مشاوره کودک, مشاوره نوجوان

چالش هایی برای یافتن بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران

بسیاری از خانواده ها برای مشکلات فرزندان خود به دنبال یک روانشناس خوب هستند. در دنیای امروز مشکلات سلامت روان با وجود بحران های اجتماعی و خانوادگی افزایش زیادی داشته است. کودکان و نوجوانان به علت حساس بودن و دوران بلوغ تاثیر بیشتری از بحران ها می گیرند. به همین علت مهم است که روانشناسی حرفه ای به مشکلات آنان رسیدگی کند. اگر مشکلات آنان ریشه ای حل نشود، ممکن است در بزرگسالی به مشکلات جدی تری برخورد بکنند. اگر ساکن تهران هستید، حتما به دنبال بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران می گردید. در این مقاله به صورت راهنمای قدم به قدم به شما در این مسئله کمک خواهیم کرد.

هنگامی که مسائل عاطفی و رفتاری بر توانایی کودک و زندگی روزمره او تاثیر می گذارد، مشاوره نوجوان می تواند راهی برای عبور از مشکلات فراهم کند. بسته به نیاز نوجوان و خانواده، انواع خاصی از درمان ممکن است برای شما از بقیه بهتر باشد. برای آشنایی با انواع مختلف درمان و روش هایی که روان درمانی می تواند به کودکان کمک کند ابزار ها و منابع درونی مورد نیازشان برای پیشرفت را کشف کنند.

بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران چه کارهایی انجام می دهد؟

روانشناسان نوجوان و کودک افرادی هستند که مسئولیت های زیادی در قبل مراجعه کننده خود به دلیل مقطع سنی دارند. آن ها دارای آموزش های حرفه ای و مهارت های بالینی برای ارزیابی و درمان سلامت اجتماعی، عاطفی و روان هستند. بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران درک کاملی از نیاز های روانشناختی اساسی کودک و نوجوانان و چگونگی تاثیر خانواده و سایر زمینه های اجتماعی بر آنان دارند. آنان همچنین از شرایط روانی و رفتاری موثر بر کودکان تخصص دارند. رواشناسان کودک و نوجوان هنگام کار با آن ها از طیف وسیعی از مهارت ها استفاده می کنند از جمله:

  • تدوین برنامه های پیشگیری از اعتیاد، بارداری نوجوان و قلدری در مدرسه
  • ارزیابی مسائل فکری و روانی با آزمون و ارزشیابی
  • استفاده از روش های دیگر مانند روان درمانی و مدیریت رفتار
  • مشاوره با سایر متخصصان و ارائه دهندگان سلامت روان

شرایط عاطفی، ذهنی و رفتاری که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند، اغلب به دلیل تفاوت در سن، سطوح شناختی و بلوغ، متفاوت تر از بزرگسالان درمان می شوند. به همین دلیل، می توانند از انواع مختلف تکنیک های درمانی بر اساس سن و موقعیت کودک شما استفاده کنند.

چگونه می توان به فرزند خود درباره مشاوره اطلاع داد؟

استفاده از خدمات درمان برای کودکان و نوجوانان اغلب برای والدین سخت از خود آنان است. پیدا کردن بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران که فرزندتان با او راحت باشد کار دشواری است. اکثر کودکانی که مراحعه می کنند از بودن با روانشناس راحت و خوشحال هستند. وقتی می بینید که فرزندتان مشکلی دارد سعی کنید پس از همدردی به فرزندتان بگویید که با کسی صحبت کرده اید که می تواند کمک کند. با بازی کردن و صحبت کردن در مورد آن ها به بچه ها کمک کنید تا احساسات و نگرانی های خود را درک کنند. این مورد برای نوجوانان راحت تر خواهد بود زیرا آنان به درک و فهم این مورد رسیده اند، اما ممکن است به دلیل بلوغ کمی پرخاشگری از خود نشان بدهند. صادق بودن با فرزند خود می تواند باعث ایجاد اعتماد شود.

در مورد موضوع بحث کنید.

به طور خلاصه در مورد چالش هایی که فرزند یا خانواده شما تجریه کرده اند صحبت کنید. بگذارید فرزندتان بداند که متوجه شده اید که اخیرا با مشکل مواجه شده است.

سوژه را در یک موقعیت آرام بیان کنید.

موضوع درمان را بلافاصله پس از شروع بحث بیان نکنید. اگرکودک شما ناراحت است، احتمالا نسبت به این حرف مقاومت می کند. بسیار مهم است که والدین عصبانی نباشند چون کودک احساس نا امنی می کند و از رفتن به سمت درمان اجتناب می کند.

درباره درمان توضیح بدهید و عادی سازی کنید

به روشی متناسب با سن فرزند خود، توضیح دهید که درمان چیست و چه چیزی می تواند در قرار ملاقات انتظار داشته باشد. به او بگویید که روانشناس مانند یک دوست است و در مورد هر احساسی که دارند، می توانند صحبت کنند. اگر فرزند شما نوجوان باشد ممکن است محتاط عمل کند. به او بگویید که انتظاراتش از درمان چیست تا با نظر خودش بتوانید بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران را پیدا کنید.

مشکلات سلامت روان که کودکان و نوجوانان با آنان دست و پنجه نرم می کنند

روان درمانی ابزاری ارزشمند است که فضای امنی را برای بزرگسالان و کودکان فراهم می کند تا از طریق آن با استرس هایی که زندگی ایجاد می کند، بتوان مقابله کرد. والدین فرزند خود را بهتر از هر کس دیگری می شناسند. اگر احساس می کنید فرزندتان با مسائلی مانند مسائل رفتاری یا مدیریت احساسات دست و پنجه نرم می کند، باید به بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران مراجعه کنید. در این قسمت چند مورد وجود دارد که می توانید به توجه به آنان تصمیم بگیرید که فرزندتان نیاز به مشاوره کودک و نوجوان دارد یا خیر.

  • فرزند شما یک ضربه روحی یا تروما را تجربه کرده است.
  • دوست داشتن و حفظ دایره دوستان برای او دشوار است.
  • مشکلات روحی و عاطفی او با گذشت زمان بدتر می شود.
  • فرزند شما با یک تغییر بزرگ مانند طلاق والدین، قلدری یا نقل مکان به یک شهر جدید روبرو شده است.
  • نمرات درسی او در حال کاهش است و افت تحصیلی را تجربه می کند.

روش هایی که روانشناسان برای درمان کودکان و نوجوانان استفاده می کنند

درمان می تواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا احساسات خود را در محیطی امن و حمایتی کشف کنند. از طریق صحبت کردن، بازی کردن و موارد دیگر، روش های سالمی برای مقابله با مشکلات سلامت روان پیدا می شود.

درمان رفتاری

رفتار درمانی از اصول تقویت برای تشویق رفتار های مثبت و کاهش رفتار های مشکل ساز در کودکان استفاده می کند. این تکنیک درمانی به خصوص برای کودکان مبتلا به  ADHD موثر است. اگر رفتار کودک شما بر او و اطرافیانش تاثیر منفی بگذارد، رفتار درمانی ممکن است جوابگو نباشد.

درمان شناختی رفتاری

این درمان شکل محبوبی از روان درمانی است که بر چگونگی تاثیر افکار بر احساسات و رفتار تمرکز دارد. CBT به کودکان می آموزد که قدرت افکار خود را بشناسند و به آن ها کمک می کند تا الگو های رفتاری سالمی ایجاد کنند. بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران باید به تمام این روش ها مسلط باشد.

گروه درمانی

خیلی از مشکلات را می توان به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی درمان کرد. گروه درمانی می تواند راهی فوق العاده برای بچه ها باشد تا با سایر کودکانی که مشکلات مشابه دارند، ارتباط برقرار کنند. همچنین می تواند فرصتی برای تقویت مهارت های اجتماعی کودکان ایجاد کند.

موسیقی درمانی

مانند هنر، موسیقی نیز دارای ویژگی ذاتی درمانی است. گوش دادن به موسیقی می تواند تاثیری آرام بخش داشته باشد. احساسات منفی را خنثی می کند. موسیقی درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این نوع از درمان استرس را کاهش می دهد و به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا احساسات خود را ابراز کنند و حتی نیروی فیزیکی را نیز افزایش می دهد.

چرا روانشناسی کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

انجمن های روانشناسی تخمین زده اند که حدودا میلیون ها کودک و نوجوان در معرض اختلالات سلامت روان هستند. اکثر این افراد از کمک و مشاوره استفاده نمی کنند. بر اساس این مطالعات، اختلالات استرس و اضطراب بیشترین شیوع را در بین کودکان و نوجوانان دارند. خوشبختانه این بیماری ها از دوران کودکی قابل تشخیص هستند. حامیان مراقبت از سلامت روان کودکان معتقد هستند که همه جوانان حق داشتن شادی و سلامتی را دارند. آن ها می گویند که کودکان مستحق دسترسی به مراقبت های موثر برای پیشگیری یا درمان هر گونه مشکل سلامت روانی هستند که ممکن است ایجاد کنند.

همچنین شایان ذکر است که اختلالات سلامت روان تنها عاملی نیستند که والدین به دنبال روانشناس کودک باشند . این روانشناسان طیف گسترده ای از مسائل مرتبط با هم که توسط  کودکان و نوجوانان تجربه می شود را درمان می کنند. این موارد می تواند شامل آسیب پذیری های عاطفی و بیولوژیکی و مشکلات مربوط به استرس باشد.

بهترین روانشناس کودک و نوجوان به چه مهارت هایی نیاز دارد؟

حرفه روانشناسی کودک و نوجوان به ترکیبی منحصر به فرد  از مهارت های سخت و نرم نیاز دارد. دانش فنی و رویه های مورد نیاز برای کار باید با هوش هیجانی قوی تکمیل شود. سازمان روانشناسی روش ها و مهارت های زیر را برای روانشناسان کودک و نوجوان ضروری می داند:

  • توسعه برنامه های پیشگیری مانند اعتیاد، چاقی و قلدری
  • مشاوره با سایر متخصصان که با کودکان کار می کنند.
  • ارزیابی به عنوان مثال آزمون روانشناختی

علاوه بر این مهارت ها، بهترین روانشناسان کودک اغلب دارای ویژگی های زیر هستند:

  • اشتیاق
  • همدلی
  • حل مسئله
  • ارتباط شفاهی

با داشتن این مهارت ها می توان به یک روانشناس خوب تبدیل شد و اکثر افراد را در جستجوی روانشناس به سمت خود کشید. اگر یک روانشناس بتواند این کار را انجام دهد، بدین ترتیب بسیاری از کودکان و نوجوانان را می تواند درمان کند.

جمع بندی و یافتن بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران

اغلب در درمان، کودکان با شروع احساس درک و توانمندی، خودآگاهی و عزت نفس بیشتری پیدا می کنند. والدین ممکن است در نتیجه جلسات درمانی متوجه بهبود رفتاری و اثرات مثبت در خانه و مدرسه شوند. در نهایت روانشناسان می توانند نقش مهمی در پرورش رشد سالم اجتماعی، عاطفی کودک یا نوجوان در طول سال های رشد او ایفا کنند. شما در صورت نیاز به خدمات بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران، می توانید از مشاوران متخصص و مجرب مرکز مشاوره فراز به صورت حضوری، تلفنی و یا تماس تصویری مشاوره دریافت کنید. برای گرفتن وقت و هماهنگی با شماره تلفن همراه 09371178718 و یا شماره تلفن های 02122640332 و 02188672553 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

من نگران سلامت روان فرزندم هستم باید چه اقدامی انجام دهم؟

شما می توانید با جستجوی یک روانشناس کودک و نوجوان که فرزند شما با او سازگار باشد مشکلات فرزندتان را حل کنید.

بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران را چگونه پیدا کنم؟

بسیاری از روانشناسان برتر هستند که می توانند به شما کمک کنند. مرکز مشاوره فراز هم با روانشناسان حرفه ای و حاذق می تواند خدمات حرفه ای در زمینه سلامت روان به شما ارائه کند.

امتیاز دهید

2 دیدگاه برای “چالش هایی برای یافتن بهترین روانشناس کودک و نوجوان در تهران

  1. سحر حاتمی گفت:

    سلام مشاوره کودک و نوجوان با هم انجام میشه؟

    1. استادان سیستم دو گفت:

      با سلام خیر هر کدام جداگانه انجام می شود. شما می توانید برای دسترسی به خدمات مشاوره کودک یا مشاوره نوجوان با مرکز تماس بگیرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *