طلاق, مشاوره کودک

تاثیر طلاق روی کودکان + تمامی جنبه های مثبت و منفی

ازدواج یکی از مراحل زندگی است و همانطور که می تواندیک زندگی موفق را رقم می زند می تواند به شکست هم منجر شود. طلاق یکی از چالش برانگیزترین مراحل زندگی هر فرد به حساب می آید زیرا قصد دارد که به ازدواج خود پایان دهد. زوجین بهتر است که قبل از فرزندآوری تمامی اختلافات خود را حل کنند و سپس به ایجاد این مسئولیت بزرگ بپردازند. اگر والدین نتوانند حمایت کافی از کودکان داشته باشند، آنان به شدن آسیب می بینند.گاهی اوقات ممکن است والدین تاثیر طلاق روی کودکان را متوجه نشوند و ضربه سختی به کودک وارد کنند.

طلاق علاوه بر تاثیر روی روابط زوجین، می تواند روی کودکان نیز اثراتی بر جای بگذارد. کودکان بسیار حساس هستند و وقتی با جدایی والدین خود روبرو می شوند، بسیار تحریک پذیر خواهند شد. این تاثیرات بستگی به شرایطی که آنان دارند  می توانند مثبت یا منفی  باشند. لازم است که زوجین در مورد تمامی اثرات طلاق روی فرزندان مطالعه داشته باشند و اثرات طولانی مدت آن را بدانند. در ادامه با چالش هایی که در هنگام طلاق مواجه می شوید، آشنا خواهید شد.

آیا طلاق روی کودکان به صورت کوتاه مدت تاثیر می گذارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بله ممکن است اکثر والدین تصور می کنند که کودکان فقط در بزرگسالی آسیب می بینند و هنگامی در سنین پایین هستند متوجه نیستند که چه اتفاقاتی در دور وبر آن ها در  حال رخ دادن است. این تصور غلط است. کودکان از چیزی که فکر می کنید بیشتر متوجه اتفاقات اطراف خود هستند، پس طلاق در کوتاه مدت اثراتی روی آن ها خواهد گذاشت.

استرس و اضطراب

هنگام که والدین در بحبوحه طلاق مشاجرات زیادی را تجربه می کنند، کودکان شاید این دعوا ها و مشاجرات هستند. عواثب این مشاهدات می تواند باعث مضطرب شدن، تنش و واکنش های عصبی شود. هر چه سن کودکان کمتر باشد این واکنش ها شدیدتر می شوند؛ زیرا این کودکان به شدت به والدین وابسته هستند. کودکانی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، معمولا دست از فعالیت در موضوع های مورد علاقه خود می کشند و با افت تحصیلی شدید مواجه می شوند.

سرخوردگی و غم و اندوه

شاید به نظر برسد که کودکان امکان ندارد به افسردگی مبتلا شوند، اما این تصور اشتباه است و کودکان نیز می توانند به افسردگی مبتلا شوند. قبل از طلاق، همه کودکان سعی دارند که توجه والدین را جلب کنند و از حمایت آنان برخوردار باشند. بعد از طلاق این حمایت از بین می رود و کودک احساس ناامیدی و سرخوردگی خواهد کرد. این موضوع و تاثیر طلاق روی کودکان در کودکانی که تک فرزند هستند بیشتر به چشم می خورد، چرا که آنان بیشتر به والدین خود متکی بوده اند.

تحریک پذیری بیش از حد

وقتی که کودکان از نزدیک ترین فراد زندگی خود ضربه می خورند، بسیار آسیب پذیر می شوند و در مواجهه با افراد جدید، تحریک پذیری بیشتری را تجربه می کنند. آن ها بیش از کودکان دیگر دچار نوسانات خلقی می شوند و برخی از آن ها به شدت گوشه گیر خواهند شد. کودکانی که در طول روز ارتباط کمتری با جامعه دارند، در بزرگسالی نیز همین رفتار را ادامه خواهند داد. عمدتا همه مشکلات را در درون خود نگه می دارند و در آینده مشکلات جدی برایشان پیش خواهد آمد.

اثرات کوتاه مدت طلاق، بیشتر روی رشد فیزیولوژیکی و روانی کودک تاثی می گذارند و زمینه ای را برای اثرات طولانی مدت ایجاد می کنند.

مقاله مرتبطی که می تواند به شما در دریافت مشاوره کمک کند: بهترین مشاوره طلاق در کرج

اثرات طولانی مدت طلاق روی کودکان

کودکانی که شاهر طلاق پدر  و مادر خود هستند، در بزرگسالی با چالش های متفاوتی روبرو می شوند. ذهن کودکان بسیار انعطاف پذیر است و به سرعت می تواند تحت تاثیر اتفاقات اطراف قرار بگیرد. کودک مشکلات طولانی مدت را عمدتا سخت حل می کند و کودک به کنار آمدن با آن ها عادت می کند. این مشکلات به شرح زیر هستند:

اولین اثر طولانی مدت: مشکل در روابط

وقتی که کودکان به هم خوردن رابطه والدین را تماشا می کنند، در ناخودآگاه آنان اثر می گذارد و در بزرگسالی نمی توانند رابطه عمیق و سالمی را با شریک زندگی خود تجربه کنند. این به معنی شکست قطعی در روابط نیست. بسیاری از کودکان نیز هستند که بر نقاط ضعف خود غلبه می کنند و یک رابطه سالم را در آینده می سازند. مشکلات اعتماد در این کودکان واضح است و آن ها به سختی می توانند به یک شخص اعتماد کنند.

کشیده شدن به سمت اعتیاد، از دیگر تاثیر طلاق روی کودکان

کودکانی که والدین آن ها طلاق گرفته اند، به مرور دچار افسردگی و اختلال اضطراب می شوند، به همین دلیل برای فرار از این احساسات به سمت مواد مخدر یا مشروبات الکلی کشیده می شوند. سو مصرف طولانی مواد مخدر اثرات مخربی بر سلامت کودک دارد.

مشکلات رفتاری و اجتماعی

طلاق والدین می تواند روی کودکان تاثیر بگذارد و رفتار های ضد اجتماعی و خشونت آمیز آن ها را بیشتر کند. او ممکن است در برابر کوچکترین شوخی ها از طرف همسن و سالانش به شدن عصبانی شود و رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان دهد. مطالعات نشان می دهد که اکثر کودکانی که والدینشان طلاق گرفته اند، در طول دوران رشد، رفتار های پرخاشگرانه با درجاتی متفاوت را نشان خواهند داد. همچنین نافرمانی در بین این کودکان به وفور دیده می شود.

درست است که طلاق اثرات بسیار بدی روی زندگی کودکان می گذارد، اما این را هم فراموش نکنید که طلاق گرفتن والدین بسیار بهتر از آن است که کودک به طور مداوم در بین دعواهای والدین قرار بگیرد.

سن کودکان چه تاثیراتی روی واکنش آن ها نسبت به طلاق والدین می گذارد؟

والدین وقتی که از هم جدا می شوند، کودک ممکن است تا مدتی احساس سردرگمی داشته باشد . آسیب زیادی به او وارد کند. کودکان در سنین مختلف ممکن است درک متفاوتی از طلاق داشته باشند.

  • کودکان خردسال بین سه تا هشت سال، معمولا به طور کامل این فرایند را درک نمی کنند و فقط از این که چرا باید بین دو خانه مدام در حال رفت وآمد باشند تعجب خواهند کرد و سردرگم می شوند. آن ها همچنین نگران هستند که والدین اگر از دوست داشتن یکدیگر دست بکشند، دیگر خودشان را دوست نخواهند داشت. این ترس از طرد شدن همیشه با آن ها خواهد بود و تنهایی برای آن ها به وحشتناک ترین تجربه تبدیل خواهد گردید. این تاثیر طلاق روی کودکان می تواند بسیار آزاردهنده باشد.  مغز انسان تا سنین جوانی به طور کامل رشد نمی کند و خیلی از اتفاقات را به درستی درک نمی کند.
  • وقتی که کودکان کمی بزرگتر می شوند و به سنین دوازده سالگی می رسند، اغلب خودشان را مقصر جدایی والدین می دانند و همیشه در حال سرزنش خود هستند. مانند کودکان خردسال، این کودکان هم به طور دقیق نمی دانند که چرا والدینشان تصمیم به طلاق می گیرند و همیشه تصور می کنند که کار اشتباهی انجام می دهند و والدین به این دلیل تصمیم به جدایی می گیرند.
  • هر چه کودکان بزرگتر می شوند و به سنین نوجوانی می رسند، درک این مسائل برایشان راحت تر می شود و بهتر می توانند احساسات خود را بیان کنند.

“کودکانی که طلاق والدین خود را تجربه کرده‌اند، اغلب سازگارتر و انعطاف‌پذیرتر هستند”

صحبت با فرزندتان درباره جدایی و طلاق

به هیچ وجه نباید اجازه دهید که کودک به طور ناگهانی با فرایند طلاق مواجه شود و باید کم کم او را برای این امر آماده کنید. به طور معمول باید یک ماه قبل از اینکه نسبت به طلاق اقدام کنید با آرامش این موضوع را برای فرزندتان بازگو کنید تا بتواند در ذهن خود آمادگی پیدا کند. احتمالا فرزندتان سوالات زیادی را در این مینه خواهد داشت که باید با آرامش در حدی که وارد جزییات نشوید، آن ها را پاسخ دهید.

نباید او را تا تصمیم دادگاه به زندگی با خودتان امیدوار کنید . باید بگویید که بعدا درباره این موضوع تصمیم خواهید گرفت. به او اطمینان دهید که او هیچ اشتباهی نکرده است و جدایی شما هیچ ارتباطی به او ندارد و فقط یک تصمیم با توافق هر دوی شما است.

راه هایی که برای حمایت کودکان در این دوران وجود دارد

برای کودکان نیز همان قدر که برا والدین سخت است، فرایند طلاق می تواند استرس زا باشد. شما در حین این که باید سلامت روان خود را در یک حالت پایدار نگه دارید، باید برای سلامت روحی فرزند خود نیز اهمیت زیادی قائل باشید و طوری با او رفتار کنید که هیچ چیزی برای او عوض نشده است و اوضاع مانند قبل است. در ابتدا این تجربه برای کودکان بسیار دشوار است. در طولانی مدت می توانید راجع به این فقدان صحبت کنید و فرزندتان کم کم با این شرایط کنار می آید. شما می توانید کارهایی را انجام دهید تا سعی کنید این روند را تا حد امکان برای آنها آسان کنید و به آن ها احساس راحتی  بدهید.

زمان بیشتری را با آن ها بگذرانید. اکثر  والدینی که درگیر طلاق هستند، فرزند خود را فراموش می کنند و به سوگواری های خود می پردازند. در این موقعیت، کودک سرخورده خواهد شد و خودش را بیش از هر زمان دیگری بی ارزش حس خواهد کرد. گذراندن زمان با آن ها می تواند حس ارزشمندی آنان را برگرداند و به کاهش تاثیر طلاق روی کودکان کمک کند.

سعی کنید تا حد امکان با فرزندان خود صادق باشید تا آن ها بتوانند درک کنند که چه اتفاقی رخ می دهد.  از گفتن داستان های متفرقه برای توضیح هر چیزی خودداری کنید. اگر سن آن ها به قدری است که متوجه اتفاقات اطراف باشند، به طور واضح به او بگویید که (( ما احساس می کنیم که دیگر با هم خوشحال نیستیم پس فکر می کنیم که جداگانه زندگی کردن برای هر دوی ما بهتر باشه)) . هنگامی که کودک از این دوران عبور کند، از این صداقت شما قدردانی خواهد کرد.

دریافت مشاوره برای تاثیر طلاق روی کودکان از فراز مشاور

طلاق مرحله بسیار حساسی است که کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. این تاثیرات تا سه سال بعد از طلاق می توانند خود را نشان دهند و مدیریت آن ها برای کودک کار سختی خواهد بود. والدین باید درک کافی از شرایط حال حاضر فرزند خود را داشته باشند و تمامی تلاش خود را برای او انجام دهند تا در آینده در زندگی خود با مشکل مواجه نشوند. همه کودکان شبیه هم نیستند و شما باید با توجه به روحیات فرزند خود با او صحبت کنید. بهترین کار برای آمادگی فرزند خود نسبت به طلاق، مشاوره گرفتن از یک روانشناس خبره است که می تواند کمک زیادی به شما بکند.

مرکز مشاوره فراز، به شما در مورد این که چگونه موضوع طلاق را به فرزند خود اطلاع دهید، کمک می کند. ما، آماده ارائه خدمات به شما در خصوص  تاثیر طلاق روی کودکان و نحوه کنار آمدن با آن ها هستیم. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *