در هنگام معاشرت در محیط خواهد بود. باید سعی کنیم بدانیم چطور خانواده شادی داشته باشیم.

یکی از راه های جلوگیری از مثال زدن بد این است که سعی کنید جلوی فرزندتان دعوا نکنید. وقتی شما و شریک زندگی تان اختلاف نظر دارید، با آرامش آن را حل کنید. با آن صحبت کنید و سعی کنید از فریاد زدن بر سر یکدیگر بخصوص در حضور کودکان خودداری کنید. اگر فرزندتان ناخواسته مشاجره شما و شریک زندگی تان را می بیند، به فرزندتان توضیح دهید که اختلافات طبیعی است و مشاجره شما و شریک زندگی تان طولانی مدت نخواهد بود.

صرف غذا با هم مهم است

بچه‌هایی که با خانواده‌شان غذا می‌خورند تقریباً در هر معیار قابل تصوری عملکرد بهتری دارند.

از طریق اسرار خانواده‌های شاد: صبح‌های خود را بهبود بخشید، شام خانوادگی را تجدید نظر کنید، هوشمندانه‌تر بجنگید، بیرون بروید و بازی کنید، و خیلی چیزهای دیگر:

موجی از تحقیقات اخیر نشان می دهد که کودکانی که با خانواده خود غذا می خورند کمتر مشروب می خورند، سیگار می کشند، مواد مخدر مصرف می کنند، باردار می شوند، خودکشی می کنند و دچار اختلالات خوردن می شوند. تحقیقات بیشتر نشان داد که کودکانی که از وعده‌های غذایی خانوادگی لذت می‌برند واژگان بزرگ‌تر، رفتارهای بهتر، رژیم‌های غذایی سالم‌تر و عزت نفس بالاتری دارند. جامع ترین نظرسنجی انجام شده در مورد این موضوع، گزارشی از دانشگاه میشیگان است که به بررسی نحوه گذراندن وقت کودکان آمریکایی بین سال های 1981 تا 1997 می پردازد. مشکلات رفتاری زمان صرف غذا بیشتر از زمان صرف شده در مدرسه، مطالعه، شرکت در مراسم مذهبی یا ورزش بود. هر فردی باید بداند چطور خانواده شادی داشته باشیم.

تاریخچه خانواده را به اشتراک بگذارید.

کودکانی که داستان های کسانی را که قبل از آنها آمده اند می دانند، عزت نفس بالاتری دارند و بر زندگی خود کنترل دارند.

از طریق اسرار خانواده‌های شاد: صبح‌های خود را بهبود بخشید، شام خانوادگی را تجدید نظر کنید، هوشمندانه‌تر بجنگید، بیرون بروید و بازی کنید، و خیلی چیزهای دیگر:

مارشال و رابین این سوالات را از چهار دوجین خانواده در تابستان 2001 پرسیدند و همچنین چندین گفتگوی میز شام آنها را ضبط کردند. آنها سپس نتایج کودکان را با مجموعه‌ای از تست‌های روان‌شناختی مقایسه کردند و به نتایج قاطعانه‌ای رسیدند. هر چه کودکان بیشتر در مورد تاریخچه خانواده خود می دانستند، حس کنترل آنها بر زندگیشان قوی تر می شد، عزت نفس آنها بالاتر می رفت و معتقد بودند که خانواده هایشان موفق تر عمل می کنند.

استرس را کاهش دهید.

می دانم آسان نیست، اما این چیزی است که بچه ها بیش از هر چیز دیگری از والدین خود می خواهند. برای اینکه چطور خانواده شادی داشته باشیم کمک می کند.

در یک نظرسنجی از هزار خانواده، الن گالینسکی، رئیس مؤسسه خانواده و کار و نویسنده کتاب ذهن در ایجاد، از کودکان پرسید: “اگر یک آرزو در مورد والدینتان برآورده شود، آن آرزو چیست؟” بیشتر والدین پیش‌بینی می‌کردند که فرزندانشان زمان بیشتری را با آنها بگذرانند. آنها اشتباه می کردند. آرزوی شماره یک بچه ها این بود که والدینشان کمتر خسته و استرس کمتری داشته باشند.

مطالعات نشان داده است که استرس والدین مغز کودکان را ضعیف می کند، سیستم ایمنی آنها را تحلیل می برد و خطر چاقی، بیماری های روانی، دیابت، آلرژی، حتی پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

بخشی از یک جامعه بزرگتر باشید.

هزاران تحقیق نشان می دهد که خانواده های مذهبی شادتر هستند. چرا اینطور است؟

مطالعه بیشتر نشان داده است که این دوستانی هستند که یک جامعه مذهبی فراهم می کند. جامعه ای متشکل از ده دوست حامی خانواده ها را شادتر می کند.

جامع‌ترین مطالعه‌ای که تا به حال در مورد این موضوع انجام شده است، در سال 2010، سرنخ‌هایی در مورد دلیل این موضوع به دست می‌دهد. پس از بررسی مطالعات بیش از سه هزار بزرگسال، چایون لین و رابرت پاتنام دریافتند که چه دینی انجام می‌دهید یا هر چقدر به خدا نزدیک باشید، تفاوتی در رضایت کلی شما از زندگی ایجاد نمی‌کند. آنچه مهم است تعداد دوستانی است که در جامعه مذهبی خود دارید. ده عدد جادویی است. اگر این تعداد را داشته باشید، شادتر خواهید بود. به عبارت دیگر، افراد مذهبی شادتر هستند، زیرا احساس می کنند با جامعه ای از افراد همفکر مرتبط هستند.

توانمندسازی کودکان

مرگ بر دیکتاتوری والدین! بچه ها وقتی خودشان برنامه ریزی می کنند یا حداقل حرفی برای گفتن دارند، بهتر عمل می کنند.

شما حتی باید به آنها اجازه دهید تا مجازات های خود را انتخاب کنند. انگیزه بیشتری برای اطاعت از قوانین ایجاد می کند.

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و جاهای دیگر دریافتند کودکانی که برای زمان خود برنامه ریزی می کنند، اهداف هفتگی تعیین می کنند و کار خود را ارزیابی می کنند، قشر جلوی مغز و سایر قسمت های مغز خود را می سازند که به آنها کمک می کند کنترل شناختی بیشتری بر زندگی خود اعمال کنند. این به اصطلاح مهارت های اجرایی به کودکان کمک می کند تا نظم و انضباط خود را داشته باشند، از حواس پرتی اجتناب کنند و مزایا و معایب انتخاب های خود را بسنجید.

با انتخاب تنبیه‌های خود، بچه‌ها برای اجتناب از تنبیه‌های درونی انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند. با انتخاب جوایز خود، کودکان انگیزه درونی بیشتری برای دستیابی به آنها پیدا می کنند. بگذارید فرزندانتان نقش بیشتری در تربیت خود داشته باشند.

مادربزرگ ها قدرت های فوق العاده ای دارند.

تعداد زیادی از مطالعات مزایای باورنکردنی را که مادربزرگ به ارمغان می آورد، مانند آموزش همکاری و دلسوز بودن به کودکان نشان می دهد.

کودکانی که با پدربزرگ و مادربزرگ خود وقت می گذرانند، اجتماعی تر هستند، در مدرسه عملکرد بهتری دارند و به دیگران توجه بیشتری نشان می دهند.

مطالعات بی‌شماری فواید فوق‌العاده‌ای را که مادربزرگ‌ها برای خانواده‌های امروزی دارند، نشان داده‌اند. یک متاآنالیز از شصت و شش مطالعه که در سال 1992 انجام شد، نشان داد که مادرانی که بیشتر از مادربزرگ‌ها حمایت می‌کنند، استرس کمتری دارند و کودکان سازگارتر.

پس این مادربزرگ ها واقعاً چه می کنند؟ آنها مهارت های اجتماعی اصلی را به کودکان می آموزند که چگونه همکاری کنند، چگونه دلسوز باشند، چگونه با ملاحظه رفتار کنند. محققان دانشگاه بریگام یانگ در یوتا با 408 نوجوان در مورد رابطه آنها با پدربزرگ و مادربزرگشان مصاحبه کردند. این مطالعه نشان داد که وقتی پدربزرگ و مادربزرگ درگیر هستند، بچه‌ها اجتماعی‌تر هستند، بیشتر درگیر مدرسه می‌شوند و بیشتر به دیگران توجه می‌کنند.

سوالات متداول

آیا در یک خانواده شاد و سالم، جای جر و بحث نیست؟

خیر، در یک خانواده شاد، جر و بحث نباید بیشتر از 3 دقیقه طول بکشد. افراد خانواده باید در کنار هم مشکلات راه حل کنند و از نظریات و تجربه های هم استفاده کنند. بنابراین در این خانواده جای جر و بحث نیست و هر بحثی زود تمام می شود.

کنار هم بودن چه تاثیری در شادی و سلامت خانواده دارد؟

دور هم بودن اعضا یک خانواده در شادی آن خانواده نقش بسیار مهمی دارد. این افراد می توانند بیشترین بهره را از نظرات و تجربیات یکدیگر ببرند. از مشکلات همدیگر با خبر شوند و به یکدیگر کمک کنند. بنابراین باید بدانیم چطور خانواده شادی داشته باشیم.

روند مشاوره

شما عزیزان می توانید در هر ساعت از شبانه روز با بهترین و با تجربه ترین مشاورین روانشناس برای اینکه چطور خانواده شادی داشته باشیم مرکز مشاوره فراز، ارتباط مستقیم تلفنی برقرار کنید. در صورت درخواست مشاوره تلفنی می توانید با شماره های  ۰۲۱۲۲۶۴۰۳۳۲ ، ۰۲۱۲۲۶۱۲۳۰۴ ، ۰۲۱۸۸۶۷۲۵۵۳ تماس برقرار نمایید. 

مقالات مشابه

مشاوره روانشناسی با بهترین مشاوران

مشاوره خانواده

 

 

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *