مشاوره فردی و روان درمانی

برخورد با فرد عصبی

برخورد با فرد عصبی

 در این مقاله راجع به چگونگی برخورد با فرد عصبی صحبت میکنیم. اگرچه عصبی بودن یک فرد می تواند ویژگی ناخوشایندی در وجودش محسوب شود اما این موضوع به خودی خود یک اختلال روانی نبوده و مشکل عنوان نمی شود.

 سعی در انجام دادن کارهای آنها نکنید

این تفکر بسیار شیرین است که بخواهید به یک فرد عصبی که در خانواده شما و یا بین دوستانتان است، از این طریق که برخی از وظایفش را انجام داده و باری از روی دوشش بردارید، کمک کنید.

 اما این راهکار درستی نبوده و شما به جای حل مسئله تنها صورت مسئله را پاک می کنید.

 اینکه بخواهید فرد عصبی را از موقعیت های عادی که وی در آنها دچار اضطراب و استرس می شود، دور کنید تنها دنیای آنها را کوچک تر کرده و فرصت مواجه با ترس هایشان را از آنها می گیرید.

 برایشان تعیین تکلیف نکنید:

ذهن یک فرد عصبی به گونه ای تربیت شده است که از هر چارچوبی که موجب فشار آوردن به وی می شود اجتناب کرده و قرار گرفتن در موقعیت هایی که مدام به وی امر و نهی می شود، او را کلافه و عصبی تر می کند.

بهتر است از این فکر که بخواهید او را برای انجام کاری تحت فشار قرار دهید، دوری کنید. صبور باشید و به خواسته های آنها توجه کنید.

 سعی کنید آنها را درک کنید:

بهترین کار برای حمایت از یک فرد عصبی این است که با وی صحبت کرده و حرف هایش را بشنوید. نیازی نیست حتما به او راهکار دهید، همین که متوجه شود، حواستان به وی هست و می تواند با کسی درد و دل کرده و از احساساتش بگوید، برایش کافی است.

 در مورد تجاربی که داشته اند با آنها صحبت کنید و از خودشان بپرسید این اضطراب و عصبی بودنشان چه آسیب هایی بر کیفیت زندگی روزمره شان وارد کرده است.

 سطح انتظاراتی که از شما دارند را از خودشان بپرسید:

اینکه نسبت به ویژگی های یک فرد عصبی که دائما با شما در ارتباط بوده و شما به خوبی می دانید که او از چنین آسیبی رنج می برد، بی تفاوت رفتار کنید اصلا راهکار خوبی نیست.

اما قرار نیست به جای وی هم برایش تصمیم بگیرید. بهترین کار این است که از آنها بپرسید چگونه کمکشان کنید.

 به عنوان مثال اگر تمایل دارند با آنها تمرینات تنفسی انجام داده و وزرش کرده و پیاده روی کنید. این اقدام قطعا حال آنها را به سمت بهتر شدن پیش می برد.

از یک روانشناس و درمانگر کمک بگیرید:

اگر فکر می کنید که این ظرفیت در وجودتان نیست تا بتوانید به تنهایی به فرد عصبی در خانه تان کمک کنید، به شما توصیه می کنیم تا از یک روانشناس و مشاوره تلفنی خانواده با تجربه راهنمایی بگیرید.

 مشاوران مرکز مشاوره فراز مشاور عنوان می کنند که یک فرد متخصص بهترین راهکارها را برای حمایت صحیح از یک فرد عصبی ارائه می دهد.

 شرایط مطلوب آنها را فراهم کنید:

بهتر است برای کمک به یک فرد عصبی تا جایی که می توانید، شرایط امن و سالمی را در محیط زندگی شان فراهم کنید. به عنوان مثال، تا جای ممکن مصرف الکل و مواد کافئین دار را در مقابل آنها کم کنید.

 بیشتر موسیقی های آرام و انرژی بخش در خانه پخش کرده و از استفاده هر گونه سرگرمی های هیجان آور کاذب همچون موسیقی ها و فیلم های خشن و ترسناک جلوگیری کنید. برنامه ثابت برای ساعات بیداری و خواب، انجام روزانه نیم ساعت ورزش مداوم هم می توانند گزینه های بسیار خوبی برای حمایت از این افراد باشند.

سخنی از مشاوران فراز

کمک و حمایت از یک فرد عصبی مطمئنا با چالش ها و مشکلات بسیاری همراه است. گاهی اوقات شدت عصبانیت افراد به حدی زیاد است که شما به تنهایی نمی توانید برای کمک به آنها اقدام موثر و خاصی انجام دهید. بهتر است در چنین موقعیت هایی بیشتر به فکر خودتان باشید. این موضوع کاملا قابل درک است که حمایت از کسی که مشکل سلامت روان دارد واقعا برای شما چالش برانگیز باشد. توصیه مشاوران مرکز مشاوره  فراز مشاور به شما این است که زیاد در برخورد با افراد عصبی غیرمنطعف به خودتان سخت نگیرید. اگر واقعا فکر می کنید انجام این کار به تنهایی برایتان دشوار است و فکر و ذهن خودتان را هم آشفته کرده و برهم می ریزد، از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و جهت حمایت فردی از این افراد برای خودتان حد و مرزی مشخص تعیین کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *